ION TOMA IONESCU - CRUCEA DE PIATRĂ
Ion Toma Ionescu – Crucea de piatră (antologie de poezie, ilustrațiile din volum aparțin lui Frederik Weerkamp, editura Art Creativ, 2021): Poezia
lui Ion Toma Ionescu este mesajul unui Orfeu care a privit în urmă
printre degete, încălcând restricțiile, păcălind deitatea care l-a
avertizat că dacă viața este frumoasă, ea este expusă, indiscutabil,
păcatului. Numai că poetul a înțeles corect: nu e un păcat să trăiești,
dimpotrivă, e un păcat să nu trăiești cu toți porii inimii deschiși. Din
acest motiv, două voci se întretaie în fiecare poem din această carte:
una trăiește dezlănțuită, de la ”adulter” la ”schimbarea de ochi”, de la
”glezna apei” la a pipăi ”carnea umbrei” sau sânii femeii ”cu cinci
sâni”; cealaltă esențializează viața și clipa, în spiritul unui
Eclesiast care vorbește sieși și lumii despre ”vanitatea vanității”,
fiind un fel de decont senzual al fiecărei stări. Ion Toma Ionescu este
un poet greu de alăturat vreunui curent literar actual, acest lucru
conferindu-i autoritatea unei voci lirice care vorbește în mod propriu
limba poeziei de azi și dintotdeauna. Uneori o face în pustiu, ca orice
poet adevărat, totul e ca eventualul cititor/ receptor să aștepte
răbdător răspunsul pustiului la ”agresiunea” frumuseții: înflorirea
cactusului care nu își arată fața decât atunci când simte că soarele îl
cercetează numai și numai pe el. Asta face poezia lui Ion Toma Ionescu:
provoacă ”floarea de suflet” din fiecare cititor. Cu un pic de răbdare,
cititorul poate să depună mărturie că această carte se transformă,
îngânând-o cuvânt cu cuvânt, într-o grădină cu flori frumoase și rare. (Adrian Alui Gheorghe)
Viaţa e dinaintea mea,
lunecând în nisipul
albastru al ierbii
om de vânt fără chip
crescut din trup
efigie în care timpul
a nivelat reliefurile
filă de carte
scrisă de înger
împingând roua
în hieroglife suspendate
şi înflorind aerul
precum coarnele
unui cerb
la capătul zilei
noaptea muşcă din carne
literele se întorc
împletind pe trup
o cămaşă de zale
sufletul flacără
se zbate în colivie
nevăzută ca o floretă
pasărea ceţii
punctează-n asalt
tuşe cu trandafiri
galbeni
*
De-a curmezişul
nopţii pâlpâie ziua
ca un semn de carte
Adulter
aveam nevoie să rătăcesc
într-un adulter
să întorc anii de nicăieri
pentru a le da un sens
decelam fiecare clipă
îndelung ca pe un univers nou
ce-mi îngăduia să-l ajung
erai toată un câmp de mine
şi degetele mele
fremătau în întuneric
descoperind uimite
fiecare scânteie
pe care o stingeam apoi
cu roua de pe buze
nu se mai sfârşea totul
transparenţi
ne pierdeam în mare
ca două meduze
*
aveam nevoie să rătăcesc
într-un adulter
să întorc anii de nicăieri
pentru a le da un sens
decelam fiecare clipă
îndelung ca pe un univers nou
ce-mi îngăduia să-l ajung
erai toată un câmp de mine
şi degetele mele
fremătau în întuneric
descoperind uimite
fiecare scânteie
pe care o stingeam apoi
cu roua de pe buze
nu se mai sfârşea totul
transparenţi
ne pierdeam în mare
ca două meduze
*
De-a curmezişul
zilei, pâlpâie noaptea
semnul de carte…
zilei, pâlpâie noaptea
semnul de carte…
Eva
desfrunzeşte pielea şarpelui
nisipul lustruieşte
glezna apei
coaja nucilor verzi
de atâta vară
plezneşte
şi crapă
flacăra lumânărilor
sapă în ceară
bezna
tăcerilor
sâmburii merelor
sâmburii merelor
în carnea de măr
se îngropă
*
Puiul de şarpe,
îmi tulbură glezna,
amar şi dulce…
îmi tulbură glezna,
amar şi dulce…
Crucea de piatră
e o iarnă,
de ţinut minte
liber la alb
necuprins
viscolul latră
fierbinte şi
la crucea de piatră
felinarul
s-a stins
Copacul care şi-a pierdut pădurea
şi odată am surprins
un copac tembel
care şi-a pierdut pădurea…
rătăcind aiurea
desprins din rădăcini
acoperind cu umbra lui soarele
şi călătorind cu el
de la răsărit la apus în tandem
mă tem cu cât timpul
creştea înapoi
înnopta numai unul din doi…
nepregătită lumea
cu nefirescul situaţiei
s-a strâns gură cască pe străzi
şi în pieţe ca la un miracol
sau concurs de frumuseţe
ce-o mai fi cu copacul ăsta
ce se pune mască în faţa soarelui
şi se dă în spectacol
dând fiori şi îngheţ respiraţiei
(priveam prin geamurile
fumurii eclipsa…)
cineva să-i reteze cu securea ramurile
e un semn de la dumnezeu
n-a mai vrut să-şi bifeze lipsa
umbra îşi întinde
tot mai deasă corona
un linţoliu de doliu
înfricoşează planeta
doar în scorbura de-acasă
nu s-a înroşit zona
păsările şi-au pierdut girueta şi graiul
volbura se târăşte fără rost
peste câmpul de grâne
raiul a ajuns un iad efemer
ce ne rămâne ca să fim cum am fost...
Ne va rămâne
să îngropăm
rădăcinile în cer
e o iarnă,
de ţinut minte
liber la alb
necuprins
viscolul latră
fierbinte şi
la crucea de piatră
felinarul
s-a stins
Ilustrațiile din volum - Frederik Weerkamp |
Copacul care şi-a pierdut pădurea
şi odată am surprins
un copac tembel
care şi-a pierdut pădurea…
rătăcind aiurea
desprins din rădăcini
acoperind cu umbra lui soarele
şi călătorind cu el
de la răsărit la apus în tandem
mă tem cu cât timpul
creştea înapoi
înnopta numai unul din doi…
nepregătită lumea
cu nefirescul situaţiei
s-a strâns gură cască pe străzi
şi în pieţe ca la un miracol
sau concurs de frumuseţe
ce-o mai fi cu copacul ăsta
ce se pune mască în faţa soarelui
şi se dă în spectacol
dând fiori şi îngheţ respiraţiei
(priveam prin geamurile
fumurii eclipsa…)
cineva să-i reteze cu securea ramurile
e un semn de la dumnezeu
n-a mai vrut să-şi bifeze lipsa
umbra îşi întinde
tot mai deasă corona
un linţoliu de doliu
înfricoşează planeta
doar în scorbura de-acasă
nu s-a înroşit zona
păsările şi-au pierdut girueta şi graiul
volbura se târăşte fără rost
peste câmpul de grâne
raiul a ajuns un iad efemer
ce ne rămâne ca să fim cum am fost...
Ne va rămâne
să îngropăm
rădăcinile în cer
Mai multe poezii și profilul autorului aici: Ion Toma Ionescu
Citește și: Ion Toma Ionescu - Al cincilea anotimp
Blog: Pasărea ceţii - Ardem cuvinte din loc în loc cu spaima risipind ceaţa
Copyright © 2021 Ion Toma Ionescu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.
Citește și: Ion Toma Ionescu - Al cincilea anotimp
Blog: Pasărea ceţii - Ardem cuvinte din loc în loc cu spaima risipind ceaţa
Copyright © 2021 Ion Toma Ionescu
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu