Instantanee
ale realităţii urbane, imagini vizuale generatoare de spiritualitate
transcendentă, enunţuri stilizate impecabil, frumuseţe lapidară a versului
şlefuit cu inflexiune rafinat niponă, sunt trăsături cunoscute şi
recunoscute ale scriiturii lui Ion Toma Ionescu. Să urmărim ideea poetică aşa cum se iluminează ea din versurile
caligrafiate în volumul Bursa Îngerilor.
Poetul
Ion Toma Ionescu e fascinat de ideea unei călătorii spirituale în universul haotic şi
de nedesluşit . Deschide aşadar Bursa Îngerilor, unde-şi va
identifica protectori şi călăuze pentru parcursul lui spiritual. În
drumul său iniţiatic poetul descoperă şi consemnează adevărurile ascunse
în Cuvânt. El rătăceşte „prin nisipul stelar”(Letopiseţul iubirii),
„printre blitzuri şi manechine de ghips”(Ceaţa cu aeroport),
poposeşte la fântâna unde „îngerul s-a frânt” şi căruia „…oamenii smeriţi/ i-au
zidit umbra”, uneori se afundă în durerea lutului ce-i ţine cugetul şi spiritul
captiv (Descălecatul cuvintelor), se împiedică fie de umbra sa,
fie de libertatea-labirint(Led Zeppellin).
Singurătatea
drumeţului se însoţeşte pe traseu cu alte repetabile singurătăţi: „ şiruri de
oameni/ încolonaţi şi singuri/cu feţe pustii”..(Încolonaţi şi singuri).
„ Roua sărată a buzelor” femeii iubite aduce clipa de iluzie alinătoare, dar
clipa este clipă, bucuria clipei se iroseşte . Într-o escală aleatorie a
existenţei cei doi au revelaţia imaginii necruţătoare din oglindă : „ tinereţea
ne-a căzut/ de pe umeri/ ca o hlamidă a umbrei”( Tinereţea ne-a căzut
de pe umeri). Însingurat în oglindire şi în dezolare, omul îşi caută
evadarea din propria sa umbră, în cuvânt. Cuvântul opune înverşunată
rezistenţă. Poetul se istoveşte „scrijelind în bazalt”( Letopiseţul
iubirii) , cuvântul rămâne ferecat în tăcere, îngroapă în el misterul
cu atât mai mult cu cât poetul îl iscodeşte.
Poetul
călător şi căutător de noimă a cuvântului esenţial găseşte doar paleative,
cuvinte răzleţite în largi volute sau cuvinte pustiite ce răzbesc anemic dintre
nămeţi. Descălecatul cuvintelor şi-a pierdut aura
ceremonialului întemeietor. Iar „mătasea cuvintelor” se destramă şi ea , îi
scapă poetului de sub control, poetul nu are în posesie liantul mântuitor al
metaforei: „ lipsesc doar procedurile de salvare a metaforei”( Ceaţa cu
aeroport). Rătăcind insular prin lumea rotitoare şi prin vălmăşeala de
cuvinte, poetul se ajută cu cohortele de îngeri pogorâte peste el. Sunt îngeri
roiuri, roiuri, care se rotesc într-un celest balans, îngeri licărind „sub
pleoapa Lui Dumnezeu”.
Bursa
îngerilor cuprinde îngeri utilitari, îngeri martori, îngeri avertizori. Cândva,
la terminalul drumului prin viaţă, se vor revela şi „ţapinarii cerului”,
undeva, într-un înalt, pe „un platou/cu pădure/ de cruci /. Dincolo de moartea
poetului întru cuvânt, drumul nu mai duce nicăieri. Omul încercuit pe pluta de
piatră a lui Saramago luptă pentru supravieţuire. Pe pluta de piatră criptată
poetic miniatural omul îşi simte limitele şi se îngroapă cu smerenie în cuvânt.
Peste creaţia istovită şi irosită rămâne doar singurătatea Lui Dumnezeu( În
metru antic ).
Virginia Paraschiv
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu