Am
lipsit câteva zile din Cutia de viteze şi revenind acum, m-am dus glonţ la afişier
sǎ vǎd cum stǎm cu graficele. Dacǎ l-aş fi ştiut pe nea Ion Suditu, Dumnezeu
sǎ-l odihneascǎ, în faţa bancului de probǎ sau în cabina unde realiza demeritul,
l-aş fi întrebat pe el care sunt problemele.
Am
învǎţat de la francezi cǎ dacǎ graficele sunt OK, treaba merge de la sine!
Înseamnǎ cǎ ţi-ai fǎcut temele.
Sǎ
mǎ explic, în anul în care am ieşit la pensie, era în vogǎ un sistem de
premiere al ideilor. Îmi scapǎ numele exact. Concepeai ceva acolo, un
dispozitiv, dacǎ erai în producţie, un afiş de pus pe uşǎ cu Trage şi Împinge,
dacǎ lucrai la birou, un beculeţ cu senzori care sǎ se aprindǎ şi sǎ-ţi arate
cǎ te apropi de o groapǎ, şi poţi cǎdea în ea, dacǎ stǎpâneai partea electricǎ.
Glumesc,
nu era chiar aşa! Oricum se dǎdeau bani
frumoşei, îmi plǎcea meseria de vânzǎtor de idei, iar dacǎ aveai norocul sǎ se
aleagǎ invenţia ta – se stabilea o ierarhie –
cea mai bunǎ sugestie (sugestie, asta era!)pe departament, sau
pe uzinǎ, te alegeai cu o sumǎ frumuşicǎ de pus la benzinǎ sau îţi sporeai
nivelul de trai dacǎ maşinǎ n-aveai.
Ştiind
slǎbiciunile francezilor la afişaje şi grafice, un fel de cai verzi pe pereţi,
se pare cǎ la ei informaţia circula cǎlare, am conceput un program pe
calculator unde înregistram datele cu cǎderile la bancul de probǎ pe ateliere
de fabricaţie şi tipuri de defecte. Pe un panou în faţa montajului am afişat
plǎcinta aceea împǎrţitǎ în felii groase, egale ca numǎr cu atelierele şi
zilnic plantam bulinuţe colorate, când era cazul. La început panoul meu era mai
în spate, nu-l bǎga nimeni în seamǎ.
Necazul
mare a fost cǎ l-a vǎzut un director francez şi i-a cerut Ioanei Manda, şeful
de secţie, sǎ fie scos în faţǎ la vedere. L-au declarat Sugestia lunii pentru
calitate. Apoi a venit conducere Renault cu Carlos Ghosn într-o vizitǎ. Au vrut
sǎ ştie a cui e sugestia şi m-au chemat sǎ mǎ pozez cu ei în faţa panoului şi
poza aceea a apǎrut în Buletinul Oficial Renault. Am totuşi nişte dubi, nu vreau
sǎ par grandoman nu ţin minte dacǎ acel director a fost chiar Ghosn sau unul
mai pǎmântean. Poate mǎ ajuta vre-un coleg mai tânǎr de la MT1.
Cum
vǎ spuneam am lipsit câteva zile şi constat cǎ în cutia noastrǎ specialǎ se
învârte doar pinionul de atac şi roata. BB şi Simion. Carcasa toatǎ e aproape
goalǎ. Vǎ rog eu ieşiţi cu amintirile la interval!
În
(pul)pana oricǎrui povestitor se aflǎ un
scriitor major!
Am
plecat la târg!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu