vineri, 2 septembrie 2022
Halep pokerstar
(Citiţi doar scrisul, nu e nimic denigrator, dimpotrivă!...)
Am găsit pe blog o postare din 1 septembrie 2013. Mi-a scos-o în faţă azi 1 septembrie 2022, facebook-ul, dintre amintiri. Atunci îşi începuse ascensiunea în lumea specială a tenisului şi la buletinele de ştiri, un Sisif de Constanţa, Simona Halep. Câştigase cinci turnee WTA în anul acela, urma cel de-al şaselea, iar titlul postării era Halep pokerstar(îl puteţi citi aici https://pasareacetii.blogspot.com/2013/09/halep-pokerstar.html).
Dacă ştanţa lui Dumnezeu i-ar fi dat 10 centimetri în plus de stat în picioare, cum a spus într-un interviu inspirat ceva mai târziu ŢIRIAC-ul, ar fi ajuns cea mai cea jucătoare şi toate trofeele şi laurii din Sistemul Solar şi Alfa Centaurii, ar fi putut atârna azi în prepeleacul dumisale din pridvorul casei de la Stejar’ Country Club.
Centimetrii ăia „sub” de la sol, n-au împiedicat-o pe Simona să urce muntele! E drept mai domol, dar cu constanţă şi cele 24 de trofee câştigate au relevanţa lor! Iar uriaşul loc 1 mondial împletit ca la carnaval din trandafiri, la Beijing în 2017, a întrecut imaginaţia Bunei Vestiri.
Nu am adulat-o niciodată pe Simona Halep. Am admirat-o doar tăcut dintr-un colţ al paginii mele de blog şi după fiecare victorie, am aprins la mine-n bârlog artificii, destupând şi câteva cuvinte spumoase, care nu-şi mai încăpeau în piele.
Am avut parte cu Simona şi o să mai avem în continuare şi de căderi fulminante în reprize scurte. Viaţa îţi oferă surprize când te-aştepţi mai puţin!
E una să cazi pe fereastră de la parter, ca un fante pe care l-a surprins nevasta cu vreo zână în braţe, şi, alta să cazi din cer în smurdul tău personal, lovit de un stol de becaţe!
Ce vreau să zic, mă uit la US Openul Marelui Şlem, de când Simona Halep a părăsit zona după explozia cu drona Bayraktar. Mă tem că nu mai simt nimic, de parcă nu mai am organ la cântar!
Nu vreau să denigrez, dar fără ea turneul n-are nici un chichirez! Doar Serena ce mai ţine trena în suspensie... Iese campioană, sau la pensie?...
vineri, 26 august 2022
Semnal de lansare Casa Roşie
Mulţumiri pentru SEMNAL Jean Dumitraşcu!
Poezia ca frunza
miercuri, 24 august 2022
Lansare cărţi
Jurnalul cărţilor esenţiale
luni, 22 august 2022
Noul Sisif
(Din ciclul Plai bălai, al pamfletarului...)
Adevărurile în
istorie ca și în mit sunt cel puțin trunchiate. Vremea adaugă însușiri noi care
depășesc statura inițială, la fel cum
umbra unui om se lungește, sau se adună, după cum cade lumina soarelui.
Să-l luăm de exemplu
pe Sisif, tatăl lui Ulise. El a rămas în memoria matricială, cu perseverența sa
de a împinge până în vârful muntelui piatra, care, nestatornică, se va
rostogoli de fiecare dată la vale, omul trebuind s-o ia de la capăt cu cazna
lui în infern.
Mai știe cineva
că Sisif ar fi fost de fapt cel mai viclean dintre muritori? Păcălindu-și
propria moarte și încercând să-l păcălească pe Zeus și să devină nemuritor?...
Mă uit la Halep
cum în fiecare turneu pornește de jos și urcă pe munte, sfidând resursele sale
fizice, rostogolind peste fileu un bolovan din ce în ce mai greu, și, aș fi
înclinat să o compar cu Sisif.
De fapt aş face
o mare greșeală, cum suntem predispuşi să facem toți! Simona chiar nu păcăleşte
pe nimeni!
Adevăratul Sisif
seamănă cu Ciolacu, de fapt într-o oglindă răsturnată imaginea rămâne la fel
aşezată. Ciolacu seamănă cu Sisif. El a primit bolovanul său, un PSD din
clăbuci de săpun şi cu viclenie și minciuni îl umflă la pompă în fiecare zi, ca
să-i fie uşor să-l urce pe munte! Drept că e un munte de prostie, la mâna şi a
liberalilor şi a celorlalţi.
Am văzut undeva
la Haga, cu ani în urmă, dar mi-a rămas în memorie, prin geamul unei Galerii de
artă modernă, arta în stare pură. S-au schimbat planurile. Perspectiva are altă
lumină. Azi arta e întinsă pe jos, nu pe
sus ca-n Capela Sixtină(vezi fotografia).
Mitul modern al
unui nou Sisif, pedepsit de zei să urce pe Colina Infernului, a spart în mintea
întraripată a vizual-artistului, ce-o fi fost el!... A spart cum ziceam, într-o
mulţime de coji de ouă(dimensiunea operei sale depăşind limitele unui concept
strict!). Libertatea debordantă a novatorului neputând fi îngrădită, mai
degrabă, viziunea sa făcând parte dintr-un sistem integrator îngăduit doar
filozofilor.
În perplexitatea
mea măruntă, am scrutat, privind îndelung prin geam să mă dumiresc asupra
măreţiei sensurilor. Din păcate, un soare pieziş interfera acuitatea demersului
meu. Totuşi, matricea vieţii, reprezentată de cojile de ouă împrăştiate într-un
echilibru al scenariului în cadru, din care plasma osmotică se deversase,
amestecând gălbenuşurile, colcăia de embrioni gata să se războiască între ei cu
timpul. Fiecare în piatra lui sisifică, pe propria lui colină, într-o coloană
în mişcare.
În faţa
coloanei, ca un cap de pod, un om singur, lipsit de cap, călărit de un alt om
singur(dedublarea!) şi el fără de cap, cu un rucsac în spinare plin cu ouă.
Surprinzător,
violenţa lipseşte din acest tablou. Rămăsese doar blândeţea acelei voci. Nicăieri
nu curgea sângele, ceea ce însemna că aşa a vrut artistul, să împace personajul
dual, cu destinul. Doamne cât semăna personajul cu bunul Ciolacu!