luni, 12 noiembrie 2012
sâmbătă, 10 noiembrie 2012
Lăturile Cafenelei literare se varsă în Argeş
Un gust amar şi frustrant. De fapt mâhnirea e
starea de spirit cu care încep acest demers.
Personaje:
·
Personajul principal, vedeta – Virgil Diaconu,
Directorul Cafenelei literare, Redactorul-şef, Redactorul secţiei proză,
Redactorul sectiei poezie, Redactorul secţiei critică literară, singurul membru
cu drepturi depline în redacţie – poet.
·
Celălalt personaj principal, „vendeta”; făcut,
nu născut! – Ion Toma Ionescu, un personaj şters din literatură de regimul
comunist(mai nou şi de Virgil Diaconu) care a îndrăznit să scrie trei cărţi de
poezie şi una de memorii albastre, CNSAS-iste, în vremea democraturii. – El zice
că e tot poet. El, nu şi Uniunea Scriitorilor.
·
Apărătorul, un prieten – Aurel Sibiceanu, cel care
a îndrăznit să aibă o opinie diferită liniei trasată de Virgil(mai sunt şi
alţii, în afara luptei), Redactorul secţiei poezie a revistei Argeş, sora mai
mare a Cafenelei – poet
·
O voce tăcută – Dumitru Augustin Doman,
Redactorul-şef al revistei Argeş, în paginile căreia se păruiesc combatanţii. E
drept că unii nu combat în nici un fel, neavând acces la litera tipărită şi, în
consecinţă, neavând drept la replică („Ce mai contează, insul are blog!”) –
scriitor.
·
Personajul din umbră – Securistul, el apare
când te aştepţi mai puţin. E acelaşi securist bun din Dosarul „Albaştrii”.
Celelalte
personaje la care vom face referire au apariţii cu totul întâmplătoare şi e
sigur că niciunul nu candidează la alegerile din Decembrie.
Contextul relaţional.
Până când unul dintre(din sau dintre? nu ne-am lămurit...) ei a
aruncat cu piatra, cei trei, Virgil, Aurel şi Iti(Toma) erau încredinţaţi că
sunt prieteni de peste patruzeci de ani.
DAD, provenit în Piteşti, nu putea
face faţă la ciomăgeala între prieteni şi avea pe umeri revista, nu-i aşa? N-avea nici carnet de arbitru, iniţial
s-a dat neutru.
Despre securist, el cumva era parte
în mintea tuturor.(reminescenţele trecutului)
Faptele.
Faza I.
Scrii o carte de poezie, de exemplu Bursa îngerilor şi te aştepţi la
cuvinte de întâmpinare. Lansarea e cu o sală plină de lume bună şi familie. În
capul mesei Virgil îşi prezintă prietenul citind de pe nişte foi dictando o
cronichetă scrisă special. Cuvintele cad strâmb, şleampăt cumva, sala e nemulţumită de
prestaţie. Nu-i nimic, are el o zi mai proastă. Îmi mărturisise că citise
douăzeci de pagini din Bursă. Poate că nu a înţeles, nu a avut starea necesară,
nu contează.
Magda Grigore vorbeşte ca un broker aplicat,
repară şi ridică indicele la Bursă cu o demonstraţie de profesionalism. Denisa Popescu
preia şi continuă cu farmecul inegalabil. Citesc şi eu câteva poezii. Sala
prinsă, aplaudă.
Faza
II-a.
Colaborator permanent al Cafenelei literare
în ultimii ani, în ritmul meu neprolific, îl ajutam pe Virgil fără nici o
pretenţie financiară. O revistă e greu de făcut singur, mai ales când ordonezi
materialele, stabileşti sumarul şi apoi trebuie s-o expediezi în ţară să
circule. Am avut surpriza neplăcută imediat după lansare, răsfoind numărul nou
al Cafenelei literare, să regăsesc textul lui Virgil, parcă mai înveninat,
introdus după ce stabilisem împreună materialele ce urmau să intre în sumar.
L-am citit bulversat. Puneam în plicuri revistele să le expediez. Mi s-a părut
un atac la persoană, un linşaj ţinând cont de la cine venea. Nu am fost în
stare să mai continui. Marcat, la plecare am mers la el în birou şi, fără să ne
certăm, i-am spus că dacă nu-mi publică un drept la replică în numărul următor,
nu o să ne mai cunoaştem şi n-am cum să-l mai ajut. Nu mi l-a publicat. Nu
ne-am mai salutat de atunci.
L-am rugat pe Doman să publice el
dreptul meu la replică în revista Arges. Îmi oferise o colaborare, culmea
retribuită, ca să ţin o rubrică permanentă. Chiar au intrat o dată în cont 70 de
lei. Nepreţuiţi, doar erau câştigaţi din literatură. N-a fost de acord să
publice pe motiv că Argeşul nu e loc de maidan. L-am înţeles.
Faza
III-a
În numărul
din august al Argeşului, în ciclul său Glorioşii ani ai ratării, Aurel Sibiceanu
face câteva referiri de bun simţ la adresa ultimelor mele cărţi – Dosarul
„Albaştrii” şi Bursa îngerilor – în care îşi exprimă nedumerirea asupra abordării
de neînţeles, manifestate tendenţios de bunul nostru prieten, acuzându-l pe
Virgil, fără a-i da numele, oarecum de tehnici de abordare specifice. Aici
intră în scenă şi securistul. Amănuntele le puteţi avea daca urmaţi acest link.
Faza
a IV-a
Ofuscat, Virgil impune un drept la replică în revista Argeş vis-a-vis
de textul lui Sibiceanu şi, ca să-şi desăvârşească opera, simte nevoia să mai
aducă o dată capodopera sa critică la Bursa îngerilor în paginile suratei mai
mari. Şi cum moda copy-paste proliferează, îşi plagiază propria operă,
impropriu spus.
Vă
sfătuiesc, dacă lizibilitatea nu este optimă pe blog, căutaţi în ultimul nr. al
revistei paginile 28 si 29. Link-ul aici.
Nu citiţi? Nici nu ştiţi ce pierdeţi!
Faza
V-a
Promit să n-o mai lungesc. În această fază mi s-a părut firesc să merg
pe „maidan” şi civilizat, să mai cer o dată lui DAD să-mi publice dreptul la
replică. Eu, ca parte vătămată a zmotocelii, nu mă regăsesc practic nicăieri.
Răspunsul mi s-a părut bulversant: –
Ce mi-ai făcut domnule!? Din cauza dumitale sunt ameninţat din toate părţile.
Temporar pe dumneata nu te mai public şi nici pe prietenii dumitale! ( Rămânea
de zis: „Nişte puşlamale!”)
Ultima
fază.
Găsiţi aici link-ul cu dreptul la replică publicat doar pe blogul meu. E important.
O cronică murdară. Drept la replică
O cronică murdară
Ion Toma Ionescu
Citeşti o cronică de carte şi te întrebi dacă
ea are legătură cu cartea de poezie asupra căreia s-a aplecat Măria Sa
criticul? Şi, dacă da prin ce anume te convinge „chirurgul” respectiv că instrumentele
lui au urmărit planul standard al unei operaţii de rutină sau, dacă a deschis
cu bune intenţii organismul cărţii să vadă ce e înauntru şi a decis pe moment,
la faţa locului, cu o mână sigură cursul optim al înciziei? Important după
operaţie dacă pacientul rămâne viu.
Aceste întrebări, mai sunt şi altele, îi pot fi puse
oricărui ins care comite un lucru atât de complicat şi de mare curaj şi,
desigur şi lui Virgil Diaconu, autorul unei operaţii pe cord deschis la Bursa
îngerilor, ultima carte a mea apărută în două edituri, Paralela 45 şi Editura
Transilvania. Nu revin cu explicaţii asupra dualismului om/înger al naşterii carţii
mele. Luaţi-o simplu ca un dar prelungit în real, în anul 2012, anul revoltei
şi dobermanilor care schimbă între ei guvernele, cum apreciaza cu sfăntă mânie
prietenul meu Virgil în cronica sa.
Tehnica critică, îmi permit să cacofonizez din
admiraţie pentru maestru, este relativ simplă. El decupează din realul corpului,
după ce înlătură epiderma presupun(deschizând coperţile umplute de sânge) şi
alege savant îndeosebi din viscere, măruntaiele: splina, pancreasul, ficatul,
dar în special fragmente de intestine pe care le asamblează într-o altă ordine,
într-o logică ce face ca actul său să fie marcat de o anumită îndemânare
combinatorie şi de cele mai multe ori fragmentarismul aşezat savant, la sfârşit,
aduce cumva cu personajul pictat după model, ca-n tablourile lui Hieronymus
Bosch.
Un
imaginar sărac
Cronicile, sau eseurile
cum agrează Virgil Diaconu să le denumească se vor explozive. O răutate rece,
calculată, distrugătoare străbate prin deschizătura ecluzelor sale de te
întrebi justificat, unde şi cum a acumulat în interior atâtea frustrări şi
mizerie. Nu-i place nimic! Cărtărescu, bietul este zmotocit cu modernismul şi
postmodernismul lui cu tot, „la firul ierbii”, în acelaşi număr 5 al Cafenelei
literare, de gândeşti că Făt Frumosul, în faţa ochilor noştri uimiţi s-a luat
la trântă cu zmeul. Acolo da, mai că înţeleg frustrarea! Îl înţeleg şi de ce
s-a supărat aşa tare pe Manolescu, doar Istoria critică a literaturii romane
s-a tipărit la Pitesti, in editura lui Călin Vlasie, putea să-l vadă şi pe
Virgil cât de mare e.
Dar eu, prietenul său, Ion Toma Ionescu (Cine dracului
a auzit de mine!), nu reprezentam de-a dreptul nici o ameninţare cu versurile
mele dintr-unul sau două cuvinte. „Zece cuvinte scrise de autor(adică eu) ar
echivala cu 10 versuri, iar 100 de cuvinte ar însemna 100 de versuri... Un
adevărat poem mamut!” Când imaginaţia nu te dă afară din casă, numeri cuvintele
dintr-un vers.
Dixit Virgil:”Lmbajul cărţii este predominant literar,
denotativ, aproape lipsit de imagini poetice. Lirismul potolit, teşit,
aplatizat, redus la tăcere ne arată că autorul (adică eu) este eliberat de
vise, proiecte, frământări, tensiuni, catastrofe. Eul poetic nu este impresionat
de nimic(da să ştiţi, Cărtărescu nici
pe mine nu mă dă pe spate.) şi nu impresionează cu nimic. El nu sângerează şi
pare că atinge idealul vechiului înţelept chinez: acela de a fi „simplu ca un
lemn lucrat.” Bine mai zici maestre! Doar că lemnul e-n altă parte şi-n
general, chirurgii n-au a vedea când curge sângele.
Dar nu despre carte vreau să vorbesc, despre ea poate
vorbi singură. Deci să trecem la:
Fără punctuaţie
Revolta lui Virgil capătă substanţă, i se dă cum se
spune apă la moară când are revelaţia că textelor le lipseşte punctuaţia, de
unde trage concluzia că sunt lipsit de imperative, nu-mi pun întrebări, sau
pur şi simplu nu stăpânesc virgula. Are tot dreptul să mă critice. Recunosc.
Dar versurile sunt simple, n-au decât două cuvinte. Ţara e plină de poliţişti
care te amendează pentru semnele de circulaţie! M-am gândit, măcar în poezie
mea cititorul să se plimbe cum vrea el. Se pare c-am greşit dacă te-ai rătăcit,
maestre!
Îngeri de pământ, îngeri
ţapinari şi îngeri gardieni
Problema îngerilor mi-a dat şi mie multă
bătaie de cap, aşa că pot înţelege perplexitatea criticului, când în cartea mea
„îngerii se bat cu perne”, „toarnă asfalt”, „schiază”, „fac surf” sau, după caz,
când vine potopul devin „ţapinari” şi cară în plutele lor lemn pentru cruci, în
cer. Singurul loc unde a rămas o limbă de pământ neacoperită de apă, ca să
poată fi îngropată răutatea din oameni. Un platou pe un vârf de munte.
Suntem în anul 2012. Ne putem gândi la potop. Vine
Apocalipsa, nu?...
Despre îngerii gardieni?
Cu siguranţă ei există şi printre fiinţele serafice. Degeaba Virgil vede
gardieni doar în piaţa Universităţii şi nu e în stare să vadă şi dimensiunea
socială a versurilor mele. Furia lui oarbă, trebuie să împroşte cu ură în faţă,
direct, să-i înjure pe toţi, pe gardieni, pe poeţi, pe securişti.
Vă fac o mărturisire cu strângere de inimă. N-am mai
simţit o stare într-atât de deprimată ca ieri, când puneam în plicuri revista
Cafeneaua literară să o trimit în ţară şi am dat întâmplător de cronică, decât
în urmă cu trei ani la CNSAS, când mi-am citit dosarul de la securitate, cu
paginile scrise de informatori. Mici îngeri nevinovaţi! La Virgil, printre rânduri
parcă văd lucind stelele.
În afara lumii dar nu şi a
criticii de azi
„În cea mai mare parte a lor , versurile lui Ion Toma
Ionescu nu sunt afectate de lumea în care trăieşte. Este nemulţumit acesta de
ceva? Protestează el pentru ceva? Trage de urchi democratura sau nomenclatura de
azi?”
Da maestre! Sunt nemulţumit nu de cronică ta, ea poate
să cuprindă în sine multe adevăruri. Nu sunt un poet genial şi, ce-i cu asta!
Ceeace mă frămăntă e că nu înţeleg de unde poate înflorii într-un om inteligent
şi sensibil pe care l-am respectat, l-am ajutat după puterile mele, i-am citit
cu plăcere poezia, aşa cum e încărcată de vrabii şi repetiţii şi n-am atentat la
Lolite...
Îmi interzici dreptul de a mă exprima cum simt eu? Mi
s-a mai interzis o dată de organe şi, încă mai scriu.
*
N-am avut niciodată ocazia să dau vre-un drept la
replică. Mint. L-am dat o dată cum ştiu eu, prin Dosarul „Albaştrii”.
Această înşiruire de gânduri, ghidate în limitele
impuse de textul cronicii „O poetică eşuată” semnată de Virgil Diaconu, poate
fi un drept la replică. Îl înaintez către redacţia Cafenelei literare al cărui
Director e Virgil Diaconu, Redactor-şef Virgil Diaconu şi Redactori: Virgil
Diaconu, Virgil Diaconu, Virgil Diaconu. Ceilalţi l-au părăsit de mult.
(Singurul rămas eram eu, sa-l ajut la expedierea revistelor).
Un al doilea exemplar, îl înaintez către redactia
Revistei Argeş, nu înainte să-l public la mine pe blog ca să existe motivul
eventualei nepublicări în revistă. Se ştie că norma de a nu se publica
materiale apărute pe bloguri, e o lege scrisă.
vineri, 9 noiembrie 2012
Uriaşul şi planeta footbal
Imaginea cu uriaşul care susţine pe umăr planeta,
mi-a venit în gând alaltăieri, urmărind ultimele clipe incredibile în arena
londoneză când nedrept stelele Şahtiorului s-au prăbuşit pe gazonul verde.
Tot universul părea că se resoarbe prin hăul
acelei găuri negre deschise în vinclul porţii lui Piatov şi, doar uriaşul
Lucescu încremenit în picioare fără să privească în jur concentrat doar în sine
împotriva nebuniei hazardului, prinsese strâns deasupra capului cu braţele sale
puternice ca să nu se piardă, blestemata aceea de minge.
Londonezii, după ce şi-au revenit din miracol şi-au
aranjat ţinuta şi aşezaţi în scaune minute bune, căutându-l cu privirea, l-au aplaudat
îndelung cu respect pe Mircea.
Uriaşul împietrise victorios într-un zâmbet amar
cu planeta footbal pe umăr.
marți, 6 noiembrie 2012
Pyramus & Thisbe 4 You
Am văzut la Teatrul
Odeon un spectacol de tot hazul(în sensul bun) inventat de Alexandru Dabija după postmodernistul
William Shakespeare. Repetarea în patru ipostaze a aceleeaşi secvenţe teatrale
citită regizoral în versiuni diferite, dă posibilitatea celor trei brigăzi actoriceşti,
plus brigada artistică de amatori ai teatrului (maşinişti, electricieni,
recuziteri), să fixeze ca picătura chinezească în mintea spectatorilor, toate
replicile.
Nu m-am mirat de loc când nevastă-mea în bucătărie, ieri, intrase şi ea în rol mânuind cuţitul într-o gutuie (pentru gem!):
Nu m-am mirat de loc când nevastă-mea în bucătărie, ieri, intrase şi ea în rol mânuind cuţitul într-o gutuie (pentru gem!):
– Da, da, da, da, da, da!...
– Nu, nu, nu, nu, nu, nu!...
Bine că n-a avut cine să joace
"sinistra crăpătură" din zid, că dam de dracu cu madam Gutuie!...
Recomfortant jocul plin de har al
actorilor, dar şi soluţiile regizorale simplu ţintite.
I-am recunoscut printre actori pe
Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Ana Maria Moldovan, Pavel Bartoş, Marius Damian,
Paula Niculiţă. Îmi cer scuze că numele maşiniştilor vor rămâne triste!...
N-am putut să rup afişul că se uitau fix la mine două poliţiste.
N-am putut să rup afişul că se uitau fix la mine două poliţiste.
Rubrica: Autori interzişi. Din lotul Albaştrilor. Azi Ion Toma Ionescu.
Lumea văzută de Ion I
Miţa
(Fragment _ nepublicat in revista...)
Ion Toma Ionescu
Să
încep cu fetiţa vioaie, codiţe împletite, fundiţă roşie, mâinile zburătăcite
prin aer şi privirea încrezătoare în prima bancă, străfulgerând cu o idee mai repede
decât ceilalţi şcolari ceaţa vreunei întrebări dificile ce cobora peste lume de
la catedră?
Sau
s-o privesc direct pe scenă, în curtea şcolii? O curte imensă. Undeva în
dreapta, din aleea principală pietruită a profesorilor, doi meşteri ridicaseră
scena din blăni solide luate cu împrumut de la gater. O Cătălină firavă ce-şi
flutura cu simţiri peste capetele părinţilor, la serbarea de sfârşit de an, mărturisirea
iubirii de Luceafăr, ţinând la piept coroniţa pe care o dobândise şi n-avea
dreptul să i-o ia nimeni.
– Numai inimă-n ea, nodul
ăsta de fată a lui Mitică! Măcar la serbare, satul strâns ciopor în curtea
largă a şcolii, era dispus să-i uite porecla lui tatamare Tobârlan şi acesta,
în respectul general, îşi lipea palmele mari, apăsat, într-un pocnet greoi,
doar al lui, separat de restul aplauzelor, mustrându-se în sinea sa că o mai
înjurase câteodată când se grăbea seara pe după deal şi Miţa încă nu terminase
de muls toate vacile.
–
Lasă că-i prinde bine şi înjurătura că i se urcă la cap!
A
uitat repede Miţa clipele ei de glorie. I s-au luat şi vacile, trecând în
sarcina celei mai mici dintre surori, Veronica(Pe Miţa, a mică o striga „ţăţica”
şi aşa i-a rămas numele sau „ţaţa” când s-au mai pus anii). Tat’su Tobârlan o
trezea din pat din viul nopţii, îi turna să se spele afară dintr-o oală de
pământ, aplecată peste parmalâcul sălii cu mânecile cămăşii suflecate. Apa se
stropşea peste braţele ei ce păreau subţiri, dar de fapt erau învârtoşate de
muncă.
–
Dă cu apă multă, nu-i purta de grijă că e destulă-n fântână! N-o strecura,
ţine-o- n pumni şi spală jegul de pe faţă că azi vin boierii de la Bucureşti! De
unde jeg? că se linciurea toată ziua cu clăbucul de la săpunul de casă. Mama
Lina punea în el busuioc şi iasomie special pentru cele patru surori.
–
Măcar curată să fii şi grijă cum vorbeşti. Doar când eşti întrebată şi să nu
te-ntinzi cum ţi-e obiceiul că mă faci de râs! O lua cu el la vilă în fiecare
zi. Nu pe firul Văii Pribii, că era de ocol. Traversau drumul un pic în stânga
din faţa porţii, dădeau capacul sub nuc, tăiat în gard la o parte, săreau peste
un pârleaz în grădina Lucicăi şi puneau capacul la loc. Lucica era a’mică, de-o
vârstă cu văr’miu Cornel, un pic mai mare decât mine, nu se născuse în vremea
aia de care povestesc. Maică-sa, o ştiam bolnavă, imobilizată la pat, n-o
văzusem la chip niciodată în copilăria mea, iar taică-su, croitor, mojmondea
toată ziua la Singerul lui. Îmi scapă acu’ numele ălor bătrâni, chit că îi
apucasem trăind şi nu am pe cine să întreb că s-au dus şi ai mei. Ştiu însă
bine drumul acela.
Ţineam
latura stângă a gardului pe sub rândul de nuci, gardul nu se închidea înspre
pădure. Şi chiar dacă, mai ales vulpile dădeau târcoale, n-aveau cum ajunge în
spatele casei unde curtea animalelor şi păsărilor era împrejmuită şi lătra câinele,
un câine mare ciobănesc. Treceam gârla Pribei într-un loc strâmt unde se
culcaseră doi stejari. Apa era mare doar când ploua şi se strângeau toate
şuvoaiele de se umfla cât un râu, ameninţând să scoată puntea din rădăcini, dar
atunci trebuia s-o luăm de ocol. Poteca, după ce urcai, ţinea dreaptă deasupra
gârlei o porţiune printre copaci până ieşea într-o margine. Numai ce părăseam
concertul matinal al cântăreţilor pădurii şi, ieşind de sub bolta de stejari şi
fagi, se ivea soarele. În stânga, o livadă cu meri şi pruni întra până în
potecă. In dreapta, un aluniş tânăr îşi făcuse loc intrând şi el la rândul lui
în pădure. Ne umpleam buzunarele cu alune aplecând crengile direct din potecă.
– Hai Miţo că mai
avem de treabă până vin boierii!
Tobârlan era un fel de administrator
la vilă. Era chiar administratorul doar că nu dormea acolo. De dormit, dormea
Policrad. Acesta însă lăsase frâiele gospodăriei toate în mâinile lul tatamare,
el îmbrăcând oarecum îndeletniciri boiereşti. Boier, nu zic bine, e prea mult.
Mai degrabă paznic şi casier, păstrând pentru sine să facă plăţile celor care
munceau pe moşie. Adus din oraş, om de încredere, Policrad nu se pricepea
într-ale pământului, nu se băga nici la tocmeli, îi convenea ce-i zicea
tatamare. Îi cerea din când în când socotelile cu care se urca pe tren şi le
ducea la Bucureşti. Când veneau boierii la vilă, preţ de câteva zile, cu
musafirii, aceştia puneau ţara la cale cu amândoi.
După ce a venit democraţia şi s-a
restricţionat vila, lui Policrad i-au lăsat comuniştii două camere într-o
clădire anexă rămânându-i în continuare meseria de paznic. Vila era prea mare
şi departe de sat, nu se hotărâseră pe moment la ce s-o întrebuinţeze. Nemaifiind boierii, ăştia de la noi citiseră
timpul probabil. Erau previziuni sumbre în ţară. Dar au reuşit să plece la
timp. A plecat şi tatamare să-şi facă alt rost. A cumpărat în luncă ceva
pământuri, s-a judecat cu ferma şi cât a trăi le-a stăpânit transformându-le în
grădină de zarzavat. E mult de povestit, o vom face, trag nădejde, dacă va fi
timp.
De la Vilă, aşezată într-un luminiş
înconjurat de trei părţi de pădure, un drum îngrijit dădea în şoseaua
principală ce unea Piteştiul de Curtea de Argeş. Când eram copil doar o
porţiune de câteva sute de metri era asfaltată în Merişani, de la gară până la
parc, unde stătea Lupeasca cu casele. Lipăiam alergând cu picioarele goale pe
şosea când duceam vitele la păscut în luncă.
Am înţeles de la ţaţa, mătuşa mea
Miţa, despre care vreau să povestesc, că acea porţiune se asfaltase din porunca
regelui. Nu sunt sigur dacă nu cumva fabulez, dar mi-a rămas în minte, din
auzite. Când se oprea trenul în gară se aşternea un covor de la scara vagonului
pentru ca încălţările elegante ale lui Carol să nu se umple de praf. Viguri
întregi dintr-un covor roşu, dacă o fi fost cu adevărat, se derulau până-n
spatele gării la şosea. Acolo alaiul urca în şarete duse de cai al căror galop
pe asfalt ţintuia aerul încărcat de mirosul de mere ce venea din livadă până la
parc. Ţin minte vag că pe Valea Boierească, într-o curte, sub o polată, am
prins chiar o caleaşcă frumos încrustată, cu canapelele din piele, se zice că
era o caleaşcă regală, nu ştiu interzisă sau nu, dar murise vizitiul si nimeni
n-a mai ieşit cu ea vre-o dată pe uliţele satului. După un timp s-a topit şi
acea imagine.
Şarete erau mai multe în sat, până a
venit colectivul şi a luat toţi caii. Nu vreau să deviez de la subiect dar ar
trebui să mă ocup şi de parc, să-l descriu cumva, să-l repun în drepturi sau
să-l imaginez, căci eu l-am văzut când el se stricase deja, lăsat în paragină
de comunişti. Am s-o fac cu siguranţă mai târziu. Copacii aliniaţi perfect, mai
puteau desena în vegetaţia luxuriantă întinsă anarhic din gardul viu,
sălbăticit, vechea dispunere a aleilor. Se păstrase doar aleia principală, până
la scările monumentale ce urcau pe platoul curţii largi, pietruite, întinsă
între casele cu etaj, ascunse privirii de copaci şi de gardul zidit din
cărămizi, înalt de trei metri cu o lăţime de cel puţin o jumătate de metru care
înconjura pe câţiva kilometrii întregul
parc. .
În dimineaţa asta Miţa mai avea de
şters în interiorul vilei oglinzile şi praful de pe mobilele din lemn masiv, pe
care de altfel ieri le mai ştersese o dată, dar trebuia ca totul să
strălucească. Stăpânii aduceau cu ei musafiri de vază, un general care lucra în
minister, cu soţia şi pe sora acesteia. Abia de terminase treaba şi se privea
mulţumită în apele limpezi ale oglinzii veneţiene uriaşe ce domina salonul de
la etaj. O fetişcană îmbujorată la faţă, a cărei înălţime mică era ascunsă de
supleţea mijlocului încins cu bete peste fota brodată cu arnici şi ia înflorată,
o privea de pe malul celălalt. Îi şedea bine Miţei în costumul de duminică.
