Sponsor: Toyota Romania
Nume proba: Prius
Enunt proba:
In industria auto, tehnologia hybrid este calea de urmat, iar Toyota a dat startul in acest domeniu, Prius fiind primul model auto hibrid de serie din lume. Cum apreciati ca vor schimba masinile hibride regulile industriei auto si comportamentul fiecarui sofer?
Culmea dealului, mantelatǎ de pǎdurea de brad, strǎlucea de un verde intens în
razele abia limpezite de roua dimineţii. Şoseaua şerpuia liniştitǎ
iar asfaltul turnat proaspǎt, neted, oferea
senzaţia unui confort al pneurilor egalat doar de totala siguranţǎ în
care mǎ
instalasem în scaunul din dreapta şoferului. Cele mai relaxante cǎlǎtorii le-am
avut când în faţa pupitrului de comandǎ, la butoane, a stat
Laurenţiu, indiferent ce tip de automobil ar fi condus şi în zona cǎrei cifre
pendula acul subţire al indicatorului de vitezǎ.
Personal,
nu am condus niciodatǎ o maşinǎ,
un defect de vedere nu mi-a permis, dar am rǎmas cu un fel de frustrare de
profesionist neîmplinit care trage cu ochiul tot timpul, procesând datele de la bord. Cu Laurenţiu
treaba asta era deja inutilǎ, orice observaţie de-a mea, ar fi primit imediat
replica pe mǎsurǎ. Trebuie sǎ recunosc, nu am ce face, el e profesionistul..
La firma unde lucreazǎ are în primire
sute de maşini, de la TIR-uri de transport, la bolizi de curse cu care umblǎ
doar el şi patronul. Nu e un statornic (nu fac vorbire de cadrul familial, aici
doar Cristina conteazǎ), se-ntoarce acasǎ totdeauna cu altǎ jucǎrie. Le-a
încercat pe toate.
Chiar şi maşina personalǎ,
indiferent de marcǎ, o schimbǎ cam o datǎ pe an. Nemulţumirea lui cea mai mare,
mobilul schimbǎrii e totdeauna, nu
consumul, nu capacitatea motorului, e dacǎ vǎ vine sǎ credeţi, capacitatea portbagajului. Când
plecǎm de-acasǎ toţi, pentru mai multe zile, luǎm dupǎ noi tot felul de lucruri inutile, de la cort ( mǎrturisesc, nu l-am
întins niciodatǎ în câmp deschis, Cristinei, chiar dac-am fi la mare, tot îi e
teamǎ de urs) pânǎ la undiţe şi bicicleta lui
Alex. Nu ne-ar ajunge sigur, nici un
camion.
De
doi ani are însǎ un puseu de statornicie. Şi-a cumpǎrat un Prius, în el suntem
acum în croazierǎ cǎtre nordul Moldovei şi
Bucovina sǎ vedem mânǎstirile. Ştiu totul despre Prius. Când se încǎlzeşte, Laurenţiu îşi dǎ drumul la vorbǎ ca un îndrǎgostit.
Dupǎ pǎrerea lui maşinile hibride (Hybrid
Synergy Drive) sunt deschizǎtoare de drumuri noi şi orizonturi, pentru o planetǎ sufocatǎ de noxe şi copleşitǎ de hergheliile devastatoare ale bolizilor, care nu ţin cont cǎ
resursele de carburanţi sunt totuşi limitate.
Grija faţǎ de mediu, în vogǎ oarecum
în ultimii ani, cu o clipǎ doar mai devreme decat prea târziu, a pǎtruns, cum
era şi firesc, în industria
auto. Şi tot firesc mi se pare cǎ primii care s-au trezit
au fost cei din Ţara
Soarelui Rǎsare, unde cenuşa si lava vulcanilor activi şi cutremurele i-au
fǎcut pe japonezi sǎ preţuiascǎ
mediul înconjurǎtor şi sǎ întrevadǎ limita de suportabilitate şi pericolul.
Automobilul
Prius a pǎtruns pe piaţǎ
în 1997 iar în 2005 a împlinit sufragiile pentru a fi declarat Maşina Anului, ca o recunoaştere a tehnologiei
hibride înglobate. Avantajele derivǎ din faptul cǎ un motor pe benzinǎ poate funcţiona împreunǎ cu un motor
electric, reducându-se considerabil emisile CO2 la doar 89 de G/Km.
Într-o dispoziţie jovialǎ
şi în nepriceperea noastrǎ, Laurenţiu ne-a explicat cum e cu comutatoarele
modului de condus, arǎtându-ne practic ce înseamnǎ un mod EV, adicǎ sǎ conduci
pe o distanţǎ
de pânǎ în 2 km numai cu motorul electric, practic fǎrǎ combustibil şi fǎra noxe; un mod
Eco, cu pedala acceleraţiei
moderat apǎsatǎ pentru o economie generoasǎ de combustibil şi un mod
Power, când maximizezi puterile: şi a motorului convenţional şi a celui
electric, ca sǎ ai o acceleraţie mai promptǎ,
Prius oferind în acest caz o putere combinatǎ de 136 CP şi accelerând pânǎ la
100 Km /H în 10,4 secunde.
Prius
înglobeazǎ în el un vârf de tehnologie, astfel cǎ toate analizele pentru modul
de condus se fac automat în procesoarele de la bord, alegând singure
accelerarea potrivitǎ pentru a decide dacǎ sǎ meargǎ în
modul electric, pe benzinǎ, sau combinat. Ca şofer, doar conduci relaxat
volanul şi eventual un fir al discuţiei.
Dupǎ
ce ai depǎşit aglomeraţia urbanǎ
din Bucureştiul nostru imposibil, unde modul electric şi-a demonstrat cu brio
valenţele, v-ati convins dimineaţǎ de reacţia lui sclipitoare, pe drumul lung
în mers de croazierǎ, cum suntem acum, ai toate premizele unui consum de 3,9
litri pe suta de km. Ne ajunge rezervorul circa 1200 de km. Cu un plin facem în
câteva zile, cum ne-am propus, tot traseul.
Mǎ
gândeam cum te poate transforma accesul la tehnologie, cum îţi activeazǎ
resursele de inteligenţǎ
si civilizaţie. Estetic, interiorul plin de eleganţǎ, utilitǎţile la care ai
acces, întreg ambientul, desfǎsurarea silenţioasǎ a drumului din faţǎ ta,
ocolind pintenul înpǎdurit al dealului pe care se aliniazǎ tulpinile drepte cu
cetina înfiptǎ spre cer, lacul a cǎrui
oglindǎ se zǎreşte lucind în
vale, neclintit şi limpede, toate aceste minunǎţii le stǎpânim noi, ni s-au dat ca
sǎ ne bucurǎm de ele şi sǎ le pǎstrǎm.
Cu mişcǎri legate, line,
parcǎ mângǎind volanul, Laurenţiu a parcat lângǎ şosea, într-un luminiş, pentru micul dejun pe iarbǎ. Înaintea noastrǎ şi alţii fǎcuserǎ acolo popas. O grǎmada de pet-uri şi cutii de conserve parcǎ se lǎfaiau într-un tablou cu naturǎ moartǎ,
pictat de un pictor expresionist nebun. Astea, in timp ce inginerii de la
Toyota se chinuie sǎ dezvolte sistemul Eco-VAS de supraveghere a întregului
ciclu al vehiculului, de la producţie şi pânǎ la casare, analizând cantitatea de materiale care pot fi
recuperate în momentul casǎrii,
precum si reducerea emisiilor în ciclului de viaţǎ al vehiculului.
Am
strâns într-un sac resturile rǎmase pe şevaletul artistului şi l-am rezemat
dincolo de Prius (sǎ nu uitǎm sǎ-l luǎm la plecare!) ca sǎ nu-i stricǎm
imaginea elegantǎ, aerodinamicǎ, argintie, dejunând în tǎcere.
Postare in cadrul concursului SuperBlog
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu