ARGINTARIUM 2 (Antologie de autor),APROAPE DE FINALIZARE!
sâmbătă, 26 iulie 2025
ARGINTARIUM 2 (Antologie de autor),APROAPE DE FINALIZARE!
vineri, 25 iulie 2025
FALANSTERUL ARTGOTHICA
Cât timp poezia poate avea o casă de vară fie și temporară cu cariatide la poartă şi poarta se va deschide într-o
curte interioară, fie şi numai pentru trei zile şi două nopți scurte, cele mai scurte, în care
să poți să te comporți liber şi să te desfășori între semenii tăi visători, precum porumbelul acela
prietenos care uneori în timpul zilei se lăsa în jos planând din zările lui albastre, ocolind apoi curajos şi liniștit ca un stăpân toată curtea, ciugulind firimituri de pâine de la masa poeților, încredințat că cerul s-a mutat printre picioarele
noastre...
Adevăr vă spun vouă şi v-o spun din rărunchi, rămân la convingerea că falansterul acesta ciudat, va mai avea şi un mâine(!), cât timp nu vor cădea în genunchi oameni cu sufletul mare şi curat. Nu-i mai numesc aici îi știm!
Textul acesta îl scriam în 25 iulie, 2017. Festivalul Artgothica de la
Sibiu ca orice lucru bun din interiorul
culturii a încetat contra naturii să mai existe, Să nu mai fie
oare oameni cu sufletul mare și curat? Să fi urcat cu toții în cer?
Acel falanster cu poezie şi poeți să fi rămas doar peceți de fum într-un album cu
Fotografii mișcate?...
Sau poate că picioarele mele de lut s-au îngreunat şi ajung când ajung acolo, ceva mai târziu...
joi, 24 iulie 2025
Dans contemporan
Răsfoind paginile cu Fotografii
mișcate, unele scrise altele încă nescrise în
carte, azi 24 iulie am dat peste una care pare să facă parte într-o succesiune
de pași dintr-un dans contemporan, pe care așa șchiop cum sunt, l-am dansat. Cu Liliana Popa n-am dansat numai o
vară, căci cărțile şi prietenii ne-au potrivit pașii prilejuindu-ne întâlniri
repetate multe veri la rând.
Spiritul liber al istoricului de artă, consecvent cu sine în orice situație, te poate surprinde oricând
într-o conversație sau o dezbatere, cu acuratețea argumentelor sale, spunând-o direct şi fără ocolișuri, indiferent cine s-ar fi încumetat să-i stea în față, alegând răul de bine cu precizia unui
chirurg.
Îmi amintesc lansarea Tobârlanilor mei şi a Casei Roșii cu doi ani în urmă la Pitești. Într-una din sălile de lectură ale bibliotecii, vorbitorii dinainte băltiseră un lac de cuvinte, ce e drept măgulitoare, asupra de măsura cărților mele.
Prea multă liniște a simțit Liliana. S-a ridicat în picioare de pe scaunul ei şi a aruncat cu o piatră în mijlocul lacului. Era scânteia
ce a aprins acoperișul unui templu ce risca să fie înecat de ape. Atmosfera s-a încins, apele s-au retras,
evenimentul s-a animat și astfel ne-a
rămas în memorie.
Nu dau amănunte, nu spun dacă au ajuns la timp pompierii... Am vrut doar să dau un exemplu.
LA MULȚI ANI LILIANA!
Îți urez sănătate și numai de bine! Onorat de invitație, din păcate nu pot
ajunge.
miercuri, 23 iulie 2025
Prozator sau poet
Fotografiile postate prezintă un
triptic împlinit în ultimii ani odată cu apariția la Editura Hoffman a Fermei gușterilor.
Un fel de jurnal de front al autorului în confruntarea cu
personajele sale. Povestea desfășurată la granița dintre ficțiune și realitate nu s-a terminat, probabil va continua într-un
viitor mai mult sau mai puțin apropiat, în străduința autorului de
a încerca să devină un prozator important.
Problema e că, sensibilă ca o femeie trădată, dacă aș
continua tot așa, poezia mea s-ar simți oarecum neglijată și precis și-ar caută
un amant printre editori. Hotărârea ei pare logică(De când nu i-am mai oferit noi un buchet de flori!?)
Argintarium 2 e o ofertă poetică antologică(antologie deci)
și eu ca poet voi rămâne discret în veci. O să trecem doar șpaltul de la unul
la altul!... Și ca să nu se existe cancan l-aș prefera ca actant în sufletul
meu tot pe domnul Andy Barcan.
Aceasta e doar o întrebare deșteaptă ce așteaptă la semnal să
se poată bucura...
marți, 22 iulie 2025
Pictura Metal Pictura. CIOATA
Pictură,
metal, pictură.
O numisem cu prietenii „camera albastră”, era începutul perioadei noastre
albastre. O şi vedeam pictată în tempera cu mult albastru în diferite nuanțe,
găsisem şi pictorul, de fapt Claudia Duminică cu relațiile ei artistice. El tocmai
depășise perioada cromatica monocoloră de griuri.
Am fost cu Claudia într-o după amiază prin anii șaptezeci, la muzeul
de artă; într-o sală erau expuse câteva lucrări de-ale sale. Claudia încerca
să-mi explice sensuri, lumină, linii, nu pricepeam nimic, nici măcar de ce
tablourile lui se vindeau „pe sub mână” la preț bun în Germania.
Artistul şi-a adus vopseluri şi nenumărate pensule, a pipăit tencuiala nemulțumit,
a trasat cu un fel de cărbune conturul unei caracatițe uriașe pe tavan şi pereți,
a mai băut o votcă şi încă una, după care a cerut o cheie de la locuință ca
să-şi înceapă de a doua zi lucrarea, neîngrădit, în deplină libertate de mișcare
şi dus a fost. Două săptămâni mai târziu își retrăgea inexplicabil ambasada,
vopselurile şi toate sculele lui atinse de geniu. După mai multă vreme am aflat
că-i șoptise un amic de-al lui, securist, să-şi vadă de alte treburi, locul
acela fiind deja minat.
Am redat un scurt fragment din Dosarul Albaştrii. E cartea mea şi mi-am permis
să citez fără ghilimele. Secvențele descrise, adevărate, se întâmplau cu mai
mult de patruzeci de ani în urmă. De atunci nu mă mai întâlnisem nici cu
pictorul, nici cu pictura lui Cioată. Ba da, o dată cu omul(!), la vila singuratică
de pe malul lacului, în marginea Bucureștiului.
Eram tot cu Claudia, prin 2015 să zic, venise din Olanda unde
se căsătorise. Auzise că s-ar fi îmbolnăvit și voia să-l vadă pe el și ultimele
picturi căci dorea să-i mijlocească organizarea unei expoziții, la Amsterdam. Mai
vorbiseră.
Cristina, fiica mea ne-a dus cu mașina și-l aveam cu noi și
pe Toma, cel mai mic dintre nepoți. Drumul pe malul lacului era destul de prost,
și, asediat de vegetație se înfunda chiar la el în poartă. Vila o ridicase cu
mâinile sale, avea o mână mare cât lopata. Grădina cu tufe de trandafiri se
vedea că fusese o minunăție cândva, dar din neîngrijire se sălbăticise și ea. Iar
omul pe car îl știam eu, mare și puternic, devenise o ruină.
Ne-a povestit, acum era bine, două săptămâni zăcuse în spital
cu un an înainte la reanimare, între viață și moarte. Îl călcaseră hoții, un
clan de hoți, șapte bărbați în putere la număr. Veniseră la pont, nu trebuia să
fie acasă, dar seara se îmbătase, nu s-a trezit și n-a mai plecat la atelier.
Când l-au văzut au rupt ulucile de la gard și s-au bătut în
parte. Nu mai era tânăr să le facă față la toți.
Pe obrazul încă tumefiat i-am recunoscut doar zâmbetul hâtru
de sub mustață și glasul, parcă o idee mai stins. Cu trei dintre ei a mers
împreună la spital în aceeași salvare. Nu le-a făcut reclamație la poliție! Cum
vila lui era izolată pe malul lacului s-a temut de răzbunare.
La luat pe Toma pe după umeri și șchiopătând l-a coborât pe
niște scări să-i arate de unde aruncă
lanseta în lac să prindă peștele. Când s-au întors a urcat în pod, de parcă noi
nu am fi existat acolo și a coborât cu o caschetă de polițist englez în mâini.
O am de la Londra ni s-a adresat și nouă în sfârșit. M-am
nimerit într-o încăierare și doar nu era să plec de-colo cu mâna goală, mi-am
luat trofeul acasă. Ți-l fac ție cadou Tomo cu condiția să nu-l duci la școală!...
Pe voi nu am cu ce să vă tratez. Nu mai am voie să pun gura
pe băutură și nici pe cafea. Nu mai stau cu tentația în casă. Veniți mâine la atelier,
am păstrat atelierul din oraș, tu știi Claudia unde îl am! Oricum trebuie să
vezi și tablourile. Acolo am și whisky și cafea, mai vine unul altul când mă
vizitează cu așa ceva, și acolo se păstrează.