joi, 21 iulie 2011

PĂPĂDIA, IMNUL ŞI EUROPA UNITĂ


La Campionatele Eoropene, romancele noastre de aur
au coborat de pe podium atunci cand organizatorii
au gresit ( a cata oara?) imnul national
Bravo fetelor

În aceste zile însângerate de criză şi caniculă, când pământul Eladei se scufundă şi mitul Europei Unite, cu florile ei aurii, ca nişte fărâme de soare risipite pe pajişti, pare să se transforme, dintr-un leac binecuvântat, într-un balon de puf gata să se destrame la prima adiere de vânt. Când minţile înceţoşate ale politicienilor, nu mai dau românilor nici o speranţă SPADA m-a străfulgerat reconfortant, zărind campioanele coborând de pe podium, în acordurile greşit alese, ale imnului naţional.

marți, 19 iulie 2011

Aşteptând Paznicul Ploii


15 şi un pic, trecute fix. Acorduri simfonice ample, aşa cum stã bine unei case care se respectã, se revarsã din interiorul vechii clãdiri, sediul încã, al Uniunii Scriitorilor (Casa Monteoru).  Aş putea sã mã snobesc puţin, recunoscând bucata muzicalã, sau mãcar compozitorul. N-o fac din considerente stilistice.
Parcurgând programul afişat în holul larg, unde editurile şi-au garnisit pe standuri oferta cãrţilor de poezie, mã încredinţez cã memoria nu îmi joacã feste şi constat astfel cã prima lansare de carte, ar fi trebuit sã înceapã în Sala Oglinzilor, de câteva minute. Gãsesc sala uşor, undeva la primul etaj; somptuoasã, cu pereţi îmbrãcaţi în lambriuri vechi, aurite si oglinzi aristocrate, veneţiene probabil, candelabre coborând spectaculos din cele patru colţuri ale tavanului, şi faldurile grele ale draperiilor de catifea, strânse cãtre baza ferestrelor larg deschise, desenând arcade gotice, plãcute privirii cãtre luminã.
Singurele lipituri, semne ale modernitãţii forţate,(douămiiste?) erau douã aparate climatice, ostentativ nemascate, de o parte şi cealaltã a ferestrelor, (cumva aduse în prim plan de vre-un contabil zelos, dornic sã-şi etaleze decontul financiar), doi ochi închişi ai realitãţii… Un singur om, în cadrul ocupat de scaunele goale, meşterea ceva la nişte boxe şi microfoane. Cu siguranţã, de-aici izvora alde Wagner…
Mã aşez în semiobscuritate, spre spatele sãlii şi aştept, studiind ambientul. Frumos. Stilat. Doar un miros înţepãtor, de vechi, de praf insinuant, potenţeazã patina vremii.
'Tu-i mama mãsii de treabã, (cu puternic accent pe litera F din spatele apostrofului), cã dacã vorbeam ruseşte, ne-nţelegeam româneşte! Nu ştiu, tu ai încurcat-o, tu o descurci! (Ăsta era un glas piţigãiat de femee, ca un claxon pe vremea când TU, era – 104). Sigur nu era femee de servici, ci una cu serviciul într-un birou alãturat, în dreapta mea – ce lãmurea principial, o situaţie contabilă.
Mã gândesc sã mai fac o turã, e prea din vreme. Cobor pe scãri şi trec din nou printre standuri. Parcã sunt în amvoul unei biserici de ţarã. Cãrţile stau pe rafturi neatinse, tăcute, precum picturile sfinţilor pe pereţi. Niciun enoriaş în afara vânzătorilor(Iudele), nu tulbură pioşenia şi reculegerea instalate sub răcoare. Mă simt obligat să vorbesc în şoaptă, dar n-am cu cine.
În curte, dintr-o maşină utilitară se descarcă o ladă cu căpşuni şi din senin, se stârneşte puţină animaţie în jurul lăzii, dovadă certă că Uniunea Scriitorilor e vie. Revin în Sala Oglinzilor. Am obosit de atâta stat în picioare. Să nu pierd timpul, pot scrie ceva; simple adnotări, frânturi de gânduri, am un caiet în geantă, la îndemână.
O voce caldă, feminină la telefon, dintr-un birou alăturat, altul (acum în stânga), vorbeşte despre un premiu literar ce ar urma a fi acordat unui scriitor american sau englez de origine română.
– Trebuie consultat domnul Manolescu, este de văzut cum plătim drumul, pentru că probabil va veni cu familia… E clar, nimic nu mişcă fără ştirea mogulului.

*

Timpul se rostogoleşte lent, poate că nici nu se rostogoleşte, e ca o linie dreaptă desfăşurându-se pe un arc de cerc…
Intră pe uşă o altă femee, între vârste, neutră, acum suntem trei în Sala Oglinzilor. Când şi când, acordurile se întrerup în decorul descris mai sus, pentru că neutra, ia ceva lecţii de redare a muzicii simfonice, de la omul ce continuă să meşterească la instrumentul acela, pe al cărui ecran, alergă licărind nişte leduri zburdalnice. Sunt încearcate şi microfoanele:
– Zece, zece… Mirosul, povestit mai devreme, se insinuiază ascuţit, pătrunzând în haine.
– Fără să fim scârboşi unii cu alţii, nimeni nu mai munceşte. Zece afişe puteau fi puse, nu zic. Cât să coste un afiş?... Douăzeci de hârtii desenate, eventual un baner, cât să coste toate astea? Vocea pare a Manolescului. E nefiresc, doar el e la Paris, ce să caute aici mogulul, sau o fi vre-o stafie… Transcede prin pereţi, tot mai aprins, discuţia despre tăierile de la buget.
– E greşeala mea, voi renunţa la salariu. Vă propun să verificăm împreună, bugetul aprobat ultima oară când aţi venit în ţară. Au fost 2000 de lei şi eu am făcut totul cu 1300. Doamne e vocea lui Manolescu, rară, sigură pe sine, reală, străbate prin zid, lângă mine, ca o minune a lui Dumnezeu, care se întâmplă.
– Pentru hârtiile alea şi un baner, 1300 de lei?... Nu-i prea mult?
– Acopăr din salariul meu, v-am spus, dacă asta e problema.
Toată discuţia se poartă în jurul unor afişe. A tăcut şi muzica, întreruptă de un telefon primit de omul cu tehnica. Nu i-a plăcut maestrului se pare bucata muzicală. Nu-i mai place Breban, nici Groşan, nici Stoiciu, Cristea Enache şi Suciu l-au decepţionat, vrea tăcere.
A tăcut şi Manolescul, un timp, probabil s-a înălţat din nou la sfere… Ba nu, a trecut dincolo, în celălalt birou, sporovoind curtenitor, cu vocea caldă, feminină, de la început. Şi vocea relata fermecător, despre concurs, premii, parteneriat cu slovenii, Budapesta şi celelalte…
– OK, la revedere! Să ne vedem cu bine, diseară la Teatrul de comedie!

*

E trecut de 17. Băiatul de la microfoane, mulţumit că totul funcţionează:
– Zece, zece… Mai ceva ca la N.A.S.A. dacă vor să se mai lanseze.
Pe scară se-aud zvonuri de glasuri firave şi paşi, în sfârşit poezia, intră timid În scenă. Suntem un pâlc de oameni, unsprezece cu toţii, incluzând şi tehnicienii. Parcă-s mai mulţi, acasă, la Piteşti, iubitori de poezie.
            – Bună ziua!... La microfon, îl recunosc cu plăcere pe Soviany, din fotografia de pe blog.
            – Astăzi am să vă prezint “Totul despre nimic” al lui Constantin Abăluţă. Doamne, bine că nu prezintă celălalt “Nimic”!...(Cărtărescu) Se emit câteva aprecieri interesante. Intrăm în normalitate. Oare ce mai urmază? După program, ar fi “Paznicul ploii”. Vine, nu vine Adrian Alui Gheorghe? Poate că va veni, îmi place Adrian, aş vrea să vină.
Lumea pare că se adună. Se-nfiripă oarece animaţie.
            – L-am văzut pe poet! Dar care poet, nu-i atât de simplu. Spectatorii sunt tineri, suspecţi de tineri, prea mulţi tineri pentru Alui Gheorghe, n-or fi ca la Piteşti elevi aduşi cu clasa, de vreun diriginte. Apare în uşă un organizator, zâmbitor. (N-aş fi crezut sunt şi organizatori).
            – Vă propun să mergem în curte.
E mai bine în curte. E umbră. Alături cineva testează un motor de rabă, camion, ceva; nu contează tot rablă e. Rimează alb, indecent, turbat, fără virgule. Paşol na turbincă! Înapoi în viitor, pe scări, încolonaţi, pe vechile amplasamente în Sala Oglinzilor. Înţeleg în sfârşit. O văd pe Miruna Vlada cu patru tineri poeţi, dar mai întâi V Leac prezentat elogios de Al Muşina, lansare de carte în cadrul seriei NEO… Sala fremătătoare gustă. Îmi place şi mie această “Boală a lipsei de semnal”.

*

            – Întrun târziu, cei patru muşchetari pornesc ultimul asalt: Prişcu Denisa, Sorin Gherguţ, Moni Stănilă şi Gabriel Daliş; haioşi, noncomformişti, afurisiţi şi speculanţi ai limbajului WINDOS. Cu ei Miruna Vlada câştigă lupta. Un simplu send şi poezia se răspândeşte oriunde, simplu , fără fasoane, tot mai simplu. Iese pe străzi, pe esplanade, in parcuri pe patine cu rotile, nu e nevoie de Casa Monteoru sau alte case stilate. Sala reactionează ca o armada care si-a schimbat armele cu duşmanul şi aleargă înebunită să planteze în cimitirul gloriei, flori.
            Mă bucur că ţara nu va pierii, aşteptând încă Paznicul Ploii.

 Notă: Acest articol a fost scris anul trecut. Revizuit e ca nou.

joi, 14 iulie 2011

Om la apă

Călin Hera comandantul PAautorilor, a adus în cele din urmă corabia la ţărm. Ceva ezitări, reveniri şi indecizii l-a conturat pe domul Lică mai puţin sigur pe sine, mai puţin ferm. Canicula – a înmuiat, nu numai pana concurenţilor şi braţul cu balanţa al statuii de ceară, unde Marele Judeţ ar fi trebuit să cântărească şarmul celor cinci sute de semne – la înmuiat,  să recunoaştem şi pe EL. E omenesc – când stai pe punte, fără strop de apă, sub dogoare – pe podium,  doar costumele de baie să încapă.


Clasamentul înainte de jurizarea ultimei etape:
1. LePetitPrince 54p
2. LeeDee P. 47p
3. MeetTheSun 46p
4. dragoselu 44p
5. eftimie 38p
6. Sictireli 34p
7. A.Dama 32p
8. Ion Toma Ionescu 31p
9-10. Carmen Negoiţă, zamo 27p
11. Bogdan Onin 24p
12. starsgates 23p,
13-14. Victor, Călin 22p
15. Geocer 20p
16. Lady A 13p
17-18. paulgsandu, andi 7p
19-20. Petra, Anca Vrânceanu 2p
21-23. Liana, mafu, number999 1p

Nota:  Daca v-a placut Pictorul (il gasiti mai jos), pentru ultima etapa va rog sa votati aici

miercuri, 13 iulie 2011

Etnobotanice – Ştirul sălbatic la Antena 3

  Ca tot romanul imparţial, butonam aseara telecomanda şi de la B1  unde Turcescu, mai ceva ca Bute, îl prinsese în corzi pe bietul Claudiu Iordache şi-i tot dădea “lovituri de stat”, sub centura de castitate a revoluţiei ţesută de doamna Nina, răbdătoare , pe când domnul Iliescu precum Ulise, scria pe centură istoria, pe care după eveniment, prin decret prezidenţial i-a încredinţat-o, pe centură, naivului timişorean spre  păstrare ca Sfintele moaşte la Institut.
Realitatea   tocmai decolase elicopterul bietului Boc. (ăla cu nepotul urcat în afara legii, la bord). Înnebunise antiaeriana şi tunurile.     
Măi oameni buni! v-a luat canicula cu totul, v-aţi gândit? Incă un mandat guvernamental şi prins de grijile ţării, n-are cum să-şi mai cunoască nepotul? Cum chemaţi voi DNA-ul, Parchetul, că omul şi-a plătit biletul.
Şi-am ajuns la celălalt Mogul, la Antena 3 unde presteză doi zmei.
– Sunt Dana Grecu şi am doi copii(…) zice.
Tu, Radu Tudor, ai fii şi fice?...
– Suntem cel mai urmărit post de ştiri!
Am prins sigur un fir. Deschid Dex-ul  şi citesc.
Ştir – o iarbă folosită din vechime de azteci, cu un puternic gust de nucă. Micile seminţe dau un gust piperat care poate îmbogăţii mâncărurile. Aztecii vedeau acest condiment ca pe o puternică sursă de energie terestră. Ştirul sălbatic (Amaranthus poligamus), se bucură de o mare faimă pentru calităţile afrodiziace, este un bun stimulator sexual.
Cum se utilizează. Se prepară un decoct din o lingură de rădăcină mărunţită, fiartă câteva minute în 250 mililitri de apă, din care se beau două trei căni pe zi. Aceste preparate se folosesc frecvent în tratamentul impotenţei, în ţări ca India şi Pachistan.
Unde se găseşte: Este cunoscută ca buruiană dăunătoare pentru orice fel de cultură, creşte pe suprafeţe întinse în grădini, pe ogoare, mai ales în zonele de câmpie şi fără îndoială, în studiourile Antenei 3.
De-aia dau ei cu nuca-n perete  şi toarnă în sosurile emisiunilor, piper, cât cuprinde.
Despre afrodiziace, înţeleg că e nevoie la Domnul Voiculescu în trust, ca să-i “ejaculeze”(scuză-ma Vanghele) oarece orgasm, potentului om de afaceri.
Vorbind serios, după mizeria făcută lui Funeriu, de aceşti doi incşi (nu e greşeală de sriere), Danei Grecu si lui Radu Tudor n-ar trebui să li se mai dea drumul pe sticlă să-i vedem în timpul dezmăţului. Sunt în stare să strice, Doamne fereşte, după atâta consum de ştir, şi diplomele de Bac, alea puţine câte sunt – ale copiilor.