marți, 9 august 2022

Poetul nu uită şi nu iartă

 



Prietenul meu olandez, vizual artistul Frederik Weerkamp, care mi-a îmbogăţit cu desenele lui parte semnificativă din cărţile mele de poezie: Norduri, Ceară şi miere, Din aginturile mele, Argintarium şi Al cincilea anotimp, mi-a trimis pentru coperta volum de poezie Crucea de piatră apărut anul trecut la Editura Art Creativ o mostră dintr-o serie cu 144 de fotografii despre cruci în artă. Un proiect curajos şi inedit!

Mi-a luat ceva timp până să dezleg firul poveştii celor două statuete de maici moderne, privind îndelung la imagini. Bine că am meditat răsfoind pagini din Teoria vieţii eterne a lui Rodney Collin şi n-am asimilat potirul, cu Sfântului Graal!

Şi mai mult mi-a trebuit, să pătrund taina crucii şi să înţeleg că în interiorul de sticlă, după ce dădeai haina, învelişul la o parte, era un lichior de nuci din care să închini pentru poezia din carte.

„Există un filon religios în poezia lui Ion Toma Ionescu. Ascuns. Ca orice fibră de valoare. Poetul are flerul de a nu eşua în declaraţii şi în predici. E duhul ascuns, omniprezent al creaţiei şi, deci, al artei.

…………………………………………….........

Cine citeşte poezia lui Ion Toma Ionescu devine mai bun. Şi se înalţă pe aripi. Aripile lui nu sunt de vultur, ci de porumbel. Dar liniştea, blândeţea, bunavestire sunt ale păsării lui Noe.”

Se pare că a avut dreptate Petre Anghel care scria aserţiunile respective în postfaţa Nordurilor.

          Cum probabil are dreptate şi Adrian Alui Gheorghe în prefaţă volumului despre care facem aici vorbire.

„Poezia lui Ion Toma Ionescu este mesajul unui Orfeu care a privit în urmă printre degete, încălcând restricțiile, păcălind deitatea care l-a avertizat că dacă viața este frumoasă, ea este expusă, indiscutabil, păcatului. Numai că poetul a înțeles corect: nu e un păcat să trăiești, dimpotrivă, e un păcat să nu trăiești cu toți porii inimii deschiși.”

          Când am descoperit pe noptiera măicuţelor în fotografie, volumul meu de poezie, Crucea de piatră, după prima uimire, am avut dovada că şi măicuţele l-au bănuit de înţelepciune pe profesorul Petre Anghel, ca şi pe Adrian Alui Ghorghe, prietenul meu. Având la îndemână asemenea resurse au reuşit să se înalţe pe aripi şi să citească în loc de rugăciune, din poeziile mele...

Şi cum informaţia e venită din trei surse, cel puţin una dintre ele din internaţional, mulţumită bunului Frederik, e clar că am devenit dintr-un poet de Direcţie 9, unul universal…

Pentru amanunte, alea-alea... mai citiţi domnilor juraţi!... 

Cu modestie şi puţin umor al dumneavoastră scriitor...



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu