marți, 31 august 2021

XVII. Antologie de autor Ion Toma Ionescu



117. se scrie poezie,

 

în spuma berii

la berărie

pe urdinişul muierii

în buza mierii…

 

la puşcărie

pe clăbuci de săpun

şi pe fumul

de tutun (la ce bun!…)

pe cruci de apă
în călcâiul
urmei vinului
de la agapă

pe cornul lunii
sau pe sânii albi
ai nebunii

stropiţi de ploi

 

pe frunza de stejar
moartă
pe-o gutuie
sau pe-o hartă

cu românica
bătută-n cuie
de pălimar.

se scrie poezie… rar

 

118. în cartea în care scriu eu,

 

ninge tot timpul

caligrafiez cu acribie

literele albe

zăpada iese din pagini

abia de mai disting

marginile

 

continui să scriu

ca şi cum mi-aş tivi sufletul

dar în noaptea asta

s-a întâmplat un miracol

firul de ceară alb din literele

mele s-a împletit

cu un fir de mătase roşie

şi să se întregească minunea

în trup mi-au încolţit bulbi

de ghiocei

 

119. ca şi cum luneci

 

cu mâinile

înfrunzind pielea

ceţoasă

devălmăşind voit

sub cearşafuri

de smalţ

ordinea riguroasa a umbrei

 

am văzut o casă

în zwolle

din colţuri de cărămidă

arsă în foc

ieşind în relief

ca ţepii unui arici

 

ce fiinţă hieratică

şi caldă

ademenind sub magie

se dezvelea

sub pilea-ţi

trandafirie

 

120. o combinaţie duală,

 

de alb-sângeriu

martie şi-a ales

culoarea pereche

potrivind candoarea

lângă păcatul viu

 

când am desprins

în doi timpi sub

sarafanul nins

bluza ta roşie

vălul s-a rupt

şi am dat de ghimpi

 

121. ne regăsim pironiţi,

 

într-o livadă de

cireşi înfloriţi…

caut lumina cuvântului

numai că bestialele

flori de cireş

mi-au străpuns simţurile

toate organele ciuruite

au căpătat simţ olfactiv

 

literele s-au risipit

parc-ar fi nişte jerbe

de fluturi

şi un pian dement

tocmai acum şi-a găsit

să-şi dezintegreze sunetele

în cerul îngerilor

mă iertaţi de neputinţă.

voi alege să tac aici

 

121. ochiul magic,

 

clipeşte scurt

depăşind iminenţa realităţii

lumina taie pieziş

cadrul umple ca o explozie

resorturi nebănuite

 

dincolo de aşezarea firească

a straturilor de aer

pânza poroasă a filtrelor

absoarbe umbra

şi artistul sparge

coaja sâmburelui

 

o fracţiune de

secundă timpul

înţepeneşte strivit

apoi soarele roşu

se ridică deasupra nopţii

celei scurte

 

altarul cerului

s-a deschis

pentru slujba

de dimineaţă

ne potrivim paşii

pe poteca muntelui

 

122. ce repede se pun ani înapoi,

 

şi tot mai greu înainte

sania lunecă pe zăpada din noi

răvăşind scrum şi mirări

în cuvinte

 

la capătul zilei în noaptea

culme de rufe întinsă

între cer şi pământ

recoltăm trufe negre rare

din capcane de vânt

 

e o stare devreme

într-un anotimp-domn,

sâmbure încolţind

în somn

 

123. la mare,

 

la soare

în frac

pe nisipul plajei

 

sângeri

sub semnul

vrajei

celebrând

domnişoare

cu chipul

de îngeri

şi piele

de drac…

 

124. în răspântii,

 

mă regăsesc uneori

vegetând…

stau în mine ca o hologramă

cu ochii la

învelişul cerat

 

în plină dramă

îmi cresc spini în platfus

…îmi vine să rămân

Cactus

 

125. curenţi reci subţiri,


lame de brici
străpung pielea
bronzată

 

apa mării e limpede

 

calc dungile mierii
desenate

dedesubt
în lumina filtrată

fagure de apă
inconsistent
ce se clatină
şi pulsează

legănând nisipul


întind privirea
deasupra platoşei
de solzi

albaştrii-verzui

respiraţia e liniştită
marea încă doarme


fiinţă vie

după orgasmul

unei nopţi

 

126. cum să-mi las copilul,

 

din grijă

în primejdia fluşturaticei

zvârlugă de apă

îi va luneca printre degete

 

gândea mama

 

şi eu tăiam cu braţele

întors pe spate

apa în două

râuri…

 

127. ca un fluture,

 

prins într-o mie de ace

gol pe dinăuntru

desfrunzit de atingeri…

 

un cocon de umbră

rătăcit

între dunele

fierbinţi…

 

 

mi s-ar părea firesc

prin geam

în insectar

oglindit

 

când privesc

să am

o mie de chipuri

şi nu le am…

 

128. am zărit o blondă,

 

la călanu mic

pe stradă

avea

atâta cocs în ea

de se topea

ca un bulgăre

de zăpadă

în inima mea

 

129. aveam nevoie să rătăcesc,

 

într-un adulter

să întorc anii de nicăieri

pentru a le da un sens

decelam fiecare clipă

îndelung ca pe un univers nou

ce-mi îngăduia să-l ajung

 

erai toată un câmp de mine

şi degetele mele

fremătau în întuneric

descoperind uimite

fiecare scânteie

pe care o stingeam apoi

cu roua de pe buze

 

nu se mai sfârşea totul

transparenţi

ne pierdeam în mare

ca două meduze

 

130. ce frumoşi sunt tinerii

 

protestând,

ei sfidează maşinile

înotând în carosabil

contra curentului

încălcând flagrant

liberi

regulile de circulaţie

nescrise ale istoriei

 

jandarmi în costume negre

sub caschetele cu vizor

bălăngănesc ritmat

lovind în scuturi

bastoanele tonfa

limbi de clopot

mute spânzurători

ale crucii

 

fetele zâmbind radioase

le-au adus flori

şi le strigă în cască

ora întâlnirii

sub ceas

în parcul tei

ca să facă

dragoste

 

toată piaţa scandează

roşia roşia roşia

şi din spatele mulţimii

dinspre câmpurile

mănoase

vin transportoarele

blindate

încărcate cu roşii

 

un bărbos etern

într-o portavoce

schimbă

direcţia ţintei

mişcătoare

la guvern

la guvern

 

în palatul victoria

s-a semnat

ordonanţa

anul ăsta bulionul e gratis

 

(Din volumul Al cincilea anotimp)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu