Pe Erbașu ȋl știam de pe Strada Mare. Mã ȋntȃlneam cu prietenii – “albaștrii” de mai tȃrziu – ȋnainte sã ȋnceapã
Cenaclul Liviu Rebreanu la fostul Palat de culturã și ȋn grup de cinci
șase, cȃteodatã mai mulți, coboram compact de la teatru Alexandru Davila
cãtre Biserica Sfȃntul Gheorghe, discutȃnd aprins despre ultima carte
din categoria Noul roman francez care ne trecuse ca un manifest, din
mȃnã ȋn mȃnã și ne stȃrnise pe toți.
Cam prin dreptul Casei armatei
ne trezim fațã ȋn fațã cu un alt grup compact, mult mai colorat decȃt
al nostru, venind din direcția opusã. Se vedea clar cã aceștia n-avea
de gȃnd sã se spargã, sã ne facã loc, sau sã ne ocoleascã ȋn vreun fel.
Molul trebuia prãbușit cumva și ȋnaintarea trebuia continuatã pe aripi.
Nu știu despre ce discutau, cu voci mai puternice decȃt ale noastre,
avȃnd și ei probabil un subiect la fel de incitant.
L-am recunoscut
printre pe Gigi actorul, Durac prozatorul, Marin Tudor, tot prozator,
Laura Caradima și Aurel Sibiceanu poetul cu pãrul strȃns la spate ȋntr-o
coadã de cal, abia sosit ȋn oraș.(Din grupul acela azi mai trãiește
doar Aurel Sibiceanu, bunul meu amic.) Ȋn spatele lor, cam la un metru,
Gigi Erbașu cu cȃinele lui uriaș ȋn zgardã.
– Faceți loc prieteni
cã azi armãsarul meu e mai nãrãvaș, nu l-a scos nimemi ȋn oraș de azi
dimineațã și are o privire urȃt mirositoare, cã nu l-a spalat nimeni pe
dinți. Ne-am dat cu toți cuminți la o parte, de parcã fluierase arbitru.
Cu balonzaiderul lui alb, lung, fluturȃnd și cu bocancii cu bombeu
metalic de uzinã, cu fularul atȃrnat, numai a arbitru nu semãna Gigi
Erbașu.
Ȋl cunoștea tot orașul, era uriașul cu cȃinele.
Cȃnd m-a vãzut la uzinã ȋn Cutia de viteze, eram controlor la atelierul Diverse, a venit la mine.
–Te-am zãrit pe Strada Mare cu lume bunã și securiștii dupã voi, dar
nu te știu dupã nume. Cȃnd ai nevoie de un desen, vii la mine!
Prima oarã cȃnd am ajuns ȋn biroul lui, nu mi-a venit sã cred. Era Sef
la metode de control și avea cȃțiva metodiști ȋn subordine, dar nimeni
nu mișca nimic fãrã el ȋn front. Am trecut printre birourile ȋnșirate ȋn
ȋncãperea lungã și am ajuns ȋn spate unde glazvandul de placaj
despãrțea spațiul vital al omului. Un birou imens cȃt o masã de
pim-pong, douã scaune și cȃteva dulapuri de metal. Pe fereastra mare,
ȋnchisã, abia de se zãreau cȃteva glastre cu flori, ȋn spatele
bibliorafturilor ȋnșirate. Ȋnãuntru și deasupra dulapurilor de metal, pe
jos, tot grãmezi de bibliorafturi cu desene, așezate cȃt de cȃt, ca sã
nu se rãstoarne, iar pe birou, ȋntr-o dezordine greu de imaginat, o masã
compacta de desene desfãșurate parcã special sã-ți piarã cheful sã
ȋntrebi de ceva.
– Ia zi Ionescule care-i treaba? Te-aș invita sã
iei loc da n-ai unde. Poate numai dacã stai pe birou și-l vãd cã ȋmpinge
o gramadã de hȃrtii eliberȃnd un colt al biroului. Mi-am cãlcat pe
inimã și i-am cerut desenul. Mi se pãrea cã pãrghia unui dispozitiv de
control introduce o eroare pentru cã bratele nu erau egale, de la locul
de palpare al tijei ceasului de control și pȃnã la locul de tamponare al
pastilei cu piesa de mãsurat. Ȋmi plãcuse ȋn liceu geometria și aveam o
vedere ȋn spatiu destul de bunã.
Mi-a cerut numãrul dispozitivului
de control și o data ȋi vãd mȃinile cu degetele lui lungi
strecurȃndu-se ȋn mijlocul unei grãmezi, care bag seama era o grãmadã
organizatã, nu una spontanã. A extras cu precizie tocmai desenul de care
aveam nevoie. Nici n-a trebuit sã explic și l-a strigat pe Cãlimarã,
inginerul care avea ȋn primire acea linie de fabricație.
Mãi omule ți-am spus sã modifici lectura tolerantei pe gama de control.
Cãlimarã a bȃiguit ceva cu copia 0, și cã modificarea e pe circuit.
N-are voie sã modifice direct pe gama de control cã-l amendeazã IGS-ul.
Ionescule du-te te rog și ia gama de jos din secție cã modific și
semnez eu, sã mã amendeze pe mine dacã au curajul cã-i ia mama dracului
și aduc la uzinã cȃinele și-l pun pe ei!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu