„Ionescule,
tu mergi la uzină!"
Acea
expresie mi-a conturat mult mai ferm viitorul decât am crezut. Un viitor cu
orizontul limitat. Uneori timpul se rostogoleşte lent, poate că nici nu se
rostogoleşte cu adevărat, e ca o linie dreaptă desfăşurându-se pe un arc de
cerc şi descriind o altă curbă specifică, din perspectivă diferită, cu alte
înţelesuri, dar cu aceeaşi origine punctul de la care s-a pornit.
Raza
cercului meu de bază se întindea pe 15 km, între Cartierul Trivale şi Colibaşi
poarta 1, într-o lume pe care aveam să o cunosc bine preţ de o viaţă de om. Nu
m-a copleşit nici cu micile ei probleme, nici cu cele mari. Mai degrabă mi-a
conferit doar o anumită valoare de întrebuinţare. N-am să descriu mecanismul,
intrasem în el şi prima şi a doua oară, angrenându-mă din mers. Reveneam în
uzină.
După
terminarea liceului, câteva luni am fost suplinitor în învăţământ, apoi
recepţioner de marfă la o întreprindere comercială. Primul contact cu industria
de automobile e încă viu în memorie. Mi s-a părut dur, dar l-am suportat
sperând că trecerea mea prin acea experienţă de viaţă va fi scurtă şi nu-mi va
afecta planurile de viitor.
Când
am deschis uşa în secţie, impresia a fost catastrofală. Un zgomot surd, nici
ţipenie de om pe culoare, doar undeva în dreapta, trei bărzăuni probau la
bancul de probe ultima cutie asamblată în schimbul de noapte. Se luptau cu ea
s-o ridice pe un cârlig. Semăna cu o carcasă de porc…
Imaginea
în sine m-a frapat, pedeapsă nemeritată. Parcă revedeam într-o altă dimensiune,
o tăiere de porc la tata mare în curte. Guşterele ăl bătrân.
Trei
bărbaţi puternici luaseră de picioare porcul şi îl trântiseră pe jos. Îl ţineau
strâns şi am văzut clar când unul dintre ei i-a împlântat cuţitul adânc. A
ţâşnit sângele şi un guiţat sfâşietor m-a făcut să alerg şi să mă închid în
casă. Abia după vreo oră la insistenţele Veroanei, o soră de-a tatei, am ieşit
afară la şorici.
N-am
mai văzut porcul, îl porţionaseră; inima, ficatul, bojogii, şuncile, slănina
pentru topit, greabănul, şira, coastele, şoriciul rulat şi aşezat pe fundul
hârdăului. Tata-mare mi le-a prezentat pe toate şi mi-a explicat rostul şi
rolul fiecăruia, inclusiv filozofia vieţii porcului. „Tăierea în ajunul
Crăciunului e împlinirea destinului!” îşi susţinea ăl bătrân dizertaţia.
N-am
înţeles! Am început să plâng, aveam opt ani, în primăvară murise tata. Am cerut
oamenilor acelora să-l lipească bucată cu bucată şi să-l facă la loc cum a
fost. Rădeau în hohote. Mi-au explicat că nu se mai poate, băuseră ţuică
fiartă, le tremurau mâinile şi cuţitul nu tăiase la semn, nu se mai potriveau
îmbinările.
Nu
mai eram copilul neştiutor de atunci, dar nu avusesem nici-o legătură cu
industria. Nu ştiam cum arată o cutie de viteze. Cui să fi pus întrebările?
Mama nu le ştia pe toate… Pe mine mă
stârnea metafora, n-am crezut că voi fi pedepsit de viaţă să ajung în
industrie.
Părăsisem
uzina cu multe speranţe în vara lui 71, înainte de evenimente, să mă pot
pregăti în linişte pentru examenul de admitere la facultate şi nu concepeam să
revin acolo. Credeam că am închis acel capitol.
După
procesul public, atunci când securiştii m-au obligat să mă întorc, am luat
acest fapt ca pe o condamnare. Se poate trai şi înconjurat de sârmă
ghimpată!...
Scriind
la prima ediţie a cărţii mi-am dat seama că în mintea mea cele două perioade se
contopiseră. Poate pentru că mi-am impus să şterg din memorie noaptea din
clădirea securităţii, pistoalele, procesul, atacurile de panică, insomniile,
xanaxul prescris de doctoriţa Ierimia, reuşind cumva să pot merge mai departe.
De aceea probabil în prima ediţie nu am consemnat nicăieri că până în vară, mai
fusesem angajat al uzinei.
Am
vrut să ascund o parte a vieţii mele. În plus nu eram deloc mândru de eşecurile
repetate la examenul pentru admiterea la facultate. Îmi alesesem regia de
teatru şi film, acceptând în cel mai rău caz teatrologia şi filmologia.
Concurenţa la Institutul de teatru era mare în jur de 50 candidaţi pe un loc.
Ca suplinitor în învăţământ, recepţioner la un depozit de menaj, militar şi
apoi lucrător în uzină, pierdusem trei ani, deja mi se părea prea mult
Prima
construcţie a Dosarului Albaştrii, după patru decenii de la cutremurul nostru,
s-a ridicat pe baza dosarului găsit la CNSAS şi rămăşiţelor scoase de sub
dărâmăturile memoriei mele profund afectate. Secvenţele s-au lipit lângă
amintirile celorlalţi albaştrii cu care am reuşit să stau de vorbă. Descopăr
acum când rescriu pentru ediţia doua o serie de inadvertenţe, dar acestea nu au
schimbat cu nimic sensul povestirii. Sunt doar mici amănunte, mă străduiesc să
le înlătur, mi s-au mai limpezit multe, am reuşit să vorbesc şi cu Sanda, doar
Anca şi Gess dintre albaştrii n-au lăsat nici o urmă, să le pot găsi.
Uzina
începea cu prelungirile ei, un fel de tentacule uriaşe care funcţionau ca nişte
ventuze, absorbindu-i sau vărsându-i pe muncitori prin cele opt guri/porţi de
intrare/ieşire, direct în/din burta monstrului. Nici caracatiţă, nici balaur!
În realitate avea câte ceva din amândouă, dar şi o puturoşenie oarecum
domestică.
O
lentoare pe care nu ştiai de unde s-o apuci. Un mutant care te storcea de vlagă
în malaxorul lui şi-ţi atrofia simţurile.
Am
avut oarecum revelaţia de la prima angajare, că uzina era înconjurată în
extensia ei imaginară cu sârmă ghimpată. Unul dintre informatori scria într-o
notă că ciudatul de mine căutam prin uzină sârma ghimpată cu care să-mi decorez
camera albastră. E puţin adevăr aici!
În
vara aceea, existase tentativa de a umple caracatiţa desenată pe pereţii
apartamentului meu cu un colaj şi aveam nevoie de sârma ghimpată să-i marchez
conturul, sârmă pe care am căutat-o inutil pe terenul viran din spatele cutiei
de viteze.
*
Între
şase şi şase şi zece minute plecau autobuzele spre uzină din toate cartierele
Piteştiului şi se încolonau la ieşire pe sub podul din capătul străzii Calea
Bucureşti, peste care trecea calea ferată, Un şarpe lung segmentat de farurile
aprinse, înşirat pe câţiva kilometrii, dar şi o întrecere nebunească în
interiorul corpului de table pe roţi, ce se smicea în ocolişuri şi depăşiri
periculoase până la Miceşti, unde se termina şoseaua pe două benzi către
Câmpulung şi făceai dreapta la nouăzeci de grade pe strada uzinei. Cel care
intra primul în Colibaşi, acolo nu mai era loc pentru depăşiri, se mândrea
toată ziua zicându-şi Domnul Viteză.
De
obicei primul ajungea Gică Nebunul, un puşti înalt, cu o nevastă frumoasă,
blondă, contabilă pe undeva prin uzină. Gică a lucrat câteva luni la Cutia de
viteze strungar, de acolo l-am cunoscut.
Probabil îi luaseră caralii temporar carnetul, dar s-a întors la autobază după
ce i l-au dat înapoi.
Dacă
te grăbeai — sau doreai să-ţi testezi rezistenţa la rupere, voiai să încerci
cât ţi se slăbesc şuruburile când trăieşti periculos, sau să te scuturi de
coşmarurile nopţii — îl alegeai pe Gică. Nu poţi ştii niciodată ce zace într-un
om! Pe mine mă saluta respectuos şi manierat de departe. N-ai fi zis că e
acelaşi om care la volan turba, fierbea sângele-n el! Nu mai contenea cu
înjurăturile dacă nu i se făcea loc să depăşească în traseu.
Ţuica
se vindea direct din portbagaj, de către negustori ambulanţi, pentru înviorarea
degustătorilor matinali la juma de litru. Se creau grămezi spontane, moluri în
mişcare înaintând lent spre porţi. Sticlele gata pregătite circulau cu iuţeală
de mână, de la mijlocaşii la grămadă către linia de trei-sferturi. Pare că
puterea octanică a combustibilului, sau cantitatea, nu era suficientă pentru
maximum de capacitate, la care se puteau tura motoarele, ceea ce de fapt îi
îndârjea pe combatanţi, dar nu voiau să rişte.
Produsul
inflamabil, interzis conform decretului 400, se consuma doar în afara gardului
uzinei, iar la poartă trebuia să întorci capul când arătai legitimaţia şi să-ţi
ţii respiraţia, ca să nu-i dai un damf puturos în faţă portarului. Portarii se
arătau băieţi sensibili, dar pe fond erau cumsecade!
„Măi
nene a intrat în haine! Mirosul e rămas de la povarnă!... Am făcut ţuica şi nu
mai scap de damful ăsta păcătos! Te-nţelegeau. Important era să te ţii pe
picioare, căci dacă vreun ins mai al dracului băga de seamă clătinări în
peisaj, nu te mai lăsa sa intri.
M-am
dat jos din autobuz la poarta 1. Nimerisem în autobuzul lui Gică. Cu o zi
înainte, la el în birou, securistul care mă anchetase şi cu încă unul, îmi
dăduseră o hârtie pe care era scris cu litere mari un nume MIU PETRE. Nu le-am
spus că-l cunosc şi că am mai lucrat acolo. Ei m-au asigurat şmechereşte că MIU
e o prescurtare de la Meseriile Industriilor Uşoare şi Petre e Sfântul Petre,
şeful de la calitate. Dintre toate posibilităţile ce mi se puteau oferi, la el
era raiul pe pământ. Musai să-mi dispară din gând facultăţile şi apucăturile
duşmănoase! Trebuia să consider că acela a fost un vis urât. Aş fi pierdut
vremea degeaba. Doar clasa muncitoare are perspective certe să ajungă în
paradis. „Şi unde pui că la uzină
salopetele sunt albastre tot ca idealurile voastre!” Mi s-a cerut să
nu-i fac de râs că ei securiştii au investit încredere în mine. „Poezia
adevărată o poţi găsi doar la munca de jos!”
(Recunosc
în context, m-a furat un pic condeiul desenând floricele pe text. Realitatea e
că securitatea nici măcar nu se sforţase să cerceteze şi să afle că eu îl ştiam
pe Miu şi mai lucrasem în uzină la cutii de viteze, chiar în echipa lui.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu