luni, 8 aprilie 2019

Cafea cu sare


Se dedică de ziua ei Claudiei Duminică
Eram frumoşi.
Împărăţeam tinereţii
elanul, sentimentele,

votca şi sucul de roşii…
Agăţam
de lobul urechii
cuvintele,
ca pe nişte cireşe de mai.

Stăpâni ai azurului
ne avântam
pe luciul gheţii,
exersând piruete
şi salturi mortale…
Patinatorii albaştrii
ai aerului,
susţinuţi de propriile
aplauze.

Am descoperit
în contractul cu viaţa
clauze
secrete
…Că lumea
plină de şmenuri
e împărţită
de schengenuri,

Gheaţa este
mai subţire ca aţa,
cireşele sunt amare,
şi deposedaţi
de candoare,
în ochii iubitei
fără strălucire acum,
asta e o ştire,
că nimic nu mai are
dulceaţa
cafelei cu sare.

Orgoliul şi Frica


(Tabletă de cititor)

„Cum adică? Eu am privilegiul să lucrez, să colaborez strâns cu una dintre tovarăşele noastre de frunte, prin care partidul, ba chiar şi conducerea se exprimă public, uneori şi eu… da-da, ce mai, eu să stau liniştit şi sec, rece şi pleoştit ca un peşte, chiar şi atunci când îi simt respiraţia? Bun, de acord, nu trebuie să mă îndrăgostesc de… femeia din dânsa, mă rog, de trupul, membrele, sânii ei etc, dar la spiritul ei, la fervoarea ei, la energia ei formidabilă din care revoluţia, organizaţia noastră şi-au făcut un stindard, cum de pot eu să… nu vibrez?”
Întors de la Conferinţele Tribunei, unde cu ocazia împlinirii a 85 de ani, oamenii minunaţi adunaţi de Mircea Arman în jurul său, l-au sărbătorit pe marele prozator, am adus în geamantanul meu cu cărţi, Frica lui Nicole Breban, roman recent lansat în cadrul manifestărilor clujene. Găsisem într-o prezentare sumară pe net, remarca unui confrate de care nu am ţinut cont, cum că Frica ar trebui citită cu creionul în mână, să-ţi iei notiţe eventual, sau să subliniezi lungimi, teoretizări şi analize ne-necesare, pentru a pune într-o lumină cât  mai clară şi fără dubii, verdictul aspra unui deceniu obsedant, acela al destructurării proprietăţii şi tradiţiilor satului românesc şi impunere a colectivizării agriculturii. În calitate de nespecialist, mărturisesc, nu am avut nevoie de creion şi nici nu am rămas uimit de faptul că în cele aproape 700 de pagini, într-o tematică intrinsecă, nu apare picior de ţăran. O abordare pe care doar un Nicolae Breban şi-ar fi putut-o permite cu orgoliul lui uriaş.
M-am avântat în lectură, încă din trenul de noapte spre Bucureşti, satisfăcut de frazarea cunoscută, năvalnică şi plină de ritm a autorului, ca un fluviu umflat de apele murdare adunate din aluviunile revoluţiei. Şi la fel cum malurile se surpă şi uneori cedează în faţa apelor, şi oamenii care trăiesc pe maluri, au inoculată frica de apele tulburi şi învolburate.
Acţiunea se desfăşoară în jurul a trei personaje de sorginte intelectuală, ale căror  destine ca soldaţi ai revoluţiei se împletesc, pe frontul larg deschis al activismului, într-o luptă acerbă, asumată, de împlinire a idealurilor comuniste şi pentru apriga bătălie de a urca în ierarhie, cât mai sus, călcând uneori pe cadavre chiar dacă pe cei doborâţi i-ai avut alături, te-ai folosit de ei   căutând să-ţi argumentezi faptele, să ţi le reaşezi în propria minte, astfel încât marile obiective şi cerinţele sistemului, să meargă înainte şi ţie să-ţi fie recunoscute meritele şi să-ţi fie puse în concordanţă gradele.
Activista sexi tovarăşa doamnă, Ligia Catrina Fărcaşiu, simbol al revoluţiei, statuia de bronz cu cap de zeiţă, ale cărei farmece erau dedicate trup şi suflet, doar cauzei. În momentele de slăbiciune regizată, controlată riguros, când voia să-şi arate sieşi şi umilului ei serv protejat, înfloritoarea feminitate, dar mai ales tăria morală, subjugându-l pe micul  paj şi oferindu-i ca recompensă părţi din superbul ei corp, spre atingere –, degetele de la o mână, falangele picioarelor lungi şi la un moment dat, ca semn de mare încredere, chiar sânii goi perfecţi ca să-i testeze şi să-i evalueze o urmă de tentaţie, cât de mică şi să constate mulţumită că nu există un preţ al trădării. Şi tocmai când ajunsese în vârful piramidei şi vroia să sărbătorească împreună cu pajul ei, o victorie apropiată de ţinta finală (fusese aleasă în Comitetul Central al partidului la secţia agrară), la a doua sticlă de şampanie, în budoarul ei, pregătită să se abandoneze, să uite o clipă de sine şi să se lase în voia celui care din şoricel, devenise un bărbăţel curajos, ce-ar fi putut fi testat dacă e corespunzător rangului de bărbat… bun la toate. Într-un preludiu prelungit, personajul acesta, tovarăşa doamnă Ligia Catrina Fărcaşiu, care a oferit scriitorului Nicolae Breban, prilejul să descrie în carte scene intense şi vii, dându-i posibilitatea să se desfăşoare pe multe pagini de-a dreptul memorabile  sfârşeşte sugrumată cu  o eşarfă, de tânărul ziarist bolnav de frică şi introvertit.
Ziaristul  bărbăţelul şi şoricelul protejat, al tovarăşei doamne, Horațiu Luca Bejan(LHB), tenacele, dar şi timidul arivist care îşi propusese să ajungă scriitor-judecător, care scria la început articole în Gazeta Cooperaţiei şi apoi, târziu, să ajungă editorialist la Scânteia, mai fusese la viaţa lui bărbat adevărat, doar la primul omor, când înfipsese cuţitul în Petre sau Peter, un alt prieten pe care i-l scosese în faţă viaţa, fost legionar, după ce citise stupefiat, întâmplător, în locuinţa şi în lipsa acestuia, nişte mizerii de turnătorii ce urmau să ajungă la vigilenta securitate a poporului, despre onorabile cunoştinţe comune. Şi când acesta după insistenţe şi ceartă, a refuzat să le distrugă, a primit ce a meritat cu prisosinţă. Dar acolo nu a omorât el, n-ar fi fost în stare de asemenea fapte! Altcineva probabil i-a forţat mâna(!), sau, având un coşmar, cât timp a citit ororile respective, când s-a trezit, ucigaşul adusese deja cadavrul în casă şi-l lăsase singur cu el. Ce era să facă(?), a alergat la Flori, care locuia în aceeaşi grădină, într-o casă mai mare. El a vrut să cheme miliţia, dar nu l-a lăsat Flori!... Ea s-a ocupat mai departe ca să dispară acea moarte suspectă! Cine e şi această Flori? Ea e perechea, un fel de nevastă fără acte, a celui de-al treilea personaj important din roman.
Dl Nistor Intelectual rasat, pendulând între sentimentul curat de a sluji revoluţia bolşevică, venită pe tancurile ruseşti şi dubiile dacă se află pe calea cea bună, e mintea cea mai lucidă din roman. Atras de tânărul ziarist, cu toate că i-a ghicit din prima caracterul, are cu acesta discuţii lungi clarificatoare asupra fenomenului social, asupra revoluţiei în sine, el avându-şi locul în tabăra celor moderaţi, despărţiţi de grupul tovarăşei Doamne Fărcaşiu, aceia care ar fi vrut să se ţină cont de tradiţiile şi specificul naţional şi să nu se ia otova implantul sovietic. Cum era şi firesc domnul Nistor ajunge la puşcărie, condamnat până la urmă pe viaţă, pentru ezitările sale, cu largul concurs al tovarăşei doamne Ligia Catrina Fărcaşiu care şi ea avea nevoie de un cadavru ca să poată avansa în sistem, să fie apreciată acolo unde trebuie şi la Moscova.
N-am spus nimic de perechea „micului om”( LHB) cum îl gratula câteodată tovarăşa doamnă Ligia şi desigur, gândea la fel şi iubita lui soţie legitimă, Leni. Se măritase cu el dintr-un pariu cu o prietenă, care n-avusese timp şi nici răbdare să-i trezească bărbăţia întârziată de fătălău nehotărât şi fricos. Leni se pare că a avut timp îndeajuns şi fără entuziasm i-a activat bărbăţia, născându-i două fete şi împlinind astfel familia ca celulă de bază a societăţii care începuse să se construiască, aşa cum dorea şi partidul. Pe traseul vieţii de la un anumit moment ­şi-au urmat drumul fără intimităţi şi legături ale trupurilor, separat, împreună, ca să nu poată fi tulburat entuziasmul şi perturbate carierele. Ea împingându-l s-o slujească cu cinste şi devotament pe tovarăşa doamnă Ligia şi sperând că lucrul acesta se va răsfrânge şi asupra ei. Nu lămureşte autorul dacă Leni a rămas o fiinţă vie, un instrument, o vioară care să-şi fi găsit un alt arcuş, sau o statuie mai mică dedicată şi ea la altă scară, revoluţiei
Nici Flori studenta cu mai multe facultăţi nu mai apare în ultimele pagini ale romanului, cu toate că asupra ei ochiul prozatorului s-a aplecat mai mult, păcălindu-ne la un anumit moment ca cititori, că s-ar putea înfiripa o nouă poveste de dragoste concurentă şi dincolo de frumoasa poveste cu bătrânul Nistor anume o legătură firească, necesară, între Flori şi emulul iniţial al lui Nistor, HLB, Horaţiu Luca Bejan. N-a fost să fie! Poate cele două, Leni şi Flori nu m-aş mira să continue într-u nou roman(…).
Umorul nemascat şi introspecţia fină, autorul intrând în pielea personajelor, urmărindu-le gândurile şi jucându-le, ca un actor genial, te face să participi  eminamente ca la un spectacol şi nici nu simţi când s-au lăsat devorate cele 676 de pagini. Revenind, furat de stilul autorului şi de povestea în sine a personajelor, am scăpat din vedere drama, patologia fricii, frica de greşeli, frica de tovarăşi, frica de faptele tale, frica de U. Sovietică, frica de securitate, frica de sistem care iese ca spuma la suprafaţa  unei fierturi.
„Ce era entuziasmul un, bun la toate? Nu ascundea el şi niţeluş frică, adrenalina asta specială pe care o simţim şi suntem invadaţi cu toţii…„ o frică de asta, de-a noastră tovărăşească, neaoşă, constructoare dinamică nu-i aşa?nu-i aşa…”
Citind paginile Fricii, te cuprinde frica şi automat paginile pe care le înnegreşti tu si care te-au entuziasmat în momentul creaţiei, ţi se par mai mici, frazele nişte înseilări de rânduri fără substanţă, fără orizont, sau cu el limitat de dealurile împădurite cu ceaţă.
Recunosc Nicolae Breban şi-a câştigat dreptul să fie orgolios.

joi, 4 aprilie 2019

Ofertă deschisă pt edituri



Cea mai completă analiză făcută romanului meu Guşterele publicată în revista canadiană Observatorul şi în paginile unei cărţi, sub semnătura Domniţei Neaga, intitulată Lecturi în lumină, apărută anul trecut la Editura Neuma rămâne cea a domniei sale, realizată cu o acuitate de pătrundere şi sensibilitate specifică poetului şi o metodă structurată de expertiză a profesorului de literatură română. Au mai fost cronici, toate favorabile, nu de aici vine o nemulţumire majoră pe care o am, vis a vis de modul ingrat în care m-am comportat ca autor, cu destinul Guşterelui.
Neinspirat am lăsat manuscrisul, oul de guştere, editurii Inspirescu (plătind cash cheltuielile de creştere pentru primii 200 de pui). La fel cum altădată au lăsat neamurile lui Giuseppe Tomasi de Lampedusa, un pui de Ghepard    mi-a amintit mai târziu Adrian Suciu, poetul (similitudinea e a lui nu a mea!)    să-l crească şi să-l înmulţească, o editură mică, ce s-a îmbogăţit ulterior pe urma Ghepardului, devenind una din cele mai mari edituri din Italia. Editura Inspirescu n-a fost inspirată şi va rămâne fără îndoială o editură mică.
Dacă se rătăceşte cumva în zonă o editură vizionară care ştie să crească Guşteri, am putea pune în SEAP de o licitaţie, să-i mai dăm o şansă Guşterelui şi celor mulţi, am semnale, care ar vrea să-l citească…
Iar dacă nu apare nimeni, mai există o soluţie. Intraţi pe blogul meu Pasarea cetii     http://pasareacetii.ro şi descoperiţi acolo Mica lume veche şi interesantă a Guşterelui. (într-un link spre Scribd. Litere mari vizibile daca dai clic pe titlu, in dreapta)                                                                               

Gusterele de Ion Toma Ionescu

Note de lecturã

„ Nu stiu dacã cititorul acestei cãrti va gândi ca mine. Încerc sã mã dumiresc si dacã personajele mele schitate se pot aseza comod într-un roman. Am amestecat planurile, n-am pus personajele sã relationeze destul, alteori au relationat nefiresc, nu le-am conturat suficient ca tipologie, ca epicã, psihologie etc. Recunosc, uneori am amestecat stilurile, timpii istorici si cei ai povestirii, spatiile, am inclus si un metaroman, nu-i prea mult? Fãrã o succintã organizare!... De parcã am avut numai dubii, nu si idei...”

Fragmentul citat, care deschide capitolul XXIII al cãrtii, este o mãrturie sincerã a frãmântãrilor si nelinistilor scriitorului, preocupat de calitatea actului de creatie. Exigentele sale morale fatã de sine sunt atât de înalte, încât deplina luciditate îl face sã se întrebe dacã demersul sãu creator este cel autentic... Nu întâlnim prea des, în ziua de astãzi, scriitori care sã-si punã astfel de probleme de constiintã legate de scris.

Romanul „ Gusterele”, editia a doua, apãrut la Editura Inspirescu, Satu-Mare, 2015, aduce în fata cititorului român o poveste de viatã autenticã trãitã de personajul, narator si autor deopotrivã, Ion Toma Ionescu. Scriitorul înoatã în trecutul de ceatã pe care îl aduce în memorie si îl retrãieste cu aceeasi intensitate ca odinioarã, dacã nu chiar mai intens.

Aparitia acestei a doua editii aduce îmbunãtãtiri substantiale continutului cãrtii apãrute în 2013 la Ed. Paralela 45 din Pitesti. Sunt fixate, de data aceasta, mult mai clar coordonatele temporale si spatiale ale romanului. Fiecare personaj beneficiazã de o atentie sporitã din partea autorului, amãnuntele aduse în plus consolidându-i personalitatea. Se vede o preocupare mai mare de a întãri caracterul autentic al întâmplãrilor: despre unele personaje avem mãrturii noi din partea unor „martori”; despre faptele povestite avem „documente” descoperite recent în arhivele pe care scriitorul le-a cercetat. Remarcãm tendinta vãditã a prozatorului de a face din personajele pe care le-a iubit adevãrate icoane, punând pe chipul acestora o luminã transfinitã. În fine, prin aceastã a doua editie, I.T.Ionescu desfiinteazã frontiera dintre realitatea durã (trãitã de personaje în niste ani la fel de duri) si cea magicã, oniricã, oferind cititorului posibilitatea de a-l însoti pe autor într-un univers pluridimensional, actiunea desfãsurându-se pe trei planuri intersarjabile: real, fantastic, oniric.

„ Gusterele”, titlul romanului, este o metaforã. Dacã am încerca sã o decodãm, nu am face decât sã maculãm imaginea artisticã. Ar fi ca si cum am mângâia cu mâinile înnoroite aripile albe ale unui înger.
Cartea este structuratã pe mai multe capitole, fiecare capitol purtând numele unui personaj, sau un titlu metaforic ce defineste o vârstã, o etapã, o stare de spirit. Unele capitole au acelasi titlu, de pildã numele unui personaj, surprins însã în ipostaze diferite ale existentei sale.
Am remarcat si cu altã ocazie calitatea deosebitã a autorului de a portretiza. Uneori, prin câteva detalii, realizeazã un portret viguros, memorabil. Personajele sale sunt aidoma unor constructii solide, împodobite pe dinãuntru cu fresce de o rarã frumusete. Ele sunt actorii care dau viatã textului literar, interpretând de cele mai multe ori un rol dramatic, mai rar, unul comic. Personajul, „ tata-mare”, este schitat în câteva cuvinte: „ aspru, viguros, rãzvrãtit, falnic, cu cãmasa lungã de in, brãcinar, pantaloni albi de dimie...”, cuvinte care au o mare putere de sugestie si care spun totul despre Miticã Tobârlan. Existã undeva în carte un personaj episodic, Oanta, ( numele adevãrat sau imaginat are o rezonantã venind din lumea cãrtilor cu vrãjitoare), o vecinã de-a naratorului, magistral reprezentatã: „ Nu m-as fi mirat dacã pe amurgite, strecurându-mi privirile printre uluci, de la mine din curte, as fi vãzut-o cum încalecã o coadã de mãturã si decoleazã într-o directie numai de ea stiutã...”

Nu lipsesc tablourile onirice de cea mai bunã calitate expresionistã si escatologicã. Capitolele XIX si XXI, respectiv „ Coverga din cer” si „ La covergi”, oferã o imagine a Raiului, unde bãtrânul Tobârlan negociazã, în termenii lui, cu Dumnezeu. Dialogul dintre cei doi, calm, pasnic, pare a fi o discutie fireascã între doi prieteni. Tobârlan este un alt om: a renuntat la multe din apucãturile lumesti, acceptã constrângerile impuse, dar ultimul cuvânt pare sã îl aibã tot el. Covergile care populeazã lumea Raiului sunt asemenea unor iglu-uri, în care s-au retras Tobârlanii, spre a se bucura de fericirea de care nu prea au avut parte aici pe pãmânt... Umorul fin si ironia ascunsã, stilul liber de podoabe artistice... sunt mãrturii ale unui robust talent scriitoricesc.

În cartea lui Ion Toma Ionescu totul începe si se terminã cu „ timpul”. Un timp de o exactitate matematicã, timpul demiurg, un timp lipsit uneori de importantã, care curge haotic, un timp care vine parcã din afara oamenilor, îi împinge, îi constrânge, îi subjugã si le acoperã timpurile lor particulare. Este timpul imperios al lumii ( lumea vãzutã ca un sanatoriul universal) în care vietile noastre, ale oamenilor, se înscriu ca un punct pe o dreaptã fragilã...

Parafrazându-l pe Ludwig Wittgenstein, as spunã cã întelesul acestei cãrti poate fi exprimat în câteva cuvinte:” Ceea ce se poate în genere spune se poate spune clar; despre ceea ce nu se poate vorbi trebuie sã se tacã”...
Tãcând, însã, nu vom afla niciodatã dramele înaintasilor nostri, viata lor plinã de privatiuni, ceea ce au gândit si au fãptuit, cine au fost ei, dar mai ales, cine suntem noi, cei de astãzi, care descindem din ei si ducem mai departe mostenirea lor geneticã

Domnita Neaga