sâmbătă, 9 noiembrie 2013

Subiective reconsideraţii scriitoricești.




           Domnul Sergiu I. Nicolaescu, criticul, fost redactor șef al revistei”Argeș” într-o perioadǎ clocotitoare (1972-1990) a tipǎrit de curând DSDLA. Staţi liniștiţi, nu e cu dezvǎluiri incitante ale serviciilor secrete, nu are nimic de-a face cu desecretizarea arhivei de la Dunǎrea, nu nǎvǎliţi la chioșcuri, e doar un Dicţionar Subiectiv De Literaturǎ al Argeșului și el se vinde, la un singur chioșc în incinta Muzeului.
            Preţul n-a mai așteptat acciza guvernului pentru produse de lux(daca ne luǎm dupǎ trendul din școli, cartea nu mai e de mult un obiect de strictǎ necesitate). E deja piperat pentru buzunarele multora dintre cei interesaţi, cuprinși într-un fel sau altul în demersul criticului. Spun asta din experienţǎ, cǎci atunci când am intrat în magazinul cu pricina din spatele fântânii cântǎtoare printre obiecte și acţibilduri artistice am vǎzut șI ceaslovul. M-am uitat întâi la cuprins și constatând, ofuscat, cǎ numele meu ca de obicei nu existǎ, m-a apucat o matematicǎ tristǎ de n-am mai putut sǎ adun din toate buzunarele 40 de lei.
            Cum le potrivește pe toate Dumnezeu! În aceeași zi la Centrul Cultural m-am întâlnit întâmplǎtor cu emblematicul estet și critic argeșean. Nu m-am putut abţine și i-am strecurat reproșul. “Iar m-aţi uitat maestre, ca pe vremuri!”. “Greșești, tu știi cǎ te apreciez, chiar dacǎ nu ţi-am scris prefaţa la Dosarul Albaștrii. Te-am prins în carte, ești scǎpat doar la Cuprins. Ţi-am citat chiar și o poezie.”
            Și mi-a întins din geantǎ volumul sǎ-l rǎsfoiesc.
            Vǎ mǎrturisesc, am înflorit puţin ca atunci când sorbi cu o amantǎ, un pahar de vin. Nu vǎ gândiţi la mai mult, cǎ sunt doar câteva rânduri!… Totuși, nu e un supliciu sǎ locuiești, locuinţǎ de serviciu, din oficiu pe acelaș palier cu corifei ca ei: Radu Aldulescu, Cezar Baltag, Miron Cordun, Augustin Doman, Paul Everac, Ileana Mǎlǎncioiu, Magda Grigore, Ion Pilat, Nicolae Oprea, Liviu Rebreanu, Neagoe Basarab, Mircea Bârsilǎ, Aurel Sibiceanu ,Vladimir Streinu, Înaltpreasfinţitul Calinic Argatu, Petre Ţuţea și terminând la litera Z cu Horia Zilieru. Nu mǎ întrebaţi ce metodǎ am ales eu în înșiruirea asta de nume. A fost fleru’.
            Mi-am zis la început, sǎ trec la fiecare literǎ dinadins numele scriitorilor de la cuprins, pe bileţele, fǎrǎ ranchiunǎ și fǎrǎ temenele. A fost cum a fost pânǎ am ajuns la litera D, când am tras din urnǎ taman pe cine nu trebuie. Un fost prieten al meu cu care am intrat in insolvenţǎ. N-are rost sǎ-i rostesc numele, îl pǎstrez într-o totalǎ absenţǎ. Așa cǎ în continuare m-am dat deoparte și-am lǎsat hazardul sǎ aleagǎ el mai departe între cele peste 200 de nume de autori argeșeni.
            Salutǎm în modul cel mai serios zelul și rǎbdarea autorului, Dicţionarul Subiectiv va devenii cu siguranţǎ înainte de a fi o carte controversatǎ, un util și important instrument de lucru. Dezvǎlui prin cuvintele autorului și una dintre cheile acestei lucrǎri:
            “Privilegiul de a fi subiectiv (dar și un soi de atașament aproape înrobitor faţǎ de tradiţie și contemporaneitate), mi-a permis includerea câtorva personalitǎţi literare și culturale care, deși nu fac parte din uniunea profesionalǎ de specialitate, au contribuit și contribuie la îmbogǎţirea vieţii creatoare locale și naţionale.”

Un comentariu: