vineri, 7 ianuarie 2022

Simo

 


E Sfântul Ion dar mi-am propus să scriu despre tenis de câmp de câte ori o sportivă de-a noastră pătrunde în semifinala unui turneu. Se întâmplă fericit încă din primele zile ale noului an. Aşa că las de-oparte paharul cu pălincă şi pun de-o caterincă

Am deschis televizorul din motive de potenţial ghinion ce i l-aş fi putut purta, la scorul de 2-3 în set decisiv cu Simona Halep la serviciu. După primele schimburi de mingi mi-am dat seama că nu era în serviciul ei, pe care de obicei îl practică dezinvolt şi cu multă plăcere, şi parcă se afla ca pe vremuri în armată soldaţii la munci agriciole, şi rândurile lungi de porumbi nu se mai sfârşeau.

Combatantele, ea şi Viktorija Golubic păreau să fie doi boxeri la capătul puterilor, sprijinindu-se pe rând de aerul greu şi de corzile ringului, şi abia-abia de aveau puterea să se certe din când în când cu Dumnezeu care devenise incoerent, şi nu se mai putea ştii cu cine ţinea, că deh e om şi mai greşeşte şi El! Parcă cineva turnase plumb în umbra Simonei şi aceasta o trăgea înapoi. O târa după ea împleticindu-şi picioarele.

„Am luptat şi cu adversara şi cu mine, n-am crezut că pot câştiga!” I-a declarat Simona reporterului la final şi era adevărul gol goluţ ce înflorea râzând  din inima ei mare.

Nu ştiu dacă Simona va reuşi să revină la forma sportivă şi să-şi găsească liniştea care a consacrat-o! Ne dorim asta şi noi la fel ca ea, dar dacă nu se va mai putea întâmpla, steaua ei va străluci lângă steaua Nadiei Comăneci şi va continua să se scrie în fiecare zi ca o poveste fără de sfârşit...

joi, 6 ianuarie 2022

Aghiasma Mare

 























Aghiasma mare
Bǎut-am apa sfinţitǎ întâiul
și înnoitǎ pare sǎ fie faţa lumii.
M-am bucurat de tainǎ
întru Hristos și-mi simt
trupul curǎţat
de pǎcatele cele multe.
Cugetul e ca un drum deschis
și mǎ arunc în vâltoare dupǎ cruce.
Subţire ca peștele și ca el
de ager prind crucea.
Apoi din casǎ în casǎ
o înfaţișez cu smerenie
celor care-mi deschid
Ion mi-e numele
și v-am adus un tropar
ca un mǎnunchi de busuioc
înmuiat în apa sfinţitǎ
a Iordanului

miercuri, 5 ianuarie 2022

8. RETROSPECTIVĂ 2021

























August a fost o lună plină cu poeziei în care am antalogat pe blog în postări succesive parte însemnată din poeziile mele reprezentative. Ideea mi-a venit după ce apăruse la Art Creativ mica antologie Crucea de piatră şi ecoul receptării ei părea să fie pozitiv. Şi dacă tot exista o mică antologie de succes de ce nu ar fi şi o „mare antologie”...
Trei surse
Prima sursă.
Prietenul meu olandez vizual artistul, Frederik Weerkamp, care mi-a îmbogăţit cu desenele lui parte semnificativă din cărţile mele de poezie: Norduri, Ceară şi miere, Argintarium şi Al cincilea anotimp, mi-a trimis o mostră dintr-o serie cu 144 de fotografii despre cruci în artă. Un proiect curajos şi inedit cu care mi-a propus să acopăr ereziile mele de sub coperta Crucii de piatră...
Mi-a luat ceva timp până să dezleg povestea celor două statuete de maici moderne, privind îndelung la pocal! Bine că am meditat la Teoria vieţii eterne a lui Rodney Collin şi n-am asimilat potirul, cu conceptul Sfântului Graal!
Şi mai mult mi-a trebuit, să pătrund prin cele două cruci, şi să înţeleg că în interiorul de sticlă, după ce dădeai învelişul la o parte, era un lichior de nuci din care să închini până la moarte.
A doua sursă
„Există un filon religios în poezia lui Ion Toma Ionescu. Ascuns, ca orice fibră de valoare. Poetul are flerul de a nu eşua în declaraţii şi în predici. E duhul de nepătruns, omniprezent al creaţiei şi, deci, al artei.
………………………………………………………………………
Cine citeşte poezia lui Ion Toma Ionescu devine mai bun. Şi se înalţă pe aripi. Aripile lui nu sunt de vultur, ci de porumbel. Dar liniştea, blândeţea, bunavestire sunt ale păsării lui Noe.”
Se pare că a avut dreptate Petre Anghel care scria aserţiunile respective în postfaţa Nordurilor.
Când am descoperit pe noptiera măicuţelor, în fotografie, volumul meu de poezie, Argintarium, după prima uimire, am avut dovada că şi măicuţele l-au bănuit de înţelepciune pe profesorul Petre Anghel şi, având la îndemână asemenea resurse, ca să se înalţe pe aripi, au citit din poeziile mele în loc de rugăciune .
A treia sursă
Cum desigur are dreptate şi Adrian Alui Gheorghe când scrie în cuvântul de dinaintea Crucii de piatră:
"Poezia lui Ion Toma Ionescu este mesajul unui Orfeu care a privit în urmă printre degete, încălcând restricțiile, păcălind deitatea care l-a avertizat că dacă viața este frumoasă, ea este expusă, indiscutabil, păcatului. Numai că poetul a înțeles corect: nu e un păcat să trăiești, dimpotrivă, e un păcat să nu trăiești cu toți porii inimii deschiși. Din acest motiv, două voci se întretaie în fiecare poem din această carte: una trăiește dezlănțuită, de la ”adulter” la ”schimbarea de ochi”, de la ”glezna apei” la a pipăi ”carnea umbrei” sau sânii femeii ”cu cinci sâni”; cealaltă esențializează viața și clipa, în spiritul unui Eclesiast care vorbește sieși și lumii despre ”vanitatea vanității”, fiind un fel de decont senzual al fiecărei stări. Ion Toma Ionescu este un poet greu de alăturat vreunui curent literar actual, acest lucru conferindu-i autoritatea unei voci lirice care vorbește în mod propriu limba poeziei de azi și dintotdeauna. Uneori o face în pustiu, ca orice poet adevărat, totul e ca eventualul cititor/ receptor să aștepte răbdător răspunsul pustiului la ”agresiunea” frumuseții: înflorirea cactusului care nu își arată fața decât atunci când simte că soarele îl cercetează numai și numai pe el. Asta face poezia lui Ion Toma Ionescu: provoacă ”floarea de suflet” din fiecare cititor. Cu un pic de răbdare, cititorul poate să depună mărturie că această carte se transformă, îngânând-o cuvânt cu cuvânt, într-o grădină cu flori frumoase și rare."
Şi cum informaţia e venită din trei surse, cel puţin una dintre ele din internaţional, mulţumită bunului Frederik, e clar că am devenit dintr-un poet mic, unul aproape universal…

luni, 3 ianuarie 2022

7. RETROSPECTIVA 2021

 














Am ascultat imnul României venind de la capătul pământului, din Ţara Soarelui Răsare, mândri pentru că acolo la Olimpiadă se întâlnesc toate privirile lumii înclinându-se gloriei, o clipă cât veşnicia.

Si cât de frumoase erau fetele noastre, Ancuţa Bodnar şi Simona Radiş, zâmbind fericite la împlinirea unui vis şi privind emoţionate cum se ridică tricolorul în cer pe cel mai înalt catarg.
Medaliile noastre olimpice sunt tot mai rare, căci filonul de aur al fiinţei neamului s-a ascuns într-un nor negru, antrenat să colinde dincolo de fruntarii, căci de la o vreme am uitat mineritul cinstit, pe pământ şi în cer, de parcă noi toţi românii am muşcat dintr-un măr otrăvit...
Mi-e dor de ploile de vară cu soare, scurte şi repezi, scuturate în câmp, limpezind aurul grâului! Mi-e dor de bobul de nisip auriu, cernut din inima munţilor, strălucind pe prundişul râului! Mi-e dor de chipul senin al Nadiei cu zecele ei celest scris pe tabelă. De un rest de pagaie, frânt din braţul de titan al lui Paţaichin! Mi-e dor de Gabi Szabo cu pasul ei aerian de gazelă şi părul de aur în vânt
Mi-e dor de o ninsoare curată, discretă, care să albească în sufletele noastre toate relele, să nu mai auzim de pandemii, de furtuni şi de grindină, de meteoriţi uriaşi căzuţi pe planetă, din stelele...
Mi-au venit în minte ca un cap de pod, versurile Marelui Voievod al Neuvintelor sale, Nichita.
„Nu sunt altceva decât o pată de sânge care vorbeşte...”
Prea mult sânge şi prea puţin mai vorbim în ultima vreme, româneşte!

https://pasareacetii.blogspot.com/.../consideratii-de...

https://pasareacetii.blogspot.com/.../pe-cheile-nerei.html

https://pasareacetii.blogspot.com/.../pe-clisura-dunarii...

https://pasareacetii.blogspot.com/.../07/nucul-lui-titi.html

https://pasareacetii.blogspot.com/.../suav-anapoda-de...

6. RETROSPECTIVĂ 2021



Am ales pentru luna iunie un text fără poze în care filozofez plicticos şi mai multe linkuri. Le puteţi lectura aici
„Căci nimeni dintre noi nu trăieşte pentru sine şi nimeni nu moare pentru sine”. Pentru Dumnezeu, în ce lume trăim? Cum nu împietrim de atâta făţărnicie!?
Dacă adevărul ar fi acesta, singur şi suprem, noi am fi altă lume.
V-aş propune un exerciţiu simplu. Să mergem înapoi pe frază, să lăsăm ghilimelele să se desprindă de text ca o fâlfâire de aripi şi să purcedem întru cercetare şi analiză sub oblăduirea Domnului.
Cuvintele acelea sfinte, ştim fără îndoială fiecare dintre noi că sunt alcătuite din litere. Să ne închipuim că destructurăm cuvintele şi să lăsăm literele să se amestece singure. Am putea constata că liniile contorsionate, despletite şi reîmpletite cu puţină imaginaţie ar putea contura o hartă, cu munţi şi cu văi şi cu râuri izvorâte din inimă. Poate fi şi o pâinea întregită şi aburindă, scoasă din ţest, care ar semăna cu ţara de dincolo de inimă.
În mijloc, am pune desigur crucea, ca să-l avem aproape pe Dumnezeu. Mulţumiţi de noi poate că ne-am odihni după asemenea concentrare şi am constata cu siguranţă ce lucru bun am trăit.
Apoi într-o ordine firească ar trebui să recompunem textul să nu se risipească magia.
Aş apela în primă instanţă la medici şi la profesiunea lor nobilă, lăsând în urmă politicul. Dăruirea medicilor nu are margini, cu siguranţă ei vor şti să readucă viaţa în textul acela sfânt. Numai că bisturiul, fiecare tăietură în corpul viu, are un preţ stabilit şi banul e ochiul dracului.
Nu putem renunţa atât de repede. Cu siguranţă biserica păstrătoare a credinţei, se va apleca asupra textului şi-l va înlumina, repunându-l la locul lui. Un sobor de preoţi se vor aduna pentru rugăciune, dar şi lumânările au un preţ, naşterea vieţii are un preţ şi mai mare, chiar moartea cu lopata ei de pământ aruncată deasupra, chir şi Caron când te trece apa Stixului, cere obolul sfânt în tăcere, şi banul e ochiul dracului!
Ce şi-a zis clasa politică bine intenţionată şi orientându-se. Textul acesta e mai preus decât ţara. Împărţim povara la doi, putere şi opoziţie, vindem bucată cu bucată trup din trupul ţării şi răscumpărăm literele, una câte una, din ochiul dracului…
„Căci nimeni dintre noi nu trăieşte pentru sine şi nimeni nu moare pentru sine!”.