vineri, 11 aprilie 2014

Weekend la munte 2



          Aplecasem urechea în iarbǎ pe costișa muntelui și ascultând miezul pǎmântului, încercam sǎ pǎtrund în culcușul uriașilor din cerul de dedesubt. Timpul se auzea precum curentul electric scurgându-se, neîntrerupt și lin, între doi stâlpi de telegraf.
          Pǎsǎrile ciripeau întrecându-se în lire și brazii prinși în horǎ nimbau în interior, conturul în oglindǎ al crestelor înzǎpezite.
          Uriașii se dezmorţeau sub așternutul de piatrǎ. Vântul cu șuierul lui rece venea dinspre nord și harfele brazilor rǎspundeau prelung.
          În afara noastrǎ nimeni, nicǎieri. Doar furnicile impenetrabile
în hǎţișul ierbii, adulmecau urmele risipite azi noapte în rǎgetul de dragoste al cerbilor.
          Singur, vântul, stârnește continuu pacea în veșnicia locurilor.
          Ne-am împǎrţit misiunile: Ioni culege urzici într-un luminiș,
Puiu se aleargǎ cu copiii, sǎ le creascǎ pofta de mâncare, Cristina pregǎtește Nikonul sǎ facǎ faţǎ fotografiilor artistice, iar eu, notând într-o agendǎ aceste rânduri.
          Apunne soarele dupǎ culme, în timp ce lichenii aburcǎ pe trunchiul copacilor raza din umbrǎ a farurilor.



\

joi, 10 aprilie 2014

Weekend la Bran



          Patru zile pe munte fǎrǎ ţipetele antenelor, fǎrǎ vocea lucioasǎ și lunecoasǎ a premierului, ușor strepezitǎ de agurida întrebǎrilor ziaristelor de la B1, dar mai ales de ameninţarea de hǎcuire slobozitǎ din rǎrunchii baronilor însângeraţi de sǎgeţile muiate în argint ale DNA. Patru zile de pace cu avioanele de vânǎtoare F-35, activate ca niște suveici, ţesând pe cerul patriei o cuverturǎ de fum unde se zbate prinsǎ în mreje ca un gândǎcel întrerupt, Vocea fǎrǎ semnal a Rusiei. Patru zile fǎrǎ internet, într-un timp împietrit, primind vești doar prin vocile munţilor.

          Muntele ne-a primit cu suspiciune și ceaţǎ, dar s-a schimbat brusc citindu-ne gândurile. Rândurile ce vor urma sunt scrise cu Nikonul. Nu înainte de a-și potrivi obiectivul în culorile unui pǎun.

          În prima zi am ajuns la cetatea de vamǎ, pânǎ în poarta castelului.

sâmbătă, 5 aprilie 2014

Cer senin cartii tale aproape fantastice





         O bucurie azi mi-a intrat în casǎ. Am primit pe facebook, coperta cǎrţii prietenului meu albastru, Nicolae Radu. Unul din personajele Dosarului Albaștrii. Fenomenul Pitești 1971 – cartea mea și a pǎtimirii noastre – noi fiind un grup de tineri entuziaști cǎrora securiștii le-au tǎiat aripile.        
          Timpul trecut, o viaţǎ de om, vindecǎ, încercând sǎ refacǎ zborul interupt. Împreunǎ cu Vasile Iordache, celǎlalt prieten din Treime, am vegheat în turnul de control, dupǎ îndelungata ședere forţatǎ la sol a prietenului nostru, cu senzaţia de libertate descǎtușatǎ, sǎ nu-l cuprindǎ beţia zborului și sǎ se arunce în loopinguri necontrolate și largi.
          Meritul celui de la manșǎ cǎ și-a stǎpânit stropul de nebunie, drǎmuindu-l cu precizie într-o scriiturǎ fantasticǎ.
          Cer senin cǎrţii tale, prietene!

vineri, 4 aprilie 2014

Cenaclul de urgenţǎ în prima linie la – Laser Maxx




“cel în care ne doare timpul
toarnǎ vin roșu peste dragoste”




          Cel ce poate sǎ scrie astfel de versuri nu e doar sensibil, el face cu siguranţǎ parte dintre “fiii legitimi ai logosului”, cum bine remarca în prefaţa cǎrţii profesorul Petre Anghel, doctor în poezie și nu numai. Poeta este Daniela Toma, iar cartea Evanghelia dupǎ mine, la a cǎrei lansare am fost asearǎ în Laser Maxx, un spaţiu cu multe posibilitǎţi: bar, laser tag, jocuri cu jetoane în zona acade și o scenǎ cochetǎ pentru spectacole și altfel de manifestǎri. Un spaţiu care se cautǎ pe sine, în mijlocul Bucureștilor, deasupra Unirii, în staţia terminus a scǎrilor rulante, traversând zona gǎlagioasǎ a restaurantelor unde ariergarda chelnerilor te invitǎ politicos sǎ poposești la ei, pe un coridor ce ai putea crede cǎ se înfundǎ undeva fǎrǎ nici o deschidere.
          Dimpotrivǎ, am constatat personal de mai multe ori pânǎ acum cǎ cei care fac acolo jocurile se deschid frumos, de câte ori au ocazia, spre culturǎ. De apreciat încercarea și de urmǎrit testul de rezistenţǎ.
          Asearǎ, iubitorii de poezie și mulţi poeţi mai ales tineri, s-au întâlnit aici la solicitarea expresǎ a Danielei Toma în Cenaclul de urgenţǎ. Dar sǎ nu defavorizǎm cortinele muzicale asigurate artistic de Nicu Nicușor, Nelu Pavelescu și formaţia Micul Paris! Bântuia pe-acolo pe scenǎ și Lupul Alb, sângera, se dǎdea rǎnit. Îi ședea mai bine vocal, în salǎ cu fata frumoasǎ de lângǎ el!… Au mai cântat doi tineri cu voci minunate, mai ales fata cu un timbru și o modulaţie de excepţie, din pǎcate nu le-am reţinut numele.
          În prezentarea cǎrţii, criticul Felix Nicolau a vorbit firesc despre un poet cu un univers format, stǎpân pe instrumente, plasat în zona sigurǎ, dincolo de modernismele și postmodernismele experimentale. Au vorbit prieteni apropiaţi, Eugen Pahonţu, Claudia Minela, Teo Anghel, Adrian Gavrilǎ, toţi punând în valoare partea luminoasǎ a textelor strǎbǎtând din sobrietatea și rigoarea acestui volum. Mǎrturisesc, încerc un sentiment ușor confuz dupǎ ce am parcurs acasǎ, în liniște, Evanghelia Danielei(poate cǎ așa a dorit autoarea!) și aș vrea sǎ fiu bine înţeles, cartea este o reușitǎ și are în ea pasaje de poezie ce te urcǎ undeva foarte sus, pânǎ – și ǎsta e un mic pǎcat – devine ușor explicativǎ, poeta dorind sǎ se facǎ bine înţeleasǎ, nelǎsând cititorul sǎ-și împlineascǎ singur, cum vrea el, gândurile. Am sǎ dau un exemplu:
          “bietul om/ parcǎ s-ar fi nǎscut în același timp/ în toate pǎrţile lumii/ blestemat/ sǎ cutreiere sufletul ei/ fǎrǎ trup/” și continuǎ “sǎ-i destrame rǎdǎcinile amare/ sǎ asculte sentinţele fiecǎrei toamne/ ce-i înmoaie oasele/ explicând apoi, “pânǎ se scurg în sângele lui/ ca o osândǎ secretǎ/ dar revoltǎtoare/ puţine sunt semnele încrederii/ ce-i întǎresc rǎrunchii/ și tocmai pe acestea/ nu le poate tǎlmǎci îndeajuns/ încât sǎ strige/ știu! sunt!” și iarǎși frumos, “ …își leapǎdǎ straiele de lehamite/ în numele risipei/ spre locul tihnit". Știu cǎ voi fi bine înţeles și tocmai de asta mi-am permis. Ni se întâmplǎ tuturor sǎ tulburǎm cumva darul simplitǎţii și al limpezirii.
          Felicitǎri pentru carte și mǎ bucur de prietenie! Mi-am permis sǎ fur câteva fotografii de pe blogul Claudiei Minela. Aparatul meu nu se mai descarcǎ. Conteazǎ probabil vârsta operatorului… 

marți, 1 aprilie 2014

Ouǎle și acciza

1 Aprile

          În timp ce guvernul flǎmând taxeazǎ benzina, sperând sǎ-și echilibreze bugetul, mercendaizǎrul și-a lǎsat  mașina și-și echilibreazǎ bietul ouǎle, ghidonând…
          Nu omori cu una cu douǎ piaţa de ouǎ, în ajun de Paști! Miza cu acciza?
          Pǎcǎlit poţi fii, pǎcǎlici te naști!
GHICI CINE E PACALICI

luni, 31 martie 2014

Concert pentru duduk și orchestrǎ



          La sfârșitul lunii februarie în cadrul spectacolelor ce le oferǎ sǎptǎmânal Filarmonica Piteșteanǎ _ cu siguranţǎ, oaza de spirit rǎsǎritǎ în zonǎ în pustiul de dupǎ Decembrie 89, datoratǎ în special nebuniei unui entuziast, l-am numit pe Jean Dumitrașcu _ m-am reîntâlnit cu etosul armean într-un concert de excepţie pentru duduk și orchestrǎ. Îl mai vǎzusem și ascultasem cu încântare pe aceeși scenǎ pe Harry Tavitian, acel Noe al sunetelor, alt armean fǎrǎ margini despre care am mai scris undeva pe blog.

          Întâmplarea face ca tocmai în aceste zile sǎ lecturez Cartea șoaptelor, a lui Varujan Vosganian în mare vogǎ și deja suspectez un fel de conspiraţie, un triunghi armean al Bermudelor cu vârful ţintǎ cǎtre Pasǎrea ceţii.

          Mǎrturisesc nu mai ascultasem pe viu un duduk, darmite un duduk cu orchestrǎ! Pe viu, cǎci solistul devine una cu instrumentul lui. Sunetul acela grav și cald parcǎ adunǎ în el toatǎ durerea armenilor. Flǎcǎii vin de departe poposind în luminișul sunetelor aduc cu ei tot zbuciumul peregrinǎrilor lor. Nici o ţarǎ nu-i mai încape, doar fluierul lemnului de cais.

          Rǎscolitor Haciaturian într-o suitǎ de dansuri armenești. Viorile se nǎpustesc rǎzvrǎtite de pe deal în vale și se liniștesc înalţându-se lin pe culmi. Grijǎ mare cum se strecoarǎ pe poteci dulcea luminǎ a înserǎrii. Un violoncel, geme, strâns între picioarele puternice și zvelte ale unei instrumentiste. Ce-ar putea fi mai frumos decât geamǎtul de dragoste al unei tinere femei. Și din nou instrumentul sacru exoticul instrument armean duduk așterne pacea.

duminică, 30 martie 2014

Albastru de Rarǎu 2

Pare o catedralǎ Rarǎul,
cu turlele înǎlţate
smintit în hǎul albastru
al cerului…


Sau ruina unei piramide,
bombardate de ploaia
milioanelor
de perseide.


Stau ca niște pete în soare,
îngropate în stâncǎ,
umbrele uriașilor
în picioare.


Cu o furcǎ în mânǎ,
o femeie toarce
firul etern dintr-un caier
de lânǎ


Surâsul smuls somnului,
rǎzbate chipul ei blând,
ca-ntr-o icoanǎ a Maicii
Domnului

vineri, 28 martie 2014

Fir’ai al naibii de pamflet



          Este fabulos cum se poate transforma adevǎrul în minciunǎ, dar un grad mai mare al fabulosului este cel care transformǎ minciuna în advǎr. Te poţi rǎsvrǎti liber, sau poţi face mersul piticului, cum ai învǎţat la școalǎ. Uite cǎ școala te-a învǎţat și ceva util!...
          Politicienii, intangibili, senini, patrioţi, susţin cǎ Românica e ţara lor, pânǎ nu mai rǎmâne nimica din ea, mama lor de hoţi! Ei toţi sunt elita, meritocraţia. Tu, cu lentilele tale groase, vezi strâmb democraţia. Nu conteazǎ cǎ n-ai plagiat doctorate și poate ai învǎţat carte. N-ai putut sǎri capra și asta e o întrebare, ţi se pune în spate, n-ai parte și ţi se scade automat nota la purtare, toatǎ viaţa. S-au dus vremurile comuniste, a zburat puiul cu aţa. Facultǎţile-tristele, alea adevǎrate, nu mai sunt bune nici de trimis la ţigǎri. Sunt mai marfǎ, blatistele…
          Statistic, azi e suficient sǎ simţi artistic și sǎ minţi cu talent.
          Suntem o ţarǎ de basm fabuloasǎ!
          Conta, dacǎ înţelegeam când ne scria pe tablǎ învǎţǎtorul cǎ basmul este expresia artisticǎ a fabulosului… Ponta(?)… Da, el a înţeles viitorul! A copiat textul în caiet (a contat în buget) și de-aia îl voteazǎ poporul.

A fi sau a nu fi pamflet.