sâmbătă, 26 noiembrie 2016
joi, 24 noiembrie 2016
Gaudeamus-Babilon
Într-o bibliotecă, ordonate pe rânduri și pe litere, stau cărţile. Ani la rând,
nu pot încăpea surprize, știi care ţi-e locul pe raft, lângă cine ţi-a fost
hărăzit să-ţi faci veacul. Mai greu de știut dacǎ locul acela din bibliotecă e
rezervat pentru literatura vie sau e situat pe o alee în cimitir. Corvoada e a
criticului, el poate sǎ influenţeze destinul, dar treaba o rezolvă până la urmă
doar timpul.
Nu știu a cui a fost idea Târgurilor de carte. Aici e altfel. Dacǎ adunate
între coperţile lor din piele de bivol cărţile rămân mute în biblioteci, la
târg ţipă şi dau din coate să-ţi intre în ochi. Interesant de studiat cum se
comportă scriitorii, adunaţi de-a valma în spatele şi în faţa tarabelor printre
cărţile lor. Am fost la Gaudeamus și anul acesta. Mi se pare una peste alta un
Babilon frumos.
Sâmbătă în penultima zi a fost ca la Sfintele Moaște. Lume luminată se adunase
în Pavilion de credeai că se va ridica din raclă însăși Sfânta Parascheva şi
era aşteptată. S-a creat o ambuscadă pe intrarea principală, dar cu suita
în mișcare nu era Parascheva și nici măcar Sfântuliţa de la Argeș scoasă în
pelerinaj de Preasfinţitul Părinte Episcop Calinic Argatu. Asediul
televiziunilor viza un element mult mai obscur în lumea cărţilor, emanaţie a
revoluţiei și toată suflarea se înghesuia să-l atingă pe Ion Iliescu fostul
preşedinte și sǎ-i admire zâmbetul larg.
“Faţa
către noi domnule președinte! Privirea sus la cupolă!... că nu era catarg!”.
A trecut pe lângă mine rozaliu, împlinit. Un sac viu de carne îmbălsămată fără
pic de os. Venise să-l lanseze pe Gorbaciov. Încă se mai lamenta ca o bunicuţă
care și-a pierdut memoria în faţa oglinzii, mărturisind că nu-l cunoscuse
înainte și nu-și explică nicicum, cum se culcase cu el. N-am nimic cu Gorbaciov
ce sǎ zic, un grădinar care cultivase pepeni în Europa de est și la vânzare, au
scăpat din cântar rostogolindu-se către vest. N-o înţeleg pe “bunicuţa”, uite-te
la ea cum se dă uţa în Rao cu Gorbi!...
Nu
departe, la Editura Cartier, corbii Paul Cernat și Vintilă Mihăilescu prezentând
o Istorie a Scufiţei Roșii, făceau apel cu voci tunătoare strigând că Bunicuţa
aia de-alături ce clamează despre libertate și moarte e lupul cel rău care,
n-ar avea ce sǎ caute la Târgul de carte.
În rest mulţi corifei și cori-fiţe pudrate, seduse și abandonate. Măști de
crocodili și găști de intelectuali fini și subtili. M-am simţit topit de
căldură și puţin exclus. În plus, cărţile mele nu erau la standul editurii Paralela
45, navigau pe altă paralelă. E de presupus că Vlasie… L-am lăsat pe Liiceanu
cu Dragul lui turnător la Humanitas și m-am întors acasǎ.
Dintr-un viitor volum Tablete în alb și negru
marți, 22 noiembrie 2016
Gaudeamus
lume
luminată
tunată
si adunată
din
toate părţile
au
venit la târg
să
vadă cum
dau în
pârg cărţile
aşezate
în drum
pe
gratii ca prunele
uscatele
de fum
nebunele
nenumăratele
cine
stă sa le pritocească
pe
toatele...
şi
scriitorii vai
ce
de mai scriitori
de
cinci lei
de
un pol de parale
spun
trancanale
spânzuraţi/
spânzurate
ţinând
în mâini
microfoanele
şi
înălţaţi/înălţate la cer
cu
picioarele
umflate
ca
baloanele colorate…
luni, 21 noiembrie 2016
partea de cealaltă parte
în partea de
cealaltă parte
cu o
foarfecă decupamfereastră din fereastra
cărţii albastre
credeam că pot face asta
pe principiul vaselor comunicante
doar că mă afundam
în labirintul unui tunel
şarpe de tablă
inel din inel
(filă cu filă)
prin care se strecurau literele
de clorofilă
ca nişte frunze de apă
scrutam
prin lentilă
într-o
groapă adâncă
şi
vedeam în reticul
prin
reţeaua de fire
braţe
de foarfeci
cum
tăiau
ombilicul
subţire
(17.11.2016)
duminică, 20 noiembrie 2016
Bingo, sau nuca-n perete
O
idee art-creativă(Campionatul Naţional de Poezie imaginată de directorul
editurii Art Creativ, Daniela Toma în care jurizarea să fie făcută de publicul
spectator) s-a săvârşit ieri. Ea nu va avea ecoul experimentului de la Belgrad
din 1974 al Marinei Abramovići(mulţumesc Ruxandra Burcescu pentru aducere
aminte!), doar pentru că instrucţiunile şi obiectele expuse pe masă ce trebuiau
folosite pentru interacţiunea cu artista, ea însăşi definită ca obiect într-o
cameră goală a galeriei de artă - sunt altele. Nu mai sunt foarfeci, nici
miere, nici cuie, nici trandafiri cu ghimpi, nici sticluţa cu parfum, nici pana
de gâscă, nici strugurii şi nici pistolul cu un singur glonţ.
Galeria
de artă acum a fost doar un club de periferie unde se joacă bingo şi se bea bere,
Bingo Chez Gabi(fără legătură cu prietenul meu tânărul Gabriel Bădescu - pardon, Gabi e soţia, Victor e poetul - ce
tocmai şi-a lansat volumul de succes, aprecierea editorului dar nu numai a lui,
din Turnul de veghe), iar obiectele de pe masă sunt cărţi. Se va acorda un
trofeu câştigătorului Campionatului Naţional pentru prezentarea unei hălci de
poezie (din ceafă că e mai fragedă şi merge la grătar)tăiată şi împachetată
transparent de măcelarul proprietar de metafore, direct în faţa publicului avid
consumator adus de bună voie de fiecare
concurent de acasă. O soră, un soţ, o prietenă, o proprietăreasă grasă fără pic
de rid, nişte vecini… să stabilească prin vot, cine va purta pentru un an
coroana de spini a poetului naţional. Rar a venit poetul singur doar cu poezia
lui în buzunar.
Măcar
la Belgrad în 74 aveai posibilitatea să atingi obiectul, mângâindu-l cu pana,
dându-i să mănânce struguri la început şi stropindu-i corpul cu parfumul, să
miroase frumos. Incitat, puteai merge şi mai departe cu foarfeca, curajos,
găsind drumul şi tăind bluza roşie a Marinei în dreptul sânilor să descoperi
dacă merele sunt coapte şi dacă păreau pădureţe şi acre le puteai unge cu
miere, sau biciui cu naturaleţe şi durere cu spinii din mănunchiul de
trandafiri şi puteai linge stropii de sânge dacă simţeai plăcere. Iar dacă nici
aşa nu-ţi puteai opri cruzimea declanşată de obiectul insensibil al provocării
pe care îl încarnase Marina, ai fi putut slobozi unicul glonţ din pistol, în
tâmpla sa.
În
acel moment când cei care au participat la experiment au avut revelaţia că
Marina nu e totuşi un obiect ci o fiinţă
vie, puşi în faţa propriei lor măsuri, s-au ruşinat şi au fugit.
(Marina
îşi asumase vina, prevăzuse riscul ce va să se-ntâmple într-un sfârşit.)
Dincoace,
Daniela Toma a crezut că adunând într-o cameră douăzeci de poeţi şi punând pe
piedestal pe rând poezia fiecăruia ca obiect imaginar, va dispărea ura, totul
va fi o armonie şi votul popular va cântări şi consfinţi democratic pe cel
vrednic să poarte coroana şi sceptrul regal.
Bine
că la numărătoare n-a ieşit Ponta! Este o victorie importantă!...
Rezultatul, de ce oare(?) este că regatul va fi
condus un an de zile de o copilă de zece ani şi o debutantă Silvana Tcacenco,
ce-şi scot amândouă primele cărţi în aceste zile de sub tipar. Să mai zică
cineva că în poezie nu poate fi şi democraţie, s-au în democraţie nu poţi avea
ghinion la zar!… Să creşti mare copilă! Mai e mult până a fi campionă, iar tu Silvană sper să înţelegi ce
spun, nu te grăbi să te risipeşti...
Nu
Danielei Toma şi lui Ionuţ Calotă organizatorii îi sunt adresate aceste
gânduri, pe ei doi optimişti de serviciu îi iubesc şi îmi voi scoate totdeauna
pălăria în faţa lor. Mă refer la poeţi şi mă văd aici şi pe mine care de obicei
nu particip la concursuri. Provocarea e în noi. Orbiţi de ea ne pierdem simţul
măsurii şi ne legăm ştreangul în vârf de crengi prea subţiri. De ce oare m-am
votat în cap de listă cu 15 puncte? mi-am dorit să câştig? Ce să câştig cu
metafora, poate gaura de la covrig…
Poete,
bucură-te doar de ce ştii că eşti, restul sunt poveşti!
Notă:
Nu ştiu de ce materialul acesta a ieşit într-o notă tristă. Aş fi vrut să mă
întâlnesc cu mai mulţi poeţi la Bingo, ar fi meritat Daniela Toma, dar ei puşi
în faţa propriei lor măsuri s-au ruşinat şi au fugit la Gaudeamus.
De citit pentru o inţelegere suficientă următorul link.
https://republica.ro/ura-de-dupa-taste-si-experimentul-marinei-abramovic-femeia-care-s-a-transformat-de-bunavoie-intr-un-obiect
Abonați-vă la:
Postări (Atom)