Notă: Am
căutat o imagine potrivită cu textul care urmează. Am găsit tot pe blogul meu. Întâmplător
şi textul care însoţea fotografia este cumva potrivit pentru un moto. Dau
copy-paste, se poartă. Doar că citatul e din mine.
Moto:
Nu puţine sunt nedreptăţile vieţii. Cu
atât mai tulburătoare nedreptăţile sportive, dar când se încalcă spiritul
olimpic, vârful arcuit străpunge pielea de şarpe a timpului care se încolăceşte
şi rămâne încremenit pe tăişul spadei, o secundă lungă cât noaptea lumii.
*
Rar părinte care să nu-şi iubească
copiii şi să n-o arate. Unii au firi mai reţinute, dar dacă cineva s-a legat de
odraslele lor, bune-rele aşa cum sunt, s-au scos. Nu stau pe gânduri şi
dezleagă fiara.(firele?...)
Se zice că atunci când scrii o carte,
şi aceea e copilul tău! Pot să fiu de acord, studiind reacţiile că înainte de a
fi un obiect de preţuit într-o bibliotecă, o carte are suflet. Fiinţa „Bursa
îngerilor”, (cititorii mei ştiu despre ce vorbesc daca nu, e aici un link) a
fost mutilată (nu vreau să introduc în discuţie violul) de un om apropiat mie.
Cu atât mai dureros! Insul, nu-i mai rostesc numele şi-a exersat mâna de chirurg
şi stilul – dacă nu cel mai bun, cu siguranţă cel mai cinic – după ce mai întâi a omorât pacientul, cu o tehnică dusă
până la perfecţiune în laboratoarele securistice care se pare l-au inspirat.
Nu înţeleg nici acum ce l-a mânat în
luptă. Cum pare că nici el nu înţelege de ce fiinţa aceea în care el şi-a împlântat
stiletul până la prăsele, e încă vie.
În numărul din noiembrie al revistei Argeş
(nu-i mai e de-ajuns Cafeneaua literară), ofuscat că Aurel Sibiceanu a
îndrăznit să scrie de bine despre cartea mea într-un număr anterior, i-a
aruncat autorului textului respectiv „invective subtile”, chipurile într-un
drept la replică. Şi pe deasupra a mai publicat încă o dată acel superb cap de
operă(„O poetică eşuată”), cronica lui murdară la „Bursa îngerilor”, pe care a
inserat-o în paginile Cafenelei şi o citise cu prilejul lansării cărţii, spre
stupefacţia asistenţei. Las la o parte faptul că cele două reviste Argeş şi
Cafeneaua literară au publicat doar dreptatea lui, nedându-mi posibilitatea
unui drept la replică.
Postez în continuare pentru plăcerea „amicului” meu, un text apărut în Revista Spaţii
culturale sub semnătura Magdei Grigore. Sunt foarte curios ce compilaţii va mai
folosi, (a făcut-o şi la textul Virginiei Paraschiv) ca să vină în sprijinul
argumentaţiei dumisale.
E o ţară liberă maestre. Lectură
plăcută:
Magda
GRIGORE
Poezia şi jocul la bursă
Poezia şi jocul la bursă
O poezie
sensibilă, oarecum sinusoidală din punct de vedere axiologic, transpusă
auctorial ca un ecou decodat al propriei ontologii, trăite sau imaginate, ne
oferă Ion Toma Ionescu în volumul Bursa îngerilor (Editura Paralela 45,
Piteşti, 2012). Într-un areal populat cu oameni care tind să fie neutri,
conformi şi fazi, autorul simte nevoia să-şi populeze spaţiul cu îngeri
(disponibilitate a ingeniozităţii sufleteşti şi a regenerării fiinţiale mai
degrabă, decât a unei religiozităţi asumate), demers îndrăzneţ, provocator şi
nonconformist, la capătul căruia apar cu trup odihnitor, lunecos şi efemer
poemele morgane. Ion Toma Ionescu are momente inspirate când stăpâneşte
limbajul poetic, desemnat (dintre toate modalităţile de exteriorizare) să-l
urmeze şi să-l servească pe autor în calitate de armură strălucitoare,
protectoare, în faţa învolburatelor simţiri şi trăiri cărora fragilitatea umană
le-ar putea cădea pradă. Dacă venalitatea semenilor, jocul vieţii şi al aparenţelor,
amnistiile divine în faţa visărilor înfrânte determină un poet în general să
reevalueze imaterialitatea solidă a cuvintelor, Ion Toma Ionescu se încumetă să
mizeze senin pe prezenţa neegalată a cuvântului pentru a-şi aşterne în vers
propia aventura lirică.
Bursa îngerilor înfăţişează o altfel de agora, locul unde existenţa se (pe)trece cu moartea, unde are loc schimbul între vise şi iluzii, cu efecte permanente de valorizare umană. Viaţa este o piaţă simbolică, dematerializată, locul în care se efectuează jocul între tine şi Divinitate, între tine şi semeni, între tine (cel exterior) şi tine (cel interior). Aici se tranzacţionează, de principiu, titlul tău de om viu, singura dovadă concretă a existenţei, singura certitudine. Dar care sunt valorile de investiţie ale omului şi ce bunuri poate cumpăra el cu propriile lui bunuri la schimb, presupune cunoaştere, intuiţie, practică şi noroc. Unii reuşesc, alţii nu, poate că îngerii (intermediarii) au un rol de mobilizare şi sunt un semn pentru câştigătorii care devin ei înşişi un fel de îngeri. Acest mediu credibil, lumea, aparent liberă şi organizată este însă dominată ca orice piaţă de influenţe nevăzute, obscure, uneori fatale. Conosametul pentru toate bunurile ei generice, fungibile, are înscrisă şi permite, însă, contaminarea omului cu îngeri pe/din apele timpului, pact impus dintr-o voinţă neştiută, implacabilă. Această (altă) realitate îi face vizibilă poetului alunecarea îngerilor în clepsidra dintre cer şi pământ, îngeri jucăuşi, uşori ca fulgii de zăpadă, albi şi moi surfând în lumea reală: „în răstimpuri/ cad păsări/ una după alta/ precum casele/ de chirpici/ înmuiate în armătură// cum să cadă/ o pasăre din cer/ dacă nu s-ar răsturna/ pământul/ din când în când/ ca o clepsidră/ cu oasele istovite/ de viitură// şuvoaie/ de bolovani/ se rostogolesc/ pe versantul strâmt/ cât un gât de lebădă// un lanţ de îngeri/ surfând/ supli/ se strecoară/ bine antrenaţi// pe plaja mică/ agăţată/ în turla bisericii/ din deal/ lustruind/ scândurile cu ceară/ încolonaţi/ aşteptăm/ bursa locurilor de îngeri (Bursa locurilor de îngeri).
Bursa îngerilor înfăţişează o altfel de agora, locul unde existenţa se (pe)trece cu moartea, unde are loc schimbul între vise şi iluzii, cu efecte permanente de valorizare umană. Viaţa este o piaţă simbolică, dematerializată, locul în care se efectuează jocul între tine şi Divinitate, între tine şi semeni, între tine (cel exterior) şi tine (cel interior). Aici se tranzacţionează, de principiu, titlul tău de om viu, singura dovadă concretă a existenţei, singura certitudine. Dar care sunt valorile de investiţie ale omului şi ce bunuri poate cumpăra el cu propriile lui bunuri la schimb, presupune cunoaştere, intuiţie, practică şi noroc. Unii reuşesc, alţii nu, poate că îngerii (intermediarii) au un rol de mobilizare şi sunt un semn pentru câştigătorii care devin ei înşişi un fel de îngeri. Acest mediu credibil, lumea, aparent liberă şi organizată este însă dominată ca orice piaţă de influenţe nevăzute, obscure, uneori fatale. Conosametul pentru toate bunurile ei generice, fungibile, are înscrisă şi permite, însă, contaminarea omului cu îngeri pe/din apele timpului, pact impus dintr-o voinţă neştiută, implacabilă. Această (altă) realitate îi face vizibilă poetului alunecarea îngerilor în clepsidra dintre cer şi pământ, îngeri jucăuşi, uşori ca fulgii de zăpadă, albi şi moi surfând în lumea reală: „în răstimpuri/ cad păsări/ una după alta/ precum casele/ de chirpici/ înmuiate în armătură// cum să cadă/ o pasăre din cer/ dacă nu s-ar răsturna/ pământul/ din când în când/ ca o clepsidră/ cu oasele istovite/ de viitură// şuvoaie/ de bolovani/ se rostogolesc/ pe versantul strâmt/ cât un gât de lebădă// un lanţ de îngeri/ surfând/ supli/ se strecoară/ bine antrenaţi// pe plaja mică/ agăţată/ în turla bisericii/ din deal/ lustruind/ scândurile cu ceară/ încolonaţi/ aşteptăm/ bursa locurilor de îngeri (Bursa locurilor de îngeri).
Amestecul
benefic de îngeri şi oameni, vibraţia resimţită în urma iscodirii învelişului
emoţiei de a-i întâlni şi a-i cunoaşte pe fiecare şi flacăra vie a literei care
pirogravează hârtia sunt coordonatele după care poetul îşi delimitează traseul
imaginar personal, tinzând să ajungă (în)spre matca sensurilor existenţiale. El
devine conştient, prin intermediul relaţiei cu poezia şi prin deprinderea de
eliberare a cuvântului (unul din puţinele lucruri stabile aflate în graniţele
ontologiei), prelucrat în laboratorul sufletesc, de puterea expresiei şi de
forţa nevăzută (îngerească) a literei menite să (te) întemeieze dincolo de
pericole care pândesc sensibilitatea: ,,sub semnul pierzaniei/ adulmecând rana/
vântul de sud/ picură ceaţă// lutul mă strânge/ oasele se despart/ ca ramurile
unui pom/ carnea mea/ mistuie focul// în cercuri largi/ păsări de pradă/
pândesc hulpav// (Descălecatul cuvintelor). Ameninţarea este protoplasma
zilelor omeneşti, iar poezia este un pact minimal de siguranţă, un mod de
îmblânzire a timpului, de aceea Ion Toma Ionescu îşi converteşte avid
neliniştea în cuvinte şi jocul literelor îi conferă inclusiv o timidă
domesticire a fagocităţii existenţiale.
Ca orice
fiinţă care a apucat să guste din ambrozia poeziei, el speră să devină un
solitar fericit, cel puţin în imaginar, confecţionând din momentele existenţei
semne pe care să le lase în urmă: ,,umbra e/ dinaintea mea/ lunecând în nisipul
albastru al ierbii/ om de vânt/ fără chip/ crescut din trup// efigie/ din care
timpul/ a nivelat/ reliefurile// filă de carte/ scrisă de înger/ împingând
roua/ în hieroglife suspendate/ şi înflorind aerul/ precum coarnele unui cerb//
la capătul zilei/ noaptea muşcă din carne/ literele se întorc/ împletind pe
trup/ o cămaşă de zale/ sufletul flacără/ se zbate în colivie/ nevăzută ca o
floretă/ pasărea ceţii/ punctează-n asalt/ tuşe/ cu trandafiri galbeni (Semn de
carte).
Poetul ca
şi îngerul poate săpa fântâni înlăuntrul lucrurilor, în cer şi pe pământ, în
viaţă şi în moarte, fiind menit prin angelism să lase semn, să clădească,
asumând sacrificiul necesar: ,,într-o zi/ îngerul s-a frânt/ ca o trestie/
secerată de vânt// cer stătut/ s-a clătinat/ în adâncul/ străpuns// desfrunzite/
de chipuri/ sălbăticiunile/ s-au ascuns/ în inima/ unui ţipăt// oameni smeriţi/
i-au zidit umbra/ în ghizdul fântânii/ şi-au însemnat/ crucea// (Fântâna
îngerilor). Iluzia alunecării este des
prezentă în tabloul poetic realizat de autor. Îngerii alunecoşi dau sens şi rod
în libertatea labirintică a teritoriului omenesc, tărâm despre care alte poeme
precum Octombrie ca o văduvă tânără, Dealul Morii, Un whisky bun, Coverga
bunicului, O gazdă perfectă, Peisaj matinal, Pensionarul etc., vorbesc în termenii
unui cotidian autentic şi melancolic: ,,s-au bulucit circarii/ în delir/ au
spoit cerul cu trompete/ noi ne-mbulzeam/ pe groapă-n cimitir/ să-l prelungim
pe tata/ între pietre// pe papainoage cocoţat/ din drum/ un măscărici buimac pe
jumătate/ parcă plutind/ în norul lui de fum/ legă de cruce/ panglici
colorate// doar moşu-meu târziu/ l-a înjurat/ de dincolo de lumea petrecută/ în
ochii mamei/ lacrimi s-au zvântat/ ca rufele/ pe culmea de cucută//seara cu
toţi la circ/ hipnotizaţi/ săream mortal odată cu artiştii/ doar măscăriciul
trist/ cu ochi vexaţi/ căta-n bătaia puştii/ lunetiştii// (Poveste cu tata). În zona aceasta a poeziei, autorul apare
retras în ipostaza singuraticului-meditativ, caracterizat de realism şi
raţiune, adesea dureroase, care îi sporesc însă, simultan, firea detaşată şi
uman-participativă.
Ion Toma Ionescu nu-şi inventează fibra poeziei, dimpotrivă, el decupează din filigranul unei disponibilităţi reale substanţa lirică materializată în poemele iscoditoare dăltuite parcă în singurătate şi mister, dornice să desluşească esenţele cu lunete proprii. În mod paradoxal, poetul creează impresia unui surplus liric neaccesat, camuflat încă în meandrele sufleteşti complicate şi capricioase. Acest lucru este observabil inclusiv la nivelul discursului, poetul sondând golful liniştit al stilisticii poetice, cu legănări limpezi şi domoale, fără învolburări ascuţite şi răsturnări revoltate sau tulburi ale expresiei.
Ion Toma Ionescu nu-şi inventează fibra poeziei, dimpotrivă, el decupează din filigranul unei disponibilităţi reale substanţa lirică materializată în poemele iscoditoare dăltuite parcă în singurătate şi mister, dornice să desluşească esenţele cu lunete proprii. În mod paradoxal, poetul creează impresia unui surplus liric neaccesat, camuflat încă în meandrele sufleteşti complicate şi capricioase. Acest lucru este observabil inclusiv la nivelul discursului, poetul sondând golful liniştit al stilisticii poetice, cu legănări limpezi şi domoale, fără învolburări ascuţite şi răsturnări revoltate sau tulburi ale expresiei.
Putem
spune că el se află în intermondul dintre spiritualitate şi cunoaşterea prin
poezie, explorând curajos senzaţiile la bursa vieţii, insondabilele ei
tranzacţii şi transcriindu-le conştiincios în versuri insolite, iscoditoare şi
sonore. Fiind o bursă specială ea concentrează pentru om (şi valorile lui)
maximul de cerere şi ofertă, în condiţii de liberă concurenţă, dar cu un ritm
operativ mult prea accelerat. Funcţia centrală a bursei, ziua/timpul stabileşte
periodic nivelul bucuriei şi al tristeţii, al iubirii şi al singurătăţii, al
împlinirii şi al deziluziei. Proba cunoaşterii de sine este zilnică, iar
evaluarea finală, incertă şi mult prea grăbită.
Ion Toma Ionescu îşi convinge cititorul, prin volumul expus în prezent, că pe pământ îngerii devin oameni şi sunt meniţi să (de)săvârşească, iar în acest amestec ei se deconspiră voluntar printr-o efervescenţă frustă a inimii. În privinţa metamorfozelor viitoare, posibile şi benefice ale poeziei, autorul este dependent, metaforic vorbind, de propriul joc la bursă.
Ion Toma Ionescu îşi convinge cititorul, prin volumul expus în prezent, că pe pământ îngerii devin oameni şi sunt meniţi să (de)săvârşească, iar în acest amestec ei se deconspiră voluntar printr-o efervescenţă frustă a inimii. În privinţa metamorfozelor viitoare, posibile şi benefice ale poeziei, autorul este dependent, metaforic vorbind, de propriul joc la bursă.
Sper că acum securistul este multzumit !
RăspundețiȘtergere"Poetul ca şi îngerul poate săpa fântâni înlăuntrul lucrurilor, în cer şi pe pământ, în viaţă şi în moarte..."
Neicusorule, democratzia este pentru dulai, nu pentru catzei !