sâmbătă, 2 februarie 2019

O nouă cronică la Guşterele


Ion Toma Ionescu

Guşterele din specia Guşterelui, din neamul Guşterelui şi din zodia Guşterelui

(Ion Toma Ionescu – „Guşterele” – Ed. Inspirescu, 2015)


             Ingrat locul poetului în lumea romanului. Trebuie să-i citeşi pe amândoi, om şi roman, de trei ori în trei ani diferiţi. Şi a patra oară, să fii sigur dacă ai înţeles bine. Mai ales când nu scrii romane, cel mult romanele mai fac aluzii la tine. Şi ca un făcut, când te-ntâlneşti cu omul, aproape şi cu romanul: „Cum e cu Guşterele, ai zis ceva de el, el a zis ceva de tine?...” M-a înnebunit Ion Toma Ionescu, cu soiul ăsta de făptură, încât de fiecare dată când iar m-apropiam de „Guşterele” lui, trebuia s-o iau de la cap la coadă, înc-o dată şi-nc-odată.

            Până la urmă, ce poate fi atât de periculos la ’un şopârl’ simpatic, care de regulă e paşnic, dacă neinspirat cumva te târcoleşte până de te muşcă şi-ncerci să-l prinzi, îţi lasă amintire coada, deci tot te-ai ales cu ceva. Dar stai că nu-i chiar aşa, adică să fug după târâtoare ori ele după mine. Trebuie văzut cine supărarea-i Guşterele aici şi ce hram poartă, pesemne că-i ceva bai cu el.  

            Mai întâi de toate, descoperim un roman autobiografic, de unde ne duce gândul că ITI o fi-n ceva legătură de rudenie cu G; sau nu, G să fie un fel de marcator pentru cromozomul şi/sau destinul lui ITI... Îi voi da de cap şi de coadă! Dar nu prin exegeză, să nu mai zic, Doamne fereşte, de vreo te miri ce hermeneutică şi alte cele, ca să nu mă iau de cap şi de coadă, fireşte. Şi nici printr-o încercare de fărâmă de  biologie, că mai mult nu ştiu.

            Vom merge într-o călătorie spaţio-temporală la clasa G. Câţi G? Un G, marele G. Centurile de siguranţă!

             Aşadar, avem o perioadă clătinată în istorie, cea interbelică; mai avem un sat, Merişani; şi mai avem o tipologie umană aparte, Tobârlanii. Aici se manifestă întâmplările vieţii, precum tot aici se întâmplă manifestele vieţii; manifeste, nu manifestări, cele din urmă putând avea în cazul de faţă conotaţie comunistă, pe când primele, ghici de care!

            Interesantă înşirarea pe capitole a neamurilor, cu neapărat reveniri asupra lor, şi desigur cu peisagistica fizică, ambientală şi morală, bogată şi aferentă fiecăruia în parte. Pitorescul dă în tot locul mână cu drama, e un foietaj de personalităţi ample, într-o festival de tarte ale vremurilor clocotite.

            Frumuseţea omului, farmecul satului, se află  sub biciul nemilos al unei falii de istorie, un tărâm nelămurit dacă vrea să fie şi înspre care rost definitoriu s-o apuce. E bucuria vieţii deopotrivă cu tristeţea asupra vieţii. Sunt şi ilogismele covârşitoare pe seama vieţii.

           În decorul scenic au loc cele ale zilei, alături de altele ale zvonisticii şi desigur unele ale doar închipuirii. Merită să mergi într-o astfel de interfaţă a lui ITI, cât de periculos ar fi să nu te apuce şi pe tine un gest asemănător raportat la propriile-ţi ramuri genealogice.

           Rezonanţa umană este atât de imprevizibilă, încât trezeşte însăşi natura din rolul expectativităţii. Iar ’moţul’ naturii astfel însprintenat, rămâne ca efigiu, ca girofar, ca altceva ce-ar mai fi cu ’g’, aceasta pentru că este vorba despre marele G.

           „Eram către ultimele pagini ale dosarului. Am auzit un clipocit aproape imperceptibil în apă, şi pe mal a apărut guşterele...” Iar Guşterele era frumos, îndemnându-te să ’guştereşti’! Întregul fragment amenajat cumva conclusiv, este nuanţat mjirific pe bază de Guşterele, vă asigur de asta, place!

           Avem deci, Guşterele autentic, roman autentic, acum dincolo de acest aranjament existenţial ITI cu G, îmi mai rămâne să-l pun la loc în memorie pe poet!

Daniel Marian. 

Notă: Mulţumiri autorului acstei cronici, Daniel Marian, pentru că şi-a găsit timp să converseze cu Guşterele!

joi, 31 ianuarie 2019

să rosteşti cuvântul


să rosteşti cuvântul

pe numele de strigat
în dungă de pasăre
şi împărat
şi să-l slăveşti
întâi soarelui
şi apoi iubitei

să-i cobori în călcâi
lui bezna
umbrei
şi ei să-i îndoi
sub sărutul ispitei
glezna…

să ascunzi
de soare
cu palmele-n nori
sânii rotunzi
ai stăpânii şi
sclavei uneori

când pătrunzi
în miezul enclavei
între coapsele
unde şi-a înnodat
dumnezeu
sinapsele

cuvântul e lăsat
să zboare
departe
cu casa în soare
şi viaţa
în moarte 

(al cincilea anotimp)

luni, 28 ianuarie 2019

Arta gheţii



Nimic nu se face în artă fără sacrificii!
Ştiam că iarna poate fi un artist complet, dar parcă acum şi-a întrecut toate posibilităţile, dăruindu-ne imagini unice. Numai că în spatele acestei frumuseţi stă sărutul îngheţat al morţii.
În biserici de dimineaţă au început slujbele. Îngerii s-au oprit din cântat şi oripilaţi de ceaţă, ascultă venind lucrătorii posaci cu drujbele.
Bieţii copaci!...
















duminică, 27 ianuarie 2019

Ciprian Chirvasiu şi Atelierele în paragină


Traversând un patinoar stradal natural generalizat al Bucureştiului – unde vântul rece, pătrunzător, îşi manifesta o vie împotrivire, ca plătitorii de taxe, să ajungă la ANAF să-şi plătească impozitul pe lăcomia guvernanţilor, de a construi piscine pentru cormorani(!…), – ne-am aflat şi noi ieri, ginta de poeţi, oficial proscrişi ai Direcţiei 9, adunaţi să scriem o nouă pagină a Atelierelor în paragină, la Trafalgar în solar, cu pereţi de folie deschişi în ger, să ne poată vedea uşor şi Ciprian Chirvasiu din cer.
Era, trebuie spus, 25 ianuarie, ziua lui de naştere, şi am sărbătorit-o între prieteni, cu poezie, amintiri şi căldură umană, care parcă venea de undeva de sus… 

Vroiam să spun ceva! Îmi plasasem gândul comunicării simplu ca şi cum aş fi dorit să descriu între puncte o dreaptă. Alesesem să vorbesc între două sintagme de referinţă.
Una, din apropiere ca timp, emisă de Adrian Suciu la prezentarea ediţiei a II-a a cărţii „albaştrii, dosarul”, în care m-am eliberat, vindecându-mă de securitatea lui Ceauşescu, carte lansată în decembrie la librăria Mihail Sadoveanu, şi,  cealaltă, mai veche, devenită nedrept dincolo de timp a lui Ciprian Chirvasiu.
Suciu care de obicei nu emite consideraţii inutile, m-a surprins atunci vorbind despre mine şi numindu-mă „fratele lui mai mic”, nu neapărat dintr-un sentiment de protecţie, cu toate că am beneficiat de ea, el publicându-mi în proiectul lui poezia vie, un volum de versuri. Mai degrabă având în faţă şi măsurând, o proiecţie de suferinţă la un alt nivel, subtil, perfid, stresant al serviciilor de azi, inevitabil pe o perioadă mult mai lungă la el, decât îmi rămânea mie de parcurs.
Cealaltă sintagmă, a lui Ciprian, o exprima de fiecare dată când ne întâlneam. Nu ca semn de îngrijorare, ci într-un fel ca o confirmare a unui răspuns pe care şi-l dădea singur. „Eşti bine maestre!?...” Conştient că timpul meu rămas ca să ajung, era inevitabil, mai scurt.
S-a dovedit că timpul e ceva relativ şi eu, o persoană marcată de îndoieli, aş fi vrut să-l întreb măcar acum „Eşti bine maestre?”
Dar la Trafalgar după o întâlnire frumoasă ca între prieteni în care fiecare a spus ce a simţit la ziua de naştere a lui Ciprian Chirvaziu se făcuse târziu. Voci din afară tulburaseră momentul şi n-am mai vorbit…
Eşti bine maestre?

Fotografii Tudor Calotescu  şi Corneliu Octavian Rodeanu