luni, 5 august 2019

Licitaţie cu dive


Mi-am pus întrebarea, o carte, fie vorba de poezie sau proză, dacă este un obiect sau o fiinţă?... Pentru noi, autorii, fără îndoială că este o fiinţă, o divă! Îi dăm respiraţie, o creştem şi îi insuflăm iubire, ne pasă dacă în viaţă va avea succes şi desigur ne-am dori să trăiască mai multe vieţi. 
Pentru editor, jucător de cultură, cartea e un obiect obişnuit, minor. El îi dă făţuire oricum, dar simte în inimă şi în minte când obiectul din mână e fierbinte, nu e boare de fum, are valoare stilistică, parfum şi se apropie cu mai multă îngrijire de sufletul lui, dându-i un trup pe măsură de care  se îndrăgosteşte şi el…
Cartea, desigur se ştie, la un pahar de risling cu prietenii, într-o discriminare pozitivă şi o spun fără urmă de gelozie, e singura divă pe care o împing să ajungă în pat străin…
Vis a vis de Tobârlanii, ultima divă a mea, că de-aicea am pornit, nu se oferă nimeni, nici un editor să pună mâna pe manuscris?... Promit că nu se plictisesc!
Am descoperit eu într-un basm că unii mai şi citesc înainte de orgasm. Vă stă la dispoziţie diva mea.


duminică, 4 august 2019

Prostituata regală(Note de lectura)



 

Am citit un tratat privind corpul femeii, divin,
cu liniile lui perfect rotunde şi prelungi
care nu pot ascunde minunea scânteii
când ajungi sub crusta boabei de struguri din vin


Ideile cum că propriile corpuri le aparţin
sunt depăşite şi vetuste, fum…
îmi asum ce spun
de la ascet la nebunul poet
nu ele femeile şi-au
modelat corpul
din praf de stele…
Şi nici nu l-au cumpărat
de la vreun
Supermarket


Corpurile femeilor
aparţin zeilor vieţii şi dragostei.


Legenda fiicei faraonului Keops
zice într-un paragraf din adenda
vieţii ei sexuale
Fiecare dintre aspiranţii amanţi
să-şi aducă amenda nu în talanţi
ci într-o piatră pătrată
în schimbul favorurilor sale


A fost cu mii de bărbaţi
fără hei, fără eh,
satisfăcută să vadă în pământuri aride
cum creşte în jurul ei
construcţia marii piramide
din Gizeh

vineri, 2 august 2019

Tobârlanii la final





Să marchez cumva că am terminat proiectul Tobârlanii(l-am mai terminat odată şi încă o dată...). Ediţia III-a, adăugită, a romanului meu Guşterele care şi-a câştigat zic eu şi zic şi alţii(cu modestia mori de foame!), locul în inima celor care au apucat să-l citească. Urmează partea cea mai grea, să găsesc editura care se angajează să scoată pe piaţă cel puţin 1000 de exemplare.(Guşteri originali, Tobârlani adevăraţi!)

Ştie cineva, cultura Guşterelui, poate accesa fonduri europene prin PNRR?... N-aş vrea să ajung să mă uit lung la rectificarea bugetară a lui Teodorovici…(A plecat Teodorovici, a venit Cîţu!...) Vorbesc serios, editurile mari citesc ce scriu eu aici? că nu scriu într-o doară!... Pot fi şi editurile mici cu manageri vizionari, pe care să le facă Tobârlanii, mari…



Eram către ultimele pagini ale dosarului. Am auzit un clipocit aproape imperceptibil în apă, şi pe mal a apărut guşterele. Abia acum zărisem în spatele lacului trei cufere de lemn, dintre care cel din mijloc avea capacul deschis. Cu siguranţă un cufăr din margine aparţinea tatălui meu. Aş fi putut afla în sfârşit acolo manuscrisul lui. Pe cufărul din marginea cealaltă, un desen ca un cod de bare şi dedesubt, scris cu vopsea, Nilă. Cel din mijloc trebuia sǎ fie desigur al lui Nicolae. Al lui se deschidea mereu.

Coada micuţei reptile încă se extrăgea din luciul lacului. Ghearele din faţă se proptiseră în mal şi ochii mari mă fixau scăpărând un verde intens. Picioarele lungi din spate se cambraseră. Cu fiecare clipă, dilatată de atenţia cu care îl studiam, ca să-l pot descrie, guşterele creştea în dimensiune, cât un pui de crocodil, gata să ţâşnească să-şi apuce prada. Împrejur liniştea devenise apăsătoare. Pierise şi zumzetul fântânilor arteziene. Pielea verde a guşterului se înegrea vizibil. Frica îmi pătrundea în oase, iar gândul că nu reuşisem să stau de vorbă cu personajele...
*
Aşa s-a terminat Guşterele, banal. Nimic de senzaţie. Am rămas cu cerul gurii amar. De parcă i s-a luat culturii de guştere, întreg bugetul prin ordonanță de urgență. Speţa guşterelui a fost lăsată în declin aproape să piară natural. S-a produs o mutaţie în ouăle de guştere, şi puietul, dramatic, e tot mai rar. Cine să mai investească în educaţie? Cine să mai citească? N-am avut în vedere acest aspect. Ar fi trebuit să fiu mai circumspect. 

Mi-am adus aminte la Siliştea-Gumeşti, după ce lui Marin Preda Cel mai iubit... i-au apărut Moromeţii, nimeni din satul natal n-a mai vorbit cu el. M-am gândit că ar fi bine să previn cumva, până nu începe să circule, în Merişani, sau în altă parte pe unde se află neamurile, informaţia. N-am scris despre neamuri numai de bine în carte!...

Contez pe faptul că neamurile mele în păr, nu prea se omoară cu lectura. Nu fac nici casă bună cu internetul şi n-am nici ştire că sunt prieten pe facebook cu vreo nepoată de văr...

Ştefan Mitroi un alt mare scriitor, în romanul lui special, Goarna lui Tuturuz, oglindeşte în pagini memorabile drama destructurării satului românesc. Spun special, pentru că în satul părăsit de oameni, însufleţeşte ca personaje, casele, obiectele, turla bisericii, sufletele mormintelor care discută între ele, acţionează şi călătoresc, în căutarea ultimilor locuitori plecaţi la Bucureşti. El a rezolvat din start problema, strict vorbind. N-are cum să se mai afle în conflict cu neamurile! 

      Am avut o sclipire strategică, premeditatată recunosc, să le ofer înainte de-a fi prea târziu, fiecăruia câte un guştere în viu.

       Ieri am bătut la prima uşă, spăsit. M-a primit o verişoară de mătuşă, Melania. Nu ne mai văzusem de mulţi ani. Avea un animal canin în casă care tot mârâia. I-am pus Guşterele pe masă, la care m-a  întrebat:

         – Costă bani? şi subtilă… Muşcă?

         – Doamne fereşte, nu costă nimic şi n-are nevoie de cuşcă! Eu sunt mulţumit doar să-l ţii în bibliotecă, dar nu din milă. Dacǎ nu-l deschizi, nici nu ştii că ai în casă o reptilă…

duminică, 28 iulie 2019

Parnas XXI


 Multumiri domnule Maricel Chisca


Ion Toma Ionescu - Al cincilea anotimp (editura Detectiv literar, 2019):  Ion Toma Ionescu este un poet care s-a așezat de ceva timp la masa creatorilor de poezie autentică, un rafinat și un exigent domnitor al cuvântului, creator de cărți care pot surprinde prin eclectismul lor dar și prin înclinația ludică a textelor cuprinse.



(...) Volumul de față ”Al cincilea anotimp”(în opinia mea, femeia ar fi cel de-al cincilea anotimp) are o structură relativ eterogenă ca stil, adică îmbină poeme în vers clasic cu cele în vers alb sau liber, eterogen în sensul bun al cuvântului, adică nu devine linear, monoton, din contră, prezența diversității, a ironiei deduse sau induse, dezvoltă o curiozitate firească pentru descoperirea următorului poem, cu particularități probabil diferite de anteriorul. De menționat și excelenta ilustrare cu mare talent graphic datorată domnului Frederik WEERKAMP. Pot să ajung, dacă nu cu hermeneutica măcar cu intuția până la pragul a ceea ce este de neanalizat în poezia lui Ion Toma Ionescu, până la ceea ce impune o judecată implacabilă ca un destin: Ion Toma Ionescu este un poet foarte important în literatura română și această carte o demonstrează cu priosință. (extrase din prefața volumului - Despre cum iubește un poet poezia – semnată de scriitorul Eugen Pohonțu)



al cincilea anotimp,



e o fractură din marele timp
câteva secunde
fecunde
undeva departe
într-un univers
dincolo de viaţă şi moarte


întrevăd incert
trupul unei femei gravide
amforă de lut ars
sordid şi sublim
între mulţimile vide


un expresionism rece
calculat
abandonat
într-un deşert
de un violet intens


în care să mă deşert dens
ca un poem într-un vers




fată frumoasă bună dimineaţa,


aș dori în ceaţa cafelei
pe terasă un soare blond blând
cu toată dragostea dar
james bond a comandat înainte
o lună fierbinte
așteptaţi la rând


a doua zi tot flămând
m-am înfiinţat în faţa tejghelei
trezit mai devreme
bună dimineaţa fată frumoasă
am comandat de ieri şi
mă simt încă neonorat…


domnule drag nu mint
în tăceri morfeme
cuptorul s-a prăjit azi-noapte
și risc sǎ vând
plăcerile
necoapte

n-am mai intrat un timp
în prăvălia cu iluzii dar
în al cincilea anotimp
duzii din faţa casei
urcând flăcări în nori 
au înflorit în ninsori


printr-o perdea de fum
dincolo de drum
am deschis uşa
după tejghea
păpuşa blondă
vânzătoarea mea
se făcuse scrum






mi-a cerut un cearşaf şi un prosop,


şi a intrat sub duş
a ieşit înnodându-mi ochii
şoptiţi peste sâni 
prăbuşit la un capăt de pod 
n-aveam nici aripi nici mâini
nu îndrăzneam la urcuş


m-a împins domol
către sofaua roşie aprinsă
oferindu-mi singurul
punct de sprijin
şi am căzut în gol


în răstimp
m-am trezit
în al cincilea anotimp
corpu-i fără sfârşit
îmi curenta degetele


întindeam într-un firesc deplin
sub muselina uşoară
un năvod lunecos
de nămol şi ceară
iar buzele descifrau sfericul
într-un  limbaj
pe care n-aş fi crezut
că-l pot stăpâni
decopertând întunericul


ne-am căutat disperaţi
fără să ne fi întâlnit vreodată
cu puterile stoarse
ne linişteam
şi o luam de la început


degetele răsfirate
să nu pierd nimic
recompuneau totul
în suprafeţele devălmăşite
lăsate în voia
buzelor mele arse


nu bănuiam să existe
atâta delicateţe
să nu mă rănească
asumând eşecul
mi-a şoptit


ştii ne-am dorit prea mult
să rămânem vii.




mi-am schimbat medicul de familie,


e ca şi cum viaţa mea s-a schimbat şi ea
odată cu trupul
mi-am ales un drum
înapoi în viitor


nu mai sunt iepure şchiop şi mă joc
de-a baba oarba cu lupul
legaţi amândoi de păpuşar cu acelaşi fir…   
măcar dansăm de un veac
în acelaşi delir


respir cu ochi de ciclop
un parfum viu intens şi miop… 
paralel un stafilococ auriu creşte rebel
în starea lui de agregare şi mă izbeşte
ca o stea căzătoare


şi nu mai ştiu dacă e un ea
sau o el
medicul de la reanimare




zile de la capătul ploilor,

zăbrele de apă
inconsistente se ţes
într-o pânză din care s-au scurs
toate culorile


unde e doamne
al cincilea anotimp


şi timpul
un păianjen de pământ
se risipeşte în oase
ţesând
giulgiul alb de mătase şi
despărţindu-mă de umbră…


umbra care nu mai sunt
mă petrece
fluturându-mi cu mâna 
din trenul
de noapte





să rosteşti cuvântul,


pe numele de strigat
în dungă de pasăre
de împărat
să-l slăveşti
întâi soarelui
şi apoi iubitei


să-i cobori
în călcâi 
bezna umbrei lui
şi ei să-i îndoi
sub sărutul ispitei
glezna…


să-i ascunzi în nori
cu palmele 
sânii rotunzi
ai stăpânii
sau sclavei
după nevoi


să pătrunzi
în miezul enclavei
între coapsele
unde şi-a înnodat
dumnezeu
sinapsele…


cuvântul 
e  liber
să zboare
cât mai departe
cu umbra în soare
şi viaţa
în moarte



Mai multe poezii și profilul autorului aici: Ion Toma Ionescu




Copyright © 2019 Ion Toma Ionescu 

Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.