marți, 12 mai 2015

Bursa îngerilor. Flori de cireş



Bursa îngerilor
- flori de cireş -



noaptea se adaugă zilei,
precum coaja unui copac
…mâini aspre înfăşurând
trupul tău tânăr

coline line
sub cearşafuri de smalţ
descoperind ochi
flămânzi în degete

în camera de lux
a hotelului
glorioasele efemeride
ard mocnit


între tic şi tac timpul
aniversează 100 de ani …
între Yin si Yang
ning flori de cireş

Lumea vǎzutǎ de ITI. Împǎrǎţia PA. Pensionarul

George Lowendal

Pensionarul





            Pensionarul, ce fiinţã ciudatã, foşgãie ca furnica prin iarbã la rãdãcina timpului cãrându-și în sacoşa lui goalã, tot mai greu, umbra. Toate-i sunt potrivnice!... Azi-noapte, banditul de pãianjen și-a ţesut pânza în urechile lui clãpãuge. Spre dimineaţã, ceasului din perete i-a fost jefuit tic-tacul şi ajuns târziu la farmacia din colţ, vãzu cã jandarmii puseserã lacãtul eliberând zona pentru o ameninţare iminentã cu bombe. Taman azi, când trebuia sã soseascã un transport de ceaiuri din fructe de pădure…

Ceară și miere

luni, 11 mai 2015

Lumea vǎzutǎ de ITI. Împǎrǎţia PA. Marilyn




Marilyn


  
          Într-o altă zi ar fi vrut să facă un duş. Mi-a cerut în vorbe puţine o pijama sau un tricou. Nu era apă. S-a dezbrăcat fără jenă descoperindu-şi sânii rotunzi. Clipele deveniseră lungi, ca degetele-i încremenite pe nasturii cămăşii ce nu doreau să se încheie. Și-a pus capul pe pernă şoptitindu-mi că e bătrână şi obosită. S-a cufundat în somn ca într-o apă adâncă. Am împins-o pe plajă către perete, căldura trupului degaja o mireasmă de sare. Ţipetele ciudate ale pescăruşilor pătrundeau prin geam

Din antologia in pregatire Ceara si miere

Lumea vǎzutǎ de ITI. Împǎrǎţia PA. Pastile de timp


Pastile de timp





            Pastilele cu timpul lucrează. N-au nici o treabă cu organismul! Ţi se dă la naştere un timp al tău şi un număr aferent de pastille. Un fel de unităţi concentrate, n-are importanţă culoarea sau forma: albastre, roşii, mai mici, mai mari… Nici ziua niciodată nu-i egală cu altă zi. Unii le consumă după reţetă riguros, dimineaţa, seara. Alţii se dau sportivi şi-apoi le iau cu pumnul. Degeaba intri-n panică, sau te pui bine cu farmacistul. Tot alea sunt! Stai calm, oricum la ultima se opreşte timpul.

Din antologia in pregătire Ceară şi miere

Lumea vǎzutǎ de ITI. Împǎrǎţia PA. Perfuzia



                                                        dragoste-3_eea622df5ded28
Perfuzia


  


            Mă duc la vale, de parcă lunii apele mării când vânturile dedesubt îşi aştern somnul şi păsările se retrag într-un cântec mut. Alunec plonjând prin stelăria cerului cu îngeru-n spate surfând suplu, sub creasta valurilor. E o linişte mare cât clipa din urmă rătăcită prin mărăcini! Dintr-o cornişă de deal, acoperiş peste lume, răsǎrea soarele orb picurând sânge. Încordarea Valeriei îi lăsase pe frunte boabe de rouă. Reuşise p
ână la urmă infirmiera să-mi dăruiască sângele nou

Din antologia în pregătire Ceară şi miere

duminică, 10 mai 2015

Lumea vǎzutǎ de ITI. Împǎrǎţia PA

Pentru ca e duminica, bonus încǎ o postare:


O gazdă perfectă





          Îi scurtase de cap bǎrbatul – un centurion roman. Lui i-a scos apǎ ne-ncepută din fântână, turnându-i apoi să se cureţe de sânge şi sudori pe mâini şi pe chip, la rădăcina unui pom. La primit în odaia bună cu ferestre spre răsărit şi flori de muşcate. A întins ştergarul pe masă şi la omenit ca pe-un învingător cu pâine şi vin. Tot timpul a rămas în picioare mândră. Pe cărarea nopţii în rătăcire l-a însoţit reavănă ca un ogor. I-a făcut un fiu, l-a iertat şi l-a iubit. O gazdă perfectă.
          Dar, în limba dacă l-a învǎţat doar sǎ tacǎ.

Din antologia în pregătire Ceară şi miere

Lumea vǎzutǎ de ITI, Împǎrǎţia PA

            Experimentul de prozǎ arhiscurtǎ propus de prietenul meu cu care nu m-am vǎzut niciodatǎ, Cǎlin Hera, s-a transformat la mine într-un fel de poezie. Lumea vǎzutǎ de ITI, Împǎrǎţia PA, își va gǎsi și ea locul în antologia Cearǎ și miere.



Un whisky bun





          Bunicul trebuia să plece la cer. Aşteptând luntrea, verifică din listă cu îngerul obiectele necesare călătoriei: carnetul de însemnări, bănuţul de argint, tabacherea, paharul cu whisky şi fotografia aia îngălbenită a bunicii cu calul în faţa prispei, mâncându-i din palmă covrigi de Buzău. Și dintr-o dată se lumină ieşind din buimăceală; lipsea ceva. Uitase gheaţa. Cum să-l cinstească în poartă pe Sfântul fără gheaţă-n pahar?... Venise şi Caron… Să mai aştepte! Ne-ntoarcem după gheaţă.
          …După gheaţă, fruntea nu mai ardea, dispăruse şi negura…

                                                                      Patenier Cristopher

Semnal in Cafenea

                 Mulţumesc lui Virgil Diaconu pentru deferenţǎ! Vechi animozitǎţi ce au stricat o prietenie și mai veche, îl puteau determina pur și simplu sǎ nu vadǎ Apocalipsa… Și mulţumesc Denisei, pentru cǎ existǎ, pentru cǎ animǎ, înţelege, scrie și dǎruiește atât de frumos !
Aici revista

sâmbătă, 9 mai 2015

Norduri. Ecouri critice

Primul ziar care a observat ca se intampla ceva prin Norduri a fost Observatorul din Toronto. Multumesc Domnita Neaga!

" Norduri " de Ion Toma Ionescu - Note de lectură


După debutul publicistic din 1995, cu volumul de poezii „ Pasărea cetii. Tablouri dintr-o expozitie”, Editura Tip-Naste, a
preciat nu numai de critica literară de la vremea aceea, dar si de confratii poeti, scriitorul argesean I.T.Ionescu continuă să scrie si să publice alte cărti de poezie si proză, dintre care amintesc: „ Glont de argint”, 2008; „ Dosarul Albastri- Fenomenul Pitesti- 1971”, apărut în 2011; „ Bursa îngerilor”, 2012; „ Gusterele”, 2013; „Norduri”, 2014, toate acestea apărute la Editura „ Paralela 45”, din Pitesti, iar, de curând, la Editura Inspirescu, din Satu Mare, „ Jurnal din anul Apocalipsei”...

Cartea de versuri, „ Norduri”, a poetului Ion Toma Ionescu, adună într-un mănunchi de flori albe aproape cincizeci de poeme, multe dintre ele având în componenta titlului cuvântul „nord”.

„Nordul” nu face aici referire la zona scandinavă ( ca în poezia lui George Vulturescu, considerat „ poet al nordului”, în urma scrierii câtorva volume inspirate de aceste tinuturi), ci mai degrabă este punctul cardinal, singurul pe care îl indică acul unei busole, ajutându-ne să ne orientăm într-o călătorie... Că doar ce suntem pe lumea asta altceva decât niste trecători, mai mult sau mai putin singuratici, încercând să deslusim o parte din tainele universului? Am convingerea că I.T. Ionescu, călătorul, nu se va rătăci niciodată, fiindcă lucrurile care contează si de care este înconjurat au coordonatele lor bine definite, „ nordul” aflându-i-se la îndemână, fie că e de literă, de stea, de gustere, de salcie, de umbră, de animal, de strigoi, de cuvinte sau de piatră...

Metafora „ nordului” nu e nouă în lirica universală, dar de data aceasta o descoperim cu extinse rădăcini în biografia de suflet a autorului, iar modul original, în care o face să-i strălucească fatetele, duce la crearea unui spatiu rece, distant, intangibil, în care vietuiesc în conditii nu tocmai prielnice gândurile, sentimentele, conceptiile, atitudinile scriitorului.

Poemul „ Tropar”, din deschiderea volumului, pare să imprime o tentă biblică întregului, „ troparul” fiind o cântare bisericească de mici dimensiuni prin care este slăvit un sfânt, un eveniment religios. În opinia mea, această poezie pare să fie un „ Cuvânt înainte” al poetului, poate chiar arta sa poetică, prin care îsi defineste rostul pe lume, si anume acela de a duce mai departe valorile perene ale neamului, credinta strămosească, „ din casă în casă”, de la suflet la suflet. Volumul „ Norduri” este el însusi un „ tropar”, „...Ca un mănunchi de busuioc/ înmuiat în apa sfintită/ a Iordanului.../”, preamărind un ideal de viată, de creatie...

Cartea cuprinde trei părti denumite generic „ Călătorii”, fiecare purtând un subtitlu simbolic: „ Întâia călătorie. Mlastina albă”; „ A doua călătorie. Dans cu negresa”; „ A treia călătorie. Luna ca un ban vechi”. La finalul volumului, Petre Anghel semnează o scurtă postfată, unde găsim o superbă definitie dată poetilor: „ Poetii sunt din stirpea aleasă a perdantilor; lumea aceasta nu este a lor”, si dreptate are P. Anghel, fiindcă lumea în care trăim, si la care poetii nu vor cotiza niciodată, nu apartine sufletelor alese, sensibile, ci hotilor, banditilor, mereu norocosi si etern nepedepsiti de justitia divină sau de aceea a oamenilor. E greu să- mi explic cum niste strămosi asa de treabă, despre care ne-a povestit istoria, au zămislit ca urmasi adunătura de astăzi. Să fie oare hotia o genă a acestui popor?
Ce ne rămâne după o astfel de dezamăgire? Răspunsul ar părea simplu, dacă nu ar fi dramatic: retragerea din realitate si evaziunea în imaginar, lumea ideală, unde totul are o altă dimensiune...

„ Motivul călătoriei”, cu valentele sale initiatice, stă la baza volumului de versuri „Norduri”, iar schimbarea întâmplată la capătul drumului va fi totală; crisalida se va transforma în fluture ( zborul fluturelui fiind un simbol al conditiei umane în care dragostea are un rol de mântuire). I.T.Ionescu este un călător redutabil, mereu atent la detalii. În călătoria sa, nu este singur. Îl însotesc elementele familiare: orasul, grădina publică, străzile, pădurea, gările din care a plecat ( Nordul de literă). Cu alte cuvinte, când te-ai apucat de scris, cu greu vei mai reusi să te întorci din drum, să renunti, fiindcă scrisul creează dependentă si este ca o terapie. Nicicând nu vei mai fi cel dinainte...” Cu umbra căzută în noi/ si capetele sparte/ rătăcim, multimi vide. //” (Nord de umbră).

În poezia lui I.T.Ionescu, pădurea reprezintă un întreg univers în destrămare, din pricina unui război care nu a fost al poetului, un război inegal prin fortele angajate în conflict: pe de o parte autorul, împins în fată de altii, fiindcă dovedea calităti de lider, pe de altă parte, „caracatita”, o metaforă, simbol al unei forte destructive, care în cele din urmă va avea totusi o influentă benefică, în sensul că îl va însingura pe creator si îl va determina să scrie: „ Caracatita m-a împroscat/ cu cerneală si frig. //” (Pădurea scufundată).

Istoria, patriotismul, ipostazele creatorului, iubirea, drama cunoasterii, natura... sunt alte abordări care completează paleta tematică a creatiei lui I.T.Ionescu.
De atâtea nelegiuiri, oasele voievozilor nu-si găsesc odihna si ies de sub lespezile mormintelor, albe, „... cu gâturile lor înalte de lebădă...” ( Lebede albe). Muntele ca simbol al statorniciei, dar si al greutătilor inerente vietii, „ pare o catedrală”, „ sau ruina unei piramide/ bombardate de ploaia/ milioanelor de perseide. //” ( Muntele). Creatorul este prezentat în mai multe ipostaze: de pictor, artist detasat, preocupat de propriul univers; de pilot la mansa avionului său supersonic, „... lăsând pe cerul albastru/ fumul alb. //”; de visător incurabil, cu capul în nori, „ Poetii au picioarele în catalige, / să spargă cu fruntea norii.//”, dar si de trudnic perpetuu, fără simbrie, îndurând totul, fără să se lamenteze, „ Nici nu au aripi pe spate! / Sunt ciudati poetii/ si cangele/ ce le tin picioarele legate/ le-au făcut rană! //” ( Nordul poetilor)...

Iubirea este surprinsă sub o varietate de forme: degajând o căldură vulcanică si trăită de îndrăgostiti la intensitatea maximă: „ ...Pielea ta albă/ îmi încretise degetele./ Nu te puteam atinge/ de carne vie. //” ( Printesa nordică ); iubirea ca o dulce amintire: „ ...mă regăseam esuat la tărm./ Un timp, sunetul mării/ mă însotea din cochilie/ ecou nevăzut...//”; iubirea totală, în care cei doi membri ai cuplului devin o singură fiintă: „ Sărat de tine/ te simt prin toti porii. // ” (Pescărusul). Mitul androgin se insinuează cu discretie în versuri de o frumusete ireală, în poemele, „ Nord”, „ Viata e mai complicată”. Uneori chipul iubitei pare desprins din alte lumi si este ca un cires de mai, doldora de cirese coapte (Ciresul de mai târziu), sau ca o ipostază a nordului- un corsar blând, pe o corabie, „...dezghiocând scoici/ cu un cosor de argint/ si eliberând sâmburele/ rupt din stea. //” (Ipostazele nordului).

Tenta biblică initială se continuă, în volum, cu câteva creatii de rezistentă, una dintre ele fiind „ Nord de stea”, o transpunere a unui precept biblic, în care tatăl îsi îndeamnă fiul spre cumpătare, spre o viată echilibrată, fără excese: „ Bea apă din fântâna ta si din izvoarele putului tău!”, cum zice ecleziastul. Aceste virtuti ne vor împodobi caracterul si ne vor însoti pe drumul unic al vietii: „ Nu ne e dat să murim/ de mai multe ori, / nu stim ce-am face / cu mai multe vieti...//” ( Sau... cine stie? întreb eu retoric).

Pentru frumusetea în sine, dar mai ales pentru mesajul lor care merge dincolo de întelegerea obisnuită, două poeme mi-au retinut atentia în mod special: „ Dans cu negresa”, din care voi cita: „ ... Am trecut prin viată/ asemenea soarelui rosu,/ fără să dansez cu negresa. / În consecintă, / fără să înteleg nimic...//” si „ Cornete de hârtie”, unde, sub masca de poeta ludens, I.T.Ionescu este un poet foarte grav. Cărtile pe care tocmai le asază în bibliotecă „ N-au valoare stilistică/ si sunt degeaba./ La fel ca mortii nostri/ din revolutie, n-au viitor...//”, o aluzie tristă la conditia scriitorului în perioada pe care o traversăm.

Nu lipsesc din poemele volumului „ Norduri” regionalismele care colorează textul liric (mahramă, muncele...), diminutivele ( crengute, frunzulite, coronite), figurile de stil precum comparatia, metafora, personificarea, simbolul, teme si motive poetice bine reprezentate, care fac ca poezia lui I.T.Ionescu să se încadreze într-un spatiu al puritătii, credintei si luminii adevărate.
Creator de poezie pură, elevată, scriitorul Ion Toma Ionescu cultivă un discurs liric ca un imn al nelinistii, născut din perceperea desacralizării ireversibile a lumii, dar si din căutarea fără sorti de izbândă a unei solutii salvatoare...



de Domnita Neaga    5/8/2015

vineri, 8 mai 2015

Bursa îngerilor. Iazul albastru

Iazul albastru





pletele-i curgeau
revarsat între perne
şi sânii puiandrii de lup
cum scânceau
flămânzi...


surde semnale
falangele
degetelor
mângâiau resfirate
rasuflarea în rugi


aud foşnetul
de mreană al iubitei
şi şoimul din carnea mea
sfârtecându-mă
blând


simt aidoma
olarului
lutul din cer
ca un lujer spre cer
pe roată crescând


buzele-s arse
către iazul albastru
coapsele nopţi-n surpare
se crapă
ziua

Din antologia în pregătire Ceară şi miere