(Din ciclul Plai bălai, al pamfletarului...)
Adevărurile în
istorie ca și în mit sunt cel puțin trunchiate. Vremea adaugă însușiri noi care
depășesc statura inițială, la fel cum
umbra unui om se lungește, sau se adună, după cum cade lumina soarelui.
Să-l luăm de exemplu
pe Sisif, tatăl lui Ulise. El a rămas în memoria matricială, cu perseverența sa
de a împinge până în vârful muntelui piatra, care, nestatornică, se va
rostogoli de fiecare dată la vale, omul trebuind s-o ia de la capăt cu cazna
lui în infern.
Mai știe cineva
că Sisif ar fi fost de fapt cel mai viclean dintre muritori? Păcălindu-și
propria moarte și încercând să-l păcălească pe Zeus și să devină nemuritor?...
Mă uit la Halep
cum în fiecare turneu pornește de jos și urcă pe munte, sfidând resursele sale
fizice, rostogolind peste fileu un bolovan din ce în ce mai greu, și, aș fi
înclinat să o compar cu Sisif.
De fapt aş face
o mare greșeală, cum suntem predispuşi să facem toți! Simona chiar nu păcăleşte
pe nimeni!
Adevăratul Sisif
seamănă cu Ciolacu, de fapt într-o oglindă răsturnată imaginea rămâne la fel
aşezată. Ciolacu seamănă cu Sisif. El a primit bolovanul său, un PSD din
clăbuci de săpun şi cu viclenie și minciuni îl umflă la pompă în fiecare zi, ca
să-i fie uşor să-l urce pe munte! Drept că e un munte de prostie, la mâna şi a
liberalilor şi a celorlalţi.
Am văzut undeva
la Haga, cu ani în urmă, dar mi-a rămas în memorie, prin geamul unei Galerii de
artă modernă, arta în stare pură. S-au schimbat planurile. Perspectiva are altă
lumină. Azi arta e întinsă pe jos, nu pe
sus ca-n Capela Sixtină(vezi fotografia).
Mitul modern al
unui nou Sisif, pedepsit de zei să urce pe Colina Infernului, a spart în mintea
întraripată a vizual-artistului, ce-o fi fost el!... A spart cum ziceam, într-o
mulţime de coji de ouă(dimensiunea operei sale depăşind limitele unui concept
strict!). Libertatea debordantă a novatorului neputând fi îngrădită, mai
degrabă, viziunea sa făcând parte dintr-un sistem integrator îngăduit doar
filozofilor.
În perplexitatea
mea măruntă, am scrutat, privind îndelung prin geam să mă dumiresc asupra
măreţiei sensurilor. Din păcate, un soare pieziş interfera acuitatea demersului
meu. Totuşi, matricea vieţii, reprezentată de cojile de ouă împrăştiate într-un
echilibru al scenariului în cadru, din care plasma osmotică se deversase,
amestecând gălbenuşurile, colcăia de embrioni gata să se războiască între ei cu
timpul. Fiecare în piatra lui sisifică, pe propria lui colină, într-o coloană
în mişcare.
În faţa
coloanei, ca un cap de pod, un om singur, lipsit de cap, călărit de un alt om
singur(dedublarea!) şi el fără de cap, cu un rucsac în spinare plin cu ouă.
Surprinzător,
violenţa lipseşte din acest tablou. Rămăsese doar blândeţea acelei voci. Nicăieri
nu curgea sângele, ceea ce însemna că aşa a vrut artistul, să împace personajul
dual, cu destinul. Doamne cât semăna personajul cu bunul Ciolacu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu