joi, 21 septembrie 2023

Două voci

 


A dat norocul peste capul meu, m-a binecuvântat Dumnezeu cu două deodată. Pe care s-o mângâi mai întâi? O pisică surdomută mustăcind între magie şi duioşie sau aleg Omul cu drujba roşie, mai roşie şi mai plină de haz decât armata roşie...” Dar nu Ăsta e marele necaz. Necazul mare e că personajul, Omul cu drujba roşie nu e fată!... Greşeala ar putea fi iertată când e artă adevărată şi ai umor. Se mai poartă lucru amestecat în sobor. Ce să zic, Prea Fericitul Calinic ne iartă!

Ar fi simplu dacă nu complicat să dau fiecărui ochi spre lectură câte o carte, să le citească în paralel pe amândouă în acelaşi moment. Aş ieşi niţel mai câştigat din experiment. N-a mai încercat nimeni aşa ceva într-o lume de ipochimeni!... N-aş trezi nici invidii, doar că la fel ca la stridii (unele se consumă, iar altele mai rare ascund în cochilii perle) şi ochii mei doi, ca să mă dau săltăreţ şi rotund sunt ca dactilii, cel stâng încă e deştept, iar ochiul drept, cu el doar plâng, e nătâng ca noaptea şi surd din naştere.

Cei doi autori Ştefan Mitroi şi Augustin Doman sunt contemporani cu mine şi îi consider prieteni şi oameni de bine pe amândoi, pentru că mi-au citit cărţile şi au scris despre ele. Ei, mari ca valori le curge aur din vene, prin pene sau prin taste. Lumea e plină de contraste. Eu, mic, dar mare de ani şi şef la crescătoria de Guşteri din Merişani. Ar putea să-mi zică amândoi „nene!...”.

Lăsând gluma la o parte am început să citesc pe rând din fiecare carte câte o povestire. Şi ce uimire să constat când am citit că omul cu drujba al lui Augustin se numea ca mine Ioan Ionescu şi soţie îi era Maria(se ştie, aşa am numit eu în cărţi sau în vis, toate femeile pe care le-am iubit). Asemănarea merge mai departe căci la fel cum personajul a retezat de dragul drujbei sale, toţi pomii din grădina lui şi nu numai, la fel şi eu n-am ştiut să mă descurc în viaţă şi mi-am retezat singur treptele de la scara pe care ar fi trebuit să urc.

Am lăsat drujba şi am trecut la Bâlciul, prima povestire din Pisica surdomută a lui Ştefan Mitroi, intrând direct în magie.

„O iarnă întreagă a stat bâlciul în satul nostru. Unuia dintre circari i-a căşunat să scoată un viscol nărăvaş din pălărie, chiar când erau gata să plece, şi n-a mai putut să-l vâre, după aia, înapoi.” Aveam în minte povestirea Pisica surdomută în lectura de la radio a autorului, auzită întâmplător şi parcurgeam rândurile în gând, cumva cu ritmul şi incantaţia din vocea inconfundabilă care curgea ca un râu câteodată învolburat, când trecea printre măgurile celor doi pitici devenite dealuri, clipocind molcom, când ajungea la câmpie.

Am să mai redau citatul de la sfârşit.

Om viu, din om mort nu putuseră să facă! Încercaseră de mai multe ori, dar văzând că nu se poate, au spart oglinzile cu ciomagul. De atunci n-a mai venit bâlciul în satul nostru niciodată.” Om viu din om mort, dacă e să facă cineva minunea, acela nu poate fi decât Ştefan Mitroi


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu