marți, 20 noiembrie 2012
duminică, 18 noiembrie 2012
Cântarea Cântărilor
Tabletă. Lumea văzută de Ion I
Cartea Sfântă ne amăgeşte ceţoasă că nici focul, nici
pământul, nici apa şi nici măcar femeia n-a ispitit întâi, misterul creaţiei. La
început a fost cuvântul. Cuvântul lui Dumnezeu.
Nu trebuie să ne facem probleme către cine l-a rostit, în
ce limbă... Sigur însă acel cuvânt nu a fost onomatopeic, scurt, sentenţios sau
silabisit greoi, ci a fost un cuvânt lung cu inflexiuni învăluitoare ca un vers
fără îndoială muzical, dacă atât de mult i-a plăcut Atotputernicului să-l
asculte şi să-l moduleze ulterior, aşezându-l la temelia lumii acesteia.
Tot atât de încredinţat pot să fiu că bucuria s-a împlinit la capătul
nopţii, când Ziditorul a întrezărit femeia într-o margine întinzându-şi la
soare pielea catifelată peste reliefurile rotunjite de degetele lungi ca nişte
raze ale gândului său.
Ruşinat de desfrâu, a înfăşurat trupul femeii potrivind cuvintele şi acoperind goliciunea într-un
poem de mătase. Nedorind să ascundă minunea, cuvintele lunecoase nu-l ascultau.
vineri, 16 noiembrie 2012
Frunza de ferigă
Între darurile pe
care omul şi le-a oferit sieşi singur de Dumnezeu, împrumutând fără îndoială
din imaginarul creatorului, printre primele, putem număra cu mândrie ca o mare
victorie a spiritului umanităţii – frunza,
frunza de smochin. Dacă aerul pe care-l respirăm ni s-a dat. Cuvântul pe
care-l vorbim (întâiul desigur)
la fel. Apele şi pâmântul cu verdeaţă, cerul cu luminătorii lui de asemeni, – frunza
ne-am luat-o singuri. Eva şi frunza ei au creat Fashion. Şi când te gândeşti că
Evei nu i-a şoptit nimeni, i-a venit aşa de la sine de amorul artei! Ne putem
închipui cum ar fi arătat pământul fără extraordinara descoperire din
grădina raiului!?
Strămoşilor de mai dintâi, li s-a
făcut foame şi-au omorât animale ca să se poată hrăni. Cât să trăieşti numai cu
poamele din grădina raiului? Li s-a deschis apetitul şi devenind lacomi, au
vrut mai mult şi s-au omorât între ei. Apoi organizându-se în grupuri s-au
dotat. Mai întâi bâte (bâte de-alea
ca-n Piaţa Universităţii.). Apoi pietre (ca s-arunce în geamurile de la guvern.). Mai târziu, săbii şi
arme de foc declarăndu-şi unii altora războaie.
Au descoperit roata şi-au fabricat
Mercedes-uri. Au descoperit că autostrăzile se fac cu licitaţii trucate şi au
făcut contestaţii ca să ia toţi banii de la stat. Tot aşa până-n zilele viţii
noastre.
Doar femeia, aşteptând bărbatul să se
întoarcă din bătălii, a rămas liberă să cugete şi să îngrijească misterul şi
frumuseţea ei fascinantă. E drept s-au născut şi conflicte de interes şi
invidii. Cum să te simţi, când toţi bărbaţii au pornit să cucerească cetatea Elenei
din Troia, tu, ca femeie?
Aşa au hotărât să dezvolte industria modei deschizând ateliere de confecţii şi marochinărie. Se uscau degeaba pe garduri pieile animalelor vânate, sau crescute pe lângă casa omului şi le-au descoperit valoare de întrebuinţare. Au deschis magazine specializate şi au declanşat campanii de marketing şi public relations.
Aşa au hotărât să dezvolte industria modei deschizând ateliere de confecţii şi marochinărie. Se uscau degeaba pe garduri pieile animalelor vânate, sau crescute pe lângă casa omului şi le-au descoperit valoare de întrebuinţare. Au deschis magazine specializate şi au declanşat campanii de marketing şi public relations.
Evoluţia a
fost întrutotul spectaculoasă, dar sinuoasă şi lunecoasă ca ţesătura de matase
fină dezvăluind supleţea statuară, linia elegantă a unui manechin 60–90–60.
Distanţa de
unde s-a pornit până azi e imensă. Adam şi Eva s-au împreunat şi au avut fii şi
fiice. Să ne-nchipuim. Intră în magazin Adam 111 şi solicită vânzătoarei,
Eva 99, o frunză de stejar, sau de lotus după cum cere, cum să zic, gabaritul
personal al iubitei sale purtătoare a numelui predestinat ghinionului, Evi 13. Vânzătoarea,
Eva 99 îl măsoară din ochi seducătoare şi, dacă aspectul războinicului este OK,
îi oferă din colecţia ei personală de toamnă-iarnă, invitându-l în cabina de
probă ca să-i arate cât de splendid cade(...) de pe ea – frunza de ferigă. Ups.
Acum în
campania electorală mergi direct la eMAG. Timpul are alte priorităţi, trebuie
să scoatem ţara din criză. Poţi conta pe Dogaru şi să ieşi în stradă la miting,
pe Chiţoiu şi Vulpescu să vindem Oltchimul, Tarom-ul sarea şi cea mai
ramas din industrie, sau chiar pe Felix când răgneşte răguşit să-l dăm jos pe
Băsescu dacă vrem să simţim imediat cum dă prosperitatea peste noi.
Personal,
cred că timpul e cel mai bine să-l investim în pariuri. Eu pariez că USL
va câştiga alegerile având pe liste cele mai multe Pisi candidate în parlament.
Ca sa poţi
presta, sau protesta, sau presa la televizor liniştit ca mascul pentru ţara ta,
baronul Dragnea ne-a dăruit Floarea Fashion, (Andreea, Cătălina) tehnologia viitorului
pentru vârful de lance, iele adevărate, lumea mirifică a frunzelor care cad
serafic pe spate în somptuoase canapele, paradisul culorilor, pasiunii şi
sensibilităţii, lumea rafinată şi subtilă de mătase a cărei supleţe se muleză
pentru a scoate în valoare eternul feminin.
Mulţumim
baroane, te iubim.
Din cartea de proza scurta si pamflete in pregatire.
luni, 12 noiembrie 2012
sâmbătă, 10 noiembrie 2012
Lăturile Cafenelei literare se varsă în Argeş
Un gust amar şi frustrant. De fapt mâhnirea e
starea de spirit cu care încep acest demers.
Personaje:
·
Personajul principal, vedeta – Virgil Diaconu,
Directorul Cafenelei literare, Redactorul-şef, Redactorul secţiei proză,
Redactorul sectiei poezie, Redactorul secţiei critică literară, singurul membru
cu drepturi depline în redacţie – poet.
·
Celălalt personaj principal, „vendeta”; făcut,
nu născut! – Ion Toma Ionescu, un personaj şters din literatură de regimul
comunist(mai nou şi de Virgil Diaconu) care a îndrăznit să scrie trei cărţi de
poezie şi una de memorii albastre, CNSAS-iste, în vremea democraturii. – El zice
că e tot poet. El, nu şi Uniunea Scriitorilor.
·
Apărătorul, un prieten – Aurel Sibiceanu, cel care
a îndrăznit să aibă o opinie diferită liniei trasată de Virgil(mai sunt şi
alţii, în afara luptei), Redactorul secţiei poezie a revistei Argeş, sora mai
mare a Cafenelei – poet
·
O voce tăcută – Dumitru Augustin Doman,
Redactorul-şef al revistei Argeş, în paginile căreia se păruiesc combatanţii. E
drept că unii nu combat în nici un fel, neavând acces la litera tipărită şi, în
consecinţă, neavând drept la replică („Ce mai contează, insul are blog!”) –
scriitor.
·
Personajul din umbră – Securistul, el apare
când te aştepţi mai puţin. E acelaşi securist bun din Dosarul „Albaştrii”.
Celelalte
personaje la care vom face referire au apariţii cu totul întâmplătoare şi e
sigur că niciunul nu candidează la alegerile din Decembrie.
Contextul relaţional.
Până când unul dintre(din sau dintre? nu ne-am lămurit...) ei a
aruncat cu piatra, cei trei, Virgil, Aurel şi Iti(Toma) erau încredinţaţi că
sunt prieteni de peste patruzeci de ani.
DAD, provenit în Piteşti, nu putea
face faţă la ciomăgeala între prieteni şi avea pe umeri revista, nu-i aşa? N-avea nici carnet de arbitru, iniţial
s-a dat neutru.
Despre securist, el cumva era parte
în mintea tuturor.(reminescenţele trecutului)
Faptele.
Faza I.
Scrii o carte de poezie, de exemplu Bursa îngerilor şi te aştepţi la
cuvinte de întâmpinare. Lansarea e cu o sală plină de lume bună şi familie. În
capul mesei Virgil îşi prezintă prietenul citind de pe nişte foi dictando o
cronichetă scrisă special. Cuvintele cad strâmb, şleampăt cumva, sala e nemulţumită de
prestaţie. Nu-i nimic, are el o zi mai proastă. Îmi mărturisise că citise
douăzeci de pagini din Bursă. Poate că nu a înţeles, nu a avut starea necesară,
nu contează.
Magda Grigore vorbeşte ca un broker aplicat,
repară şi ridică indicele la Bursă cu o demonstraţie de profesionalism. Denisa Popescu
preia şi continuă cu farmecul inegalabil. Citesc şi eu câteva poezii. Sala
prinsă, aplaudă.
Faza
II-a.
Colaborator permanent al Cafenelei literare
în ultimii ani, în ritmul meu neprolific, îl ajutam pe Virgil fără nici o
pretenţie financiară. O revistă e greu de făcut singur, mai ales când ordonezi
materialele, stabileşti sumarul şi apoi trebuie s-o expediezi în ţară să
circule. Am avut surpriza neplăcută imediat după lansare, răsfoind numărul nou
al Cafenelei literare, să regăsesc textul lui Virgil, parcă mai înveninat,
introdus după ce stabilisem împreună materialele ce urmau să intre în sumar.
L-am citit bulversat. Puneam în plicuri revistele să le expediez. Mi s-a părut
un atac la persoană, un linşaj ţinând cont de la cine venea. Nu am fost în
stare să mai continui. Marcat, la plecare am mers la el în birou şi, fără să ne
certăm, i-am spus că dacă nu-mi publică un drept la replică în numărul următor,
nu o să ne mai cunoaştem şi n-am cum să-l mai ajut. Nu mi l-a publicat. Nu
ne-am mai salutat de atunci.
L-am rugat pe Doman să publice el
dreptul meu la replică în revista Arges. Îmi oferise o colaborare, culmea
retribuită, ca să ţin o rubrică permanentă. Chiar au intrat o dată în cont 70 de
lei. Nepreţuiţi, doar erau câştigaţi din literatură. N-a fost de acord să
publice pe motiv că Argeşul nu e loc de maidan. L-am înţeles.
Faza
III-a
În numărul
din august al Argeşului, în ciclul său Glorioşii ani ai ratării, Aurel Sibiceanu
face câteva referiri de bun simţ la adresa ultimelor mele cărţi – Dosarul
„Albaştrii” şi Bursa îngerilor – în care îşi exprimă nedumerirea asupra abordării
de neînţeles, manifestate tendenţios de bunul nostru prieten, acuzându-l pe
Virgil, fără a-i da numele, oarecum de tehnici de abordare specifice. Aici
intră în scenă şi securistul. Amănuntele le puteţi avea daca urmaţi acest link.
Faza
a IV-a
Ofuscat, Virgil impune un drept la replică în revista Argeş vis-a-vis
de textul lui Sibiceanu şi, ca să-şi desăvârşească opera, simte nevoia să mai
aducă o dată capodopera sa critică la Bursa îngerilor în paginile suratei mai
mari. Şi cum moda copy-paste proliferează, îşi plagiază propria operă,
impropriu spus.
Vă
sfătuiesc, dacă lizibilitatea nu este optimă pe blog, căutaţi în ultimul nr. al
revistei paginile 28 si 29. Link-ul aici.
Nu citiţi? Nici nu ştiţi ce pierdeţi!
Faza
V-a
Promit să n-o mai lungesc. În această fază mi s-a părut firesc să merg
pe „maidan” şi civilizat, să mai cer o dată lui DAD să-mi publice dreptul la
replică. Eu, ca parte vătămată a zmotocelii, nu mă regăsesc practic nicăieri.
Răspunsul mi s-a părut bulversant: –
Ce mi-ai făcut domnule!? Din cauza dumitale sunt ameninţat din toate părţile.
Temporar pe dumneata nu te mai public şi nici pe prietenii dumitale! ( Rămânea
de zis: „Nişte puşlamale!”)
Ultima
fază.
Găsiţi aici link-ul cu dreptul la replică publicat doar pe blogul meu. E important.
O cronică murdară. Drept la replică
O cronică murdară
Ion Toma Ionescu
Citeşti o cronică de carte şi te întrebi dacă
ea are legătură cu cartea de poezie asupra căreia s-a aplecat Măria Sa
criticul? Şi, dacă da prin ce anume te convinge „chirurgul” respectiv că instrumentele
lui au urmărit planul standard al unei operaţii de rutină sau, dacă a deschis
cu bune intenţii organismul cărţii să vadă ce e înauntru şi a decis pe moment,
la faţa locului, cu o mână sigură cursul optim al înciziei? Important după
operaţie dacă pacientul rămâne viu.
Aceste întrebări, mai sunt şi altele, îi pot fi puse
oricărui ins care comite un lucru atât de complicat şi de mare curaj şi,
desigur şi lui Virgil Diaconu, autorul unei operaţii pe cord deschis la Bursa
îngerilor, ultima carte a mea apărută în două edituri, Paralela 45 şi Editura
Transilvania. Nu revin cu explicaţii asupra dualismului om/înger al naşterii carţii
mele. Luaţi-o simplu ca un dar prelungit în real, în anul 2012, anul revoltei
şi dobermanilor care schimbă între ei guvernele, cum apreciaza cu sfăntă mânie
prietenul meu Virgil în cronica sa.
Tehnica critică, îmi permit să cacofonizez din
admiraţie pentru maestru, este relativ simplă. El decupează din realul corpului,
după ce înlătură epiderma presupun(deschizând coperţile umplute de sânge) şi
alege savant îndeosebi din viscere, măruntaiele: splina, pancreasul, ficatul,
dar în special fragmente de intestine pe care le asamblează într-o altă ordine,
într-o logică ce face ca actul său să fie marcat de o anumită îndemânare
combinatorie şi de cele mai multe ori fragmentarismul aşezat savant, la sfârşit,
aduce cumva cu personajul pictat după model, ca-n tablourile lui Hieronymus
Bosch.
Un
imaginar sărac
Cronicile, sau eseurile
cum agrează Virgil Diaconu să le denumească se vor explozive. O răutate rece,
calculată, distrugătoare străbate prin deschizătura ecluzelor sale de te
întrebi justificat, unde şi cum a acumulat în interior atâtea frustrări şi
mizerie. Nu-i place nimic! Cărtărescu, bietul este zmotocit cu modernismul şi
postmodernismul lui cu tot, „la firul ierbii”, în acelaşi număr 5 al Cafenelei
literare, de gândeşti că Făt Frumosul, în faţa ochilor noştri uimiţi s-a luat
la trântă cu zmeul. Acolo da, mai că înţeleg frustrarea! Îl înţeleg şi de ce
s-a supărat aşa tare pe Manolescu, doar Istoria critică a literaturii romane
s-a tipărit la Pitesti, in editura lui Călin Vlasie, putea să-l vadă şi pe
Virgil cât de mare e.
Dar eu, prietenul său, Ion Toma Ionescu (Cine dracului
a auzit de mine!), nu reprezentam de-a dreptul nici o ameninţare cu versurile
mele dintr-unul sau două cuvinte. „Zece cuvinte scrise de autor(adică eu) ar
echivala cu 10 versuri, iar 100 de cuvinte ar însemna 100 de versuri... Un
adevărat poem mamut!” Când imaginaţia nu te dă afară din casă, numeri cuvintele
dintr-un vers.
Dixit Virgil:”Lmbajul cărţii este predominant literar,
denotativ, aproape lipsit de imagini poetice. Lirismul potolit, teşit,
aplatizat, redus la tăcere ne arată că autorul (adică eu) este eliberat de
vise, proiecte, frământări, tensiuni, catastrofe. Eul poetic nu este impresionat
de nimic(da să ştiţi, Cărtărescu nici
pe mine nu mă dă pe spate.) şi nu impresionează cu nimic. El nu sângerează şi
pare că atinge idealul vechiului înţelept chinez: acela de a fi „simplu ca un
lemn lucrat.” Bine mai zici maestre! Doar că lemnul e-n altă parte şi-n
general, chirurgii n-au a vedea când curge sângele.
Dar nu despre carte vreau să vorbesc, despre ea poate
vorbi singură. Deci să trecem la:
Fără punctuaţie
Revolta lui Virgil capătă substanţă, i se dă cum se
spune apă la moară când are revelaţia că textelor le lipseşte punctuaţia, de
unde trage concluzia că sunt lipsit de imperative, nu-mi pun întrebări, sau
pur şi simplu nu stăpânesc virgula. Are tot dreptul să mă critice. Recunosc.
Dar versurile sunt simple, n-au decât două cuvinte. Ţara e plină de poliţişti
care te amendează pentru semnele de circulaţie! M-am gândit, măcar în poezie
mea cititorul să se plimbe cum vrea el. Se pare c-am greşit dacă te-ai rătăcit,
maestre!
Îngeri de pământ, îngeri
ţapinari şi îngeri gardieni
Problema îngerilor mi-a dat şi mie multă
bătaie de cap, aşa că pot înţelege perplexitatea criticului, când în cartea mea
„îngerii se bat cu perne”, „toarnă asfalt”, „schiază”, „fac surf” sau, după caz,
când vine potopul devin „ţapinari” şi cară în plutele lor lemn pentru cruci, în
cer. Singurul loc unde a rămas o limbă de pământ neacoperită de apă, ca să
poată fi îngropată răutatea din oameni. Un platou pe un vârf de munte.
Suntem în anul 2012. Ne putem gândi la potop. Vine
Apocalipsa, nu?...
Despre îngerii gardieni?
Cu siguranţă ei există şi printre fiinţele serafice. Degeaba Virgil vede
gardieni doar în piaţa Universităţii şi nu e în stare să vadă şi dimensiunea
socială a versurilor mele. Furia lui oarbă, trebuie să împroşte cu ură în faţă,
direct, să-i înjure pe toţi, pe gardieni, pe poeţi, pe securişti.
Vă fac o mărturisire cu strângere de inimă. N-am mai
simţit o stare într-atât de deprimată ca ieri, când puneam în plicuri revista
Cafeneaua literară să o trimit în ţară şi am dat întâmplător de cronică, decât
în urmă cu trei ani la CNSAS, când mi-am citit dosarul de la securitate, cu
paginile scrise de informatori. Mici îngeri nevinovaţi! La Virgil, printre rânduri
parcă văd lucind stelele.
În afara lumii dar nu şi a
criticii de azi
„În cea mai mare parte a lor , versurile lui Ion Toma
Ionescu nu sunt afectate de lumea în care trăieşte. Este nemulţumit acesta de
ceva? Protestează el pentru ceva? Trage de urchi democratura sau nomenclatura de
azi?”
Da maestre! Sunt nemulţumit nu de cronică ta, ea poate
să cuprindă în sine multe adevăruri. Nu sunt un poet genial şi, ce-i cu asta!
Ceeace mă frămăntă e că nu înţeleg de unde poate înflorii într-un om inteligent
şi sensibil pe care l-am respectat, l-am ajutat după puterile mele, i-am citit
cu plăcere poezia, aşa cum e încărcată de vrabii şi repetiţii şi n-am atentat la
Lolite...
Îmi interzici dreptul de a mă exprima cum simt eu? Mi
s-a mai interzis o dată de organe şi, încă mai scriu.
*
N-am avut niciodată ocazia să dau vre-un drept la
replică. Mint. L-am dat o dată cum ştiu eu, prin Dosarul „Albaştrii”.
Această înşiruire de gânduri, ghidate în limitele
impuse de textul cronicii „O poetică eşuată” semnată de Virgil Diaconu, poate
fi un drept la replică. Îl înaintez către redacţia Cafenelei literare al cărui
Director e Virgil Diaconu, Redactor-şef Virgil Diaconu şi Redactori: Virgil
Diaconu, Virgil Diaconu, Virgil Diaconu. Ceilalţi l-au părăsit de mult.
(Singurul rămas eram eu, sa-l ajut la expedierea revistelor).
Un al doilea exemplar, îl înaintez către redactia
Revistei Argeş, nu înainte să-l public la mine pe blog ca să existe motivul
eventualei nepublicări în revistă. Se ştie că norma de a nu se publica
materiale apărute pe bloguri, e o lege scrisă.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)