duminică, 6 aprilie 2014
sâmbătă, 5 aprilie 2014
Cer senin cartii tale aproape fantastice
O bucurie azi mi-a intrat în casǎ. Am primit pe facebook, coperta cǎrţii prietenului meu albastru, Nicolae Radu. Unul din personajele Dosarului Albaștrii. Fenomenul Pitești 1971 – cartea mea și a pǎtimirii noastre – noi fiind un grup de tineri entuziaști cǎrora securiștii le-au tǎiat aripile.
Timpul trecut, o viaţǎ de om, vindecǎ, încercând sǎ refacǎ zborul interupt. Împreunǎ cu Vasile Iordache, celǎlalt prieten din Treime, am vegheat în turnul de control, dupǎ îndelungata ședere forţatǎ la sol a prietenului nostru, cu senzaţia de libertate descǎtușatǎ, sǎ nu-l cuprindǎ beţia zborului și sǎ se arunce în loopinguri necontrolate și largi.
Meritul celui de la manșǎ cǎ și-a stǎpânit stropul de nebunie, drǎmuindu-l cu precizie într-o scriiturǎ fantasticǎ.
Cer senin cǎrţii tale, prietene!
vineri, 4 aprilie 2014
Cenaclul de urgenţǎ în prima linie la – Laser Maxx
“cel în care ne doare timpul
toarnǎ vin roșu peste
dragoste”
Cel ce poate sǎ scrie astfel de versuri nu e doar sensibil,
el face cu siguranţǎ parte dintre “fiii legitimi ai logosului”, cum bine remarca
în prefaţa cǎrţii profesorul Petre Anghel, doctor în poezie și nu numai. Poeta
este Daniela
Toma, iar cartea Evanghelia dupǎ mine, la a cǎrei
lansare am fost asearǎ în Laser Maxx, un spaţiu cu multe posibilitǎţi: bar,
laser tag, jocuri cu jetoane în zona acade și o scenǎ cochetǎ pentru spectacole
și altfel de manifestǎri. Un spaţiu care se cautǎ pe sine, în mijlocul
Bucureștilor, deasupra Unirii, în staţia terminus a scǎrilor rulante, traversând
zona gǎlagioasǎ a restaurantelor unde ariergarda chelnerilor te invitǎ
politicos sǎ poposești la ei, pe un coridor ce ai putea crede cǎ se înfundǎ
undeva fǎrǎ nici o deschidere.
Dimpotrivǎ, am constatat personal de mai multe ori pânǎ
acum cǎ cei care fac acolo jocurile se deschid frumos, de câte ori au ocazia, spre
culturǎ. De apreciat încercarea și de urmǎrit testul de rezistenţǎ.Asearǎ, iubitorii de poezie și mulţi poeţi mai ales tineri, s-au întâlnit aici la solicitarea expresǎ a Danielei Toma în Cenaclul de urgenţǎ. Dar sǎ nu defavorizǎm cortinele muzicale asigurate artistic de Nicu Nicușor, Nelu Pavelescu și formaţia Micul Paris! Bântuia pe-acolo pe scenǎ și Lupul Alb, sângera, se dǎdea rǎnit. Îi ședea mai bine vocal, în salǎ cu fata frumoasǎ de lângǎ el!… Au mai cântat doi tineri cu voci minunate, mai ales fata cu un timbru și o modulaţie de excepţie, din pǎcate nu le-am reţinut numele.
În prezentarea cǎrţii, criticul Felix Nicolau a vorbit firesc despre un poet cu un univers format, stǎpân pe instrumente, plasat în zona sigurǎ, dincolo de modernismele și postmodernismele experimentale. Au vorbit prieteni apropiaţi, Eugen Pahonţu, Claudia Minela, Teo Anghel, Adrian Gavrilǎ, toţi punând în valoare partea luminoasǎ a textelor strǎbǎtând din sobrietatea și rigoarea acestui volum. Mǎrturisesc, încerc un sentiment ușor confuz dupǎ ce am parcurs acasǎ, în liniște, Evanghelia Danielei(poate cǎ așa a dorit autoarea!) și aș vrea sǎ fiu bine înţeles, cartea este o reușitǎ și are în ea pasaje de poezie ce te urcǎ undeva foarte sus, pânǎ – și ǎsta e un mic pǎcat – devine ușor explicativǎ, poeta dorind sǎ se facǎ bine înţeleasǎ, nelǎsând cititorul sǎ-și împlineascǎ singur, cum vrea el, gândurile. Am sǎ dau un exemplu:
“bietul om/ parcǎ s-ar fi nǎscut în același timp/ în toate pǎrţile lumii/ blestemat/ sǎ cutreiere sufletul ei/ fǎrǎ trup/” și continuǎ “sǎ-i destrame rǎdǎcinile amare/ sǎ asculte sentinţele fiecǎrei toamne/ ce-i înmoaie oasele/ explicând apoi, “pânǎ se scurg în sângele lui/ ca o osândǎ secretǎ/ dar revoltǎtoare/ puţine sunt semnele încrederii/ ce-i întǎresc rǎrunchii/ și tocmai pe acestea/ nu le poate tǎlmǎci îndeajuns/ încât sǎ strige/ știu! sunt!” și iarǎși frumos, “ …își leapǎdǎ straiele de lehamite/ în numele risipei/ spre locul tihnit". Știu cǎ voi fi bine înţeles și tocmai de asta mi-am permis. Ni se întâmplǎ tuturor sǎ tulburǎm cumva darul simplitǎţii și al limpezirii.
Felicitǎri pentru carte și mǎ bucur de prietenie! Mi-am permis sǎ fur câteva fotografii de pe blogul Claudiei Minela. Aparatul meu nu se mai descarcǎ. Conteazǎ probabil vârsta operatorului…
marți, 1 aprilie 2014
Ouǎle și acciza
luni, 31 martie 2014
Concert pentru duduk și orchestrǎ
La sfârșitul lunii februarie în cadrul spectacolelor ce le
oferǎ sǎptǎmânal Filarmonica Piteșteanǎ _ cu siguranţǎ, oaza de spirit rǎsǎritǎ
în zonǎ în pustiul de dupǎ Decembrie 89, datoratǎ în special nebuniei unui
entuziast, l-am numit pe Jean Dumitrașcu _ m-am reîntâlnit cu etosul armean
într-un concert de excepţie pentru duduk și orchestrǎ. Îl mai vǎzusem și
ascultasem cu încântare pe aceeși scenǎ pe Harry Tavitian, acel Noe al
sunetelor, alt armean fǎrǎ margini despre care am mai scris undeva pe blog.
Întâmplarea face ca tocmai în aceste zile sǎ lecturez
Cartea șoaptelor, a lui Varujan Vosganian în mare vogǎ și deja suspectez un fel
de conspiraţie, un triunghi armean al Bermudelor cu vârful ţintǎ cǎtre
Pasǎrea ceţii.
Mǎrturisesc nu mai ascultasem pe viu un duduk, darmite un
duduk cu orchestrǎ! Pe viu, cǎci solistul devine una cu instrumentul lui.
Sunetul acela grav și cald parcǎ adunǎ în el toatǎ durerea armenilor. Flǎcǎii
vin de departe poposind în luminișul sunetelor aduc cu ei tot zbuciumul peregrinǎrilor
lor. Nici o ţarǎ nu-i mai încape, doar fluierul lemnului de cais.
Rǎscolitor Haciaturian într-o suitǎ de dansuri armenești. Viorile se nǎpustesc rǎzvrǎtite
de pe deal în vale și se liniștesc înalţându-se lin pe culmi. Grijǎ mare cum se
strecoarǎ pe poteci dulcea luminǎ a înserǎrii. Un violoncel, geme, strâns între
picioarele puternice și zvelte ale unei instrumentiste. Ce-ar putea fi mai
frumos decât geamǎtul de dragoste al unei tinere femei. Și din nou instrumentul
sacru exoticul instrument armean duduk așterne pacea.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)