Fată de popi din Curtea de Argeş, mama Lina păstra tradiţia şi-şi trimitea copii
la horă duminica în costum tradiţional. În cinstea musafirilor a trebuit să se
îmbrace deosebit şi azi, se pare că nu greşise, îi şedea bine ţărăncuţă.
Un claxon s-a auzit insistent pe
drumul spre vilă intrând din şosea şi agitaţia a sporit. Toată suflarea s-a
adunat în câteva zeci de secunde, aliniindu-se în faţa scărilor printre
rondurile cu flori. Din cele două maşini au coborât cinci persoane adulte, doi
domni, trei doamne şi trei copii. Miţa s-a înclinat în faţa boierilor şi, toată
numai zâmbet, a luat copii de mână cerând îngăduinţa să-i plimbe şi să culeagă
cu ei alune, taman ce ruginiseră de câteva zile şi aveau sâmburele copt.
– Ai grijă că sunt năzdrăvani, să
nu-şi dea peste degete cu piatra când spargeţi alunele. Şi când intraţi în casă,
să se spele pe mâini la cişmea.
Ziua aceea se pare că a schimbat
viaţa Miţei. Generalul a plăcut-o şi i-a propus lui Mitică să i-o dea la
Bucureşti, fată în casă, de ajutor generălesei la călcat cămăşile, să ducă şi
să aducă copii de la şcoală şi vor avea grijă să-i fie bine când s-o alege la
casa ei. S-a gândit Tobârlan, nu-i de colea să ai o odraslă în Bucureşti. Şi pe
loc şi-a dat încuvinţarea de părinte.
Nu a fost grea viaţa în capitală.
Cea mai importantă răspunderea o avea când lustruia cizmele generalului. Tare
mulţumit era dimineaţa acesta când îşi căuta în bombeuri mustaţa. Pleca
liniştit la minister, era la locul ei mustaţa. Şi nici nu albise, asta datorită
Miţei.
Copii au crescut repede, mergeau
singuri la şcoală. Miţa făcea cumpărături pentru casă în cartier(Ferentari
parcă). Cumpăra mai mult de la „Prăvălia lui Nae”. Găsea acolo de toate. Vindea
un flăcău chipeş, înalt de două ori cât „dânsa”. Ulterior a aflat că era de
fapt proprietarul prăvăliei. Nu i-a displăcut nici „dânsului” fata care-şi
făcea drum la prăvălie pentru orice fleac, aproape în fiecare zi. Nu i-am auzit
niciodată pe cei doi în copilăria mea şi mai târziu, tutuindu-se. „Dânsul”, „dânsa”,
„dumnealui”, „dumneaei”, aşa îşi vorbeau unul despre celălalt.
– Ia spune Miţo, nu ţi-ar place să
vinzi în prăvălie? I-ar fi plăcut, nimic de zis, dar era prea mică de înălţime
şi abia de s-ar fi zărit de după tejghea.
– Ia să vedem! Olteanul vânjos a
luat-o în braţe şi a trecut-o dincolo. Cam avea dreptate „dânsa”, a trebuit să
recunoască. În ziua următoare, când a trimis-o generăleasa să cumpere două kile
de crap proaspăt adus de la Brăila, a încercat din nou. Toată noaptea olteanul
meşterise un grătar de lemn în jurul tejghelei. A ridicat-o în braţe peste
tejghea şi a trecut-o cu grjă dincolo. N-o mai privea de sus. Se înălţase. Cu
grătarul era deja la nivelul lui. A profitat, nu mai era nimeni în prăvălie şi
a sărutat-o.
În sâmbăta din săptămâna următoare,
Nae a mers la general să o ceară de soţie. Generalul l-a măsurat, cam înalt, nu
l-a întrebat decât unde a făcut armata. Olteanul i-a răspuns scurt:
– La cavalerie, să trăiţi domnule
general!
Se pare că răspunsul a fost bun şi
l-a chemat la Bucureşti pe Tobârlan, era de grabă, începea războiul.
– Dom’ Mitică, dânsul şi dânsa s-au
căsătorit.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)