Similitudinile
cu evenimentul despre care vrem sǎ vorbim, Gala poeziei de
dragoste, pot pǎrea oarecum forţate cǎci
inventatorii dirijabilului Cenaclul de urgenţǎ, Daniela Toma și
Ionuţ
Calotǎ, nu
sunt la prima lor aventurǎ de acest gen. Numai cǎ de data aceasta expediţia
trebuia asiguratǎ cu un combustibil periculos, exploziv și insuficient
controlat, cǎci poezia de dragoste poate fi nestatornicǎ și pot apǎrea
turbulenţe în funcţionarea motoarelor, iar golurile de aer atât așteaptǎ.
Fireascǎ emoţia amfitrionilor la
primul concurs organizat de ei, cu atât mai mult cu cât la bordul aparatului de
zbor s-au urcat aproape 200 de pasageri. Fiecare dintre pasageri și-a trimis într-o
ebrubetǎ o mostrǎ care sǎ-i reprezinte și sǎ exprime potenţialul arderii lor
interioare. Era obligatoriu în prima etapǎ de fǎcut o preselecţie. Înainte însǎ
ar fi fost necesar ca juriul, într-un
laborator metrologic, sǎ-și punǎ de accord instrumentele de mǎsurǎ, pentru ca
evaluarea cifrei octanice a poeziilor sǎ fie cât mai obiectivǎ și monstrele de
combustibil alese sǎ asigure un zbor lin și o cǎlǎtorie plǎcutǎ. Din motive de
agendǎ personalǎ, cei patru juraţi, George Mihalcea, Dan Ion Marta, Cristian
Neagu și Ion Toma Ionescu nu s-au putut întâlni dinainte, iar propunerile fiecǎruia
dintre ei pentru cei zece nominalizaţi finaliști, nu au fost deloc unitare în
diversitatea lor. Ba dimpotrivǎ! Niciunul dinte competitorii de pe lista unui
jurat nu se gǎsea pe lista celuilalt(am exagerat doar puţin!).
Cifra patru a juraţilor, putea
deveni cifra fatidicǎ a celor patru cavaleri ai Apocalipsei.
Daniela Toma a fost cea care ne-a scos din impas hotǎrând
ca fiecare dintre noi sǎ se orienteze la trei propuneri. A rezultat o listǎ cu
12 concurenţi care în timpul galei sǎ-și prezinte harul din eprubetǎ, iar
juriul sǎ puncteze în direct ca la Eurovizion(ce mari suntem!), atribuind
puncte de la 1 la 12. Am avut plǎcerea sǎ constatǎm cǎ în aceastǎ formulǎ pǎrerile
sau armonizat pe deplin. Ca sǎ dau un exemplu, pentru Marele premiu punctajul a
fost 12+12+10+12 și încǎ unul, la premiul întâi, 11+9+12+9. Aici, recunosc,
m-am bucurat pe mutește. Propunerile mele au obţinut Marele premiu - Florina
Isache, locul 1 - Leonard Ancuţa și primele douǎ menţiuni, Sorin Lucaci la egalitate
de puncte cu premiul 3 și Adi Filimon venit pe altǎ filierǎ, dar care se regǎsea
și pe lista mea. Chiar dacǎ îmi voi atrage nemulţumiri, voi dezvǎlui completând în
continuare lista mea iniţialǎ pentru cǎ toţi ceilalţi șase au avut poezie adevǎratǎ pe care
personal am apreciat-o și care se pot simţi defavorizaţi: Emil Iulian-Sude,
Daniel Dǎian, Daniel Bratu, Mihaela Aionesei, Romita Mǎlina Constantin și Mihai
Viorel Anghel.
Nu pot încheia fǎrǎ a aduce mulţumiri
trupei Micul Paris care a avut darul sǎ ne ofere o ambianţǎ plǎcutǎ la bord și fǎrǎ a
consemna pentru mica istorie a cenaclului numele laureaţilor;
Marele premiu Florina Isache. (Dirijabilul
a fǎcut escalǎ la Roșiori de Vede)
Locul 1 Leonard Ancuţa
Locul 2 Cristina Maria Firoiu
Locul 3 Rǎducu Cezara
Menţiuni:
Sorin Lucaci
Adi Filimon
Claudia Minela
Andrada Marin
Viorel Gongu
Alexandru Mǎrǎșești. El a luat si premiul de popularitate
Felicitǎri Danielei Toma lui Ionuţ
Calotǎ și editurii Art Creatic care nu a scǎpat prilejul sǎ lanseze în timpul
zborului pe orbita literaturii, doi tineri frumoși cu douǎ volume noi de poezie:
Iulia Toma și Alexandru Dan.
Afarǎ, când am coborât din Zeppelinul
Cenaclului de urgenţǎ, încǎ mai ploua. Semn de bunǎ rodire.
Astept imagini de la bordul
Zeppelinului.
Am elimnat comentariile. imi pare rau ca am raspuns la unele dintre ele!
RăspundețiȘtergerePacat! Asta înseamnă că nu aţi avut replică. Nu v-aţi putut susţine cele consemnate în pagina blog....Chiar sunteţi PASĂREA CEŢII.
ȘtergereDle Ionescu, va citez: " Ma intereseaza comentariile ,fie si rautacioase". Si va intreb, de ce le-ati eliminat??? Nu v-ati asteptat la asemenea reactii, evident! Va recomand mai multa atentie, mai multa organizare, mai multa seriozitate si discernamant pe viitor. Dovediti verticalitate, nu va aplecati asupra influentelor si nu mai premiati defectuos. Din moment ce va aflati in juriu pentru a juriza POEZIA, nu inteleg (si ca mine altii) de ce ati jurizat si, mai grav, de ce ati premiat PROZA (scurta, ce-i drept). Cred ca juriul este dator concurentilor cu explicatii. De ce premiul I a fost incadrat la categoria poezie? Vrem sa stim si noi, cei care nu suntem critici literari, care nu avem studii de specialaitate, cum ati judecat dvs, juriul. Dupa incheierea concursului, soarta poeziilor a stat in mainile dvs, a celor patru jurati. Explicati, va rugam, metodele de jurizare!
RăspundețiȘtergereToate cele bune!
Am urmarit inca de aseara comentariile postate aici si ma intreb ce inseamna pentru dvoastra Poezia. note? faima, legaturi cu Uniunea Sarac spirituala a scriitorilor din Romania? nu am fost prezent la acest eveniment,insa va spun cu ochii mei cei ce cauta poezia peste tot, ca in acest clasament nu am intalnit-o, in afara catorva locuri ocupate sincer. si da, dl Toma Ionescu, va rog, ca un privitor va rog, sa ne faceti sa va cititm si sa va ascultam parerile,respectiv, comentariile, ca pe niste aripi ale artei,daca tot,am inteles ca sunteti printre jurati, si nu sa ne simtitm la circ ori la vreo sectie de pediatrie.zi buna tuturor ...
RăspundețiȘtergeresi inca ceva, in ultimii ani,m-am saturat sa vad doar clasamente fara a specifica metodele de jurizare. e totusi vb de, posibil, viitoarea noastra literatura, viitoarele noastre manuale scolare....ce le dam copiilor? rasfat de scriitor frustrat ori mediocru spre vidul sufletului sau? fiti bun si fiti onest. poate o sa vi se para ciudat, dar sunt oameni care sufera enorm pentru comportamentul dvoastra sictirit, nervos, insa destul de sfidator....
RăspundețiȘtergereAti punctat foarte bine! A fost circ, fum, zgomot, pe mese bautura, si....poezie! (????). Metode de jurizare defectuoase, proza a devenit poezie, poezia a fost nebagata in seama, scrisul de-a valma premiat (ma refer la versul alb fara noima, fara substanta, fara poetic). Va intrebati ce le dam copiilor? Simplu: vodca, scene de dragoste in spatele camioanelor etc. Si pe urma ne ingrozim ca generatia tanara este una de proasta calitate. Imbucurator este faptul ca personal am avut ocazia sa intalnesc tineri net superior celor care fac literatura zilelor noastre si pe care i-am citit pe pagina de concurs a acestei Gale. In cazul de fatza, rezultatele concursului sunt o reflexie a calitatii juriului. Asta le-a placut, asta au premiat. Adica, in mare parte, insensibilul, anostul, neintelesul. Parerea mea este ca doar trei poezii dintre cele premiate, (nu voi spune locurile obtinute) se incadreaza la categoria poezie. Cat despre cei care spuneti ca sufera, ma abtin. Participarea la un concurs de orice natura, trebuie asumata. Exista numai doua posibilitati: sa castigi sau sa nu! Sa fim seriosi! Am intalnit poezii pe pagina atat de greoaie, pe care n-am putut sa le citesc, iar altele pe care a trebuit sa le cant, pe melodie improvizata, sau pe pe una cunoscuta. Asa ca....din toti cei aprox.180 de paritipanti, personal mai mult de 10 n-am apreciat; 3 premiati, dar si cu anumite retineri, si 7 care n-au intrat in asa-zisa finala.
ȘtergereDe fapt asta am vrut sa relatez ca jurizarea nu a fost tocmai in regula, dar in nici un caz n-am avut in intentie sa arunc anatema pe organizatori care au depus eforturi... Despre ei doar la superlativ! (pana la alegerea juriului si asigurarea conditiilor unor discutii preliminare) Daca ne-am fi putut intalni dinainte si am fi stabilit niste criterii poate multe dintre poeziile care nu au respectat tematica le-am fi putut elimina. Si totusi starnind discutii tot s-a castigat ceva.
ȘtergereStimate domn, nu este un secret ca jurizarea nu a fost in regula! Recunoscand asta, ar trebui sa fie anulate premiile. Asa ar proceda niste oameni onesti. Se putea juriza corect si fara a va fi intalnit dinainte, dvs., juriul. Cel mai simplu mod de jurizare era metoda notarii fiecarei poezii. Cele care nu respectau tematica, erau eliminate prin nenotare. Cat de simplu ar fi fost! Ati fi putut sa tineti legatura, dvs cei patru jurati, ca slava Domnului, sunt atatea metode de comunicare. Da, este adevarat ca s-a castigat ceva in urma discutiilor! Ati recunoscut si, implicit, v-ati asumat incorectitudinea jurizarii... Si este bine pentru cei care citesc aceste comentarii; in cazul in care au de gand sa initieze vreun concurs, vor cantari bine daca sa va cheme in juriu! Numai bine!
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereNu pot să cred că aţi şters comentariile.Prin asta v-aţi demonstrat nu numai mediocritatea condeieristică dar şi pe cea a caracterului... Dle Toma vă divulg câteva dintre criteriile prin care se judecă o poezie: Graficul proiecţiei metrice. (structura) Regula opoziţiei prin armonia contrariilor. Corelaţia dintre expresie şi conţinut.Efectul iconic. Dinamica semantică a contextului. Gradul metaforei...etc. Am vorbit limbajul majorităţii după ce am suportat 6 (şase) modificări de procedură aduse la masa juraţilor. Au fost eliminaţi pe nedrept cei din provincie care n-au putut veni...Am propus câţiva din sală. Nu s-a vrut. Spuneam că dvs. dle. Toma sunteţi adeptul unui laudaţio scriptum indifferent de conţinutul evenimentului. Da....spuneam că zepelinul de care pomeneşte a fâsâit groaznic la acel simulacru de concurs si ca port in suflet mahnirea celor necalificati care au privit cuminţi cum peste poezia lor acelaşi zepelin împrăştia sârguincios flatulenţe demiurgice pe fondul unei toxinfecţii culturale.
RăspundețiȘtergerepoate ca sunt eu naiva dar cum reusesc oare oamenii sa fie rautaciosi si reactivi pana si cand vine vorba de poezie...dar oamenii gasesc tot timpul modalitati sa se simta raniti in orgoliu....
RăspundețiȘtergere