joi, 24 septembrie 2015
Se pune problema dacã se iubesc
Ea, specialã și fãrã noroc. Liberalã,
iubitoare de pãsãri și de naturã ȋși fãcea tot timpul cruce cu limba-n gurã,
dar dragostea nu-i lua foc. Romanțioasã, cu capul ȋn nori, ȋn fiecare dimineațã
dãdea grațioasã frimituri la ciripitori, ȋn fața blocului, ȋntr-un loc cu
verdeațã, dȃnd cu tifla norocului și așteptȃnd sã coboare pe calul lui alb din
metrou cavalerul de tip nou, sã punã ordine și culoare ȋn viața ei trecãtoare…
El, erou cu stele de general, te
puteai uita la soare, doar dacã era ȋn interes național…
Cȃt timp socotesc, se pune problema
dacã cei doi se iubesc.
Crucea de piatrã
Pe străduţa pietruită a Dudeştilor, dincolo de
intersecţia cu Dorobanţi, trăsurile începeau să oprească în faţă bordelurilor
după ce se lăsa întunericul. Flǎcǎruia felinarului – agăţat direct pe zidul
casei sau în poartă – roşie de la gazul îndoit cu apǎ, nu reuşea să lumineze
într-ajuns feţele celor care intrau scoţându-şi obiectul ce le acoperea
fruntea. Pălărie, dac-ar fi fost vreun domn, sau caschetã, dacă se nimerea unul
dintre ofiţerii venetici ce umpluseră străzile Bucureştilor. Cei, cu bască sau
chipiu, treceau ceva mai în jos căci strada plăcerilor avea mai multe
stabilimente. Oferta fiind după buzunarul clientului.
Odată intrat în salonul larg cu pereţii plini de
tablouri, aşezat la una din cele câteva mese, băutura şi flecǎreala fetelor
care stăteau în picioare lângă soba de teracotă ce ocupa jumătate din perete,
te făceau să uiţi de bombardamentele tot mai dese din ultima vreme. Sorbeai un
pahar-două din băutura fină şi numai după aceia îţi clăteai ochii alegându-ţi
una dintre fetele îmbrăcate provocator, transparent, astfel încât să-și pună în
valoare calităţile de patrimoniu.
Venise să-şi ia la revedere. Aranjase la cazarmă cu
sublocotenetul Haralambie, zicându-i că nevasta e gata să nască şi trebuie s-o
încurajeze cumva înainte de plecare. Transferat de curând din Garda Regală nu-i
ştia nimeni rostul ȋn trupa nouã aşa că încercarea dăduse rezultate. În birjǎ
se gândise deja la Suzi, şi-ar fi dorit s-o găsească liberă. A avut noroc.
Nu-şi mai plătise de mult abonamentul, dar Miţa, patroana, avea slăbiciune la
el. Cum îl văzu îl luǎ în braţe şi-i şopti la ureche:
– Unde mi-ai fost puşlama? Am crezut că m-ai tradus.
Ce e cu uniforma asta pe tine? Titi era într-o uniformă militară obişnuită de
infanterist, o predase pe cea specială cu ciucuri și firete din Gardã.
– Îţi povestesc mai târziu. Las-o pe Suzi cu mine şi
dǎ-ne sus şi o sticlă cu lichior de nuci. Patroana se uită lung, fetele nu
aveau voie să bea în timpul lucrului, dar se execută îndată. O luǎ pe Suzi de
mânǎ extrăgând-o cu o plecăciune “vinovată” din grupul ce se strânsese ciorchine
în jurul lui. Fetele ţuguindu-şi buzele supărate izbucniră pe mai multe voci.
– Ia-mă pe mine Titișor!
– Doamnelor, va rămân dator!
În camera de sus, patul larg cu aşternut roşu după
două păhăruţe de lichior se cãznea sã-i primeascã bine, dar parcă nu se
potriveau ca altădată jocurile. Nu ardea focul… Nimic profesional ȋn
ȋntȃlnirile lor de pȃnã acum, uitau cu totul unde se aflau și ȋși stȃrneau
reciproc dorințele, ceeace mai ales pentru Suzi pãrea o minune, redescoperind
ȋn sine ca o bucurie ce-i umplea inima, susurul unui izvor pe care-l credea
ȋmpietrit demult.
– Suzi, ştiai că ai un sȃn mai nătâng şi altul fudul?
Pare că n-am supt nici le fel, nici destul! Avea un bust perfect Suzi şi-i
plăcea să-i mângâie sănii, să-i potrivească în căuşul palmei ridicându-i uşor
spre gura lacomă.
– Mai lasă iezii că ne-apucă nǎmiezii, fără speranţe!
Ce-i cu pistolul tău? N-are gloanţe? Hotărăşte-te până joi!
– Suzi, mâine plec la război. Îl împinse cu putere de
deasupra. Aprinse lumina şi mânioasă în pielea ei de femeie tânărǎ ce lucea, îl
cercetǎ intens, cuprinzând-o încet, din interior, întunericul.
– Bine mă Titi şi noi?... Devenise dintr-o datǎ
purtătoarea de iluzii a tuturor fetelor care-şi făceau meseria fără tragere de
inima în camerele alăturate. Veni lângă el, îi lua mâinile şi i le puse pe sâni
cu capul dat pe spate, frecȃndu-i de mâinile lui. Sfârcurile deveniseră tari şi
sănii flǎmânzi parcă cerşeau adăpostul.
– Bine mă Titi!... Se mistuirǎ într-o îmbrǎţișare
lungǎ, refuzȃnd sã asculte fȃșȃitul tot mai intens al tãcerii.
Nota: Acest post poate fi publicat in orice revista cu conditia sa fiu informat
miercuri, 23 septembrie 2015
Ȋndreptar pãtimaș
Nu-mi ȋngãduiam
sã mai privesc miezul ȋncins
al astrului zilei
Mã ȋncãlzeam la palida lunã
pipãind
coapsele lucind reci
ale negresei
Mã credeam tȃnãr
și m-am trezit
ȋntr-o bunã zi
fãrã vȃrstã
sâmbătă, 19 septembrie 2015
GUŞTERELE din DRUM
Notă: După lansarea la Merişani a apărut şi prima cronică
GUŞTERELE, de Ion Toma IONESCU
Note de lectură
Domniţa Neaga
„ Nu ştiu dacă cititorul acestei
cărţi va gândi ca mine. Încerc să mă dumiresc şi dacă personajele mele schiţate
se pot aşeza comod într-un roman. Am amestecat planurile, n-am pus personajele
să relaţioneze destul, alteori au relaţionat nefiresc, nu le-am conturat
suficient ca tipologie, ca epică, psihologie etc. Recunosc, uneori am amestecat
stilurile, timpii istorici şi cei ai povestirii, spaţiile, am inclus şi un
metaroman, nu-i prea mult? Fără o succintă organizare!... De parcă am avut
numai dubii, nu şi idei...”
Fragmentul citat, care deschide
capitolul XXIII al cărţii, este o mărturie sinceră a frământărilor şi
neliniştilor scriitorului, preocupat de calitatea actului de creaţie.
Exigenţele sale morale faţă de sine sunt atât de înalte, încât deplina
luciditate îl face să se întrebe dacă demersul său creator este cel autentic...
Nu întâlnim prea des, în ziua de astăzi, scriitori care să-şi pună astfel de
probleme de conştiinţă legate de scris.
Romanul „ Guşterele”, ediţia
a doua, apărut la Editura Inspirescu, Satu-Mare, 2015, aduce în faţa
cititorului român o poveste de viaţă autentică trăită de personajul, narator şi
autor deopotrivă, Ion Toma Ionescu. Scriitorul înoată în trecutul de ceaţă pe
care îl aduce în memorie şi îl retrăieşte cu aceeaşi intensitate ca odinioară,
dacă nu chiar mai intens.
Nu cunosc raţiunile care au stat la baza acestei a
doua ediţii, dar am observat cu bucurie câteva lucruri inspirate care au adus îmbunătăţiri
substanţiale conţinutului cărţii apărute în 2013 la Ed. Paralela 45 din
Piteşti. Sunt fixate, de data aceasta, mult mai clar coordonatele temporale şi
spaţiale ale romanului. Fiecare personaj beneficiază de o atenţie sporită din
partea autorului, amănuntele aduse în plus consolidându-i personalitatea. Se
vede o preocupare mai mare de a întări caracterul autentic al întâmplărilor:
despre unele personaje avem mărturii noi din partea unor „martori”; despre
faptele povestite avem „documente” descoperite recent în arhivele pe care
scriitorul le-a cercetat. Remarcăm tendinţa vădită a prozatorului de a face din
personajele pe care le-a iubit adevărate icoane, punând pe chipul acestora o
lumină transfinită. În fine, prin această a doua ediţie, I.T.Ionescu
desfiinţează frontiera dintre realitatea dură (trăită de personaje în nişte ani
la fel de duri) şi cea magică, onirică, oferind cititorului posibilitatea de
a-l însoţi pe autor într-un univers pluridimensional, acţiunea desfăşurându-se
pe trei planuri interşarjabile: real, fantastic, oniric.
„ Guşterele”, titlul
romanului, este o metaforă. Dacă am încerca să o decodăm, nu am face decât să
maculăm imaginea artistică. Ar fi ca şi cum am mângâia cu mâinile înnoroite
aripile albe ale unui înger.
Cartea este structurată pe mai multe capitole,
fiecare capitol purtând numele unui personaj, sau un titlu metaforic ce
defineşte o vârstă, o etapă, o stare de spirit. Unele capitole au acelaşi
titlu, de pildă numele unui personaj, surprins însă în ipostaze diferite ale
existenţei sale.
Am remarcat şi cu altă ocazie calitatea deosebită
a autorului de a portretiza. Uneori, prin câteva detalii, realizează un portret
viguros, memorabil. Personajele sale sunt aidoma unor construcţii solide,
împodobite pe dinăuntru cu fresce de o rară frumuseţe. Ele sunt actorii care
dau viaţă textului literar, interpretând de cele mai multe ori un rol dramatic,
mai rar, unul comic.
Nu lipsesc tablourile onirice de cea
mai bună calitate expresionistă şi escatologică. Capitolele XIX şi XXI, respectiv „ Coverga din cer” şi „ La covergi”,
oferă o imagine a Raiului, unde bătrânul Tobârlan negociază, în termenii lui,
cu Dumnezeu. Dialogul dintre cei doi, calm, paşnic, pare a fi o discuţie
firească între doi prieteni. Tobârlan este un alt om: a renunţat la multe din
apucăturile lumeşti, acceptă constrângerile impuse, dar ultimul cuvânt pare să
îl aibă tot el. Covergile care populează lumea Raiului sunt asemenea unor
iglu-uri, în care s-au retras Tobârlanii, spre a se bucura de fericirea de care
nu prea au avut parte aici pe pământ... Umorul fin şi ironia ascunsă, stilul
liber de podoabe artistice... sunt mărturii ale unui robust talent
scriitoricesc.
În cartea lui Ion Toma Ionescu totul
începe şi se termină cu „ timpul”. Un timp de o exactitate matematică, timpul
demiurg, un timp lipsit uneori de importanţă, care curge haotic, un timp care
vine parcă din afara oamenilor, îi împinge, îi constrânge, îi subjugă şi le
acoperă timpurile lor particulare. Este timpul imperios al lumii ( lumea văzută
ca un sanatoriul universal) în care
vieţile noastre, ale oamenilor, se înscriu ca un punct pe o dreaptă fragilă...
Parafrazându-l pe Ludwig
Wittgenstein, aş spună că înţelesul acestei cărţi poate fi exprimat în câteva
cuvinte:” Ceea ce se poate în genere spune se poate spune clar; despre ceea ce
nu se poate vorbi trebuie să se tacă”... Tăcând, însă, nu vom afla niciodată
dramele înaintaşilor noştri, viaţa lor plină de privaţiuni, ceea ce au gândit
şi au făptuit, cine au fost ei, dar mai ales, cine suntem noi, cei de astăzi,
care descindem din ei şi ducem mai departe moştenirea lor genetică.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)