Notă
Mai mulți
colegi din Cutia de viteze m-au întrebat de unde pot cumpăra cartea Dosarul
Albaștrii în care un capitol ce poartă numele Uzina, se referă la secția Cutia
de viteze și la oamenii ei. Chiar dacă Dosarul Albaștrii a apărut în două
ediții succesive, la Editura Paralela 45, respectiv Editura Detectiv Literar,
tirajul a fost epuizat foarte repede. M-am bucurat să dau de urma cărții în
Biblioteca Senatului American, dar și la Paris, și în Germania. Ea poate fi
citită în SCRIBD pe net, dar și în alte locuri... Ca fapt divers mi s-a oferit
pe email de la un colecționar 100 de euro pentru un exemplar, dar nu l-am putut
onora. Cred că succesul s-a datorat mai mult subtitlului cărții, ales de Călin
Vlasie, fostul director al Editurii Paralelei 45, anume, Fenomenul Pitești 1971
și descrierii unor abuzuri făcute de securitate înainte de 1989. M-am gândit că
ar fi corect să public aici în Grupul Cutii viteze câteva părți din capitolul
respectiv, mai ales că am folosit numele aproape reale(cu mici modificări
uneori) ale celor care apar în carte. Textul este mai lung și de aceea am să-l
împart în mai multe postări. Pe cel care va avea răbdare să-l citească până la
sfârșit îl rog să-mi lase un semn
Capitolul XI.
Uzina
„Ionescule,
tu mergi la uzină!"
Acea
expresie mi-a conturat mult mai ferm viitorul decât am crezut. Un viitor cu
orizontul limitat. Uneori timpul se rostogolește lent, poate că nici nu se
rostogolește cu adevărat, e ca o linie dreaptă desfășurându-se pe un arc de
cerc şi descriind o altă curbă specifică din perspectivă diferită, cu alte înțelesuri,
dar cu aceeași origine, punctul de la care s-a pornit.
Raza
cercului meu de bază se întindea pe 15 km, între Cartierul Trivale şi Colibași
poarta 1, într-o lume pe care aveam să o cunosc bine preț de o viață de om. Nu
m-a copleșit nici cu micile ei probleme, nici cu cele mari.
254
Mai
degrabă mi-a conferit doar o anumită valoare de întrebuințare. N-am să descriu
mecanismul, intrasem în el şi prima, şi a doua oară, angrenându-mă din mers.
Reveneam în uzină. După terminarea liceului, câteva luni, am fost suplinitor în
învățământ, apoi recepționer de marfă la o întreprindere comercială.
Primul
contact cu industria de automobile e încă viu în memorie. Mi s-a părut dur, dar
l-am suportat sperând că trecerea mea prin acea experiență de viață va fi
scurtă şi nu-mi va afecta planurile de viitor.
Când
am deschis ușa în secție, impresia a fost catastrofală. Un zgomot surd, nici țipenie
de om pe culoare, doar undeva în dreapta trei bărzăuni probau la bancul de
probe ultima cutie de viteză asamblată în schimbul de noapte. Se luptau cu ea
s-o ridice pe un cârlig. Semăna cu o carcasă de porc…
Imaginea
în sine m-a frapat, pedeapsă nemeritată. Parcă revedeam într-o altă dimensiune,
o tăiere de porc la tata mare în curte. Gușterele ăl bătrân.(Guștere aveam să-l
numesc după titlul romanului pe care
l-am scris mai târziu povestindu-i viața)
Trei
bărbați puternici luaseră de picioare porcul şi îl trântiseră pe jos. Îl țineau
strâns şi am văzut clar când unul dintre ei i-a împlântat cuțitul adânc. A țâșnit
sângele şi un guițat sfâșietor m-a făcut să alerg şi să mă închid în casă. Abia
după vreo oră la insistențele Veroanei, o soră de-a tatei, am ieșit afară la șorici.
N-am
mai văzut porcul, îl porționaseră. Inima, ficatul, bojogii, șuncile, slănina
pentru topit, greabănul, șira, coastele, șoriciul rulat şi așezat pe fundul
hârdăului. Tata-mare mi le-a prezentat pe toate şi mi-a explicat rostul şi
rolul fiecăruia, inclusiv filozofia vieții porcului.
255
„Tăierea
în ajunul Crăciunului e împlinirea destinului!” își susținea ăl bătrân dizertația.
N-am înțeles!...
Am început să plâng, aveam opt ani, în primăvară murise tata. Am cerut
oamenilor acelora să-l lipească bucată cu bucată şi să-l facă la loc cum a
fost. Rădeau în hohote. Mi-au explicat că nu se mai poate, băuseră țuică
fiartă, le tremurau mâinile şi cuțitul nu tăiase la semn, nu se mai potriveau
îmbinările, cum să-l mai lipească?...
Nu
mai eram copilul neștiutor de atunci, dar nu avusesem nici-o legătură cu
industria. Nu știam cum arată o cutie de viteze. Cui să fi pus întrebările?
Mama nu le știa pe toate… Pe mine mă stârnea metafora, n-am crezut că voi fi
pedepsit de viață să ajung în industrie.
Părăsisem
uzina cu multe speranțe în vara lui 71, înainte de evenimentele care mi-au
marcat viitorul. Voiam să mă pot pregăti în liniște pentru examenul de admitere
la facultate şi nu concepeam să revin acolo. Credeam că am închis acel capitol.
După
procesul public, atunci când securiștii m-au obligat să mă întorc, am luat
acest fapt ca pe o condamnare. Se poate trai şi înconjurat de sârmă
ghimpată!...
Scriind la
prima ediție a cărții, mi-am dat seama că în mintea mea cele două perioade se
contopiseră. Poate pentru că mi-am impus să șterg din memorie noaptea din
clădirea securității, pistoalele, procesul, atacurile de panică, insomniile,
xanaxul prescris de doctorița Ierimia la LSM, reușind cumva astfel să pot merge
mai departe. De aceea probabil în prima ediție nu am
256
consemnat
nicăieri că până în vară, în anul acela, mai fusesem angajat al uzinei. Am vrut
să ascund o parte a vieții mele. În plus nu eram deloc mândru de eșecurile
repetate la examenul pentru admiterea la facultate. Îmi alesesem regia de
teatru şi film, acceptând în cel mai rău caz teatrologia şi filmologia.
Concurența la Institutul de teatru era mare, în jur de 50 candidați pe un loc.
Ca suplinitor în învățământ, recepționer la un depozit de menaj, militar şi
apoi lucrător în uzină, pierdusem trei ani, deja mi se părea prea mult!
Prima
construcție a Dosarului Albaștrii, după patru decenii de la cutremurul nostru,
s-a ridicat pe baza dosarului găsit la CNSAS şi rămășițelor scoase de sub
dărâmăturile memoriei mele profund afectate. Secvențele s-au lipit lângă
amintirile celorlalți albaștri cu care am reușit să stau de vorbă. Descopăr
acum când rescriu pentru ediția doua o serie de inadvertențe, dar acestea nu au
schimbat cu nimic sensul povestirii. Sunt doar mici amănunte. Mă străduiesc să
le înlătur, mi s-au mai limpezit multe, am reușit să vorbesc şi cu Sanda, doar
Anca şi Gess dintre albaștri n-au lăsat nici o urmă să le pot găsi.
*
Uzina
începea cu prelungirile ei, un fel de tentacule uriașe care funcționau ca niște
ventuze, absorbindu-i sau vărsându-i pe muncitori prin cele opt guri/porți de
intrare/ieșire, direct în/din burta monstrului. Nici caracatiță, nici balaur!...
În realitate avea câte ceva din amândouă, dar şi o puturoșenie oarecum
domestică. O lentoare pe care nu știai de unde s-o apuci. Un mutant care te
storcea de vlagă în malaxorul lui şi-ţi atrofia simţurile.
257
Am
avut oarecum revelația de la prima angajare, că uzina era înconjurată în
extensia ei imaginară, cu sârmă ghimpată. Unul dintre informatori scria într-o
notă că ciudatul de mine căutam prin uzină sârma ghimpată cu care să-mi decorez
camera albastră. E puțin adevăr aici!
În vara aceea,
existase tentativa de a umple caracatița desenată pe pereții apartamentului meu
de pictorul Ion Pantelie, cu un colaj şi aveam nevoie de sârma ghimpată să-i
marchez conturul. Sârmă pe care am căutat-o inutil pe terenul viran din spatele
cutiei de viteze.
*
Între
șase şi șase şi zece minute plecau autobuzele spre uzină din toate cartierele
Piteștiului şi se încolonau la ieșire pe sub podul din capătul străzii Calea
București, peste care trecea calea ferată. Un șarpe lung segmentat de farurile
aprinse, înșirat pe câțiva kilometri, dar şi o întrecere nebunească în
interiorul corpului de tablă pe roți, ce se smicea în ocolișuri şi depășiri
periculoase până la Micești unde se termina șoseaua pe două benzi către
Câmpulung şi făceai dreapta la nouăzeci de grade pe strada uzinei. Cel care
intra primul în Colibași, acolo nu mai era loc pentru depășiri, se mândrea
toată ziua zicându-și Domnul Viteză.
De
obicei primul ajungea Gică Nebunul, un puști înalt și slab, cu o nevastă
frumoasă, blondă, contabilă pe undeva prin uzină. Gică a lucrat câteva luni la
Cutia de viteze ca strungar,
258
de acolo l-am
cunoscut. Probabil îi luaseră caralii temporar carnetul, dar s-a întors la autobază
după ce i l-au dat înapoi.
Dacă
te grăbeai — sau doreai să-ți testezi rezistența la rupere, voiai să încerci
cât ți se slăbesc șuruburile când trăiești periculos sau să te scuturi de coșmarurile
nopții — îl alegeai pe Gică. Nu poţi ştii niciodată ce zace într-un om! Pe mine
mă saluta respectuos şi manierat de departe. N-ai fi zis că e același om care
la volan turba, fierbea sângele-n el! Nu mai contenea cu înjurăturile dacă nu i
se făcea loc să depășească în traseu.
Țuica
se vindea în parcarea uzinei direct din portbagaj de către negustori ambulanți,
pentru înviorarea degustătorilor matinali, la juma de litru. Se creau grămezi
spontane, moluri în mișcare înaintând lent spre porți. Sticlele gata pregătite
circulau cu iuțeală de mână, de la mijlocașii la grămadă către linia de
trei-sferturi. Pare că puterea octanică a combustibilului sau cantitatea, nu
era suficientă pentru maximum de capacitate la care se puteau tura motoarele,
ceea ce de fapt îi îndârjea pe combatanți, dar nu voiau să riște.
Produsul
inflamabil interzis conform decretului 400, se consuma doar în afara gardului
uzinei, iar la poartă trebuia să întorci capul când arătai legitimația şi să-ți
ții respirația, ca să nu-i dai un damf puturos în față portarului. Portarii se
arătau băieți sensibili, dar pe fond erau cumsecade!
„Măi
nene a intrat în haine! Mirosul e rămas de la povarnă!... Am făcut țuica şi nu
mai scap de damful ăsta păcătos! Te înțelegeau. Important era să te ții pe
picioare, căci dacă vreun ins mai al dracului băga de seamă clătinări în
peisaj, nu te mai lăsa sa intri.
259
M-am
dat jos din autobuz la poarta 1. Nimerisem în autobuzul lui Gică. Cu o zi
înainte în biroul securistului care mă anchetase, el și încă un ofițer, îmi
dăduseră o hârtie pe care era scris cu litere mari un nume MIU PETRE. Nu le-am
spus că-l cunosc pe Miu şi mai lucrasem la el până în vară. Ei m-au asigurat șmecherește
că MIU e o prescurtare de la Meseriile Industriilor Ușoare şi Petre e Sfântul
Petre, șeful de la calitate. Dintre toate posibilitățile ce mi se puteau oferi,
la el era raiul pe pământ. Musai să-mi dispară din gând facultățile şi
apucăturile dușmănoase! Trebuia să consider că acela a fost un vis urât. Aș fi
pierdut vremea degeaba. Doar clasa muncitoare are perspective certe să ajungă
în paradis.
„Şi
unde pui că la uzină salopetele sunt albastre tot ca idealurile voastre!” Mi
s-a cerut să nu-i fac de râs că ei, securiștii au investit încredere în mine.
„Poezia adevărată o poți găsi doar la munca de jos!” (Recunosc în context, m-a
furat un pic condeiul, desenând floricele pe text. Realitatea e că securitatea
nici măcar nu se sforțase să cerceteze şi să afle că eu îl știam pe Miu şi mai
lucrasem în uzină la cutii de viteze, chiar în echipa lui.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu