Doar miscarea e artistica, poza nu!
Nota:
Mulţi şefi am avut în viaţa mea, mai
buni mai răi, nu mă refer doar la cei direcţi, dar unul singur m-a considerat
şi m-a tratat ca pe un prieten. M-a întrebat ce salariu am, i-am spus şi s-a
încruntat. După vreo săptămână am fost chemat la serviciul personal să semnez o
hârtie. Mi se acordaseră în plus cinci trepte de salarizare. M-am dus la BB normatorul
să-i fac întrebare, să nu fie ceva ilegal, să dau banii înapoi. BB mi-a răspuns
textual: „Un director e uns de Dumnezeu, când dă după nevoi, e cam comunist,
dar fi sigur că o face legal. Nu ţi-i mai ia înapoi”.
Ieri prietenul meu domnul Păun Oliviu
printre rânduri m-a certat. Vezi că l-ai uitat pe Ion Ilinca… tată de brigăzi. Azi
mă conformez şi dau timpu-napoi.
*
Pe Ion Ilinca, acel uriaş din stirpea
rară a piticilor atomici, am avut ocazia să-l văd băgat în şpan cu toată fiinţa
lui şi finisând înflorituri direct pe piele cu cuţitul de la strung pe tatuajul
celor care trebuiau să se prezinte pe scenă. În exerciţiul funcţiunii aşadar, adică
la repetiţiile brigăzii artistice a uzinei, când pregătea cu migală, adevărate
spectacole de gală. Un arc întins viu, care…
Acum se afla cu un diapazon în mână în
mijlocul instrumentiştilor, ţipând la ei că au uitat să-şi lase acasă urechea
de la nuntă şi nu şi-au pus-o pe-aia de la cafe-concert!…
Acum era în mijlocul fetelor,
explicându-le un pas de dans, fixând privirea pe Marilena Baratză, dându-i o
palmă peste fund şi mângâind-o cu vorba:
„Mişcă-ţi şoldurile Marileno, mişcări
lente să simt curentul în cataforeză! Parca-i fii Sfânta Barbara la Dioceză!…(altădata
nimerea Sfânta Tereză).”
Acum urca pe scăunel ca mieluşelul lângă
Zabet (mare artist!), şoptindu-i încet şi trist(Zabet era înalt) Georgică, nu
mai eşti o răţuşcă cu mărgică în tramvai, stai drept în rolul celălalt,
principal!... Ţi-am schimbat dilul! Vreau anvergură de director general, muşcă!
Să-ţi iasă pe gură crocodilul din cuşcă!
Directorul Mihai, spaima junglei, îşi
făcuse o cuşcă de fier pe care o muta din loc în loc prin toate secţiile, o zi-două, ploaie, vânt, foc.
Dacă dădeai cu ochii de ea şi n-aveai treabă pe-acolo, îţi puteai spune că n-ai
avut noroc şi-ţi căutai slujbă nouă!
Când întâmplător pe vreo scenă de
festival evolua şi brigada mică, după brigada mare a uzinei (ei totdeauna erau programaţi
cu „monştrii sacrii!”), nea Ilinca rămânea să ne vadă şi pe noi, „brigada mică
a Cutiei de viteze”, de alt calibru, altă categorie, doar de bune intenţii. Îmi
făcea semn, eu eram fiert, n-aveam pretenţii, dar îmi doream!...
„Cum s-a văzut din sală?”
„Ca la concert! Dar grijă mare că
strugurii sunt acrii la desert! Textul tău e prea curajos. La gală, vezi că vin
şi organele şi poţi încurca borcanele. Scoate fetele-n faţă şi lasă textul mai
jos!”
Nu ştia că eu borcanele le încurcasem
deja. Am povestit în Dosarul albaştrii. Totdeauna m-am mirat, Calul
colectivului mai ales, era plin de diversiuni, n-am înţeles „cauza motivului”,
sau „motivul cauzei” pentru care nu am fost cenzurat!
M-am păcălit, am crezut ca devenisem om
liber, curat! Pe atunci testam câtă libertate aveam. Mă aflam înscris pe o
listă fără drept de publicare în revistele literare. Dădusem de-o parte
întâmplările cu securitatea din 71 şi făceam demersuri pentru a-mi face dosar
la Stefan Gheorghiu, aveau secţie de ziaristică. Intenţionam prin învăluire să
mă apropi de literatură. Credeam că se poate.
Nu s-a putut, mi-a fost respins dosarul.
În anul 1989 Ion Ilinca iese la pensie
şi sunt chemat de Ţolescu să preiau eu brigada uzinei. M-am întâlnit cu nea
Ilinca la pavilion, trecuse să-şi ia la revedere. Mi-a urat succes cu jumătate
de gură. Personal cred ca venise să testeze un contract de colaborare cu uzina
şi a dat de mine, se hotărâse altceva.
Am pornit la treabă. Zabet, lucra în
cutia de viteze, mi-a promis că mă ajută, dar mai întâi am dorit să fac textul.
Tot o poveste, Capra cu trei iezi. Mi se părea că e cel mai bun text al meu. Cred
că era! L-am pierdut. La Casa de cultură de la Mioveni am început repetiţiile.
Reunisem forţele celor două brigăzi. Unii au renunţat după plecarea lui nea
Ilinca. Adriana Drugulescu era liantul, mă simţeam stingher. Ştiam că Badiu
făcuse el demersuri să preia brigada. Avea un grup de umor, fără discuţie un
grup valoros. Mai era şi Petrică, i-am uitat celălalt nume, dacă îl ştie cineva
să mi-l spună.
Dar într-o zi, primesc telefon să vin
urgent la Comitetul de partid. Nu mai ştiu cine era secretar atunci, au trecut
mulţi pe-acolo. Poate Ilie, cred că Ilie. Şi Ţolescu era pe picior de plecare.
Mi s-a propus să plec un an la şcoala de partid de la Craiova. Nu era ce
doream. Eu ziaristica, nu activismul vroiam. Dar au adus argumente.
„Uite, domnul Ţolescu se mută de la noi,
urcă în ierarhie, se mută şi cu casa, îţi păstrăm ţie pentru când vii apartamentul
său. Patru camere…” Deja se născuseră fetele mele. Faţă de cuşca unde stăteam
eu…am muşcat ca plevuşca.
Petrică bântuia pe-acolo.
„Lasă-i textul tău lui Petrică!”. L-am
lăsat.
N-am aflat dacă iezii mei şi capra au
trecut rampa scenei vreodată. Pe burtă, în picioare?…
Toamna a fost scurtă, înnorată, iar în
decembrie s-a stins lampa.
La câtva timp, nu mult, am auzit că nea
Ilinca a făcut o brigadă cu îngerii. Firesc mi-am zis, doar Raiul nu poate fi
Valea Plângerii!