Poziţia
copilului. Călin Peter Netzer
În
care autorul trădează şi literatura, şi pictura, şi sculptura, şi muzica, şi
merge la film
*
În placentă spre naştere e importantă poziţia copilului. Natura sau Dumnezeu au
lucrat mult pe partea asta şi în general au potrivit lucrurile astfel ca atunci
când vine sorocul, să iasă copilul cu capul înainte nu cu picioarele. Uneori
gândul nesăbuit al mamei, temerile ei excesive, sau nerăbdarea pruncului (după
mine doar contribuţia hazardului) scot înainte picioarele. Asta nu e bine!
Chinurile sunt mai îndelungi şi ţipătul copilului la întâlnirea cu lumina e
ostoit de vlagă.
Chiar şi mai târziu, voinţa mamei are orgoliul să creadă că poate decide în
numele copilului, poate să fie liberul lui arbitru. Cum să fii arbitrul
propriului tău fiu, într-un meci!?
Extrapolând, poţi să fii! S-au văzut femei arbitrii.
Îţi pui costumul negru. Fiul tău e în meci. Fluieri 11 metri. Îi faci semn
discret să ia mingea. El se supune şi o duce la punctul cu var. Vrei să dea
gol. El mai mult decât orice pe lume în momentul acela vrea să dea în bară. Îşi
ia elan şi porneşte numărând paşii. Ţinteşte bara. Îţi îngheaţă pentru o clipă
fluierul în gură. Ţi-a stat inima. Mingea loveşte bara. Mai fluieri o dată
repetarea loviturii. Lumea se frământă pe scaune în tribună. Telefoanele
ziariştilor au început să zbârnăie către redacţii. Fiul tău se apropie, are
figura dârză, potriveşte mingea în iarbă, face zece paşi înapoi şi lansează din
ristul bocancului trasorul, cu aceleaşi coordonate. Mingea izbeşte în acelaşi
loc bara. Copilul tău se bucură făcând semnul victoriei spre tribună. Asistenţa
încremenită parcă se trezeşte dintr-un coşmar şi aplaudă. Nu se mai potolesc
ovaţiile, iar tu, nu ştii ce să mai faci cu fluierul...
Nu e subiectul filmului. Subiectul e fiul care la volanul unei maşini, din
cauza excesului de viteză omoară un copil şi poate lua între 3 şi 15 ani de închisoare.
Mama sa, o arhitectă din înalta societate, hotărăşte, liber arbitru, să
intervină şi începe o campanie pentru salvarea fiului său. Un fapt de viaţă
crunt, crud.
Deschideţi
larg porţile! Intrarea liberă! Pot rămâne aplauzele tribunei şi personajele!
Stadionul
freamătă. Gazonul e verde, proaspăt udat. Apare dinspre poarta unde s-a dat în
bară, ca un tanc pe şenile, călcând apăsat în iarbă Ursul de aur…
Să
aplaudăm echipa: Calin Peter Netzer, regizor, Răzvan Rădulescu coscenarist,
Bogdan Dumitrache, Luminiţa Gheorghiu, Florin Zamfirescu, Nataşa Raab, Ilinca
Goia, Adrian Titieni, Cerasela Iosifescu, Mimi Brănescu, Vlad Ivanov şi soprana
Leontina Văduva.
Urale
îndelungi, ovaţii! Hai Romania!
pluta de piatră
în ochiul
rănit
ca o dimineaţă
în rouă insula se scufundă
poate e vina
celui lovit
sau piatra
dinadins
încercuită
de ape
dacă ai un fiu
el va ucide
clipă de clipă
surpând
în inima ta
însăşi viaţa lui
ca un dans ne-ntrerupt
când muzica tace
şi ecouri
rostogolite
către plajă
irump
(Fotografii mişcate, în pregtire)