numărul 21 / martie - aprilie 2012 |
Magda GRIGORE
|
O
poezie sensibilă, oarecum sinusoidală din punct de vedere axiologic,
transpusă auctorial ca un ecou decodat al propriei ontologii, trăite sau
imaginate, ne oferă Ion Toma Ionescu în volumul Bursa îngerilor (Editura
Paralela 45, Piteşti, 2012). Într-un
areal populat cu oameni care tind să fie neutri, conformi şi fazi, autorul
simte nevoia să-şi populeze spaţiul cu îngeri (disponibilitate a
ingeniozităţii sufleteşti şi a regenerării fiinţiale mai degrabă, decât a
unei religiozităţi asumate), demers îndrăzneţ, provocator şi nonconformist,
la capătul căruia apar cu trup odihnitor, lunecos şi efemer poemele morgane.
Ion Toma Ionescu are momente inspirate când stăpâneşte limbajul poetic,
desemnat (dintre toate modalităţile de exteriorizare) să-l urmeze şi să-l
servească pe autor în calitate de armură strălucitoare, protectoare, în faţa
învolburatelor simţiri şi trăiri cărora fragilitatea umană le-ar putea cădea
pradă. Dacă venalitatea semenilor, jocul vieţii şi al aparenţelor, amnistiile
divine în faţa visărilor înfrânte determină un poet în general să reevalueze
imaterialitatea solidă a cuvintelor, Ion Toma Ionescu se încumetă să mizeze
senin pe prezenţa neegalată a cuvântului pentru a-şi aşterne în vers propria
aventura lirică.
Bursa îngerilor înfăţişează o altfel de agora, locul unde existenţa se (pe)trece cu moartea, unde are loc schimbul între vise şi iluzii, cu efecte permanente de valorizare umană. Viaţa este o piaţă simbolică, dematerializată, locul în care se efectuează jocul între tine şi Divinitate, între tine şi semeni, între tine (cel exterior) şi tine (cel interior). Aici se tranzacţionează, de principiu, titlul tău de om viu, singura dovadă concretă a existenţei, singura certitudine. Dar care sunt valorile de investiţie ale omului şi ce bunuri poate cumpăra el cu propriile lui bunuri la schimb, presupune cunoaştere, intuiţie, practică şi noroc. Unii reuşesc, alţii nu, poate că îngerii (intermediarii) au un rol de mobilizare şi sunt un semn pentru câştigătorii care devin ei înşişi un fel de îngeri. Acest mediu credibil, lumea, aparent liberă şi organizată este însă dominată ca orice piaţă de influenţe nevăzute, obscure, uneori fatale. Conosametul pentru toate bunurile ei generice, fungibile, are înscrisă şi permite, însă, contaminarea omului cu îngeri pe/din apele timpului, pact impus dintr-o voinţă neştiută, implacabilă.
Această
(altă) realitate îi face vizibilă poetului alunecarea îngerilor în clepsidra
dintre cer şi pământ, îngeri jucăuşi, uşori ca fulgii de zăpadă, albi şi moi
surfând în lumea reală: „în răstimpuri/ cad păsări/ una după alta/ precum
casele/ de chirpici/ înmuiate în armătură// cum să cadă/ o pasăre din cer/
dacă nu s-ar răsturna/ pământul/ din când în când/ ca o clepsidră/ cu oasele
istovite/ de viitură// şuvoaie/ de bolovani/ se rostogolesc/ pe versantul
strâmt/ cât un gât de lebădă// un lanţ de îngeri/ surfând/ supli/ se
strecoară/ bine antrenaţi// pe plaja mică/ agăţată/ în turla bisericii/ din
deal/ lustruind/ scândurile cu ceară/ încolonaţi/ aşteptăm/ bursa locurilor
de îngeri (Bursa locurilor de îngeri). Amestecul benefic de îngeri şi oameni,
vibraţia resimţită în urma iscodirii învelişului emoţiei de a-i întâlni şi
a-i cunoaşte pe fiecare şi flacăra vie a literei care pirogravează hârtia
sunt coordonatele după care poetul îşi delimitează traseul imaginar personal,
tinzând să ajungă (în)spre matca sensurilor existenţiale. El devine
conştient, prin intermediul relaţiei cu poezia şi prin deprinderea de
eliberare a cuvântului (unul din puţinele lucruri stabile aflate în graniţele
ontologiei), prelucrat în laboratorul sufletesc, de puterea expresiei şi de
forţa nevăzută (îngerească) a literei menite să (te) întemeieze dincolo de
pericole care pândesc sensibilitatea: ,,sub semnul pierzaniei/ adulmecând
rana/ vântul de sud/ picură ceaţă// lutul mă strânge/ oasele se despart/ ca
ramurile unui pom/ carnea mea/ mistuie focul// în cercuri largi/ păsări de
pradă/ pândesc hulpav// (Descălecatul cuvintelor).
Ameninţarea
este protoplasma zilelor omeneşti, iar poezia este un pact minimal de
siguranţă, un mod de îmblânzire a timpului, de aceea Ion Toma Ionescu îşi
converteşte avid neliniştea în cuvinte şi jocul literelor îi conferă inclusiv
o timidă domesticire a fagocităţii existenţiale. Ca orice fiinţă care a
apucat să guste din ambrozia poeziei, el speră să devină un solitar fericit,
cel puţin în imaginar, confecţionând din momentele existenţei semne pe care
să le lase în urmă: ,,umbra e/ dinaintea mea/ lunecând în nisipul albastru al
ierbii/ om de vânt/ fără chip/ crescut din trup// efigie/ din care timpul/ a
nivelat/ reliefurile// filă de carte/ scrisă de înger/ împingând roua/ în
hieroglife suspendate/ şi înflorind aerul/ precum coarnele unui cerb// la
capătul zilei/ noaptea muşcă din carne/ literele se întorc/ împletind pe
trup/ o cămaşă de zale/ sufletul flacără/ se zbate în colivie/ nevăzută ca o
floretă/ pasărea ceţii/ punctează-n asalt/ tuşe/ cu trandafiri galbeni (Semn
de carte).
Poetul
ca şi îngerul poate săpa fântâni înlăuntrul lucrurilor, în cer şi pe pământ,
în viaţă şi în moarte, fiind menit prin angelism să lase semn, să clădească,
asumând sacrificiul necesar: ,,într-o zi/ îngerul s-a frânt/ ca o trestie/
secerată de vânt// cer stătut/ s-a clătinat/ în adâncul/ străpuns//
desfrunzite/ de chipuri/ sălbăticiunile/ s-au ascuns/ în inima/ unui ţipăt//
oameni smeriţi/ i-au zidit umbra/ în ghizdul fântânii/ şi-au însemnat/
crucea// (Fântâna îngerilor). Iluzia alunecării este des prezentă în tabloul
poetic realizat de autor. Îngerii alunecoşi dau sens şi rod în libertatea
labirintică a teritoriului omenesc, tărâm despre care alte poeme precum
Octombrie ca o văduvă tânără, Dealul Morii, Un whisky bun, Coverga bunicului,
O gazdă perfectă, Peisaj matinal, Pensionarul etc., vorbesc în termenii unui
cotidian autentic şi melancolic: ,,s-au bulucit circarii/ în delir/ au spoit
cerul cu trompete/ noi ne-mbulzeam/ pe groapă-n cimitir/ să-l prelungim pe
tata/ între pietre// pe papainoage cocoţat/ din drum/ un măscărici buimac pe
jumătate/ parcă plutind/ în norul lui de fum/ legă de cruce/ panglici
colorate// doar moşu-meu târziu/ l-a înjurat/ de dincolo de lumea petrecută/
în ochii mamei/ lacrimi s-au zvântat/ ca rufele/ pe culmea de cucută//seara
cu toţi la circ/ hipnotizaţi/ săream mortal odată cu artiştii/ doar
măscăriciul trist/ cu ochi vexaţi/ căta-n bătaia puştii/ lunetiştii// (Poveste
cu tata).
În
zona aceasta a poeziei, autorul apare retras în ipostaza
singuraticului-meditativ, caracterizat de realism şi raţiune, adesea
dureroase, care îi sporesc însă, simultan, firea detaşată şi
uman-participativă.
Ion
Toma Ionescu nu-şi inventează fibra poeziei, dimpotrivă, el decupează din
filigranul unei disponibilităţi reale substanţa lirică materializată în
poemele iscoditoare dăltuite parcă în singurătate şi mister, dornice să
desluşească esenţele cu lunete proprii. În mod paradoxal, poetul creează
impresia unui surplus liric neaccesat, camuflat încă în meandrele sufleteşti
complicate şi capricioase. Acest lucru este observabil inclusiv la nivelul
discursului, poetul sondând golful liniştit al stilisticii poetice, cu legănări
limpezi şi domoale, fără învolburări ascuţite şi răsturnări revoltate sau
tulburi ale expresiei. Putem spune că el se află în intermondul dintre
spiritualitate şi cunoaşterea prin poezie, explorând curajos senzaţiile la
bursa vieţii, insondabilele ei tranzacţii şi transcriindu-le conştiincios în
versuri insolite, iscoditoare şi sonore. Fiind o bursă specială ea
concentrează pentru om (şi valorile lui) maximul de cerere şi ofertă, în
condiţii de liberă concurenţă, dar cu un ritm operativ mult prea accelerat.
Funcţia centrală a bursei, ziua/timpul stabileşte periodic nivelul bucuriei
şi al tristeţii, al iubirii şi al singurătăţii, al împlinirii şi al
deziluziei. Proba cunoaşterii de sine este zilnică, iar evaluarea finală,
incertă şi mult prea grăbită.
Ion Toma Ionescu îşi convinge
cititorul, prin volumul expus în prezent, că pe pământ îngerii devin oameni
şi sunt meniţi să (de)săvârşească, iar în acest amestec ei se deconspiră
voluntar printr-o efervescenţă frustă a inimii. În privinţa metamorfozelor
viitoare, posibile şi benefice ale poeziei, autorul este dependent, metaforic
vorbind, de propriul joc la bursă.
|
luni, 30 aprilie 2012
Spatii culturale. O cronica noua la Bursa ingerilor
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu