Deloc ușor sǎ jurizezi o Galǎ a poeziei de dragoste. Sǎ jurizezi cu inima? Cu mintea? Ce sǎ apreciezi mai întâi, esteticul? Curgerea discursului? Muzicalitatea? Ideea metaforǎ? Scenariul filmic? Mesajul ce se transmite dincolo de cuvinte? Mesajul dincolo de viaţǎ și moarte al iubirii?
Din
multitudinea de oferte avutǎ la dispoziţie s-au desprins trei direcţii în poezia
de dragoste actualǎ. Prima, abordând recuzita clasicǎ, rimǎ, ritm și alte elemente
ușor desuiete lustruite de vreme din care nu lipsesc amurgurile, luna și stelele,
martore jocurilor celor doi îndrǎgostiţi.
Cândva iubeam o doamnǎ-n asfinţit
Îi construiam palate din amurguri
Și le ardeam în dimineţi pe ruguri
Cu ochi rǎniţi de-același rǎsǎrit (Ovidiu Vasile). Alteori
se cautǎ mai mult și când acel altceva e pigmentat cu umor, inteligenţǎ,
autopersiflare, poţi degusta cu plǎcere fructele oferite la desert.
*
uimește-mǎ! fi iubi mai cu moţ
de Freud șI Copperfield nu mai e timp,
nu-mi cǎuta în traistǎ ca un hoţ
identitatea șteaarsǎ din Olimp
……………………………..
uimește-mǎ! aflǎ-mi nuanţa justǎ
în hollyrai paveazǎ-mǎ c-o stea
croiește-mi cloș din clopoţei o fustǎ
sǎ exersez în a o lepǎda (Luminiţa Zaharia),
*
eu iti port camașile albe
tu imi probezi carnea
cusuta cu aţǎ rosie (Cristina Negru-Grigorov)
*
Ești o corabie frumoaso cu toate fustele sus (Costel Zǎgan)
Altǎ
direcţie merge pe simplitatea și prospeţimea imaginilor, atingeri și
contopiri luminoase, o zonǎ optimistǎ care ar trebui sǎ reprezinte idealul.
*
Mai întai a fost sǎrutul
Așa respiram, unul cu aerul din celǎlalt
Apoi trupurile…
Atât de îmbrǎţișate.
cǎ inima mea îţi bǎtea în piept
și inima ta îmi rǎscolea sângele (Mihail Viorel Anghel)
*
m-am îndrǎgostit odatǎ de o femeie
împǎrţeam cu ea totul chiar și un mǎr
opream eu partea stricatǎ
îi dǎdeam ei doar partea dulce (George Stǎnciulescu)
*
e iarnǎ caldǎ
și cad fulgi de
lebǎdǎ peste orașul încins de iubire
am aflat nu demult cǎ femeile poartǎ pielea bǎrbaţilor
cǎ bǎrbaţii poartǎ pielea copiilor
și copii pe-a îngerilor
am
aflat cum sărutul schimbă o viaţă cu
alta
şi naşte din carnea mea o fericire
aproape dumnezeiască ( Adi Filimon)
şi naşte din carnea mea o fericire
aproape dumnezeiască ( Adi Filimon)
*
aproape că uitasem
gara cea veche şi şeful de tren care împingea trenul la deal
cu boii lui mici
fumul cuvintelor şi locomotiva ţipând
ca o sirenă pe Valea Vaserului
cu burta lunecând pe drumeagul de fier
gara cea veche şi şeful de tren care împingea trenul la deal
cu boii lui mici
fumul cuvintelor şi locomotiva ţipând
ca o sirenă pe Valea Vaserului
cu burta lunecând pe drumeagul de fier
până când
s-a rupt poala minunilor
mai ştii
cum se desprindeau în primăvara aceea zăpezile de pe coastele noastre
mai uşoare decât trilul de pasăre în ocolul Pământului
şi cum ne striga florăreasa cu trandafiri mov prea-
fericiţilor
s-a rupt poala minunilor
mai ştii
cum se desprindeau în primăvara aceea zăpezile de pe coastele noastre
mai uşoare decât trilul de pasăre în ocolul Pământului
şi cum ne striga florăreasa cu trandafiri mov prea-
fericiţilor
……..
poate vei ţine cont
că ai trecut prin lanul cel verde
şi te-am văzut ca pe un abur copt cum pluteai
odată cu pâinea în ochii mei şi ai grâului (Daniel Bratu)
că ai trecut prin lanul cel verde
şi te-am văzut ca pe un abur copt cum pluteai
odată cu pâinea în ochii mei şi ai grâului (Daniel Bratu)
A treia
cale, mai profundǎ, mai dramaticǎ și contorsionatǎ, uneori cu ușoare lunecǎri
morbide unde talazurile iubirii trec dincolo de viaţǎ și moarte și lasǎ urme
dureroase
*
Şi îmi doream să mă iubeşti
cu privirea, cu mâinile, cu gura să-mi traversezi trupul în cercuri,
ca o ploaie să-mi umpli cu seminţe setea,
să simt cum creşti în mine, cum te ramifici, cum înfloreşti,
cum amuţesc toţi privindu-mă,
rodind,
rodind,
rodind...
cu privirea, cu mâinile, cu gura să-mi traversezi trupul în cercuri,
ca o ploaie să-mi umpli cu seminţe setea,
să simt cum creşti în mine, cum te ramifici, cum înfloreşti,
cum amuţesc toţi privindu-mă,
rodind,
rodind,
rodind...
Dar,
în fiecare zi mă răneşti.
Sunt o rană deschisă prin care poţi atinge cu mâna mierea rapiţei,
poţi asculta cum plouă sub piele, avec des fleurs des champs
sau poţi asculta cântecul cărnii, înconjurând trupul, cu două rânduri de ziduri.
în fiecare zi mă răneşti.
Sunt o rană deschisă prin care poţi atinge cu mâna mierea rapiţei,
poţi asculta cum plouă sub piele, avec des fleurs des champs
sau poţi asculta cântecul cărnii, înconjurând trupul, cu două rânduri de ziduri.
Prea adâncă dragostea aceasta ca
să încăpem în ea... (Florina Isache)
*
tac și ascult mă agăț de fiecare
deget de lumină care-mi cutreieră brazda
în care m-am afundat fără vină
deget de lumină care-mi cutreieră brazda
în care m-am afundat fără vină
gâdilatul din ureche
crește orgoliul cât casa
iese din mine străpunge nepăsarea
ca un armăsar ținut prea mult în lesă (Mihaela Aionesei)
crește orgoliul cât casa
iese din mine străpunge nepăsarea
ca un armăsar ținut prea mult în lesă (Mihaela Aionesei)
*
te-am iubit aşa cum un zeţar îşi iubeşte literele
pe care le culege noapte de noapte
te-am iubit ca un camionagiu în spatele depozitului de haine second-hand
ca un măcelar în carmangerie
ca un vizionar în mijlocul deşertului (Sorin Lucaci)
pe care le culege noapte de noapte
te-am iubit ca un camionagiu în spatele depozitului de haine second-hand
ca un măcelar în carmangerie
ca un vizionar în mijlocul deşertului (Sorin Lucaci)
*
mi-au descoperit mâinile
neliniștite
au chemat pe rând doua ambulanțe și descarcerarea
să le scoată de la capătul frânghiei care atârna ca o eră
de sfârșitul camerei
au consemnat un somn de moarte din cauze de siestă
în procesul verbal cineva s-a rătăcit în pustietatea asfaltului
până la ultima moleculă de întuneric
dar astea sunt doar speculațiile locatarilor de pe casa scării
tu ai spus într-un interviu că eu nu am locuit niciodată
în mintea ta
iar camera este goală de ani de zile(Daniel Dǎian)
au chemat pe rând doua ambulanțe și descarcerarea
să le scoată de la capătul frânghiei care atârna ca o eră
de sfârșitul camerei
au consemnat un somn de moarte din cauze de siestă
în procesul verbal cineva s-a rătăcit în pustietatea asfaltului
până la ultima moleculă de întuneric
dar astea sunt doar speculațiile locatarilor de pe casa scării
tu ai spus într-un interviu că eu nu am locuit niciodată
în mintea ta
iar camera este goală de ani de zile(Daniel Dǎian)
*
îţi spuneam cîndva că trebuie
doar să ne iubim
ca să rămînem în viaţă. acum am murit şi zîmbetul tău peste rîu
lasă-l să fie amar ca o procesiune
de înmormîntare pe ape. să nu verşi lacrimi. lasă-le să-ţi umple sînii
pîntecul iar cînd vei naşte să pui numele meu
copilului şi să ştii că asta înseamnă cu adevărat viaţa.
ca să rămînem în viaţă. acum am murit şi zîmbetul tău peste rîu
lasă-l să fie amar ca o procesiune
de înmormîntare pe ape. să nu verşi lacrimi. lasă-le să-ţi umple sînii
pîntecul iar cînd vei naşte să pui numele meu
copilului şi să ştii că asta înseamnă cu adevărat viaţa.
adio ulma. în casa ta mică să
aprinzi o lumînare
apoi să sufli în ea împreună cu bărbatul tău. aşa mă voi risipi
prin porii zidurilor ca dintr-un uter ce naşte morţi livizi
cu ochi de durere. să faci dragoste în patul nostru
ca şi cum ai uita că ai mai făcut asta înainte să muşti
pe înfundate perna fără să-mi mai simţi gustul.
adio dragostea mea. (Leonard Ancuţa)
apoi să sufli în ea împreună cu bărbatul tău. aşa mă voi risipi
prin porii zidurilor ca dintr-un uter ce naşte morţi livizi
cu ochi de durere. să faci dragoste în patul nostru
ca şi cum ai uita că ai mai făcut asta înainte să muşti
pe înfundate perna fără să-mi mai simţi gustul.
adio dragostea mea. (Leonard Ancuţa)
*
iată,
sunt o femeie în care cuvântul e o apă în vreme de secetă
sunt o mână îmblânzită de Dumnezeu
vreau să te ating în dimineața aceasta
când copacii devin tremurători în muguri
ca proaspăt ieșiți din cristelniță
vreau să mă porți ca pe un steag deasupra mărilor,
deasupra umbrelor, deasupra oglinzilor
să mă faci una cu tine (Romita Mǎlina Constantin)
sunt o femeie în care cuvântul e o apă în vreme de secetă
sunt o mână îmblânzită de Dumnezeu
vreau să te ating în dimineața aceasta
când copacii devin tremurători în muguri
ca proaspăt ieșiți din cristelniță
vreau să mă porți ca pe un steag deasupra mărilor,
deasupra umbrelor, deasupra oglinzilor
să mă faci una cu tine (Romita Mǎlina Constantin)
*
acolo
unde ferestrele şi uşile caselor erau puse. numai în casele de roşu nimeni era
poftit în casele de roşu. l-au pus pe masă şi l-au deschis. să scoată toate
lucrurile. toate lucrurile nefolositoare. au început de la inimă că toate au un
început de la inimă. inima nu voia să se lase scoasă din piept. au pus securea
pe inimă
şi securea s-a îmblânzit. au folosit laserul că e la modă. de punctul acela luminos nu s-au putut folosi de punctul acela luminos. zic omul acesta nu vrea să-şi lase inima în afara lui. să se ducă pe inima lui vrea. au chemat îmblânzitoarea de iepuri. să-i ofere inima lui îmblânzitoarei de iepuri. şi s-a trezit paznicul de noapte .
şi securea s-a îmblânzit. au folosit laserul că e la modă. de punctul acela luminos nu s-au putut folosi de punctul acela luminos. zic omul acesta nu vrea să-şi lase inima în afara lui. să se ducă pe inima lui vrea. au chemat îmblânzitoarea de iepuri. să-i ofere inima lui îmblânzitoarei de iepuri. şi s-a trezit paznicul de noapte .
şi îi era frică. (Emil Iulian Sude)
Nu știu
dacǎ vreunul dintre cei citaţi de mine va accede la premii, chiar nu știu! Ce
știu însǎ sigur e cǎ dacǎ Daniela Toma – sufletul
Cenaclului de urgenţǎ și mintea limpede a noii edituri ART Creativ(ce s-ar face
mintea fǎrǎ braţul înarmat cu chitarǎ al lui
Ion Calotǎ?) – va avea inspiraţia
sǎ scoatǎ o carte, selectând din multiplele materiale primite în concurs. Ar fi
o panoramare valoroasǎ a momentului 2015 în poezia de dragoste.
Sper sǎ ni
se facǎ onoarea și nouǎ, celor din juriu, sǎ ne putem lipi cu câte o poezie. Sǎ
nu ne simţim excluși de comunitatea concurenţilor, din prea multǎ dragoste…
Luminita Zaharia "Nu știu dacǎ vreunul dintre cei citaţi de mine va accede la premii, chiar nu știu! Ce știu însǎ sigur e cǎ dacǎ Daniela Toma – sufletul Cenaclului de urgenţǎ și mintea limpede a noii edituri ART Creativ(ce s-ar face mintea fǎrǎ braţul înarmat cu chitarǎ al lui Ion Calotǎ?) – va avea inspiraţia sǎ scoatǎ o carte, selectând din multiplele materiale primite în concurs. Ar fi o panoramare valoroasǎ a momentului 2015 în poezia de dragoste."
RăspundețiȘtergereMihaela Aionesei mulțumim mult pentru răbdare și înțelegere.
RăspundețiȘtergereÎmi place · Răspunde · 15 minute