miercuri, 2 mai 2012
marți, 1 mai 2012
Linul şi libelula
O minunată povestire pentru
copii, lecturată întâmplător în paginile Spaţiilor culturale de la Râmnicul
Sărat(nr 21 martie-aprilie), Libélula şi linul a scriitoarei Doina Cernica,
mi-a recreat un spaţiu de încântare pe care îl pierdusem de mult.
Mă şi vedeam copil pe malul
râului Argeş, în umbra unui tufiş de arin, ascultând clipocitul neîntrerupt al
apei şi urmărind cu încântare dansul vreunei libelule, urzindu-şi straiele în
razele soarelui şi oglindindu-se mândră în luciul ochiului de apă din spatele
buturugii, îngropate pe jumătate în nisip. Doar că imaginea se despletea o dată
cu valurile şi luneca în jos pe albia râului
şi libélula se avânta în zbor, să-i rămână chipul întreg desenat în luciul apei.
Nu ştiam atunci că dincolo,
în oglindă, un lin, asemeni cu ea, se zbebnguia împingând cu aripioarele lui
puternice, imitând şi trimiţând bezele prinţesei libelule.
Tulburător sfârşitul
povestirii, sacrificiul libelulei ce-si destramă propriile aripi pentru a-i
ţese linului o cămaşa de prinţ, să-i
acopere rănile căpătate în pădurea ierburilor-cuţit, ale căror lame tăioase îi
sfâşiaseră trupul.
Sacrificiul libelulei, care
pentru viaţa de dincolo de oglindă a
unui lin muribund, renunţă la aripi şi ulterior la propria viaţă, se topeşte în
bucuria clipei de a dărui.
Mi-a venit în gând Ponta,
mi-a venit în gând Crin, Băsescu şi ceilalţi, fără osebire de doctrină şi
potenţial de vot. Mă întreb, în oglindă, ei ar putea citi până la capăt
copiilor sau nepoţilor lor, povestirea Linul şi libélula, sau rândurile s-ar acoperii de veninul risipit peste tot…
luni, 30 aprilie 2012
Spatii culturale. O cronica noua la Bursa ingerilor
numărul 21 / martie - aprilie 2012 |
Magda GRIGORE
|
O
poezie sensibilă, oarecum sinusoidală din punct de vedere axiologic,
transpusă auctorial ca un ecou decodat al propriei ontologii, trăite sau
imaginate, ne oferă Ion Toma Ionescu în volumul Bursa îngerilor (Editura
Paralela 45, Piteşti, 2012). Într-un
areal populat cu oameni care tind să fie neutri, conformi şi fazi, autorul
simte nevoia să-şi populeze spaţiul cu îngeri (disponibilitate a
ingeniozităţii sufleteşti şi a regenerării fiinţiale mai degrabă, decât a
unei religiozităţi asumate), demers îndrăzneţ, provocator şi nonconformist,
la capătul căruia apar cu trup odihnitor, lunecos şi efemer poemele morgane.
Ion Toma Ionescu are momente inspirate când stăpâneşte limbajul poetic,
desemnat (dintre toate modalităţile de exteriorizare) să-l urmeze şi să-l
servească pe autor în calitate de armură strălucitoare, protectoare, în faţa
învolburatelor simţiri şi trăiri cărora fragilitatea umană le-ar putea cădea
pradă. Dacă venalitatea semenilor, jocul vieţii şi al aparenţelor, amnistiile
divine în faţa visărilor înfrânte determină un poet în general să reevalueze
imaterialitatea solidă a cuvintelor, Ion Toma Ionescu se încumetă să mizeze
senin pe prezenţa neegalată a cuvântului pentru a-şi aşterne în vers propria
aventura lirică.
Bursa îngerilor înfăţişează o altfel de agora, locul unde existenţa se (pe)trece cu moartea, unde are loc schimbul între vise şi iluzii, cu efecte permanente de valorizare umană. Viaţa este o piaţă simbolică, dematerializată, locul în care se efectuează jocul între tine şi Divinitate, între tine şi semeni, între tine (cel exterior) şi tine (cel interior). Aici se tranzacţionează, de principiu, titlul tău de om viu, singura dovadă concretă a existenţei, singura certitudine. Dar care sunt valorile de investiţie ale omului şi ce bunuri poate cumpăra el cu propriile lui bunuri la schimb, presupune cunoaştere, intuiţie, practică şi noroc. Unii reuşesc, alţii nu, poate că îngerii (intermediarii) au un rol de mobilizare şi sunt un semn pentru câştigătorii care devin ei înşişi un fel de îngeri. Acest mediu credibil, lumea, aparent liberă şi organizată este însă dominată ca orice piaţă de influenţe nevăzute, obscure, uneori fatale. Conosametul pentru toate bunurile ei generice, fungibile, are înscrisă şi permite, însă, contaminarea omului cu îngeri pe/din apele timpului, pact impus dintr-o voinţă neştiută, implacabilă.
Această
(altă) realitate îi face vizibilă poetului alunecarea îngerilor în clepsidra
dintre cer şi pământ, îngeri jucăuşi, uşori ca fulgii de zăpadă, albi şi moi
surfând în lumea reală: „în răstimpuri/ cad păsări/ una după alta/ precum
casele/ de chirpici/ înmuiate în armătură// cum să cadă/ o pasăre din cer/
dacă nu s-ar răsturna/ pământul/ din când în când/ ca o clepsidră/ cu oasele
istovite/ de viitură// şuvoaie/ de bolovani/ se rostogolesc/ pe versantul
strâmt/ cât un gât de lebădă// un lanţ de îngeri/ surfând/ supli/ se
strecoară/ bine antrenaţi// pe plaja mică/ agăţată/ în turla bisericii/ din
deal/ lustruind/ scândurile cu ceară/ încolonaţi/ aşteptăm/ bursa locurilor
de îngeri (Bursa locurilor de îngeri). Amestecul benefic de îngeri şi oameni,
vibraţia resimţită în urma iscodirii învelişului emoţiei de a-i întâlni şi
a-i cunoaşte pe fiecare şi flacăra vie a literei care pirogravează hârtia
sunt coordonatele după care poetul îşi delimitează traseul imaginar personal,
tinzând să ajungă (în)spre matca sensurilor existenţiale. El devine
conştient, prin intermediul relaţiei cu poezia şi prin deprinderea de
eliberare a cuvântului (unul din puţinele lucruri stabile aflate în graniţele
ontologiei), prelucrat în laboratorul sufletesc, de puterea expresiei şi de
forţa nevăzută (îngerească) a literei menite să (te) întemeieze dincolo de
pericole care pândesc sensibilitatea: ,,sub semnul pierzaniei/ adulmecând
rana/ vântul de sud/ picură ceaţă// lutul mă strânge/ oasele se despart/ ca
ramurile unui pom/ carnea mea/ mistuie focul// în cercuri largi/ păsări de
pradă/ pândesc hulpav// (Descălecatul cuvintelor).
Ameninţarea
este protoplasma zilelor omeneşti, iar poezia este un pact minimal de
siguranţă, un mod de îmblânzire a timpului, de aceea Ion Toma Ionescu îşi
converteşte avid neliniştea în cuvinte şi jocul literelor îi conferă inclusiv
o timidă domesticire a fagocităţii existenţiale. Ca orice fiinţă care a
apucat să guste din ambrozia poeziei, el speră să devină un solitar fericit,
cel puţin în imaginar, confecţionând din momentele existenţei semne pe care
să le lase în urmă: ,,umbra e/ dinaintea mea/ lunecând în nisipul albastru al
ierbii/ om de vânt/ fără chip/ crescut din trup// efigie/ din care timpul/ a
nivelat/ reliefurile// filă de carte/ scrisă de înger/ împingând roua/ în
hieroglife suspendate/ şi înflorind aerul/ precum coarnele unui cerb// la
capătul zilei/ noaptea muşcă din carne/ literele se întorc/ împletind pe
trup/ o cămaşă de zale/ sufletul flacără/ se zbate în colivie/ nevăzută ca o
floretă/ pasărea ceţii/ punctează-n asalt/ tuşe/ cu trandafiri galbeni (Semn
de carte).
Poetul
ca şi îngerul poate săpa fântâni înlăuntrul lucrurilor, în cer şi pe pământ,
în viaţă şi în moarte, fiind menit prin angelism să lase semn, să clădească,
asumând sacrificiul necesar: ,,într-o zi/ îngerul s-a frânt/ ca o trestie/
secerată de vânt// cer stătut/ s-a clătinat/ în adâncul/ străpuns//
desfrunzite/ de chipuri/ sălbăticiunile/ s-au ascuns/ în inima/ unui ţipăt//
oameni smeriţi/ i-au zidit umbra/ în ghizdul fântânii/ şi-au însemnat/
crucea// (Fântâna îngerilor). Iluzia alunecării este des prezentă în tabloul
poetic realizat de autor. Îngerii alunecoşi dau sens şi rod în libertatea
labirintică a teritoriului omenesc, tărâm despre care alte poeme precum
Octombrie ca o văduvă tânără, Dealul Morii, Un whisky bun, Coverga bunicului,
O gazdă perfectă, Peisaj matinal, Pensionarul etc., vorbesc în termenii unui
cotidian autentic şi melancolic: ,,s-au bulucit circarii/ în delir/ au spoit
cerul cu trompete/ noi ne-mbulzeam/ pe groapă-n cimitir/ să-l prelungim pe
tata/ între pietre// pe papainoage cocoţat/ din drum/ un măscărici buimac pe
jumătate/ parcă plutind/ în norul lui de fum/ legă de cruce/ panglici
colorate// doar moşu-meu târziu/ l-a înjurat/ de dincolo de lumea petrecută/
în ochii mamei/ lacrimi s-au zvântat/ ca rufele/ pe culmea de cucută//seara
cu toţi la circ/ hipnotizaţi/ săream mortal odată cu artiştii/ doar
măscăriciul trist/ cu ochi vexaţi/ căta-n bătaia puştii/ lunetiştii// (Poveste
cu tata).
În
zona aceasta a poeziei, autorul apare retras în ipostaza
singuraticului-meditativ, caracterizat de realism şi raţiune, adesea
dureroase, care îi sporesc însă, simultan, firea detaşată şi
uman-participativă.
Ion
Toma Ionescu nu-şi inventează fibra poeziei, dimpotrivă, el decupează din
filigranul unei disponibilităţi reale substanţa lirică materializată în
poemele iscoditoare dăltuite parcă în singurătate şi mister, dornice să
desluşească esenţele cu lunete proprii. În mod paradoxal, poetul creează
impresia unui surplus liric neaccesat, camuflat încă în meandrele sufleteşti
complicate şi capricioase. Acest lucru este observabil inclusiv la nivelul
discursului, poetul sondând golful liniştit al stilisticii poetice, cu legănări
limpezi şi domoale, fără învolburări ascuţite şi răsturnări revoltate sau
tulburi ale expresiei. Putem spune că el se află în intermondul dintre
spiritualitate şi cunoaşterea prin poezie, explorând curajos senzaţiile la
bursa vieţii, insondabilele ei tranzacţii şi transcriindu-le conştiincios în
versuri insolite, iscoditoare şi sonore. Fiind o bursă specială ea
concentrează pentru om (şi valorile lui) maximul de cerere şi ofertă, în
condiţii de liberă concurenţă, dar cu un ritm operativ mult prea accelerat.
Funcţia centrală a bursei, ziua/timpul stabileşte periodic nivelul bucuriei
şi al tristeţii, al iubirii şi al singurătăţii, al împlinirii şi al
deziluziei. Proba cunoaşterii de sine este zilnică, iar evaluarea finală,
incertă şi mult prea grăbită.
Ion Toma Ionescu îşi convinge
cititorul, prin volumul expus în prezent, că pe pământ îngerii devin oameni
şi sunt meniţi să (de)săvârşească, iar în acest amestec ei se deconspiră
voluntar printr-o efervescenţă frustă a inimii. În privinţa metamorfozelor
viitoare, posibile şi benefice ale poeziei, autorul este dependent, metaforic
vorbind, de propriul joc la bursă.
|
Poetul Dancus si Sinfonia lalelelor
Poetul Dăncuş a venit
la Piteşti. Este limpede precum cristalul acestei zile, că Sinfonia lalelelor e
în desfăşurare şi primarul Pendiuc cu bagheta lui magică(cel mai lung lujer de
lalea crescut din bulb olandez), dirijează cu eleganţă în piaţă corul grădinarilor,
iar ambasadorii melomani din ţările prietene, îşi cântă ariile pe partiturile
înşirate la pupitru. (Constat, în învălmăşala
de la tribună, că reforma statului la Piteşti e un adevărat fiasco, n-au
dispărut din schema primăriei, posturile interpreţilor care întorc paginile...).
Ar fi fost culmea să-i reuşească ceva lui Boc!
Şi totuşi, aplauzele
nu erau întratât de entuziaste, mulţimea de animatori USL, buimacă încă după
moţiunea de cenzură votată în parlament, nu ştia dacă să se bucure sau să fie
tristă după victorie. Pe activiştii fostei puterii îi chemase la Neptun preşedintele,
să-i mai aline, recitindu-le din Tristele lui Ovidiu, după care, într-un imbold
partinic de-a lungul Marelui zid de pământ, la Valul lui Traian, pe zeci de
kilometrii, să-i antreneze în plină arşiţă pentru alegerile locale.
Am pierdut defilarea
copiilor şi împreună cu Virgil Diaconu ne-am îndreptat către gradinele soţiei
poetului Dăncuş, unde vaşnicul bărbat la 40 de ani, sorbea dintr-o cutie de
bere, nu se ştie precis lichidul, sau cuvintele magice de sub pălăria
canadiană a lui George Filip, scăldându-şi ciolanele în gălbenuşul prafului
stârnit în razele soarelui, dinspre Roşia Montana spre cele patru vânturi.
Bocancii uriaşi ai
globtroterului poet, se odihneau răzemaţi de un lămâi, cu multe fructe, adus din
Italia.
Ne-a precizat "monumentul",
că n-a luat cu el tricolorul, l-a lăsat în poarta casei din Canada, spre gloria românească
a neamului, la fel cum americanii îşi lăsaseră drapelul înfipt într-un gard, în
secolul trecut, pe partea nevăzută a lunii
Ne-am pupat ca-ntre
confraţi, cu Silvia Petre Grigore, blonda din cadru şi cu încă o Doamnă de la
Pietre(Revista Pietrele Doamnei), Mihaela Căvescu şi am schimbat între noi ceva
cărţi, pe care nu le mai cumpără nimeni.
Bine că nu s-a mai găsit
chitara şi nici camera de filmat! Astfel s-a stins din faşă ideea unui
spectacol ad-hoc. Se strânseseră în jur ciorchine câţiva jandarmi, iubitori de
literatură.
Şi uite-asa primarul, lalelele
si poeţii, au mai bifat o intâlnire cu poetul Dăncuş.
Aurel Sibiceanu nu a scăpat momentul
imortalizându-ne şi imortalizându-se pentru eternitate.
sâmbătă, 28 aprilie 2012
Cuvânt si imagine
Îngerul
e partea luminoasă a sinelui, cum umbra mi se pare a fi, partea întunecată. Aievea,
lumina ne-ar putea orbii. De-aia se spune că am facut umbră pământului degeaba.
Mă-ndoiesc, cât timp pot privi!...
vineri, 27 aprilie 2012
Moţiunea de cenzură a salvat PDL-ul
Câtă dragoste, atâta
ură!
Nu vă mai duielaţi,
depăsiţi faza gură
la gură,
si respiraţi, respiraţi!...
Pentru PDL e rău, pentru USL e rău, pentru ţară e si mai rău, e bine doar pentru MRU care va reveni si pre mulţi va popii.
joi, 26 aprilie 2012
Un Secol cu cireşe de mai. Virgil Diaconu
Mulţimi
de concepte, cu asupră de măsură sau nu, au definit în timp poezia. Poezia e ca
o femeie frumoasă, purtându-şi despicătura rochiei elegante de mătase uşoară,
adânc între sâni şi curajos, pănă sus către curmătura coapselor, într-un mers
elastic, fulgerând aerul şi încărcând cu electricitate scânteia din ochiul vânătorului.
În punctul maxim de sarcină, în timp ce inima îti înfloreşte, mâna ţi se
crispează, îţi stăpâneşti cu greu mângâierea gândului şi împietrite pe buze nu
se mai rostesc cuvintele, aici, vine poetul, se agaţă de crengi şi le culege,
ca pe nişte cireşe de mai. Doar că cireşele coapte rămân pe vârfuri. Pe acelea
le culeg doar poeţii înalţi, cât un secol de lungi.
Prietenul meu Virgil Diaconu, are de-acum un Secol şi nenumărate Lolite
se perindâ în cartea lui, cu coşuri de cireşe gata culese. Gustaţi din coş cireşele de mai ale poetului!
(Click pe linck.)
miercuri, 25 aprilie 2012
marți, 24 aprilie 2012
Elemente de autism. Pledoarie pentru 2%.
Pe fluxul meu de imagini primit în ultimele zile, cadrele se succed cu repeziciune şi ordinea lor se aranjează pe firul unei logici bizare:
De la Moscova credinţa vine pe motocicletă. Patriarhul Kiril, e
sprijinit de sute de motociclişti pe motocicletele lor împodobite cu baloane
roz, pe care se poate citi H V (Hristos
Voscrese _ Hristos a înviat). Procesiunea s-a întins pe mai mulţi kilometri în
marşul pentru Patrie, Credinţă , Biserică şi Patriarh.
Marine Le Penn în Franţa îşi ridică dreapta cu pumnul strîns îngrijorător de sus. Europa
capătă frisoane. Lumea e în stare de şoc. Putin, atent, trece pe listă ultimii
invitaţi pentru înscăunarea din 7 mai.
La Pâclele Mari, în Buzău, nepotul meu
Toma – copleşit
în faţa valurilor de noroi scoase de vulcani! E ca o rană prin care supurează
pământul. N-ar fi trebuit dus acolo.
104.300.000 dolari este preţul acestui
tablou al lui Giacometti, El hombre que camina. Să fie un inadaptat? Oricum e
singur, de lung ce e. La asemenea preţ... ( E tablou, sau sculptură?)
Dar sa ne amuzăm puţin:
Ei trei, nu sunt singuri în USL, dar sunt cei mai pregătiţi să ia ţara
la pas. Ce-a mai rămas din ea, nu-i aşa!?... De remarcat ăla micu, cum se
străduieşte cocoşeşte...
Dialog:
_Pe insula aia pare un grup de pui.
_Nu, sunt parlamentarii de la PDL, aşteaptă să vină barca.
Ultima poză este a lui Alexandru, cel cu elemente de autism. Dacă sunteţi prima oară pe blog, lecturaţi seria de articole din spatele categoriei povestea lui Alexandru. Nu-i uşor ce vă spun eu, dar există o posibilitate demnă prin 2%, redirecţionat din salariu într-un cont deschis la Asociatia Captivi in Propria Minte, care să meargă direct pentru plata terapiei lui ALEXANDRU. El are nevoie de terapie şi costă în jur de 1400 de euro pe lună, sumă greu de acoperit doar de către părinţi. Am mai primit sprijin până acum de la oameni de bine din firma ALKA cărora le mulţumim.
Nu mai sunt multe zile şi se încheie campania pentru 2%. Ne-am trezit târziu. Ultimul termen este 25 mai.
Poate ne mai vede cineva până atunci.
Contul va rămân
deschis şi în el se va putea depune oricând, orice sumă. Rugamintea e, să ne
instiinţaţi la aceasta adresa de email în eventualitatea că... Mulţumim de înţelegere!
iontomai@gmail.com.
Contul e:RO36BTRLRONCRT022463592A
Asociatia Captivi in Propria Minte - Florescu Alexandru
Cod de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult: 24908569
Formularul: http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/dec_230_2012.pdf
In zona destinatarului se completeaza astfel:
Daca nu va descurcati dati un email la adresa mea si va trimit un formular completat iontomai@gmail.com
Contul e:RO36BTRLRONCRT022463592A
Asociatia Captivi in Propria Minte - Florescu Alexandru
Cod de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult: 24908569
Formularul: http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/dec_230_2012.pdf
In zona destinatarului se completeaza astfel:
Daca nu va descurcati dati un email la adresa mea si va trimit un formular completat iontomai@gmail.com
duminică, 22 aprilie 2012
Maria care aduce ploaia
Cel de-al doilea text în care îl
redescopăr cu bucurie pe prietenul meu Nicolae Radu, ca prozator, este: Maria
care aduce ploaia. Dea Domnul să încolţească seminţele răsădite de mine aici!
Maria care aduce ploaia
Nicolae RADU
Nicolae RADU
Toamna întârzia să vină, era
jumătatea lui octombrie şi soarele frigea cu încăpăţânare pământul uscat.
Zilele fierbinţi îşi urmau nepăsătoare cursul. Oamenii blestemau, nici nu-şi
mai aduceau aminte de când nu mai plouase. Plantele pârjolite şi fântânile
secate anunţau zile grele.
Maria rămăsese văduvă tânără, cu
luni bune în urmă, când Manole bărbatul ei, se hotărâse să moară în cârciuma
satului. Aflase că soţia îl înşela cu cel mai bun prieten, Dragomir, pe
deasupra şi rudă, e drept mai depărtată, dar tot rudă se cheamă, nu? Mai
călcase strâmb Maria şi cu alţi bărbaţi. Prietenul ăsta al lui Manole, era un
om timid cu femeile, se fâstâcea, îl treceau toate sudorile, se înroşea şi
rămânea mut în faţa lor.
Mai mult ruşinat decât supărat,
într-una din seri Manole adăstă în cârciumă şi turnă în el fără măsură, intrând
în comă alcolică. Până să vină ambulanţa, a murit.
Moartea bărbatului a adus
necazuri celor din jur. Cârciumarul a fost judecat şi condamnat pentru
comercializarea de băuturi spirtoase contrafăcute. ( Dacă nu murea prostul ăsta, mai vindea
şi azi.). Maria a fost chemată de mai multe ori la poliţie să dea o grămadă de declaraţii,
inutile. Manole tot mort a rămas, iar femeia, văduvă! Amărâtul de Dragomir a
luat drumul bejeniei, nu s-a mai auzit de el.
Gura satului nu a făcut-o nici
mai rea, nici mai bună.
Numai că, niciunul dintre foştii
iubiţi, nici o femeie şi nici un alt bărbat n-au mai călcat în casa ei până în
seara din jumătatea lui octombrie, când un străin a bătut la poartă.
I-a spus de la început că nu
cunoaşte locurile, vine de departe şi ar vrea găzduire pentru o noapte, o
mâncare caldă dacă se poate, bineînţeles contracost. Maria l-a poftit în casă zâmbind
prietenos, au trăncănit despre toate cele. În timpul cinei i s-a plâns de viaţa
ei de văduvă tânără prigonită de oamenii locului, el a ascultat-o cu îngăduinţă,
iar noaptea au împărţit şi patul, omenindu-l cum se cuvine.
Dimineaţă, în timp ce bărbatul
se spăla gol până la brâu, observă că era mai tânăr decât i se păruse. Părul
negru îi scotea în evidenţă tenul alb, avea ochii mari şi albaştri, nasul fin
ca al zeilor din statuile greceşti, cum citise de curând într-o carte. Îl întrebă
cum îl cheamă, el îi spuse fără urmă de zâmbet că îl poate numi cum vrea ea.
– Pentru
mine vei rămâneAlfred.
Bărbatul dădu nepăsător din
umeri şi o întrebă ce şi-ar dori în clipa asta mai mult.
– Să plouă,
îi răspunse ea repede, zile întregi să toarne cu găleata.
– „Fie!”
parcă spuse Albert şi plecă repede.
Maria se repezi la fereastră să-l
vadă, însă ochii i se agăţară către culmea dealului, unde prin aerul străveziu
al dimineţii nori negrii se îngrămădeau pe cer deasupra casei. Când îşi aduse
aminte de Alfred pe drumul din faţă nu mai era nimeni. Alergă afară, deschise
poarta, ochii ei măturară cât putură, în sus şi-n jos. Nimeni. Un trăznet lumină
cu flacăra fulgerului, urmat de un tunet puternic. Intră repede înăuntru. Stropi
mari şi grei se năpustiră asupra acoperişului. Afară se întunecase a noapte, încuie
uşa fricoasă, privi prin geamul ferestrei dinspre uliţă, nici poarta nu se mai
zărea din cauza întunericului şi al ploii. Se simţea mulţumită, în ciuda
sentimentului de teamă, i se îndeplinise dorinţa spusă lui Alfred.
Se întinse în pat. Apăsă pe
butonul veiozei de pe noptieră, dar acesta refuză să aprindă becul. Nu se miră,
deseori la prima scăpărare de fulger, cei de la transformator opreau lumina.
Somnul o cuprinse repede, un somn greu, fără vise.
Când se trezi nu ştia cât a
dormit, dacă e noapte sau zi. Auzea doar sunetul ploii. Butonul lămpii de pe
noptieră ţăcăni degeaba. Trebuia să caute chibriturile şi lumânările. Când
coborî din pat, picioarele îi intrară în apă până la glezne. Se trase
instinctiv, nedumerită, în mijlocul patului. „Pe unde să fi intrat apa?” Manole
al ei cheltuise o sumedenie de bani să pună la geamuri şi uşă, termopane. Îşi
luă inima în dinţi şi coborî din pat. Acum apa îi ajungea până la genunchi. Simţii
cu adevărat apăsarea fricii. Se îndreptă pe bâjbâite, împleticit spre uşă. Apa
creştea mereu. Ajunse. Găsi mânerul rotund al zăvorului. Trase de el cu putere.
Uşa se deschise brusc. Şuvoiul de apă care năvăli, o lipi dureros de peretele
din fundul camerei.
A doua zi, abia se lumina de ziuă,
satul întreg dormea. Intrigaţi de poarta trântită de gard şi de uşa deschisă la
perete, doi poliţişti opriră în făţa casei. Clacsonară, bătură la poartă. Nici
la strigătele lor nu răspunse nimeni. Păşiră în curtea din faţă şi se priviră
miraţi unul pe altul. Pământul mustea de apă, ici-colo se iveau băltoace în
care se scălda răsăritul timpuriu de soare.
– De unde o fi avut atâta apă să
ude grădina?!
Întinsă pe podeaua udă, umflată şi
vânătă, de parcă acum cineva o scosese înecată din râu, zăcea Maria. Nu-şi
aduceau aminte cănd a căzut în satul lor ultima picătură de ploaie.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)