marți, 16 iunie 2020
Cronica la Al cincilea...
Multumiri pentru profesionalismul lecturii, doamnei
Mamier Angela Nache si pentru gazduire prietenului
Florin Dochia!
https://en.calameo.com/read/003821790f913dd01ea54?fbclid=IwAR3bYVZ_r2_CoGMD23vCsEjOMdde5dB_b3VLNyOBsafEVrtFaE3DPIPhiKI
sâmbătă, 13 iunie 2020
O cronica in Urmuz
·
https://en.calameo.com/read/003821790f913dd01ea54?fbclid=IwAR16RNkMF2yhSYiOg4aknbJinR3XwXJchILxR4h-jX_2RPFDw2Zk0xzYRZQ
În acest număr semnează: Şerban Foarţă, Matei Vişniec, Liliana Popa, Mioara Bahna (Florina Isache), Angela Nache Mamier Angela Nache (Ion Toma Ionescu), Serghie Bucur (Dumitru Augustin Doman), Cristina Berinde (Marius Dumitrescu), Ică Sălişteanu (Emilian Marcu), Valentina Becart (Georgeta Muscă-Oană), Silvia Marinache, Oxana Gherman, Raluca Faraon, Mihaela Oancea, Emilia Amariei, Carmen Secere, Andreea Miu, Ana Mihăilescu, Costin Ghiban, Ioana Bojincă, Lucia Corina Păsărar, Valeriu Valegvi. Tălmăciri din: Deborah Paredez, Miroslav Sosoi, Tareq Samin, Danijela Trajković, Angela Dimcheva, Eillen Myles, Adam Fitzgerald, Nadejda Radeva, Valentin Leahu, realizate de: Florin Dochia, Mircea Dan Duţă, Nicoleta Crăete, Yvonne Foster
Ilustraţii: Titus Draghicescu
Ilustraţii: Titus Draghicescu
Multumiri!
sâmbătă, 6 iunie 2020
Cronică de carte. Ceară și miere
Cronica volumului „Ceară și miere”, Editura Grinta, 2017
Ion Toma Ionescu este o prezență cât se
poate de complexă și mai ales dinamică în peisajul literar românesc.
Poet, prozator și cronicar, toate cu normă întreagă, el este prezent la
mai toate evenimentele culturale majore, oferind uneori chiar iluzia
ubicuității. Cea mai recentă carte a sa, volumul de poeme „Ceară și miere”,
a apărut la editura clujeană Grinta, în anul 2017, în colecția „Poezia
Vie”, marcă înregistrată a Asociației Culturale Direcția 9, coordoantă
de poetul Adrian Suciu.
Volumul „Ceară și miere”, compus din
două cicluri poetice, primul purtând titlul omonim al întregului, cel
de-al doilea, denumit în spiritul Centenarului Marii Uniri, „astăzi
scriu despre patrie”, se prezintă ca un regal de poezie, oferind
cititorului, de la început, până la sfârșit, plăcerea de a se delecta cu
metafore subtile și cu imagini poetice dintre cele mai rafinate.
Ciclul „ceară și miere” începe cu o artă
poetică în adevăratul sens al cuvântului, poetul exprimându-și
convingerea că poezia vie va sta întotdeauna sub pecetea divinului, a
acelui verset ioaneic: „La început era Cuvântul”, extinzând inclusiv
dogma despre întruparea Logosului divin, deloc eretic, la planul plenar
al lumii: „nu eu sunt/ cel care a împărtășit/ această taină/ căci
însăși el/ întâi a rostit/ apoi și-a dezlegat/ păsările gândului/ să
prindă înțelesul/ vorbelor sale/ pe care/ le-a adeverit/
binecuvântându-le// cuvintele sunt ființe”.
O altfel de artă poetică se dovedește a fi și poezia de inspirație niponă, „haiku”, în care ni se dezleagă taina titlului: „sumă de poveri/ încovoiată sub nopți/ ceară a mierii”.
Așadar, în concepția lui Ion Toma Ionescu, aceasta este poezia: ceara
mierii, înțeleasă ca acea parte solidă, având mai degrabă valențe
practice, fiind folosită atât în ritualuri și cult, cât mai cu seamă în
rețetele leacurilor trupești, ce se împletește până la momentul
decantării, cu mierea cea dulce, provocatoare de extax. Altfel spus,
poezia trebuie să fie și dulce ca mierea, dar mai cu seamă utilă
sufletului cum ceara trupului. Și tot din acest tristih mai înțelegem că
poezia este rodul unor poveri ce încovoaie sufletul poetului sub
pecetea nopții, adică a îndoielii, a slăbiciunii, a durerii, a tot ceea
ce este mai uman cu putință.
De altfel, în poemele lui Ion Toma
Ionescu, printre cele mai des întâlnite imagini se numără „ceața”,
„fumul” sau „visul”, toate vorbind despre aceeași stare de suspendare
perpetuă între abstract și concret, între vis și realitate, între dilemă
și certitudine.
O altă prezență constantă în lirica
acestuia, o constituie moartea, care se bucură însă, sub pana poetului,
de o înfățișare exotică cu ușoare tendințe erotice, ce denotă pe de o
parte fascinația pe care o trezește în mintea acestuia, în veci
nedeslușita moarte, iar pe de altă parte, disponibilitatea lui de a
flirta cu aceasta, în scopul parșiv, dar mântuitor, al zădărnicirii ei :
„nu-mi îngăduiam/ să mai privesc miezul încins/ al astrului zilei/
mă încălzeam la palida lună/ pipăind/ coapsele lucind reci/ ale
negresei// mă credeam tânăr/ și m-am trezit/ într-o bună zi/ fără vârstă”; „o
negresă tânără/ se înflăcăra/ obraznic în aer/ lepădându-se de hanțe/
dansa din buric // șișul meu/ cu tăișul în jos/ se trezise/ în prăsele
de os.../ ardeam la foc mic// i l-am răsucit de teamă/ morții sub
piele.../ cu zăpadă am șters/ sângele pe lamă/ și-am fugit// ea
ținându-se de stele mă striga/ duios/ poiete/ cu ce ți-am greșit”.
În lupta sa cu moartea, care este de
fapt lupta cu însăși viața, poetul Ion Toma Ionescu își ține aproape o
seamă de aliați de nădejde, care sunt prietenii poeți. În paginile
acestui volum, el dedică o serie de poeme, unor poeți- prieteni
apropiați: Elena Katamira, Dana Toma, Adrian Suciu, George Mihalcea,
Eugen Pohonțu, Emil – Iulian Sude. Dar, poate cel mai frumos
poem-prietenie, este cel dedicat poetului Lucian Vasilescu: „vasilescul
ăsta lucian/ dumnealui/ e un fel de/ brâncuși/ poartă barbă/ ca el/ și
scapără/ înalt/ cu dalta/ cuvintele/ deschizând/ în piatră/ porți spre
cer// vasilescul ăsta lucian/ și-a cioplit/ din sufletul/ dumnealui/
fără grabă/ pe masa/ tăcerii lui/ viața lui// dragostea lui/ într-o
casă/ cu pereți”.
În cel de-al doilea ciclu poetic,
„astăzi scriu despre patrie” poetul ne surprinde cu o serie de poeme
patriotice, dar de un patriotism subtil, abia sugerat de prezența unor
cuvinte cheie cu puternică valoare de simbol, nu la modul naționalist –
extremist sau patriotard – patetic, tonul fiind unul mai degrabă suav,
intim, ca și cum poetul și-ar alinta țara, nu în văzul lumii, ci în
cămara sufletului său, unde nu uită să-i pomenească nici pe cei prea
devreme uitați: „astăzi scriu despre patrie/ cu lancea unui steag/
scrijelesc/ anul 2017/ pe marțipanul/ unui tort/ ornat în trei benzi
vderticale/ roșu – galben – albastru// tricolorul este al patriei/ și
tortul al fiicei mele/ ce poartă numele/ sfântului andrei// (...)// e
1 decembrie/ patria își scoate/ ia subțire/ din odaia bună/ cu
fotografii/ de familie/ atârnând/ pereții de cer/ și o îmbracă/ peste
sânii goi// (...)// la colectiv au venit/ cu lumânări/ în mâini/ tații
și fiii lor îngeri/ să vadă câmpuri/ de sângeri în foc/ de iarnă/
înfrunzind”.
Poezia lui Ion Toma Ionescu nu se cere
analizată critic, din punct de vedere stilistic sau estetic, deși nu
duce lipsă nici de metafore puternice și nici nu trădează vreo lipsă de
siguranță a penelului, cum ar fi și absurd să se întâmple, dată fiind
experiența de câteva decenii în arena literelor a autorului. Ea se vrea
însă descoperită mai ales la nivel... grafic. Un ochi bine șlefuit, va
observa de bună seamă că poemele acestuia au deseori imaginea unor
coloane, ca cea a infinitului, a lui Brâncuși. Zveltețea lor, dată de
versurile scurte dispuse ordonat unul sub celălalt, precum și diafanul
dat de cuvintele folosite, atent selecționate dintre cele mai subtile și
mai sublime cu putință, vorbesc de la sine despre tendința poetului
spre transcendență, spre zbor, spre cer, spre acel tărâm magic și sacru,
unde nicio taină nu va mai rămâne ascunsă.
Așadar, poetul Ion Toma Ionescu rămâne
unul dintre seniorii poeziei românești contemporane, provocând
cititorilor o reală plăcere cu fiecare nou volum de versuri publicat.
Multumesc Romeo Aurelian Ilie!
vineri, 5 iunie 2020
Viaţa cu ale ei,
Aşa a fost ales să fie de obicei.
Bărbatul la semănat
şi femeia la cules…
Între cele două,
viaţa cu ale ei,
închinând cruce
şi aşteptând
să plouă
sau să se usuce...
Bărbatul la semănat
şi femeia la cules…
Între cele două,
viaţa cu ale ei,
închinând cruce
şi aşteptând
să plouă
sau să se usuce...
marți, 2 iunie 2020
O cronica noua. Petronela Apopei
https://www.ecreator.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=9533%3Acrez-si-viata&catid=12&Itemid=115&fbclid=IwAR2rGOLaHEU-2eGRHhb9r6UjJyHqEY3RMQCW-qazJXbArTe_8_k56YShN9s
„Un rege își pune pecetea pe documentele ce-i exprimă
hotărârile. E semnul puterii lui. Un sigiliu de ceară (fără miere) pe un
testament, împiedică deschiderea acestuia mai devreme. E simbolul unei
taine sau a unei apartenențe legitime. Simbolul se prelungește azi în
diferite și multiple utilizări și nuanțe.” mărturisește scriitorul Ion
Toma Ionescu în volumul de proze scurte și tablete, „Copacul cu icoană”,
apărut la Editura „Ecreator”, din Baia Mare, în 2018, punându-și
pecetea asupra unei scriituri de înaltă clasă. Volumul „se dedică
familiei care m-a lăsat la biroul meu, lângă calculator: Cristinei,
Ramonei, Ionelei, lui Alexandru, lui Toma și lui Puiu...”, o familie
frumoasă care devine personaj al narațiunii, sigur, surprins în diferite
ipostaze de viață. Cartea este structurată într-un mod inedit. Începe
cu „Pecețile lui Zamolxe. Studiu de guștere”, urmând șase capitole care
încep cu o „tabletă” și culminează cu părți de „roman”. În interiorul
acestui incipit și final se află ca într-o sferă aspecte din realitate,
meșteșugite impecabil de pana artistului. Poveștile de viață reale și
bine închegate te poartă printr-o lume necunoscută, o lume drenată de
emoții și trăiri ce reușește să te transpună într-o tristă realitate a
războiului, a perioadei comuniste sau a unei democrații înțeleasă greșit
(„Noi se pare că ne-am vândut sufletul”). Titlul cărții este mai mult
decât sugestiv, pare rupt chiar din sufletul autorului. „Copacul cu
icoană” este de fapt „Stejarul cu icoană” (titlul uneia dintre prozele
scurte): „Era un stejar bătrân, cu coroana bogată și tulpină de trei
metri în diametru... Cu timpul copacul și-a întins coaja peste icoană,
dar au rămas în relief ridurile adânci pe chipul blând al Maicii
Domnului, ca un semn divin.”
Deloc întâmplătoare această imagine care te duce cu gândul la
simbolul salcâmului din „Moromeții” lui M. Preda, dar care poate deveni
simbolul omului ce a dat viață acestei cărți prin mijlocirea
dumnezeirii. Stejarul este simbol al trăiniciei, al rezistenței la
vicisitudini, iar icoana Maicii Domnului este mai mult decât grăitoare.
„Nihil sine Deo”, nimic fără crez, fără speranță, fără viață... O viață
de om șade între coperțile acestui volum în care sunt evocate personaje
reale ce și-au pus amprenta de-a lungul timpului asupra autorului. Scene
de viață se perindă prin sufletele lectorilor, aducându-i într-o lumină
nouă pe: Titi – „soldat în garda regelui Mihai” (socrul autorului),
Ioni - soția, Victo - soacra, fiica, nepotul Toma („începuse războiul
dintre bakugani”), Dona și povestea ei tristă, alături de alte personaje
(Maria, Oanța, Teia, Jean Voiculescu, Ludmila, Mona, participanții
Cenaclului Rebreanu, prietenul Aurel, Gicu, vecinul Eugen, Ică, Sanda,
Elena, Anny, Nae, regizorul Varodi, actrița Luminița Borta, Mașa și
alții). Toate aceste personaje dau savoare scriiturii, seducând prin
farmecul imprimat de scriitor. „Totdeauna mi-am dorit să mă las
sedus...” mărturisește autorul. Sigur este sedus și subjugat de talent
și dăruire pe altarul frumosului, reușind să seducă prin calitatea
scriiturii sale. Într-un ritm alert și extrem de realist, volumul ne
incită să descoperim frânturi de istorie contemporană, din perioada ante
1989, din timpul războiului până în zilele noastre. Fragmente de viață
ale membrilor familiei sale te fac să te cutremuri și să trăiești
afectiv și efectiv în spațiul și timpul acela. Acesta este rolul
prozatorului de a determina cititorul să se simtă personaj și să simtă
trăirile acestuia. Nimic întâmplător, nimic nefiresc, nimic neadevărat.
Trăind aceleași vremuri, retina ți se umple de evenimente ce nu pot fi
tratate cu indiferență. Impresionante sunt scenele în care oameni aflați
la o vârstă înaintată pierd noțiunea timpului trecut peste ei,
necunoscând realitatea de fapt („Reforma sănătății”) sau pline de un
umor fin care îți gâdilă simțurile („Operațiunea Caloriferul”, „Punguța
cu doi bani”). Fin observator, analist, plin de ironie sau autoironie,
autorul se joacă în acest volum cu emoțiile proprii, dar și cu cele ale
celui împătimit într-ale cititului („Depășind mental propria condiție au
sărit peste gard leopard după leopard”). Ion Toma Ionescu nota în
„Tableta 5”: „Scrisura mea în proză e ca lucrătura bunicii cu
andrelele”, iar cei care citesc trebuie să recunoască acest lucru. Așa
cum din mâinile și andrelele bunicii ieșeau lucruri trainice, de bună
calitate care țineau de cald sau aduceau un plus de frumusețe, așa și
scriitura dumnealui oferă aceste beneficii sufletești prin întâmplările
și personajele ce se perindă ca pe o scenă, oferind un spectacol
distinct și cât se poate de adevărat („alegându-și cuvintele respectuos,
îngăduitor cu rătăcirile vieții”). Pornind dintr-un început îndepărtat,
al dacilor liberi, volumul „Copacul cu icoană” se termină cu moartea
personajului principal Titi („Așa cum a început s-a și terminat furtuna.
Brusc!”), un fel de revenire la nimicnicia omului și efemeritatea sa,
un „Memento mori” al fiecărui exponent al acestei lumi. Nimic nu e
veșnic, doar Cuvântul. Ion Toma Ionescu se întreabă „Oare spectacolul
s-a terminat sau abia începe?”. Cu siguranță, ca într-un „neverending
story”, spectacolul continuă cu măiestria și siguranța regizorului... Să
lăsăm deci „tabletele” (și întreg volumul) să ne fie leac pentru
suflete și să încercăm să abordăm viața cu alți ochi, încercând a ne
cunoaște mai bine ca în acel „Nosce te ipsum!”
Abonați-vă la:
Postări (Atom)