Aici se poate citi Gusterele in ultima lui versiune, pregatit pentru o noua editie. (Clic pe fotografie sau link)
<p style=" margin: 12px auto 6px auto; font-family: Helvetica,Arial,Sans-serif; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; font-size: 14px; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; -x-system-font: none; display: block;" ><a title="View Gusterele autor Ion Toma Ionescu on Scribd" href="https://www.scribd.com/document/406891262/Gusterele-autor-Ion-Toma-Ionescu#from_embed" style="text-decoration: underline;">Gusterele autor Ion Toma Io...</a> by <a title="View 's profile on Scribd" href="undefined#from_embed" style="text-decoration: underline;"></a> on Scribd</p><iframe class="scribd_iframe_embed" title="Gusterele autor Ion Toma Ionescu" src="https://www.scribd.com/embeds/406891262/content?start_page=1&view_mode=scroll&show_recommendations=false&access_key=key-LetXsjn0PBYXBznxBpxM" data-auto-height="true" data-aspect-ratio="null" scrolling="no" width="100%" height="600" frameborder="0"></iframe>
https://www.scribd.c
https://www.scribd.com/document/406891262/Gusterele-autor-Ion-Toma-Ionescu#from_embed
sâmbătă, 20 aprilie 2019
miercuri, 17 aprilie 2019
"Băiete, la domnul o bere!..."
Tablete în alb şi negru - Argeşul.ro
By : Serghie Bucur
4-5 minutes
Dacă
m-aş lua după finalul celui de al doilea pasaj al textului publicat
pe coperta a IV-a a volumului TABLETE ÎN ALB ŞI NEGRU, apărut la
editura GRINTA, sub semnătura lui Ion Toma Ionescu, ar trebui să
pricep că domnul Marian Drăghici nu ştia că exista „un mare
prozator în Piteşti” căruia autorul cărţii de faţă „îi
trimisesem Guşterele”, fiind „sigur că Guşterele meu l-a
muşcat” (adică l-a impresionat pe destinatar). Cum acesta
„Avea o problemă cu numele autorului”, deoarece
destinatarul, se spune mai departe, „Îl uitase”, fiindcă
„Nu ne cunoşteam”, inspirat, prozatorul găseşte soluţia
salvării situaţiei: „Îmi venea să mă ridic de la locul meu
şi să-i zic: „Ţine minte trei cuvinte: Ion Toma Ionescu”!
Finalul aduce lumină: „Şi el (dl. Marian Drăghici) dând cu
banul rosti nesigur: Ion Popa Argeşanu”, încheind – pasajul
– astfel: „Bietul Argeşanu nu mai e de viitor”.
Cronicarul
constată că viitorul este al domnului Ion Toma Ionescu – semnatarul
prozelor socotite tablete – de mărimi şi valori felurite, dar
viguroase. 164 de pagini de PROZĂ, cartea e structurată pe patru
capitole, titulatura lor generând un crescendo estetic corelat
literalmente cu atenţionarea de mai înainte, „Ţine minte trei
cuvinte…”: 1. „Tablete în alb şi negru”, 2.
„Bucureşti – Piteşti”, 3. „Piteşti – Bucureşti”
şi 4. „Note de lectură. Portrete”.
Forţa
epică satisface pretenţiile cititorilor de proză scurtă, prin
substanţa titlurilor, urmând ca plăcerea lecturii să atingă
culmea valorică la capătul multora dintre ele. Construcţii de
situaţii desenând evenimente, stări şi idei, care prind viaţă
prin personajele prezente în naraţiuni. Mă rezum, silit de spaţiul
tipografic, la: „US Open”, „Sala Oglinzilor”,
„Şarjă la o lansare. Octavian Sachelarie”, „Revista
ARGEŞ la aniversare”, „Noe al sunetelor. Hary Tavitian”,
„Desant 2014”, „Spitalul de poezie”, „La
Firiţă Carp cu Direcţia 9, sau invers”, „În căutarea
oii fantastice. Haruki Murakami”, „Priveliştile scribului.
Aurel Sibiceanu”, „Fluture de piatră. Maria Magdalena
Grigore”.
Rezonanţe
stilistice din „Cronicile optimistului” ale lui G.
Călinescu, din „Jurnalul” lui Eugen Barbu inclusiv
dintr-al „Principelui”, din „Tabletele” lui Geo
Bogza, TABLETELE scriitorului Ion Toma Ionescu clocotesc de un puls
epic stenic, înviorător, în tonalităţi critic-amicale, ridicând
vizibile jaloane ale eticii proprii, întemeiate pe „văd cu
inima şi cântăresc cu mintea”. Savoarea convieţuieşte cu
rectitudinea, verva cu sobrietatea înfăşurată în tâlc. Un
foarte subtil anton-pannism distilează ironia muzicalizată de
acordurile cu freatica literatură indusă. O probă: „Cititorul
de operă, instrumentul care cântăreşte şi stabileşte datele
primare, seci, ale cărţii tale, e un instrument sofisticat modern
şi rapid ce-şi face treaba în câteva secunde, dar cel ce
interpretează şi dă verdictul e tot criticul, dezbrăcat de
preconcepte, de influenţe, de ierarhii prestabilite, obiceiuri
proaste şi ca albul să nu fie negru, el să rămână integru în
exerciţiul funcţiunii, automat criticul e dezbrăcat şi de haine.
Am preferat o femeie unui bărbat gol. Misterul ei mi s-a părut la
un preţ convenabil. Dincolo de fereastră e o copilă blondă,
tristă, cu faţa angelică, obosită”. „În partea opusă
se apropia un grup zgomotos de tineri. Faţa copilei s-a destins,
mi-a întors spatele îndreptându-se către turbulenţi. Aceştia,
aruncând cu cărţi, toţi odată, au spart cumva geamul şi au
reuşit să pătrundă în interior declanşând sărbătoarea
desfrâului. Sigur contul meu se lichidase” (Ultima Tabletă).
Mulţumesc Serghie Bucur!
–Băiete, la domnul o bere!...
marți, 16 aprilie 2019
Catedrala
nu-i uşor
să treci
în viaţă
cuvântul,
„săgeata”,
prin pântecul
focului,
cu vămile
lui reci
vezi o clipă cum
te cuprinde
fumul,
spaima
că îngheaţă
cântecul
rugăciunii,
o clipă,
cât roata
lunii…
şi iarăşi crezi!
duminică, 14 aprilie 2019
Fântâna. Fragment din Guşterele
Revizuiesc romanul meu Guşterele,
pentru o nouă ediţie, care nu ştiu dacă se va realiza vreodată, pentru că am de
gând să pun condiţii în contract, edturii care îşi va asuma această treabă, să
scoată pe piaţă minim 5000 de guşteri ca să nu se piardă o specia atât de rară …
Ion Toma IONESCU
Fântâna
Fragment din Guşterele
Dacă urmaşul căruia îi dai implantul
are, puţine şanse să devină un elitist rezonabil – lipsit de capacitatea de
a-şi asuma măcar, continuitatea lucrării tale cu Dumnezeu, şi se plasează
turbulent, sau mai puţin turbulent, într-o turmă, acceptând repetabilitatea
ciclului istoric, fără implicare şi contribuţii creative – la ce bun
investiţia? Doar de dragul de a te afla în rândul lumii? Degeaba te naşti
Tobârlan, dacă personalitatea ta puternică, nu poate duce mai departe ceea ce
vine cumva din trecut.
Pentru Nicolae,
balanţa folosită zilnic, pe ascuns de privirile celorlalţi, se lăsa
dezechilibrată pe partea unde atârna greu talgerul tatălui său. Ce ar fi
trebuit să facă el ca să poată răsturna aşezarea pe care o găsise? Cu ce ar fi
putut clinti răspunsurile pe care le primea invariabil corect, la întrebările
pe care câteodată, nici măcar nu apuca să le pună? Răspunsurile veneau din
atitudinea, din siguranţa, din judecata aceea care căpătase simplitate, prin
contribuţia a generaţii întregi de ţărani, domni ai pământului.
Tobârlan era precum o fântână.
Nicolae îşi aducea
aminte cum copil fiind, cu Toma, adunaseră două grămezi egale de pietre. El
inventase jocul. De fapt ca să fim corecţi, fratele lor mai mare, Gogu, îl
inventase. El adăugase doar amendamentul cu grămezile egale. Gogu încă susţinea
că ai dreptul să arunci atâtea pietre, câţi ani ai. Evident el avea anii cei
mai mulţi. Numărau câte pietre aruncate, intrau pe gura fântânii, nimerind
ţinta. Gura fântânii, decupată în peretele de ciment, nu era mare. Cât să
încapă coferul. Cam două cofere ca să umpli o găleată.
Mândru de el, lui
îi intraseră paisprezece. Vârsta pe care abia o împlinise. Nu ratase niciuna. Îl îndemnă şi pe Toma
să-şi încerce norocul. Toma avea tot paisprezece pietre, ani mai puţini. Lui
Toma i se părea că atunci când piatra plescăia apa, parcă lovea într-o fiinţă
vie. Nicolae se răţoia la el făcându-l fricos. I-a auzit ăl bătrân. Le-a cerut
explicaţii. A ascultat şi l-a strâns de umerii firavi pe Toma, luându-l
aproape, iar către Nicolae a grăit aspru:
– Azi tu nu mai bei
apă! Până mâine când se limpezeşte, să treacă o noapte peste fântână, o să
suferim cu toţii.
– Dar pot aduce o
găleată cu apă din puţul de peste drum! a îngăimat Nicolae.
– Nu, Nicolae! În
viaţă nu e totul atât de simplu. Bem apa pe care-o cunoaştem, doar din fântâna
noastră. De când mă ştiu aşa s-a pomenit! Până mâine, ne limităm la apa rămasă
în găleată, iar tu rămâi pedepsit.
sâmbătă, 13 aprilie 2019
Artgothica Sibiu - ziua 1
O pledoarie pentru poezie si muzica pe care Dirctia 9 o risipeste in drumul sau. La minutul 1h;43;25
contribui si eu, dar toata inregistrarea merita vazuta si ascultata cu prisosinta
Abonați-vă la:
Postări (Atom)