vineri, 20 noiembrie 2015

Sistemul sugestiilor



Am lipsit câteva zile din Cutia de viteze şi revenind acum, m-am dus glonţ la afişier sǎ vǎd cum stǎm cu graficele. Dacǎ l-aş fi ştiut pe nea Ion Suditu, Dumnezeu sǎ-l odihneascǎ, în faţa bancului de probǎ sau în cabina unde realiza demeritul, l-aş fi întrebat pe el care sunt problemele.
Am învǎţat de la francezi cǎ dacǎ graficele sunt OK, treaba merge de la sine! Înseamnǎ cǎ ţi-ai fǎcut temele.
Sǎ mǎ explic, în anul în care am ieşit la pensie, era în vogǎ un sistem de premiere al ideilor. Îmi scapǎ numele exact. Concepeai ceva acolo, un dispozitiv, dacǎ erai în producţie, un afiş de pus pe uşǎ cu Trage şi Împinge, dacǎ lucrai la birou, un beculeţ cu senzori care sǎ se aprindǎ şi sǎ-ţi arate cǎ te apropi de o groapǎ, şi poţi cǎdea în ea, dacǎ stǎpâneai partea electricǎ.
Glumesc, nu era chiar aşa!  Oricum se dǎdeau bani frumoşei, îmi plǎcea meseria de vânzǎtor de idei, iar dacǎ aveai norocul sǎ se aleagǎ invenţia ta se stabilea o ierarhie cea mai bunǎ sugestie (sugestie, asta era!)pe departament, sau pe uzinǎ, te alegeai cu o sumǎ frumuşicǎ de pus la benzinǎ sau îţi sporeai nivelul de trai dacǎ maşinǎ n-aveai.
Ştiind slǎbiciunile francezilor la afişaje şi grafice, un fel de cai verzi pe pereţi, se pare cǎ la ei informaţia circula cǎlare, am conceput un program pe calculator unde înregistram datele cu cǎderile la bancul de probǎ pe ateliere de fabricaţie şi tipuri de defecte. Pe un panou în faţa montajului am afişat plǎcinta aceea împǎrţitǎ în felii groase, egale ca numǎr cu atelierele şi zilnic plantam bulinuţe colorate, când era cazul. La început panoul meu era mai în spate, nu-l bǎga nimeni în seamǎ.
Necazul mare a fost cǎ l-a vǎzut un director francez şi i-a cerut Ioanei Manda, şeful de secţie, sǎ fie scos în faţǎ la vedere. L-au declarat Sugestia lunii pentru calitate. Apoi a venit conducere Renault cu Carlos Ghosn într-o vizitǎ. Au vrut sǎ ştie a cui e sugestia şi m-au chemat sǎ mǎ pozez cu ei în faţa panoului şi poza aceea a apǎrut în Buletinul Oficial Renault. Am totuşi nişte dubi, nu vreau sǎ par grandoman nu ţin minte dacǎ acel director a fost chiar Ghosn sau unul mai pǎmântean. Poate mǎ ajuta vre-un coleg mai tânǎr de la MT1.
Cum vǎ spuneam am lipsit câteva zile şi constat cǎ în cutia noastrǎ specialǎ se învârte doar pinionul de atac şi roata. BB şi Simion. Carcasa toatǎ e aproape goalǎ. Vǎ rog eu ieşiţi cu amintirile la interval!
În  (pul)pana oricǎrui povestitor se aflǎ un scriitor major!
Am plecat la târg!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu