Lumea văzută de Ion I
Publicat Revista Arges nr.07. 2012
Litera visului. Fragment.
Ion
Toma IONESCU
După-amiază liniştită. Plimbare fără ţintă printre
formaţiunile de blocuri noi, cu puţine spaţii verzi amenajate. Dominante în
cadru, terenurile virane răscolite de cauciucurile basculantelor, cu răni încă
vii, supurând cărămizi şi cabluri groase de sârmă ce subliniază graba şi neglijenţa
celui care a cusut operaţia. N-a fost timpul material suficient să se cureţe şi
să se îngrijească locul, ca să poată fi aplicat pansamentul steril.
În faţa mea, un scriitor cunoscut al urbei
sprijinindu-se în baston, profesor, pensionar ca şi mine, uşor grăbit să iasa
din cartier spre o margine. Cartierul Trivale e aşezat pe un deal deasupra
pădurii şi se intră în el din partea opusă, după ce ai urcat coasta, lăsând
cumva în stânga Stadionul Dobrin şi Cimitirul Eroilor pe lângă clădirile fostei
unităţi militare de tancuri care se interpun orizontului. Acolo e multă
verdeaţă, dar gardul înalt nu-ţi dă voie să admiri priveliştea. Dupa clădiri,
şoseaua trece continuindu-si drumul spre Dragăşani.
Spre acea margine a cartierului ne îndreptăm, acolo unde
domină azi o biserică nouă ridicată cu ajutorul contribuabililor cu dare de
mână din cartier şi nu numai. Cunosc
unul, patronul Editurii Pământul, cel cu concursul de proză modernă, şi el şi-a
lăsat obolul aici pentru liniştea sufletului de după, trăitor la Smeura într-o
vilă cu multe camere... Nu ştiu, n-aş vrea să supăr, filozofez. Trăieşti aşa în
spaţii succesive, ca-ntr-un tren, mai multe vieţi? Părerea mea, tot una! Şi aia
care e, ţi-o risipeşti deschizând uşi şi n-ai măcar cum te muta zilnic din
cameră în cameră, ca să schimbi sau să împărtăşeşti perspectivele.
Mi-a spus un ţigan după ce şi-a ridicat palatul, în
prima noapte nu l-a luat somnul, a doua zi şi-a mutat înapoi cortul în curte,
iar în living, ca să-l întrebuinţeze şi-a băgat caii, drept e, o mândreţe de
cai.
În acea margine m-a scos omul meu cu bastonul, cel de
care mă legase inconştientul cu fire nevăzute, în după amiaza ce se arăta a fi
plicticoasă până atunci...
Un grup de oameni, mai degraba ciudaţi, strânşi pe
locul de azi al bisericii, discutau liber, ca-ntr-o adunare a unei congregaţii,
despre poeziile samizdat citite inainte de a ajunge noi. Din păcate, n-am prins
lectura tânărului V D, alesul acelei zile, înalt, slab, cu ochi afundaţi în
orbite. Omul meu se salută cu toată lumea în timp ce-l ascultă afabil pe Jean
Voiculescu, profesorul inconfundabil ce dădea din mâini, cu gesturile lui
repezite ce se zbăteau fluturând ca aripile unei păsări al cărei tril îngâtuit
se stropşea într-o răguşeală dramatică. Ascult şi eu, trecător rătăcit, câteva
minute, pertinenţa retorică plină de substanţă pe care nu avea cine să mi-o
traducă. Sunt sigur că dacă ar fi dorit să scrie notele critice, nervos cum
era, mâna lui tremurată ar fi rupt mai întâi vârful, după care corpul de lemn,
strivind creionului chimic şi aruncându-l cât colo, împreună cu cocoloaşele
zdrenţuite de hârtie.
Astfel s-a pierdut pentru posteritate marea lui operă
critică. Un dezastru natural, un vulcan fără îndoială activ ce scuipa împrejur
magma în stare brută a comunicării pe care n-a apucat s-o cerceteze nimeni.
Se întâmplă să-l urmeze la cuvânt un grai gângurit.
Nici acolo n-am înţeles mare lucru, dar Ludmila Ghiţescu, poeta trasfug,
reintegrată sub dealurile cu pomi fructiferi ale Argeşului, cu origini
basarabene, totdeuna se străduia să împace pe toată lumea în puţinele ei
cuvinte într-o română uşor stâlcită, pe care şi le alegea cu greu din bagajul
rusesc cu care trecuse, copilă fiind, fugind de represalii cu un curaj nebun,
graniţa. Am înţeles doar că „i-au plăcut vrăbiile şi, tânărul samizdat promite
că poate fi un bun păsărar”. Pun ghilimelele în confuzia creeată în timpul
curent de un plagiat celebru, să se ştie că i-am pus în gură propriile mele
cuvinte.
În continuare a comentat omul cu bastonul care de
altefel, ca şi mine, nu ascultase poeziile. Nu conta, căci şi acesta era un
vorbitor imposibil. Se petrecea ceva cu mine, poate că eu am probleme cu auzul
si nu pot pricepe decât că acolo se producea în faţa mea un viitor mare poet şi
ceilalţi dezbateau dacă i se cuvine în avans cununa cu lauri.
Mă retrag strecurăndu-mă fară sa fiu observat. Dau
ultima roată cu privirea. Papa Octav mă salută, surprinzător, el fiind
totdeauna pierdut în stare lui agregată de creaţie. Il zăresc şi pe Popa
Argeşanu purtându-si nederanjat şi mândru infirmitatea (o cocoaşă teribilă
căpătată într-un accident), ca pe-o cravată elegantă, ca pe propria poezie,
între două tinere studente. Ultima persoană care-mi atrage privirea este Mona Vâlceanu cu chipul de-acum, nu cel tânăr
şi blond din Zodia Fecioarei despre care fac vorbire. Ea n-a reuşit să-mi spună
nimic atunci. Măcar acum editura ei nu putea fi ştearsă din peisajul literelor.
Las la latitudinea redactorului şef acest ultim pasaj, nesemnificativ, care
dacă deranjează poate fi scos din context.
Ceilalţi îmi păreau nişte umbre răsturnate în
picioare.
Ciudăţenia întâmplării continua să mă apese. Trec
strada pierdut, fără să bag în seamă circulaţia. De ce se mutase cenaclul
Rebreanu din Palatul Culturii în stradă? Ce-aveau să zică tovarăşii? Si nici pe
Ion Gheorghe Păun nu l-am zărit să fi scris procesul verbal. Plecase cu
registru la securitate, sau la CNSAS? Poate că ochii şi urechile vaşnic
deschise puteau fi pe moment încurcate, dar băieţii se repliau din mers,
n-aveau cum să nu prelucreze informaţia şi atunci mişcarea browniană, circuitul
Cenaclului Rebreanu în natură, nu era inutil?
Ceva mă sâcâie la un picior, e o buburuză roşie cu
şase puncte negre. Mă aplec şi în acel moment mă simt lovit din spate. E o
lovitură uşoară. Botul maşinii parcă îmi răstoarnă piciorul, ridicându-l cu
grijă. Mă aflu întreg deasupra capotei, trezit din reveriile mele. Mă pipăi,
mişc degetele mecanic răspunzând testului mental. Zile in şir, cam de patruzeci
de ani, trăiesc cu gândul că voi avea un accident. Ştiu sigur marca masinii, o
Pobedă veche, incompatibilă prozei moderne, înmatriculată în Bulgaria şi fără
îndoială scoasă din circulaţie. Se va urca pe trotuar cu adresă precisă. Simţisem
de mai multe ori greutatea roţii şi izbitura de zid. Ce nu aflasem încă era stăpânul
bolidului roşu.
Dincolo de parbriz, la volan, o femeie mă suduie cred,
dar nu aud nimic. Se dă jos tulburată din buburuza ei rosie de mai devreme.
Trăsăturile i se îndulcesc, e tot mai frumoasă şi mai tânără. Grijulie imi
controlează piciorul. Nu e nici o picătura de sânge, mă îndeamnă să-l pun în
pământ. Licăreşte o durere scurtă ca o părere. Păşesc tot mai sigur lângă tânăra
care mă însoţeşte acum. Îmi povesteşte că e prima ei ieşire singură la volan
dupa naştere. Şi-a permis să-şi lase copilul acasă cu o asistentă, câteva ore,
să facă o tură să ştie dacă mai poate conduce automobilul părăsit acum cu uşa
deschisă pe marginea drumului. Mi-a spus unde locuieşte, pe lângă piaţă după ce
treci de mustărie, colţ cu gardul şcolii. Întâmplător aproape unde locuisem şi
eu. Mi-a cerut să-i dau voie să facem câţiva paşi împreună. Simt că mă place şi
parcă ar vrea să mă recompenseze că nu am murit să-i stric viitorul. Mă ia de
mână şi provocatoare îşi poartă rochia albastră, subţire, transparentă, de vara
cu lejeritate într-un dans continuu. Strada e pustie, nimeni în jur să ne
tempereze pornirile. Formele rotunjite de sarcina din care se eliberase
căpătaseră deja supleţe, dar liniile nu lăsau să se întrevadă că fusese gravida
pănă cu doua luni în urmă.
– Poţi să ma săruţi daca vrei şi ridicand mainile imi
oferii subraţul catifelat bine mirositor. Apoi se lipi de mine sărutându-mă pe
gură. Parcă intram într-un izvor tânăr şi pielea mi se întindea înflorind
stropi de rouă. Totdeuna mi-am dorit să mă las sedus, nu eu sa fiu cel cu
iniţiativa. Buzele ei mă pierduseră sau mă regăsiseră definitiv. N-aş mai fi
vrut să mă desprind. Visul mă ţinea strâns, neştiind dacă mă va duce până la
sfârşit.
George Colpit Regret,neindemanarea tehnica mi s-a grabit,fara sa marchez textul reprodus din cartea ta,incepand cu "Ascult si eu,...."
RăspundețiȘtergereacum 35 minute · Îmi place
George Colpit Prietene,am spicuit din Pasarea cetii,este o scriere parca filigranata cu dalta emotiei pe un papirus pretios.Imi place,vulcanica,furtunoasa,demna de raspandire magmatica in spatiul sufletesc al cititorilor,ceea ce se si intampla,cred. Ascult şi eu, trecător rătăcit, câteva minute, pertinenţa retorică plină de substanţă pe care nu avea cine să mi-o traducă. Sunt sigur că dacă ar fi dorit să scrie notele critice, nervos cum era, mâna lui tremurată ar fi rupt mai întâi vârful, după care corpul de lemn, strivind creionului chimic şi aruncându-l cât colo, împreună cu cocoloaşele zdrenţuite de hârtie.
Astfel s-a pierdut pentru posteritate marea lui operă critică. Un dezastru natural, un vulcan fără îndoială activ ce scuipa împrejur magma în stare brută a comunicării pe care n-a apucat s-o cerceteze nimeni.
3 minutes ago · Like
acum 33 minute · Îmi place
George Colpit Calatoriiile literelor tale vin in intampinarea nostalgiei mele,copil calator cu picoare desculte pe pietrelle de pavaj ale targului pentru o paine cartelata,vezi "partidele colibasului",apoi chirias pe Raurilor,si Maior Sontu,spectator la meciurile din zavoi,cu Pericle si Lovin,cenaclist la "liviu Rebreanu",amator de actorie la Casa de Cultura,elev al lui Miky Dem Niculescu,prieten de spirit cu boemul Octav Parvulescu,multe. Cum sa nu ma rascoleasca o calatorie cu Litera visului prin orasul deveniri mele?! Multumesc prietene,Ionescu Toma Ion, pentru acest prilej minunat.
acum 18 minute · Îmi place
Ionescu Toma Ion Multumesc pentru trecere si aprecier,i va invit sa mai popositi pe blog http://pasareacetii.blogspot.com/ dar si sa cititi Dosarul albastrii. Veti avea surprize si satisfactii. Numai de bine!
...........Pasărea ceţii
pasareacetii.blogspot.com
acum aproximativ un minut · Îmi place ·
Comentarii pe Facebook, cele de mai sus
RăspundețiȘtergere