Gusterele de Ion Toma Ionescu
Note de lecturã
„ Nu stiu dacã cititorul acestei cãrti va gândi ca mine. Încerc sã mã
dumiresc si dacã personajele mele schitate se pot aseza comod într-un
roman. Am amestecat planurile, n-am pus personajele sã relationeze
destul, alteori au relationat nefiresc, nu le-am conturat suficient ca
tipologie, ca epicã, psihologie etc. Recunosc, uneori am amestecat
stilurile, timpii istorici si cei ai povestirii, spatiile, am inclus si
un metaroman, nu-i prea mult? Fãrã o succintã organizare!... De parcã am
avut numai dubii, nu si idei...”
Fragmentul citat, care
deschide capitolul XXIII al cãrtii, este o mãrturie sincerã a
frãmântãrilor si nelinistilor scriitorului, preocupat de calitatea
actului de creatie. Exigentele sale morale fatã de sine sunt atât de
înalte, încât deplina luciditate îl face sã se întrebe dacã demersul sãu
creator este cel autentic... Nu întâlnim prea des, în ziua de astãzi,
scriitori care sã-si punã astfel de probleme de constiintã legate de
scris.
Romanul „ Gusterele”, editia a doua, apãrut la Editura
Inspirescu, Satu-Mare, 2015, aduce în fata cititorului român o poveste
de viatã autenticã trãitã de personajul, narator si autor deopotrivã,
Ion Toma Ionescu. Scriitorul înoatã în trecutul de ceatã pe care îl
aduce în memorie si îl retrãieste cu aceeasi intensitate ca odinioarã,
dacã nu chiar mai intens.
Aparitia acestei a doua editii aduce
îmbunãtãtiri substantiale continutului cãrtii apãrute în 2013 la Ed.
Paralela 45 din Pitesti. Sunt fixate, de data aceasta, mult mai clar
coordonatele temporale si spatiale ale romanului. Fiecare personaj
beneficiazã de o atentie sporitã din partea autorului, amãnuntele aduse
în plus consolidându-i personalitatea. Se vede o preocupare mai mare de a
întãri caracterul autentic al întâmplãrilor: despre unele personaje
avem mãrturii noi din partea unor „martori”; despre faptele povestite
avem „documente” descoperite recent în arhivele pe care scriitorul le-a
cercetat. Remarcãm tendinta vãditã a prozatorului de a face din
personajele pe care le-a iubit adevãrate icoane, punând pe chipul
acestora o luminã transfinitã. În fine, prin aceastã a doua editie,
I.T.Ionescu desfiinteazã frontiera dintre realitatea durã (trãitã de
personaje în niste ani la fel de duri) si cea magicã, oniricã, oferind
cititorului posibilitatea de a-l însoti pe autor într-un univers
pluridimensional, actiunea desfãsurându-se pe trei planuri
intersarjabile: real, fantastic, oniric.
„ Gusterele”, titlul
romanului, este o metaforã. Dacã am încerca sã o decodãm, nu am face
decât sã maculãm imaginea artisticã. Ar fi ca si cum am mângâia cu
mâinile înnoroite aripile albe ale unui înger.
Cartea este
structuratã pe mai multe capitole, fiecare capitol purtând numele unui
personaj, sau un titlu metaforic ce defineste o vârstã, o etapã, o stare
de spirit. Unele capitole au acelasi titlu, de pildã numele unui
personaj, surprins însã în ipostaze diferite ale existentei sale.
Am
remarcat si cu altã ocazie calitatea deosebitã a autorului de a
portretiza. Uneori, prin câteva detalii, realizeazã un portret viguros,
memorabil. Personajele sale sunt aidoma unor constructii solide,
împodobite pe dinãuntru cu fresce de o rarã frumusete. Ele sunt actorii
care dau viatã textului literar, interpretând de cele mai multe ori un
rol dramatic, mai rar, unul comic. Personajul, „ tata-mare”, este
schitat în câteva cuvinte: „ aspru, viguros, rãzvrãtit, falnic, cu
cãmasa lungã de in, brãcinar, pantaloni albi de dimie...”, cuvinte care
au o mare putere de sugestie si care spun totul despre Miticã Tobârlan.
Existã undeva în carte un personaj episodic, Oanta, ( numele adevãrat
sau imaginat are o rezonantã venind din lumea cãrtilor cu vrãjitoare), o
vecinã de-a naratorului, magistral reprezentatã: „ Nu m-as fi mirat
dacã pe amurgite, strecurându-mi privirile printre uluci, de la mine din
curte, as fi vãzut-o cum încalecã o coadã de mãturã si decoleazã într-o
directie numai de ea stiutã...”
Nu lipsesc tablourile onirice
de cea mai bunã calitate expresionistã si escatologicã. Capitolele XIX
si XXI, respectiv „ Coverga din cer” si „ La covergi”, oferã o imagine a
Raiului, unde bãtrânul Tobârlan negociazã, în termenii lui, cu
Dumnezeu. Dialogul dintre cei doi, calm, pasnic, pare a fi o discutie
fireascã între doi prieteni. Tobârlan este un alt om: a renuntat la
multe din apucãturile lumesti, acceptã constrângerile impuse, dar
ultimul cuvânt pare sã îl aibã tot el. Covergile care populeazã lumea
Raiului sunt asemenea unor iglu-uri, în care s-au retras Tobârlanii,
spre a se bucura de fericirea de care nu prea au avut parte aici pe
pãmânt... Umorul fin si ironia ascunsã, stilul liber de podoabe
artistice... sunt mãrturii ale unui robust talent scriitoricesc.
În cartea lui Ion Toma Ionescu totul începe si se terminã cu „ timpul”.
Un timp de o exactitate matematicã, timpul demiurg, un timp lipsit
uneori de importantã, care curge haotic, un timp care vine parcã din
afara oamenilor, îi împinge, îi constrânge, îi subjugã si le acoperã
timpurile lor particulare. Este timpul imperios al lumii ( lumea vãzutã
ca un sanatoriul universal) în care vietile noastre, ale oamenilor, se
înscriu ca un punct pe o dreaptã fragilã...
Parafrazându-l pe
Ludwig Wittgenstein, as spunã cã întelesul acestei cãrti poate fi
exprimat în câteva cuvinte:” Ceea ce se poate în genere spune se poate
spune clar; despre ceea ce nu se poate vorbi trebuie sã se tacã”...
Tãcând,
însã, nu vom afla niciodatã dramele înaintasilor nostri, viata lor
plinã de privatiuni, ceea ce au gândit si au fãptuit, cine au fost ei,
dar mai ales, cine suntem noi, cei de astãzi, care descindem din ei si
ducem mai departe mostenirea lor geneticã.
Domnita Neaga 10/8/2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu