Impartasesc cu prietenii bucuria de a descoperi in revista Tribuna o cronica la volumul de poezie Ceara si miere. Multumesc Irinei Lazar pentru disponibilitatea de a se apleca asupra versurilor mele!
sâmbătă, 8 iunie 2019
Cronica in revista Tribuna
Impartasesc cu prietenii bucuria de a descoperi in revista Tribuna o cronica la volumul de poezie Ceara si miere. Multumesc Irinei Lazar pentru disponibilitatea de a se apleca asupra versurilor mele!
joi, 6 iunie 2019
Tu tu tu tu tu tuturututu
Tableta de cititor
(Goarna lui Tuturuz. Stefan Mitroi)
„După dispariţia lui Olimpiu(ultimul locuitor în viaţă al cătunului,
clopotarul, pentru care clopotniţa s-a deplasat la căpătâiul celui ce nu se mai
putea mişca şi s-a aplecat asupra lui până ce acesta a reuşit să prindă funia
cu care şi-a tras singur clopotul), casele au început să se simtă tot mai
istovite. Dar nu din cauza bătrâneţii, ci a însingurării care le cuprinsese.
Înainte de asta cum să se gândească la vârsta pe care o aveau, când se năştea
mereu câte un copil în odăile lor, şi ele se credeau de o seamă cu el, luându-şi
cu fiecare nou născut viaţa de la capăt?
Fiecare casă avea tot atâtea vieţi câţi oameni
trăiseră în ea. Nici nu le trecea prin minte că pot avea o viaţă numai a lor.
Au descoperit destul de târziu asta, când toţi oamenii din cătun şi-au sfârşit
vieţile, iar ele, care îşi începuseră viaţa cu fiecare dintre ei, nu izbutiseră
să moară cu niciunul. Abia atunci şi-au dat seama că au o vârstă şi o viaţă
doar ale lor, separate de viaţa şi vârstele celor ce trăiseră în ele.”
În fragmentul citat am descoperit una din
cheile acestei incredibile cărţi. Şi de aici poate să înceapă dialogul şi
aventura caselor plecate în bejenie spre Bucureşti.
Pe aceeaşi pânza albă de zăpadă deschisă
zărilor, în visul unui pictor naiv de geniu ce a urcat casele pe sănii şi a
pornit la vale lunecând în culori vii şi proaspete, în jumătatea lui de pagină
scriitorul Ştefan Mitroi, intrat în competiţie cu sinele, parcă vrea să
desfiinţeze postulatul acceptat de toţi, că o imagine face mai mult decât o mie
de cuvinte. Şi descrie călătoria caselor abandonate, în cuvinte însufleţite
care răstoarnă concepte şi reguli şi adaugă
construcţiei volume noi de aer, într-un spaţiu şi timp în continuă mişcare. Parcă
totul se leagă în urma unui ac fermecat ce aleargă zglobiu pe ţesătura unui
gherghef, fixând vieţile oamenilor, ale caselor, ale sfinţilor din icoană, ale
obiectelor, sau ale sufletelor mormintelor, într-o sarabandă împietrită de care simţi nevoia să te desprinzi, să iei în
mână lupa din mâna autorului, s-o îndrepţi încet către suflet şi să-ţi pui întrebarea.
Oare cătunul tău…
Mare poet Haritonul ăsta!
„Şi a înhămat Ambrozie
un armăsar alb la sanie.
Şi era o zi geroasă de iarnă.
Şi a urcat Petruţa alături de el în sanie.
Şi-n timp ce urca, el i-a aşezat
pe umeri un voal alb de dantelă.
Şi totul era alb în jur.
Câmpul, satul din depărtare,
cimitirul, crucile din cimitir.
Şi bătea clopotul în sat,
vestind începutul slujbei de duminică.
Poate şi începutul nunţii lor,
ce încăpea toată
în sania aceea de două locuri.
Căci Ambrozie ţinea într-o mână
hăţurile cailor, iar în cealaltă
o lumânare albă aprinsă.
Calul a pornit la trap peste câmp.
Şi Petruţa era îmbrăcată în mireasă.
Şi strângea la piept un buchet
de flori albe, care nu era altceva
decât respiraţia ei îngheţată.
Şi-au ajuns cu sania pe
gheaţa groasă a iazului.
De partea cealaltă a gheţii
se zărea Drumul Muscalilor.
Ajungeau cât ai bate
din palme acolo, după care….
După care nu s-a mai văzut calul.
Nu s-a mai văzut apoi nici sania.
Nimeriseră într-o copcă
săpată în dimineaţa aceea
în gheaţă!....”
Nu putea lipsi din drama destructurării satului românesc
tradiţionala îngemănare dintre nuntă şi moarte!
Mai aveam de parcurs ultimele pagini şi dospea în mine ca
cititor curiozitatea intensă de a afla cum rezolvă autorul încheierea
călătoriei caselor şi întâlnirea în Bucureştiul zilelor noastre cu cei care le
părăsiseră, urmându-şi cursul vieţii lor.
Şi finalul se petrece în nota întregii cărţi, strălucit.
În spatele ferestrei lui Hariton, ultimul plecat din sat şi
ajuns mare scriitor premiat de academie, la ultimul etaj unde locuia, într-o
noapte fără somn scriind ultimele pagini din carte, scriitorul îşi vede propria
casă plutind dincolo de balcon. Nu putea să-şi ia ochii de la ferestrele casei
în care venise pe lume, iar îndărătul casei lui, privind mai atent erau alte
case aliniate, ştiute. Era acolo tot satul.
Şi în timp ce el se gândea uşor confuz, cum să-şi invite
musafirii înăuntru, şi să închidă povestea, s-a auzit de undeva sunetul Goarnei
lui Tuturuz.
Tu tu tu tu tu tuturututu!
„Deodată, în timp ce el se gândea la toate acestea, casele
se traseră cu un pas în spate şi începură să urce în cer…. Tocmai atunci, se
năpusti de sus o ninsoare cum nu mai căzuse alta pe pământ.”
miercuri, 5 iunie 2019
Reflexoterapie cu tablou vivant
Harei Dana
El e cocostârcul albastru
fragil răbdător
gata sa-şi frângă
echilibrul
dansând într-un picior
pe gheaţa subţire
lunecând precum culorile
în neştire
în milioane de solzi rozalii
El e cocostârcul albastru
fragil răbdător
gata sa-şi frângă
echilibrul
dansând într-un picior
pe gheaţa subţire
lunecând precum culorile
în neştire
în milioane de solzi rozalii
Închide ochii, ştii
Ea e noaptea
învăluitoare
în culcuşul
iernilor blânde
e blestemul
celei mai pârdalnice
osânde
de neatins
când orchestra
atinge
într-o salcie verde
flacăra ce se stinge
Ea e noaptea
învăluitoare
în culcuşul
iernilor blânde
e blestemul
celei mai pârdalnice
osânde
de neatins
când orchestra
atinge
într-o salcie verde
flacăra ce se stinge
marți, 4 iunie 2019
Guterele din specia Gusterului. Cronica in revista Arges. Daniel Marian
Tabletă de cocostârc
Corpul uman este fără
îndoială o orchestră care interpretează o simfonie sau o sonată. Un
şlagăr, sau o geampara, o horă staccato sau o manea, după cum dictează
căştile din urechile fiecăruia. Se întâmplă ca părţi din întreg,
suflătorii sau instrumentele cu coarde, percuţia, orga sau pianul,
chitarele, acordeonul sau cornul englez, să se abată suav anapoda peste
câmpul verde cu gardul dărâmat al portativului, părăsind linia melodică
spre disperarea dirijorului care,
închide ochii şi într-un picior, cu bagheta sprijinindu-se de aer, cu
cerul căzut pe el, încercă să ţină totul în echilibru.
Domnilor/doamnelor, aţi stat vreodată într-un picior cu ochii
închişi? Încercaţi vă rog acum şi număraţi clipele. Dacă reuşiţi să
rezistaţi până la 10 înseamnă că orchestra dumneavoastră încă
performează. Dacă nu, sigur s-au dezacordat clapele, s-a rupt vreo
coardă mai sensibilă la vioară, s-a înfundat timpanul cornului englez şi
suflătorii s-au dedulcit la tutun sau etnobotanice. În cazul ăsta,
starea de sănătate a corpului arată că aveţi 60/70 de ani, chiar dacă
n-aţi împlinit 40 şi credeţi-mă, e inútil să mergeţi la doctor. Lăsaţi-l
pe ministrul ăla care-o fi, nu-l disperaţi, să-şi facă reforma în
linişte.
Şansa dumneavoastră sunt exerciţiile Jin Ji Du Li. Staţi într-un picior precum cocostârcul, cu ochii închişi, zi de zi! După cum spun specialiştii chinezi, practicând zilnic un minut sau două exerciţiul, veţi evita senilitatea, iar hipertensiunea arterială, diabetul, afecţiunile coloanei sau cele cervicale, nu vor mai întrerupe peisajul. Memoria şi calitatea somnului se vor înbunătăţii.
Nu-mi cereţi să dau din casă ştiinţific ce meridiane ale corpului stau în echilibru în picior şi armonizează centrii nervoşi ai diferitelor organe. Nu e casa mea, am primit-o pe net şi o dau mai departe.
Staţi într-un picior, fiţi propriul dumneavoastră dirijor şi dacă tot auziţi în cască o muzică proaspătă, nouă, când schimbaţi piciorul de sprijin, poate scuturaţi şi manelele...
Sănătate multă!
Şansa dumneavoastră sunt exerciţiile Jin Ji Du Li. Staţi într-un picior precum cocostârcul, cu ochii închişi, zi de zi! După cum spun specialiştii chinezi, practicând zilnic un minut sau două exerciţiul, veţi evita senilitatea, iar hipertensiunea arterială, diabetul, afecţiunile coloanei sau cele cervicale, nu vor mai întrerupe peisajul. Memoria şi calitatea somnului se vor înbunătăţii.
Nu-mi cereţi să dau din casă ştiinţific ce meridiane ale corpului stau în echilibru în picior şi armonizează centrii nervoşi ai diferitelor organe. Nu e casa mea, am primit-o pe net şi o dau mai departe.
Staţi într-un picior, fiţi propriul dumneavoastră dirijor şi dacă tot auziţi în cască o muzică proaspătă, nouă, când schimbaţi piciorul de sprijin, poate scuturaţi şi manelele...
Sănătate multă!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)