duminică, 24 ianuarie 2021

Uzina 1


Not
ă: Cartea Dosarul Albaştrii de numele căreia nu mă voi mai putea dezlipi niciodată, descrie într-un capitol destul de lung, parte din viaţa mea trăită cu bune şi rele timp de patru decenii în secţia Cutii de viteze, printre oameni despre care vorbesc şi pe care îi întâlnesc acum ca seniori ai acestui site, deschis de mine în urmă cu câţiva ani, şi predat spre administrare şi îngrijire bunului meu prieten Bebe Bulearcă. Am să postez aici câteva fragmente care sper să vă trezească interesul.

 

                                         1

 

„Ionescule, tu mergi la uzină!"

Acea expresie din biroul Comandantului Securităţii Argeş din noiembrie 1971, mi-a capturat mult mai ferm viitorul decât am crezut. Un viitor cu orizontul li­mitat. Uneori timpul se rostogoleşte lent, poate că nici nu se rosto­goleşte cu adevărat, e ca o linie dreaptă desfăşurându-se pe un arc de cerc şi descriind o altă curbă specifică, din perspectivă diferită, cu alte înţelesuri, dar cu aceeaşi origine punctul de la care s-a pornit.

Raza cercului meu de bază s-a întins de atunci, între Cartierul Trivale şi Colibaşi poarta 1, pe 15 km, într-o lume pe care aveam să o cunosc bine preţ de o viaţă de om. Nu m-a copleşit nici cu micile ei probleme, nici cu cele mari. Mai degrabă mi-a conferit doar o anumită valoare de întrebuinţare. N-am să descriu mecanismul, intrasem în el şi prima şi a doua oară, angrenându-mă din mers. Reveneam în uzină!

După terminarea liceului, câteva luni am fost suplinitor în învăţământ, apoi recepţioner de marfă la o întreprindere comercială după care paşii pentru o scurtă perioadă au rătăcit prin Uzină. Primul contact cu industria de automobile e încă viu în memorie. Mi s-a părut dur, dar l-am suportat sperând că trecerea mea prin acea experienţă de viaţă nu-mi va afecta planurile de viitor.

Când am deschis uşa în secţie, impresia a fost catastrofală. Un zgomot surd, nici ţipenie de om pe culoare, doar undeva în dreapta, trei bărzăuni probau la bancul de probe ultima cutie asamblată în schimbul de noapte. Se luptau cu ea s-o ridice pe un cârlig. Semăna cu o carcasă de porc…

Imaginea în sine m-a frapat, pedeapsă nemeritată. Parcă revedeam într-o altă dimensiune, o tăiere de porc la tata mare în curte. Guşterele ăl bătrân. Guşterele era una dintre porecle.

Trei bărbaţi puternici luaseră de picioare porcul şi îl trântiseră pe jos. Îl ţineau strâns şi am văzut clar când unul dintre ei i-a împlântat cuţitul adânc. A ţâşnit sângele şi un guiţat sfâşietor m-a făcut să alerg şi să mă închid în casă. Abia după vreo oră la insistenţele Veroanei, sora mai mică a tatălui  meu, am ieşit afară, la şorici.

N-am mai văzut porcul, îl porţionaseră. Inima, ficatul, bojogii, şuncile, slănina pentru topit, greabănul, şira, coastele, şoriciul rulat şi aşezat pe fundul hârdăului. Tata-mare mi le-a prezentat pe toate şi mi-a explicat rostul şi rolul fiecăruia, inclusiv filozofia vieţii porcului. „Tăierea în ajunul Crăciunului e împlinirea destinului!” îşi susţinea ăl bătrân dizertaţia.

N-am înţeles! Am început să plâng, aveam opt ani, în primăvară murise tata. Am cerut oamenilor acelora să-l lipească bucată cu bucată şi să-l facă la loc cum a fost. Rădeau în hohote. Mi-au explicat că nu se mai poate, băuseră ţuică fiartă, le tremurau mâinile şi cuţitul nu tăiase la semn, nu se mai potriveau îmbinările.

 

Nu mai eram copilul neştiutor de atunci, dar nu aveam nici-o legătură cu industria. Nu ştiam cum arată o cutie de viteze. Cui să fi pus întrebările? Mama  nu le ştia pe toate… Pe mine mă stârnea metafora, n-am crezut că voi fi pedepsit de viaţă să ajung în construcţii de ma- şini.

 

Părăsisem uzina cu multe speranţe în vara lui 71, înainte de evenimente, să mă pot pregăti în linişte pentru examenul de admitere la facultate şi nu concepeam să revin acolo. Credeam că am închis acel capitol.

După procesul public, atunci când securiştii m-au obligat să mă întorc, am luat acest fapt ca pe o condamnare. Se poate trai şi înconjurat de sârmă ghimpată!... S-a dovedit.

 

Scriind la prima ediţie a cărţii mi-am dat seama că în mintea mea cele două perioade se contopiseră. Poate pentru că mi-am impus să şterg din memorie noaptea din clădirea securităţii, pistoalele, procesul, atacurile de panică, insomniile, xanaxul prescris de doctoriţa Ierimia, reuşind cumva să pot merge mai departe. De aceea probabil în prima ediţie nu am consemnat nicăieri că până în vară, mai fusesem angajat al uzinei câteva luni.

Am vrut să ascund o parte a vieţii mele. În plus nu eram deloc mândru de eşecurile repetate la examenul pentru admiterea la facultate. Îmi alesesem regia de teatru şi film, acceptând în cel mai rău caz teatrologia şi filmologia. Concurenţa la Institutul de teatru era mare, în jur de 50 candidaţi pe un loc. Ca suplinitor în învăţământ, recepţioner la un depozit de menaj, militar şi apoi lucrător în uzină, pierdusem trei ani, deja mi se părea prea mult!

Prima construcţie a Dosarului Albaştrii, după patru decenii de la „cutremurul” nostru, s-a ridicat pe baza dosarului găsit la CNSAS şi rămăşiţelor scoase de sub dărâmăturile memoriei mele profund afectate. Secvenţele s-au lipit lângă amintirile celorlalţi albaştrii cu care am reuşit să stau de vorbă. Descopăr acum când rescriu pentru ediţia doua o serie de inadvertenţe, dar acestea nu au schimbat cu nimic sensul povestirii. Sunt doar mici amănunte, mă străduiesc să le înlătur, mi s-au mai limpezit multe, am reuşit să vorbesc şi cu Sanda, doar Anca şi Gess dintre albaştrii n-au lăsat nici o urmă, să le pot găsi. Au dispărut pur şi simplu.

 


sâmbătă, 23 ianuarie 2021

MULTI ANI!

 Astazi Ileana Malancioiu implineste o varsta. LA MULTI ANI ILEANA MALANCIOIU!


 




16. Joc cu răsăritul de lună

 



cu noi odată
pe coama muntelui urcă luna
întunericul lunecă printre pietre
aşez cu grijă talpa piciorului
să nu calc şarpele
pielea lui rece
te săgetează ca arcul
 
 
aş putea să întind mâna
aplecat peste balustradă
să ating marginea lunii
şi să împing rostogolind cercul
pe uliţă în copilărie
mai bine prind o rază
şi-mi fac vergea de argint…
 
 
dar raza lunecă sub bluza ta roşie
strecurându-se şarpe
în culcuşul cald şi muşcând mărul
mă simt ca dracu…
adevărul e că odată mi-ai promis
că mărul ăla
e numai al meu
*
Pe dealuri sterpe,
mere roşii sculptate
de vântul încins.
(Din mica antologie Crucea de piatra)

joi, 21 ianuarie 2021

Kamala şi merele

 


Ce mi-a rămas mie din ziua istorică de ieri a Americii şi a lumii întregi, ce m-a impresionat cel mai tare, stând la televizor în fotoliu, trecând dincolo de asediul atmosferei glaciale ce luase în stăpânire capitala, cu străzile ireal de goale…

Dincolo de cele 200000 de mii de steaguri americane plantate  în locul oamenilor pe esplanada, de la Capitoliu...

Dincolo de ţinutele elegante ale doamnelor ce-şi purtau în imagini, zâmbetele studiate în faţa oglinzii şi cântărite cu exactitate, din păcate bine mascate, la ceremonie…

Dincolo de onorabilitatea celor trei cupluri de foşti preşedinţi, care l-au scos din minţi pe Trump, punând mai abitir în evidenţă mârlănia lui… El n-ar fi trebuit să lipsească din spectacol, şi, cu siguranţă ar fi primit suvenir, un OSCAR pentru rol secundar… Aşa, a văduvit-o şi pe biata Melania de statueta ei de mare star între primele doamne.

Cum spuneam, ce m-a impresionat pe mine, n-au fost nici mănuşile împletite din lână ale lui Bernie Sanders, devenite viral, nici Lady Gaga interpretând imnul naţional, ci, hohotul de râs al Kamalei Harris, când a trebuit să-şi citească pe o listă, propriul nume rămas vacant în senatul american. Cascada aceea atât de sinceră, dezlănţuită şi plină de adevăr, o interpreta cu atâta convingere şi plăcere, de parcă muşca dintr-un măr ionatan…

M-am liniştit! Biden ca Biden, da Kamala să aibă mere!...

59. Copacul care şi-a pierdut pădure



şi odată am surprins
un copac tembel
care şi-a pierdut pădurea…
rătăcind aiurea
desprins din rădăcini
acoperind cu umbra lui soarele
şi călătorind cu el
de la răsărit la apus în tandem
 
mă tem cu cât timpul
creştea înapoi
înnopta numai unul din doi…
 
nepregătită lumea
cu nefirescul situaţiei
s-a strâns gură cască pe străzi
şi în pieţe ca la un miracol
sau concurs de frumuseţe
ce-o mai fi cu copacul ăsta
ce se pune mască în faţa soarelui
şi se dă în spectacol
dând fiori şi îngheţ respiraţiei
 
(priveam prin geamurile
fumurii eclipsa…)
cineva să-i reteze cu securea ramurile
 
e un semn de la dumnezeu
n-a mai vrut să-şi bifeze lipsa
umbra îşi întinde
tot mai deasă corona
un linţoliu de doliu
înfricoşează planeta
doar în scorbura de-acasă
nu s-a înroşit zona
 
păsările şi-au pierdut girueta şi graiul
volbura se târăşte fără rost
peste câmpul de grâne
raiul a ajuns un iad efemer
ce ne rămâne ca să fim cum am fost...
*
Ne va rămâne
să îngropăm
rădăcinile în cer
(Din antologia Crucea de piatra)