vineri, 5 iulie 2019

Simţăminte pământene fecunde în cheie omologată pe Marte

Vara, când cobora seara peste uliţă, licuricii îşi aprindeau felinarele pentru ca noi copiii să întârziem afară. Măcar până ce stelele începeau să răsară şi îşi fixau locul lor pe cer. Ce vremuri de poezie şi mister! Intram la somn cu felinarul lipit de frunte.
Se întâmplă că Daniel Marian, un domn poet şi un licurici mare, în modul cel mai bizar şi discret, şi-a păstrat mai departe felinarul lipit de tâmplă. Mulţumesc Mariane pentru cronica ta de carte!...
Daniel Marian este cu Ion Toma Ionescu.

Simţăminte pământene fecunde în cheie omologată pe Marte

(Ion Toma Ionescu – „al cincilea anotimp”, Ed. Detectiv literar, 2019)
Într-o aritmie a viului, tot mai predispus la afecţiuni cataclismice, nu e de glumit decât cel mult sub aspect poetic, pentru că modelele matematice sună înfiorător. Construcţiile ideatice şi imagistice, fanteziste, devin astfel o alternativă mai puţin sufocantă, transpirând în plan transcedental, un fel de set de taste escape necesare.
Conştient de schimbările climatice interioare şi exterioare, de alienarea firescului în ansamblul său, Ion Toma Ionescu inventariază sistemul periodic al anotimpurilor ca pentru un eventual adio, la care adaugă ce era de adăugat, nevăzutul, insesizabilul şi inevitabilul. Până într-acolo încât Îl găsim pe Dumnezeu cum aprinde focul... „vânt e vântul,”: „care ne vântură/ în cele patru vânturi/ şi pământ pământul/ ce ne pământură/ în mormânturi// apă e apa/ care ne sapă/ şi ne îngroapă/ în groapa de apă/ lângă corabie...// scut fără sabie/ şi arc de curcubeu/ în noaptea lungă/ a lumii gemene/ dumnezeu scapără/ amnarul pe cremene”.
Acesta fiind „al cincilea anotimp,” din volumul cu acelaşi nume, menit să croiască minţii o cărare ocolitoare desprinsă din marea autostradă spre nicicând şi niciunde (am vrut să zic iad, dar e destulă covârşire aici şi fără termenul-esenţă): „e o fractură din marele timp/ câteva secunde/ fecunde/ undeva departe/ într-un univers/ dincolo de viaţă şi moarte// întrevăd incert/ trupul unei femei gravide/ amforă de lut ars/ sordid şi sublim/ între mulţimile vide// un expresionism rece/ calculat/ abandonat/ într-un deşert/ de-un violet intens// în care să mă deşert dens/ ca un poem într-un vers”. O imaginaţie pe culmi a poetului, pe care îl ştiu ingenios, surprinzător şi imprevizibil şi... chiar întotdeauna poet! Niciodată să nu spuneţi niciodată când poate fi vorba despre ce ar putea să-i mai treacă prin cap, asta să fie de ştiut.
Cu anotimpurile celelalte, clasice, patru la număr parcă erau prin răstimpuri, poetul convieţuieşte încă bine, pentru că echinocţiilor şi solstiţiilor le-a amenajat câte o secţiune aparte în volum. Sunt frumuseţi de memorie care nu trebuie pierdute nicidecum de e să ne mutăm în zona a cincea unde suntem de fapt suntem aproape mutaţi prin evacuare din cele patru dincolo. Vă puteţi convinge de merituozitatea pomenitelor, prin merituozitatea poeziei (câte una pentru fiecare fază spectaculară a fostei lumi): „o combinaţie duală,”: „de alb-sângeriu/ martie şi-a ales/ culoarea pereche/ potrivind candoarea/ lângă păcatul viu// când am desprins/ în doi timpi sub/ sarafanul nins/ bluza ta roşie/ vălul s-a rupt// şi am dat de ghimpi”; „la mare,”: „la soare/ pe nisipul plajei/ în frac// sângeri sub semnul vrajei// celebrând/ domnişoare/ cu chipul/ de îngeri/ şi piele/ de drac...”; „nu pe pământ,”: „are viaţa/ tărâmul fericirii/ dar ca să poţi să rămâi/ cu destinul iubirii/ să-i poţi înţelege/ adevărul/ divin/ guşti mai întâi/ vinul/ şi abia apoi muşti/ mărul/ din/ vin”; „am văzut,”: „fulgi te tăciune/ ningând/ peste rănile/ prin care/ sângeraseră/ cuiele// cuvinte libere/ exersau/ în rugăciune/ împletituri/ de lână”.
Sarabanda, salsa, tango, vals de pasteluri; şi un pic de rock and roll. Ale unui poet care ştie foarte bine, încât ia simezele pe sus.
Aşadar: Uşor (sau mult?) post-apocaliptic, dar manierat spre romantic, Ion Toma Ionescu este un vizionar care adună cioburi folositoare dintr-o lume care se considera cândva perfectă, pe când încă nu se maturizase destul pentru autodistrugere. Frumuseţea poeziei ajunge astfel cu mult deasupra reminescenţelor lumeşti de toate anotimpurile însăilate calendaristic undeva la margine de timp.

Daniel Marian

luni, 1 iulie 2019

Suav anapoda



clasicul călău,
cel care ridica securea
ascuţită și rece,
îndepărtând cu îndemânare
din lujerul alb al gâtului,
fără părere de rău,
capul păcătoasei,
în ochii crăpaţi,
stropiţi de sânge
ai mulţimii pestriţe
ce umplea piaţa
de gură-cască şi fiţe…

negustori, târfe,
calfe, lăptărese,
cerșetori orbi,
copii ce plângeau
strângând
vată de zahar în mâini,
trei corbi ce planau
pe sub nori…

apoi două mirese surori,
întâlnite pe o stradă
înfundată
încolţite de câini
năimiţi într-o tăcere 
vinovată să urineze
pe rochiile lor de zăpadă...

călăul acela ocult
nu mai e demult

am rămas eu
hashtag rezist
poet şi călău
să decapitez trist
cu securea
pădurea de ceaţă
a florii de tei...
a venit vara
ceara ei de vară aiurea,
de doi lei…

duminică, 30 iunie 2019

Tabletă fluidă



      În zi de Petru şi Pavel, citeam ieri vorbele învăţăturii meşteşugite de cei doi apostoli pe o pagină de carte deschisă: „Căci nimeni dintre noi nu trăieşte pentru sine şi nimeni nu moare pentru sine!”. Pentru Dumnezeu, în ce lume trăim? Cum nu împietrim de atâta făţărnicie?...
          Dacă adevărul suprem ar fi acesta, singurul, v-aş propune un exerciţiu simplu. Să mergem înapoi pe frază, să lăsăm ghilimelele să se desprindă de text, ca într-o fâlfâire de aripi, şi să purcedem întru analiză sub oblăduirea Domnului. Cuvintele, fie ele şi sfinte, fără îndoială fiecare dintre noi ştie că sunt alcătuite din litere. Să destructurăm cuvintele şi să amestecăm literele. Am putea desena, despletind şi împletind liniile contorsionate. Cu puţină imaginaţie, din ele, s-ar putea contura o hartă ca o inimă, sau ca o pâine care seamănă cu ţara. În mijloc, am pune desigur crucea ca să-l avem aproape pe Dumnezeu. Mulţumiţi de noi, poate că ne-am odihni după asemenea concentrare şi am constata cu siguranţă că lucrul era bun.
          Apoi într-o ordine aleatorie, n-aş începe cu politicienii, aş apela în primă instanţă la medici. Nobilă profesiune! Dăruirea lor nu are margini, cu siguranţă ei vor şti să re-alcătuiască din trupul ţării textul acela sfânt. Numai că bisturiul, vrem nu vrem, banii sunt nu sunt, fiecare tăietură în corp, are un barem!... Nu putem renunţa atât de repede la sistem.
Cu siguranţă biserica păstrătoare a credinţei, se va apleca asupra textului şi-l va înlumina, repunându-l la locul lui. Un sobor de preoţi s-ar aduna pentru rugăciune, dar şi lumânările au un preţ, şi viaţa are un preţ, chiar şi moartea, şi lopata de pământ, şi Caron când te trece apa Stixului dincolo, cere obolul sfânt.
          Ce şi-a zis clasa politică majoritară, bine intenţionată la recentul congres, orientându-se la cum e binele pentru ţară!?
Textul acesta fluid e bun!
Ne împărţim în două tabere, putere – opoziţie, noi la noi în partid, nu avem nevie de opoziţia lor, şi luptăm împreună păstrând în viitor programul de îmbogăţire a săracului.Vindem bucată cu bucată literele ţării şi luăm asupra noastră, banul. Ştiţi că banul e ochiul dracului. Ne sacrificăm noi! Şi-i lăsăm lui Iohannis crucea ca pe-o favoare.
          Căci nimeni dintre noi nu trăieşte pentru sine şi nimeni nu moare pentru sine.

sâmbătă, 29 iunie 2019

Lansare de carti



E vară, vacanţa la unii a început, la alţii n-are de gând să se apropie, canicula şi ploaia îşi schimbă culorile de parcă într-un cămin de fete două studente în an terminal, plictisite de atâta carte, se pregătesc să abordeze tranşant şi cu şarm, ultimul examen din sesiune, schimbând între ele rochiile uşoare, ca şi cum ar merge la bal.

Măcar de-ar ploua să li se lipească rochiile de trupurile lor tinere şi profesorul de matematică, încurcat, să le invite pe moment să se usuce în modul cel mai transparent cu putinţă la el în cabinet. Un risc asumat, dar cât să însemne pentru ştiinţă viciul de procedură?... Poţi muri dintr-o răceală banală!

Ionescule, ce uşor îţi zboară gândurile în zi de vinere, rămâi cu cărţile tale, lasă fetele tinere…

Multumiri celor care au participat la evenimentul nostru de la Directia 9, Adrian Suciu, Cristina Berinde, dar si celor care au contribuit la realizarea acestor trei cărti şi din motive de hărti rătăcite, au fost doar cu gandul alături de noi: Firita Carp, Ioan Romeo Roşiianu, Florin Dochia şi Eugen Pohonţu!

Piteşti, 28 iunie 2019