Această nouă carte a lui Ion Toma Ionescu poate fi luată, printr-o
convenție tacită, drept un (micro)roman. Un roman (post) modern, fiind
deopotrivă: jurnal pe sărite, memorial, cu elemente de metaroman, cu pagini de
eseu, totul scris la granița, destul de subțire, de altfel, dintre realitate și
ficțiune. Citești printre rânduri sugestia programatică a lui Ionescu, că viața
fără literatură nu e viață și ficțiunea fără viață nu e ficțiune, iar amândouă
fără dragoste și prietenie sunt praf și pulbere. Textul plutește pe meandrele
siajului vaporului cu recuzita din celelalte cărți de proză ale autorului:
neamul Tobârlanilor, pământul de sub lacul de acumulare de la Merișani,
Albaștrii adolescenți hăituiți de securitate, gușterele, numeroasele Marii din
viața naratorului, merele Parmen auriu de la Merișani... E vorba de un roman în
care autorul se folosește dezinvolt de toate tehnicile narative ale
postmodernismului, dar cartea nu se citește cu dificultate, dimpotrivă, are
cursivitate și chiar savoare adeseori, lectura fiind limpede pentru cititorii
celorlalte cărți ale lui Ion Toma Ionescu, dar și pentru cei care iau contact
pentru prima oară cu literatura sa.
AUGUSTIN DOMAN
·
Nici nu se putea o descriere mai
succintă și mai relevantă decât a făcut-o Augustin Doman în a sa predoslovie
către cititori.
·
Aseară fiica mea cea mare m-a
întrebat ce am de gând să transmit celor cu care mă voi întâlni în sala unde se
desfășoară de fapt acum lansarea unei cărți la care abia s-a uscat cerneala
tiparului
·
Să nu întrebi niciodată un autor
despre ce a vrut să povestească în propria lui carte pentru că ar merge
întotdeauna pe un drum ocolit încercând să-ți scoată în față semnificații care
în mintea lui sunt mai importante decât însăși povestea. Nu fac excepție nici
eu și din acest motiv am rămas încurcat o vreme, în fața întrebării fiicei
mele.
·
Să zicem motor și să începem filmul
·
Personajul principal al acestei
cărți este autorul. Trăiește în zilele noastre complicate, marcate de
pandemie, încălzire globală, războaie în Gaza și desigur Ucraina, alegeri tic-tocate,
înscăunarea lui Trump, și pe deasupra mai primește o lovitură în plan personal,
laptopul lui crapă cumva, se produce o explozie sau o implozie de la vreo dronă
rătăcită, sau ca reacție la fabulațiile consemnate în Ferma gușterilor, cartea
la care lucra și i se șterge totul de pe hard. Nu e ușor să faci reconstituirea
unui roman!...
·
Urma să mă internez la Ana Aslan,
aveam probleme cu genunchii, simțeam că îmi slăbise și memoria, dispăruseră și
ideile creative și cu siguranță mi-ar fi prins bine să mă tratez două săptămâni
cu gerovital și să-mi dedic nopțile romanului (care de fapt e mai de grabă un
eseu sau altceva...)
·
Împlinisem o vârstă, 75 de ani și tocmai ce primisem
cadou de la fratele meu un exemplar al ziarul Universul din ziua și anul
nașterii mele, 2 noiembrie 1948.
·
Parcurgând cu interes titlurile
ziarului am constat cu oarecare stupoare că ziarul nu avea și o rubrică de
nașteri unde ar fi putut fără îndoială să se consemneze și numele meu important...
Mai de grabă ca votant
·
Era un moment prielnic pentru mine
ca autor să introduc în scenă un personaj fabulos pe Titi Epure, a cărui viață
aventuroasă o descrisesem deja în paginile unui alt roman al meu, Casa Roșie și nu mi s-a părut deloc
nefiresc să-l întâlnesc cu celălalt personaj reprezentativ al “operei mele”, ca să-i zic așa,
Tobârlan ĂlBătrân din Gușterele și în ediția III-a, Tobârlanii reload - căci
frecventau pe Strada Plăcerilor același stabiliment, cel de la Crucea de piatră.
·
Titi și Mitică Tobârlan au mers
împreună la madam Mița, patroana bordelului care i-a primit bine și le-a ghicit
în cafea că vor deveni într-un viitor îndepărtat, eroi de roman...
·
Mare parte din acțiune se petrece pe
Insula din cer unde se mutaseră toți Tobârlanii, dar și la Merișani unde cu
ocazia construcției autostrăzii Pitești – Sibiu se căuta să se facă dreptate
redându-se în proprietate pământurile de sub lacul de la baraj.
·
Ar trebui să explic, cum se face că
a ajuns pe Insulă gușterele și ce reprezintă el, transformările prin care
trecuse. S-a descoperit acolo în cer la un moment dat că din coaja ouălor de
guștere se poate fabrica un praf medical care elimină total formele de pandemie(în
cer nu se moare de pandemie, dar cazi într-o veșnică plictiseală!...). Și de
aici ideea cu ferma de la Meriăani. Numai că se întârziaseră lucrările datorită
unui proces. Guvernul împins de comunitatea europeană nu voia să accepte
proiectul pe motiv că materia primă provenea din afara spațiului terestru...
·
Nu lipsesc Mariile! Nici nu aveau
cum să lipsească, personajele lor sunt fascinante și merită să fie iubite. Chit
că cea care îmi plăcea mie cel mai tare, într-un accident a trebuit să facă
pasul pe lumea cealaltă, cerească. Doar că la Ferma gușterilor lumile nu sunt
într-atât de diferite, dovadă că la final m-am întâlnit cu toate trei Mariile deodată...
·
Mai vreau să clarific ceva de parcă
până acum am tot clarificat. Treaba asta practic a devenit o tehnică pentru
mine. Prima ediție la o carte trebuie să fie scurtă și densă, într-o sută de
pagini dacă se poate, să se citească ușor și obligatoriu cu multe greșeli de
corectură... ca să incite.
*
·
Au
ajuns acasă cu sprijinul Editurii Hoffman, primele exemplare vii primite de la
FERMA GUȘTERILOR. Pui de gușteri de câteva zile. Mici și pricăjiți mi s-au
părut, acum când i-am avut în mână!... Poate că n-ar fi trebuit scoși atât de
repede din incubator, scăpați la drumul mare și lăsați să circule liber. Să-i
fi lăsat să mai crească, să mai pună ceva carne pe ei!
·
Sau
poate că aerul de pe planetă nu-i atât de subțire cât aerul din cerul lor de
unde au fost aduse ouăle de guștere de Tobârlan ĂlBătrân. De-abia ce și-au
întins verdele ăla palid gălbui peste piele. Poate că scoși din propria fire și
mediu, va mai trebui să treacă ceva vreme până să se întremeze.
·
Eu
însă am avut motiv să-i scot mai devreme. Fac teste și încercări, experimentez
care va să zică, să-mi dau mie însumi cu frică de Dumnezeu, răspunsuri unor
întrebări esențiale. De ce să adaugi sforțări epice inutile, riscând leziuni
distrofice, dacă tu ca individ te izbești ca de zid și nu poți trece de
tropice?... Dacă povestea nu e prea tristă și rezistă, o dai așa cum e spre
lectură criticilor. Nu poți abuza peste măsură de timpul lor!... La o sută de
pagini ai deja imagini clare despre potențialul de creștere sau stagnare a
cărții.
·
Aștepți
verdictul și dacă primești de undeva aprobare, merită să treci la ediția
următoare, adăugită și completată, cu mai mult epic pe ea...
ȘI ACUM
SURPRIZA, Textul care urmeză nu-i din carte ci din ediția următoare...
*
Nu se cunoaște o dată aproximativă
când mirajul de la “7 Izvoare” a intrat în conștiința localnicilor. Nici pomeneală pe
atunci de vreun circuit turistic, sau un pelerinaj în tărâmul minunilor
posibile. Mai întâi a apărut în sat schimnicul. Aveam opt ani, venisem de la
școală, tata murise și eu cu mama ne mutasem din Merișani de pe Valea Pribei,
la Malu Vânăt, satul vecin, în casa bătrânească a bunicii Păuna unde copilărise
și locuise mama până s-a măritat cu taică-meu.
Am intrat în curte să arunc repede pe
sală traista din pânză groasă de in, plină cu cărți și caiete pe care maica
mare Păuna îmi cususe inițialele numelui, ITI, cu fir de borangic galben.
Mă grăbeam să plec la joacă cu
prietenul meu Titel Oane, băiatul aviatorului ce mă aștepta în capătul uliței.
Ulița era ca o bretea la drumul principal, numai a noastră. Și casa bunicii era
așezată când veneai dinspre Vâlcele, exact la mijloc după primul cot unde se
îndoia litera U. Mai mergeai 50 de metri și după ce ajungeai la fântână, ulița
ocolea din nou ca să iasă în drumul principal spre direcția Merișani. Pe ulița
strâmtă avea loc numai o singură căruță când aduceau țiganii lemnele de foc,
dar nu mai puteau să întoarcă, își continuau drumul până la cealaltă ieșire.
În spatele casei se întindea grădina
cu pomi până la râpa ce o săpase Argeșul în coasta malului înalt. Râpa acea
abruptă, am studiat terenul de o sută de ori și aievea și în gând, nu se putea
folosi ca tobogan precum ruptura de deal din spatele casei lui tata mare
Tobârlan, de pe Valea Pribei. Locul care m-a marcat toată viața precum ochii
Mariei, ce parcă se stingeau într-un țipăt mut, când se lupta cu Gică, până ce
a apărut ca o binecuvântare trimis de Dumnezeu, gușterele ca să oprească
violul.
Pentru a ajunge la râu trebuia să
ocolești pe o potecă întortocheată locul periculos, dar azi hotărâsem că nu
mergem la râu. Alesesem dealul ăl mare ce se întindea de partea cealaltă a
drumului principal. Urcam prin grădina lui Titel. Deasupra era un platou întins
de unde urmăream cum trec avioanele. El avea un binoclu și ne făcusem acolo un
observator. Se apropia ora când trebuia să treacă taică-său și nu puteam pierde
momentul.
Către linia orizontului vedeam
avionul cât un guștere zburător cum se apropia și creștea pierzând din
altitudine, cât să-i deslușim clar aripile fără binoclu, clătinându-se într-un
semn discret. Noi îl salutam zgomotos aruncându-ne în aer șepcile.
Când am ieșit pe poarta de la maica-mare
Păuna în alergare, după ce aruncasem ghiozdanul, cu privirea mea
periferică(tocmai învățasem la școală ce e o privire periferică și cumva,
exersam!), l-am zărit pe călugăr ieșind cu mama-mare din grajdul vacii, în
veșmintele lui negre, cu o oală în mână și îi cealaltă având un ulcior.
Întorcându-mă de la joacă spre seară,
am întrebat-o pe bunica cine era străinul acela și ce avea în ulcior. Mi-a
răspuns cât se poate de scurt că era călugărul de la 7 Izvoare, venise după
lapte și în ulcior avea apă de la fântâna noastră.
Aș fi vrut nelămurit s-o întreb de ce
cu 7 izvoare, lângă schit, ia apă de la fântâna noastră, dar îmi era o foame
albastră după alergătură și n-am mai întrebat nimic...
Mulțumiri domnului ANDY BARCAN(ne-a
pus la dispoziție editura cu oamenii ei minunați) și prietenilor de guștere pe
care i-am luat cu mine în acționariat: AUGUSTIN DOMAN(a scris textul de
întâmpinare), FLORIN DOCHIA(a creat coperta), ADRIAN ALUI GHEORGHE, ȘTEFAN
MITROI(le-am folosit numele în carte fără să respect normele GDPR. Sper că nu
voi fi amendat! Mulțumiri și desăvârșitelor gazde ale evenimentului LUMINIȚA
MATEESCU și RAMI IONESCU de la IRINA- CASA CU PRĂJITURI.
Fotografii oficiale CRISTINA
FLORESCU.
Au vorbit la eveniment Liliana Popa, Marius Nencescu, Irina Lazăr, Ică Sălișteanu, Gabriela Tănase, Dorin Croitor și Mihai Ciobanu .Le mulțumim pentru cuvintelw frumoase!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu