Tudor Caranfil: "Poziţia copilului" este primul film românesc care primeşte trofeul Ursul de Aur
*
În placentă, la naştere, e importantă
poziţia copilului. Natura sau Dumnezeu au lucrat mult pe partea asta şi în
general au potrivit lucrurile astfel ca atunci când vine sorocul, să iasă
copilul cum a fost stabilit, cu capul înainte nu cu picioarele. Uneori gândul
nesăbuit al mamei, temerile ei excesive, sau nerăbdarea pruncului (după mine e
doar mâna hazardul) scot înainte picioarele. Asta nu e bine! Chinurile sunt mai
îndelungi şi ţipătul la întâlnirea cu lumina e ostoit de vlagă.
Dar şi mai târziu, voinţa mamei are
orgoliul să creadă că poate decide în numele copilului, poate să fie liberul lui
arbitru. Cum să fi arbitrul propriului tău fiu, într-un meci!?
Extrapolând, poţi fii! S-au mai văzut
femei arbitrii.
Îţi pui costumul negru. Fiul tău e în
meci. Eluieri, greşit sau nu, 11 metrii. Îi faci semn discret să ia mingea. El
se supune şi o duce la puncutul cu var. Vrei să dea gol. El mai mult decât
orice pe lume în momentul acela, vrea să dea în bără. Îşi ia elan şi porneşte,
numărând paşii. Ţinteşte bara. Îţi îngheţă pentru o clipă fluierul în gură. Ţi-a
stat inima. Mingea loveşte bara. Mai fluieri o dată, repetarea loviturii. Lumea
se frământă pe scaune în tribună. Telefoanele ziariştilor au început să zbârnăie
către redacţii. Fiul tău se apropie de minge, are figura dârză, o potriveşte în
iarbă, face zece paşi înapoi şi lansează din ristul bocancului trasorul, cu
aceleaşi coordonate. Mingea izbeşte în acelaşi loc bara. Copilul tău se bucură
făcând semnul victoriei spre tribună. Asistenţa încremenită, parcă se trezeşte
dintr-un coşmar şi aplaudă. Nu se mai potolesc ovaţiile, iar tu, nu ştii ce să
mai faci cu fluierul...
Nu e subiectul filmului.
Pot rămâne aplauzele tribunei, şi
personajele, fiul şi mama – liberul arbitru. Şi desigur trebuie să intre
regizorul, şi scenaristul, şi cu siguranţă actorii, şi deschideţi larg porţile.
Intrarea liberă! Totuşi, am o rugăminte, faceţi ceva să nu vină guvernanţii şi
parlamentarii, poate că îşi aduc aminte de bugetul culturii.
Stadionul freamătă. Gazonul e verde,
proaspăt udat. Apare dinspre poarta unde s-a dat în bară, ca un tanc pe şenile,
călcând apăsat în iarbă Ursul de aur.
Dar mai întâi să aplaudăm echipa: Calin
Netzer, regizorul, Razvan Radulescu
coscenarist, Bogdan Dumitrache,
Luminita Gheorghiu, Florin Zamfirescu, Natasa Raab, Ilinca Goia, Adrian Titieni, Cerasela
Iosifescu, Mimi Branescu, Vlad Ivanov şi soprana Leontina Vaduva. (Urale îndelungi,
ovaţii, Hai Romania!)
Pentru incultura,ignoranța, sau și mai rău....spoiala în cultură a guvernanților, bugetul culturii nu este ceva important.Dacă ei„ o duc bine” și fără cultură, atunci și cultura „să se descurce” fără buget corespunzător.
RăspundețiȘtergerePentru incultura,ignoranța, sau și mai rău....spoiala în cultură a guvernanților, bugetul culturii nu este ceva important.Dacă ei„ o duc bine” și fără cultură, atunci și cultura „să se descurce” fără buget corespunzător.
RăspundețiȘtergere