Şi când ai alături pe Nora Iuga, emisiile energetice şi confortul spiritului te prind în spirală şi te înalţă. Mulţumiri celor care cu gândul şi cu faptele au prilejuit o desfăşurare de excelenţă. Adrian Suciu, Cristina Berinde, Daniel Dincă şi cei care vor mai fi fost…
luni, 11 septembrie 2017
Noptile Directiei 9. Costinesti, Septembrie, 2017.
Şi când ai alături pe Nora Iuga, emisiile energetice şi confortul spiritului te prind în spirală şi te înalţă. Mulţumiri celor care cu gândul şi cu faptele au prilejuit o desfăşurare de excelenţă. Adrian Suciu, Cristina Berinde, Daniel Dincă şi cei care vor mai fi fost…
sâmbătă, 9 septembrie 2017
vineri, 8 septembrie 2017
Stramba-Lemne
De
spus că Muguruzei îi vine bine coroana cea nouă, numai că vine sezonul de ploi,
şi când plouă năpădeşte rugina.
Iar
ce ne interesează pe noi e că Horia Tecău a devenit omul rău, un fel de Strâmbă
Lemne care îi face semne Gloriei şi se urcă pe îndelete, pe scară, în balconul
ei. Bravo măi băiete! Ţine-o tot aşa!
marți, 5 septembrie 2017
Poezia este mai vie decât niciodată
La ultimul eveniment patronat de
Direcţia 9, Festivalul Artgothica, poezia a fost mai vie ca niciodată. Găsiţi
mai jos o cronică ce nu a mai fost publicată integral nici măcar pe blogul meu…
Ce
vor izbuti poeţii începând de joi 7 septembrie în Atelierele cele noi deschise la
Costineşti, prin extrudare împreună, cu modele lumeşti din nisip, coapse şi
sâni fără chip, valuri de licori să mai stingă din dogori, muzici sub clar de
lună şi sori mulţi sori dimineaţa, luminând ceaţa şi plesnind pielea udă… Important
de ştiut câţi vor fi reuşi să atingă poezia în stare nudă?…
Personal
am hotărât să ajung vineri. Măcar noaptea de joi să fie liberă celor tineri…
*
Am în faţă o pagină albă în care ar trebui să
schiţez ceea ce s-a întâmplat în cele trei zile artgothice de poezie vie, 21-23
iulie, la Sibiu în curtea ”Casei cu cariatide”, Festivalul Internațional de
Poezie ”ARTGOTHICA”. Vreau să precizez dintru început că toată întâmplarea mi
s-a părut a fi desfăşurată sub semnul fast al porumbelului, stăpânul acelei
curţi, care plimbându-se demn şi liber printre picioarele noastre, sigur pe el ca o suveică printre vătale într-un război de
ţesut, a săvârşit un covor pe care a
putut umbla fără sandale, desculţ, Adrian Suciu (o puteam face şi noi, unii
chiar au făcut-o), invitând la microfon poezia în stare nudă, aşa cum a visat-o
fiecare dintre poeţi.
Apoi în aplauzele tuturor, s-o înşire pe sârmă în
cleşti de argint. (Mint, cleştii erau din lemn şi exponatele nuduri de pe sârmă,
aparţineau unei artiste fotograf curajoase Alexandra Ivănuţ ce a stârnit
imaginaţia celor prezenţi!)
Din când în când, ca o adiere a veşniciei şi o
aprobare ca o apostilă în acelaşi timp (prin ordonanţa guvernului nr. 15/2015
s-a renunţat la ştampilă…), băteau clopotele Bisericii evanghelice, sau se
înălţa vocea de înger a Mariei Gheorghiu.
Nopţile s-au derulat albe, să nu distoneze cu ţinuta
de sărbătoare a celor patru bravi organizatori la vedere(au mai fost şi
alţii!), Adrian Suciu, Niu Herişanu, Dan Herciu şi Cristina Berinde. Poezia şi
vinul de plăcere, paradoxal, ne-au ţinut treji până în zori când soarele se
iţea pe vreji dintre nori…
Părerea mea e că Festivalul Internaţional de Poezie ”Mircea
Ivănescu” din acest an a avut numai câştigători. S-au făcut ateliere literare,
prezentări de cărţi şi reviste, (Cenaclul de la Păltiniş al lui Valentin Leahu
şi Silviu Guga, cărţile Drecţiei 9 apărute la Editura Grinta, Antologia lui
Romeo Ioan Roşianu şi alte cărţi de la Editura ”e-creativ”.) S-au schiţat
proiecte şi colaborări viitoare, s-au legat prietenii, s-au schimbat cărţi, au
fost şterse câteva pete negre de pe hărţi…
S-a citit un noian de poezie, de toate genurile și
calibrele, cu aplauze mai mult sau mai puțin furtunoase, dar cu siguranță
apreciative. Un adevărat regal de poezie.
În general falansterul acesta de 40-50 de poeţi
strânşi din toate colţurile ţării, a părut să fie mai puţin învrăjbit şi mai
adunat decât de obicei! Să ni se tragă de la tocăniţa de bureţi ce ne-a
pregătit-o cu multă dragoste şi cu mâna ei în prima zi Cristina Berinde?... Sau
tot de la porumbel…
Şi cum în orice festival trebuie să existe un juriu,
cu totul şi cu totul imparţial anunţat dinainte, cu un preşedinte Mioara Bahna
şi alţi patru prestatori de service critice: Ciprian Chirvasiu, Silviu Guga,
Marius Dumitrescu şi Anda Ionaşi, a fost nevoie să existe şi doi câştigători.
La debut, Irina Lazăr, ”Fragment de joc”,
Editura ”Grinta”, 2016;
iar
la consacraţi, Silviu Dachin, ”Bilet în lojă”, Editura ”Grinta”, 2016;
Aceleaşi
merite şi pentru ceilalţi nominalizaţi pe care ne face plăcere să-i consemnăm
aici:
Premiul Mircea Ivănescu pentru volum de
poezie:
George G. Asztalos, ”mi se ulise”, Editura ”Grinta”,
2016;
Virgil Diaconu, ”Atelierul de fluturi”, Editura ”Tiparg”,
2016;
Gela Enea, ”Cocoșul are dreptul la o secure ascuțită”,
Editura ”Aius”, 2016.
Premiul Mircea Ivănescu pentru volum de debut
în poezie:
Cornelius Drăgan, ”Mușcătura fluturelui
japonez”, Editura ”Junimea”, 2016;
Adi Serafim, ”Ce greu e și ce puțin durează”,
Editura ”Integral”, 2016;
Letiția Vladislav, ”Viață într-un pumn de lacrimi”,
Editura ”Grinta”, 2016.
Nu s-a acordat premiul Mopete pentru manuscris.
Era
să uit au mai dansat cu noi Tic Petroşel şiValeryi Mayn.
Festivalul Internațional de Poezie
Artgothica este organizat, în colaborare, de către Asociația Culturală
Artgothica Sibiu și Asociația Culturală Direcția 9, cu sprijinul Primăriei
municipiului Sibiu și al Consiliului Județean Sibiu.
Poezia rămâne mereu vie!
luni, 4 septembrie 2017
Adrian Alui Gheorghe/ Bref editorial/ Ion Toma Ionescu – „Ceară şi miere” (Editura Grinta, 2017)
Cartea lui Ion Toma Ionescu, „Ceară şi miere”, are şi un subtitlu,
„astăzi scriu despre patrie”, o posibilă grilă (sau pistă) de lectură
pentru cititorul derutat de azi (şi de oricînd). Urmînd altei cărţi de
poezie excelentă, „Argintarium” (Editura ArtCreativ), apărută în anul
2016, noul volum este unul pregnant, cu multe secvenţe antologice. Reţin
deocamdată „o secvenţă” din carte, cu menţiunea că asupra poeziei lui
Ion Toma Ionescu vom reveni: „în cartea în care scriu eu/ ninge tot
timpul/ caligrafiez cu acribie/ literele albe/ zăpada iese din pagini/
abia de mai disting marginile// continui să scriu/ ca şi cum mi-aş tivi
sufletul/ dar în noaptea asta/ s-a întîmplat un miracol/ firul de ceară
alb din literele mele/ s-a împletit/ cu un fir de mătase de miere// şi
să se întregească minunea/ pe covor au nins/ petale roşii/ de
trandafiri” (ceară şi miere, 2). Vorba lui Al. Cistelecan, Ion Toma
Ionescu „scrie cum îi vine”, mizând în continuare pe un lucru care a
scos poezia din rîndul lucrurilor comune: inspiraţia. De reţinut şi de
comentat de asemenea, la Ion Toma Ionescu, romanul „Guşterele”, o
bijuterie epică care aminteşte, de ce nu, de proza „cinematografică” a
lui Guilliermo
Abonați-vă la:
Postări (Atom)