sâmbătă, 4 septembrie 2021

XIX. O antologie de autor . Ion Toma Ionescu


143. vânt e vântul,

 

care ne vântură

în cele patru vânturi

şi pământ pământul

ce ne pământură

în mormânturi

 

apă e a apa

care ne sapă

şi ne îngroapă

în groapa de apă

lângă corabie…

 

scut fără sabie

şi arc de curcubeu

în noaptea lungă

a lumii gemene

dumnezeu scapără

amnarul pe cremene

 

144. între dragoste,

 

şi moarte

amuşinând

omul e o pendulă

fudulă de urechi

 

altfel ar

auzi de departe

îngerul strigând rar

fiare vechi răscumpăr

fiare vechi

în numerar…

145. al cincilea anotimp,

 

e o fractură din marele timp

câteva secunde

fecunde

undeva departe

într-un univers

dincolo de viaţă şi moarte

 

întrevăd incert

trupul unei femei gravide

amforă de lut ars

sordid şi sublim

între mulţimile vide

 

un expresionism rece

calculat

abandonat

într-un deşert

de un violet intens

 

în care să mă deşert dens

ca un poem într-un vers

 

146. fată frumoasă bună dimineaţa,

 

aș dori în ceaţa cafelei

pe terasă un soare blond blând

cu toată dragostea dar

james bond a comandat înainte

o lună fierbinte

așteptaţi la rând

a doua zi tot flămând

m-am înfiinţat în faţa tejghelei

trezit mai devreme

bună dimineaţa fată frumoasă

am comandat de ieri şi

mă simt încă neonorat…

domnule drag nu mint

în tăceri morfeme

cuptorul s-a prăjit azi-noapte

și risc sǎ vând

plăcerile

necoapte


n-am mai intrat un timp

în prăvălia cu iluzii dar

în al cincilea anotimp

duzii din faţa casei

urcând flăcări în nori 

au înflorit în ninsori

 

printr-o perdea de fum

dincolo de drum

am deschis uşa

după tejghea

păpuşa blondă

vânzătoarea mea

se făcuse scrum

 

147. mi-a cerut un cearşaf şi un prosop,

 

şi a intrat sub duş

a ieşit înnodându-mi ochii

şoptiţi peste sâni 

prăbuşit la un capăt de pod 

n-aveam nici aripi nici mâini

nu îndrăzneam la urcuş

 

m-a împins domol

către sofaua roşie aprinsă

oferindu-mi singurul

punct de sprijin

şi am căzut în gol

 

în răstimp

m-am trezit

în al cincilea anotimp

corpu-i fără sfârşit

îmi curenta degetele

 

întindeam într-un firesc deplin

sub muselina uşoară

un năvod lunecos

de nămol şi ceară

iar buzele descifrau sfericul

într-un  limbaj

pe care n-aş fi crezut

că-l pot stăpâni

decopertând întunericul

 

ne-am căutat disperaţi

fără să ne fi întâlnit vreodată

cu puterile stoarse

ne linişteam

şi o luam de la început

 

degetele răsfirate

să nu pierd nimic

recompuneau totul

în suprafeţele devălmăşite

lăsate în voia

buzelor mele arse

 

nu bănuiam să existe

atâta delicateţe

să nu mă rănească

asumând eşecul

mi-a şoptit

 

ştii ne-am dorit prea mult

să rămânem vii.

 

148. mi-am schimbat medicul de familie,

 

e ca şi cum viaţa mea s-a schimbat şi ea

odată cu trupul

mi-am ales un drum

înapoi în viitor

 

nu mai sunt iepure şchiop şi mă joc

de-a baba oarba cu lupul

legaţi amândoi de păpuşar cu acelaşi fir…   

măcar dansăm de un veac

în acelaşi delir

 

respir cu ochi de ciclop

un parfum viu intens şi miop… 

paralel un stafilococ auriu creşte rebel

în starea lui de agregare şi mă izbeşte

ca o stea căzătoare

 

şi nu mai ştiu dacă e un ea

sau o el

medicul de la reanimare

 

149. zile de la capătul ploilor,


zăbrele de apă

inconsistente se ţes
într-o pânză din care s-au scurs
toate culorile

 

unde e doamne

al cincilea anotimp

 

şi timpul
un păianjen de pământ
se risipeşte în oase
ţesând
giulgiul alb de mătase şi
despărţindu-mă de umbră…

umbra care nu mai sunt
mă petrece
fluturându-mi cu mâna
din trenul

de noapte

 

150. să rosteşti cuvântul,

 

pe numele de strigat

în dungă de pasăre

de împărat

să-l slăveşti

întâi soarelui

şi apoi iubitei

 

să-i cobori

în călcâi 

bezna umbrei lui

şi ei să-i îndoi

sub sărutul ispitei

glezna…

 

să-i ascunzi în nori

cu palmele  

sânii rotunzi

ai stăpânii

sau sclavei

după nevoi

 

să pătrunzi

în miezul enclavei

între coapsele

unde şi-a înnodat

dumnezeu

sinapsele…

 

cuvântul 

e  liber

să zboare

cât mai departe

cu umbra în soare

şi viaţa

în moarte

 

151. tropăitul bocancilor,

 

precum un noian de soldaţi

argăsind la un loc cu moroii

pielea măslinie a ploii…

 

un miriapod de asfalt

desprins din nori

şi întins pod de oase

peste gaura neagră

cu sclipiri lucioase

şi goale de sens din tavan

ce îmi dă fiori

 

un ecran

smartphone

imens

cu bateria descărcată…

 

oricât am fi blestemaţi

nici dumnezeu

în marea lui spălătorie

nu ne mai spală vreodată

să rămânem curaţi

 

amin

e cuvântul din urmă

mai greu

decât un păcat

între fraţi

 

e ca şi când abordând

al cincilea anotimp

şi bând vin în tăcere

cu moartea la masă

te-ai îndrăgosti de ea

şi ai mai cere

un rând

 

152. undeva la margine,

 

de galaxie

în al cincilea anotimp

este un rai al pescarilor…

unde mrenele şi

floarea scobarilor

celelalte neamuri de peşti

legaţi cu beteală în hamuri

sar fir întins de poveşti

din ramuri  

când presari în nisip

momeală

mămăligă aurie

 

şi tu asculţi

nepământene

secunde

şi priveşti

vrăjit scene

din altă ligă

cu iele cântând

şi dansând

îngereşte

 

îl laşi dracului de peşte

şi alergând către ele

calci pe mămăligă…

 

153. unde sfârşeşte pârtia,

 

e un zid

schiurile descriu

cu sunete înfundate

hieroglife precipitate

înainte de izbitură

alb pe alb

 

o răsuflare rece

gură la gură

mă petrece

tăioasă

dincolo de finit

 

dar literele rămân

suspendate

negru pe negru

în negura

carului mic

(înţepenit

al maşinii de scris)

 

stau prăvălit

pe axa nopţii polare

ca un turn fără ferestre

încrucind calea lactee

a lumii terestre

cu sufletul călătorind

în loitra carului mare

 

şi nu-mi explic

taciturn

de ce

stelele

în lumânări

se sting

 

154. prin voinţă divină,

 

însăşi viaţa e parte

din moarte…

 

ne antrenăm alergăm

înotăm ripostăm

ne lansăm cu paraşuta

ne trage aţa

 

e un mix de stări în mişcare…

 

doar când iubim

ca o provocare

acostăm

la punct fix

 

întinşi pe crucea de piatră

şi atinşi o clipă de veşnicie

parcă n-am mai vrea

să murim…

 

dar căţeaua lupă

latră pe năsălie

în mare tăcere

când nu te-aştepţi

 

şi cere stâlpi drepţi

din păduri tinere

trunchi lângă trunchi

aliniaţi să sporească

reţeaua

de tensiune înaltă

din noaptea cerească

 

un arhiereu-vicar

să închidă comutatorul

un moment

cât o rugăciune măcar

…să nu-l desluşească

poporul

în genunchi

si incoerent

pe dumnezeu

 

155. ce uşori,

 

se pun ani înapoi

şi tot mai grei înainte…

sania desprinsă din nori

lunecă prin noi în

zăpada fierbinte

răscolind scrum şi mirări

în cuvinte

 

la un capăt de drum

neatinsă de soare

stă noaptea

culme de rufe murdare

întinsă

între cer şi pământ

împrăştiind spori…

trufe negre rare

în capcane de vânt

 

e o stare devreme

într-un anotimp-domn,

ca un sâmbure

încolţind

în somn

 

 

156. arma de vânătoare,

 

atârna de umăr

aripă desperecheată

de număr

impar…

 

era de-acolo

de ziceai că nu e

 

lighioană

bătută în cuie

ca o icoană

pe tulpina

unui stejar…

 

coaja copacului

acoperise

pe jumătate

chipul

maicii domnului

 

şi când îngerul

l-a bătut pe spate

complice

a deschis un festival

de alice

 

judecătorul în robă

l-a condamnat

şapte ani de probă

în anotimpul prescris

 

ioan chiorul

din merişani

cum v-am zis…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu